Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kirkosta eronnut mennä ehtoolliselle?

Vierailija
31.08.2019 |

Minut on siis kastettu ja olen rippikoulun käynyt, mutta erosin aikanaan kirkosta koska tulin ateismiin. Olen nyt pikkuhiljaa taas lähestymässä kristillisyyttä ja menossa jumalanpalvelukseen huomenna. Täällä on ehtoollinen ilmeisesti joka sunnuntai, niin mietin onko minun sopivaa osallistua.

Käsittäkseni kasteen sakramenttiahan ei mitkään kirkosta eroamiset kumoa (luterilaisen ja ortodoksisen käsityksen mukaan). Onko ripillepääsyn kanssa sama juttu, eli ehtoollisoikeus ei häviä vaikka olisi kirkosta eronnut?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä. 

Vierailija
2/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielellään. Taivaan Isä suuttuu, kun et kanna joka vuosi verojen merkeissä kirstuun rahaa. Rukoukset ja muut eivät tehoa enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole edes kastettu, mutta en ymmärrä miksi en voisi mennä öylättiä syömään esim. jos jossain mielenhäiriössä osallistuisin jonkun sukulaisteinin rippijuhlaan siellä kirkossa. Näkisikö pappi heti nenäni asennosta, että vilpillä ja vääryydellä tässä ollaan Jeesuksen ruumista raastamassa vai iskisikö itse pääjehu salaman päähäni.

Vierailija
4/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollispöydässä ei kukaan kysele, että kuulutko kirkkoon. Eli sinänsä voit mennä. Jos tarkoitat ev.lut. kirkkoa, niin ehtoollinen kuitenkin on heille, jotka kuuluvat kirkkoon. Lisäksi ehtoolliselle voi osallistua ne kirkkokunnat, joiden kanssa ev.lut kirkko on muodostanut ehtoollisyhteyden.

Tästä periaatteesta voi tehdä poikkeuksen esim. suuren sielunhädän tai kuoleman kynnyksellä.

Jos haluat toimia loukkaamatta ketään ( jos esim. joku tietää, ettet kirkkoon kuulu.), niin mene ehtoollispöytään, ja laita vasen kätesi oikealle olkapäälle. Tästä pappi tietää, ettet ota ehtoollista vastaan, mutta hän siunaa sinut.

Vierailija
5/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useita kertoja ehtoollisella luterilaisessa jumalanpalveluksessa, vaikka kirkkoon instituutiona en kuulukaan.

Vierailija
6/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole edes kastettu, mutta en ymmärrä miksi en voisi mennä öylättiä syömään esim. jos jossain mielenhäiriössä osallistuisin jonkun sukulaisteinin rippijuhlaan siellä kirkossa. Näkisikö pappi heti nenäni asennosta, että vilpillä ja vääryydellä tässä ollaan Jeesuksen ruumista raastamassa vai iskisikö itse pääjehu salaman päähäni.

Siksi, että loukkaisit toisten pyhiksi uskomia tai ajattelemia tilaisuuksia.

Jos et loukkaa toisia ihmisiä esim. matkustellessasi, niin miksi loukkaisit ihmisiä Suomessa?

Vierailija
7/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et loukkaa toisia ihmisiä esim. matkustellessasi, niin miksi loukkaisit ihmisiä Suomessa?

Voi nyt v... oikeasti. Se on napsu karvasta viiniä ja pahvinpalalta maistuva leivänpala.

Vierailija
8/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi nyt v... oikeasti. Se on napsu karvasta viiniä ja pahvinpalalta maistuva leivänpala.

Niin Sinulle. Joillekin ehtoollinen kuuluu tärkeimpiin asioihin heidän elämässään. Viisas ihminen ei pyri loukkaamaan toisia. 

Vierailija
9/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtoollispöydässä ei kukaan kysele, että kuulutko kirkkoon. Eli sinänsä voit mennä. Jos tarkoitat ev.lut. kirkkoa, niin ehtoollinen kuitenkin on heille, jotka kuuluvat kirkkoon. Lisäksi ehtoolliselle voi osallistua ne kirkkokunnat, joiden kanssa ev.lut kirkko on muodostanut ehtoollisyhteyden.

Tästä periaatteesta voi tehdä poikkeuksen esim. suuren sielunhädän tai kuoleman kynnyksellä.

Jos haluat toimia loukkaamatta ketään ( jos esim. joku tietää, ettet kirkkoon kuulu.), niin mene ehtoollispöytään, ja laita vasen kätesi oikealle olkapäälle. Tästä pappi tietää, ettet ota ehtoollista vastaan, mutta hän siunaa sinut.

Kiitos. Kukaan minua ei täällä tunne, olen juuri muuttanut paikkakuntaa. Mutta mielestäni tässä on kyse asiasta missä en tahdo toimia millään tavalla väärin. Jos ehtoollisella ei ole merkitystä, sinne on turha mennä, ja jos sillä on merkitystä, tahdon tietysti toimia oikein, ihan vaan siksikin että osoitan kunnioitusta traditiota kohtaan. Tuo jälkimmäinen seikka on minulle hyvin tärkeä.

Vierailija
10/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Suntio käännyttää pois kun lähestyt alttaria.

Vierailija
11/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Suntio kysyy kaikilta ehtoollispassit.

Vierailija
12/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla kommentoijista ei ilmeisesti ole minkäänlaista sisäistä elämää. Päätellen noista ah-niin-hauskoista kommenteista. Tottakai tiedän ettei kukaan tiedä kuulunko kirkkoon vai olenko vaikka sikhi. Mutta minusta on tärkeää olla loukkaamatta toisten pyhänä pitämiä asioita silloinkin kun kukaan ei saa sitä tietää. Oikea on oikeaa ja väärä väärää vaikkei kukaan tietäisikään.

Ja kuten jo sanoin, haluan ilmaista kunnioitusta traditiolle.

Ehkä lienee varminta että jään penkkiin istumaan. Siunaushan tulee joka tapauksessa kaikille siinä Herran Siunaus -kohdassa.

-ap-

Vierailija
13/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset muuten nykyään pukeutuu kirkkoon?

-ap-

Vierailija
14/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon pitää olla sydämessä. Jos haluat uudelleen lähentyä kristillisyyttä niin voit tehdä sen monin tavoin. Sen pitää kuitenkin olla aitoa. Ei millään rituaaleilla ole mitään merkitystä sinänsä. 

Vierailija
15/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen kasvatuksen olet saanut toisten arvojen, uskonnon jne kunnioittamisessa? Menetkö Etelä-Euroopassa katoliseen kirkkoon bikineissä? Synagogaan lähetät poikasi ilman päähinettä? Kiroiletko vanhuksille? Samaa mieltä ei tarvitse olla, toisen uskomuksista ei tarvitse pitää, mutta aika itsestäänselvyys tulisi olla se, että ei pyri tieten tahtoen toisten uskomuksia  ja pyhiä arvoja pilkkaamaan. Elä ja anna toisten elää.

Vierailija
16/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun menet. Minä kirkosta eronnut lauloin jopa kirkkokuorossa, ihan laulamisen ilosta. Ja kävin ehtoollisella aina silloin tällöin. Kukaan ei estellyt.

Vierailija
17/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kävi armeija-aikana ehtoollisella. Poika ei kuulu kirkkoon eikä ole käynyt rippikoulua, mutta siellä se meni niinkuin kaikki muutkin. Asia ei ollut hänelle mitenkään merkityksellinen

Vierailija
18/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Tunikaan, legginseihin ja Crocseihin.

Niin kuin aina.

Vierailija
19/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siellä papereita kysytä

Vierailija
20/53 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Puolihame kellohelmalla. Kukkakuviot in. Pusero napitettu ylös asti. Korot voi olla, mutta ei yli 4 cm. Tukka kiinni. Käsilaukku johon mahtuu virsikirja.

-Mitä sä tiedät mun sisäisestä elämästäni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi