Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kirkosta eronnut mennä ehtoolliselle?

Vierailija
31.08.2019 |

Minut on siis kastettu ja olen rippikoulun käynyt, mutta erosin aikanaan kirkosta koska tulin ateismiin. Olen nyt pikkuhiljaa taas lähestymässä kristillisyyttä ja menossa jumalanpalvelukseen huomenna. Täällä on ehtoollinen ilmeisesti joka sunnuntai, niin mietin onko minun sopivaa osallistua.

Käsittäkseni kasteen sakramenttiahan ei mitkään kirkosta eroamiset kumoa (luterilaisen ja ortodoksisen käsityksen mukaan). Onko ripillepääsyn kanssa sama juttu, eli ehtoollisoikeus ei häviä vaikka olisi kirkosta eronnut?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut uskonnoton koko ikäni, reilut viisikymmentä vuotta. Tästä huolimatta suomalainen pappi on hyväksynyt minut epäviralliseksi kummiksi asettelemaan kättä kummipoikani otsalle.

Olen käynyt Englannissa anglikaanisessa kirkossa, jossa seremonioiden aikana pappi bongasi takarivissä vieraita naamoja ja komensi meidät kaksi tuntematonta ensin ehtoolliselle ja sitten kahville seremonioiden jälkeen. Kohteliaisuuden vuoksi päätimme esittää evankelis-luterilaisia ja vastailimme pappien (heitä oli sattumalta paikalla puoli tusinaa) uteluihin sen mukaan. Salama ei iskenyt meihin ehtoollisen sen enempää kuin kahvittelunkaan aikana. Oli mielenkiintoista ja mukavaa.

Vierailija
42/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko ja uskovathan kunnioittavatkin niin kovasti kaikkia muita ja näiden tunteita...

Miten kirkko loukkaa sinun tunteitasi?

Yksittäisissa uskovissa on tietysti niitä loukkaajia; loukkaavat toistensakin tunteita yhtenään. Mutta sama on kaikissa muissakin ihmisryhmissä.

Ateisteille ovat huonoa mainosta nämä tässäkin ketjussa kirkolle irvailevat. Moni on käytännössä ateisti mutta kunnioittaa kirkkoa instituutiona ja kuuluu siihen, koska mieltää kirkosta eronneet rääväsuiksi joilta puuttuu käytöstavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtoolliselle ei pidä osallistua "muuten vaan", ihan ihmisen itsensä takia.

Anteeksi kuinka? Ihan ihmisen itsensä takia siihen minun käsittääkseni osallistutaan. Minkä muun takia sitten? 

Minusta aloittajalla on ihan oikea peruste mennä ehtoolliselle.

Vierailija
44/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ”ateismiin mennyt” tekee ehtoollisella ???

Etsii Jumalaansa tietenkin.

-ap-

Eihän se hänelle ehtoolliselta löydy.

Vierailija
45/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos homot ja fluidit ja transut ja aviorikkojat ja varkaatkin niin kyllä sinäkin

Vierailija
46/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtoolliselle ei pidä osallistua "muuten vaan", ihan ihmisen itsensä takia.

Anteeksi kuinka? Ihan ihmisen itsensä takia siihen minun käsittääkseni osallistutaan. Minkä muun takia sitten? 

Minusta aloittajalla on ihan oikea peruste mennä ehtoolliselle.

Ei ole.

Vierailija
47/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko ja uskovathan kunnioittavatkin niin kovasti kaikkia muita ja näiden tunteita...

Yksittäisissa uskovissa on tietysti niitä loukkaajia; loukkaavat toistensakin tunteita yhtenään. Mutta sama on kaikissa muissakin ihmisryhmissä.

Ateisteille ovat huonoa mainosta nämä tässäkin ketjussa kirkolle irvailevat. Moni on käytännössä ateisti mutta kunnioittaa kirkkoa instituutiona ja kuuluu siihen, koska mieltää kirkosta eronneet rääväsuiksi joilta puuttuu käytöstavat.

Se, että ei kuulu luterilaiseen kirkkoon, ei automaattisesti tarkoita sitä että olisi ateisti.

Vierailija
48/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis eihän ne ehtoollisvermeet maksa mitään eikä messun toimittajat saa palkkaa eikä sen kirkon ylläpito maksa yhtään mitään, joten mene ihan hyvillä mielin sinne ottamaan.

Vierailija
49/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ap ihan rohkeasti puumerkki tekstisi alle.

Vierailija
50/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta erosin aikanaan kirkosta koska tulin ateismiin.

Oliko hyvä orgasmi? Tulitko voimalla? Saitko itse tulemaan vai auttoiko emäntä käsipelillä? Koska pystyit tulemaan uudestaan?

Vierailija
51/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta voi mennä ilmaselle viiniryypylle.

Vierailija
52/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. En mene matkustellessakaan toisten seurakuntiin. Voin ihailla kirkkojen arkkitehtuuria ulkoapäin, sisälle en mene.

Mielestäni ikävin esimerkki toisten uskontokuntien häiritsemisestä on Helsingin ortodoksisen seurakunnan Uspenskin katedraaliin pääsiäisyön jumalanpalvelukseen tungeksivat turistit. He joutuivat aloittamaan käytännön, jossa jaetaan lippuja omille seurakuntalaisille, että he mahtuisivat omaan kirkkoonsa vuoden tärkeimpänä juhlapyhänä.

Vierailija
53/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos homot ja fluidit ja transut ja aviorikkojat ja varkaatkin niin kyllä sinäkin

Jos yhtään tuntee luterilaisuutta, niin tietää, että pelastuksen kannalta vain uskolla on väliä. Eli rikollinenkin uskova nauttii ehtoollisen pelastuksekseen, kun taas kaikkein viattomin uskoton turmiokseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi