Täällä työttömät joutuu samaan työpajaan kehitysvammaisten kanssa
Siellä sitten tehdään yhdessä tekstiili ja pakkaushommia. Onko muualla näin?
Kommentit (18)
onhan tuossa se etu että esim samat ryhmät tarvitsevat psykoterapiaa
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä tarvitaan?
Mikä ongelma tuossa on?
Erilaiset ihmiset voivat työskennellä yhdessä.
Yrityksiin ja varsinkin kuntien ja valtion työpaikkoihin pitäisi ottaa nykyistä enemmän vammaisia töihin.
Kuulostaa hieman hankalalta. Kehitysvammaiset joutuvat sietämään laiskureita työpaikallaan.
No on kyllä outoa. Kehitysvammaisilla on älyllinen vamma, työttömillä yleensä ei. Taitaa olla kunnan säästötoimenpide.
Vai laitetaanko sinne vain kouluttamattomat heikkolahjaiset työttömät?
Itse olin yliopistokoulutettu työtön. Minut työllistettiin tiedottajaksi ja erilaisiin toimistohommiin esim. exceleitä vääntämään, ei tarvinnut askarrella mitään...
Miksi ei kehitysvammaisia oteta oikeisiin töihin? Konttori ym. hommia pystyisi monikin tahdillaan tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Ai kehitysvammaiset tarvitsevat psykoterapiaa? Ja luulet että sitä järjestetään kuntouttavassa työtoiminnassa? Jos kuntouttavassa oleva saisi psykoterapiaa siellä niin luulen että työtoimintaan jonotettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä outoa. Kehitysvammaisilla on älyllinen vamma, työttömillä yleensä ei. Taitaa olla kunnan säästötoimenpide.
Itse olin yliopistokoulutettu työtön. Minut työllistettiin tiedottajaksi ja erilaisiin toimistohommiin esim. exceleitä vääntämään, ei tarvinnut askarrella mitään...
Eihän kehitysvamma tarkoita pelkästään älyllistä kehitystä.
Kehitysvamma voi olla myös fyysinen, jolloin äly on normaalilla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuossa on?
Erilaiset ihmiset voivat työskennellä yhdessä.
Yrityksiin ja varsinkin kuntien ja valtion työpaikkoihin pitäisi ottaa nykyistä enemmän vammaisia töihin.
Niinpä. Palkkoja täytyy saada painettua lisää alas.
Ilmastonmuutos nääs.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yliopistokoulutettu työtön. Minut työllistettiin tiedottajaksi ja erilaisiin toimistohommiin esim. exceleitä vääntämään, ei tarvinnut askarrella mitään...Eihän kehitysvamma tarkoita pelkästään älyllistä kehitystä.
Ei pidä paikkaansa, kehitysvamma on älyllinen vamma.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kehitysvammaisia oteta oikeisiin töihin? Konttori ym. hommia pystyisi monikin tahdillaan tekemään.
Sinähän voit palkata.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yliopistokoulutettu työtön. Minut työllistettiin tiedottajaksi ja erilaisiin toimistohommiin esim. exceleitä vääntämään, ei tarvinnut askarrella mitään...Eihän kehitysvamma tarkoita pelkästään älyllistä kehitystä.
Kehitysvamma on AINA älyllinen vamma, eli äo ei ole koskaan normaali, se korvasi aiemman termin "vajaamielinen".
Vierailija kirjoitti:
Ai mitä konttorihommia? Suurin osa kehitysvammaisista ei osaa edes lukea ja jos osaa, niin kirjoitustaito on kuitenkin puutteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, kehitysvamma on nimenomaan älyn kehitykseen liittyvä vamma. Esim. CP-vamma on fyysiseen kehitykseen liittyvä vamma - kylkiäisenä voi olla kehitysvamma tai sitte ei. Moni CP-vammainen on täysipainoisesti vaativissakin töissä.
Kehitysvammainen harvoin selviytyisi "toimistotöistä ajan kanssa ihan hyvin". Ei selviytyisi. Tai pitäisi olla tosi lievää kehitysvammaa. CP-vammainen sen sijaan usein selviytyy loistavasti.
Monet kehitysvammaiset ovat hyviä tietokoneiden kanssa. Osaavat ladata ohjelmia ja mm. videoita Youtubeen. Parempia kuin monet normaaliälyiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvamma voi olla myös fyysinen, jolloin äly on normaalilla tasolla.Ei pidä paikkaansa, kehitysvamma on älyllinen vamma.
No minkä takia esim. Duodecim puhuu älyllisestä kehitysvammasta, jos termi kehitysvamma käsittää pelkästään älyllisen kehityshäiriön?
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kehitysvammaiset tarvitsevat psykoterapiaa? Ja luulet että sitä järjestetään kuntouttavassa työtoiminnassa? Jos kuntouttavassa oleva saisi psykoterapiaa siellä niin luulen että työtoimintaan jonotettaisiin.
Todellakin jonotettaisiin. Tämä psykoterapiakommentin heittänyt ei ilmeisesti tajua sitäkään, millaista psykoterapia todellisuudessa on ja mitä se vaatii terapia-asiakkaalta. Suurimmalla osalla kehitysvammaisista matala äo ja siihen liittyvät asiat, mm. itsereflektiokyvyn puute sekä yksinkertainen, konkreettinen ja mustavalkoinen ajatusmaailma, estäisivät psykoterapian saamisen. Siinä kun pitää olla itsellä valmiuksia analysoida ja havainnoida omia tunteita, ajatuksia ja käytösmalleja sekä riittävästi kapasitettia niiden käsittelyyn. Jo ihan normaaliälyisillekin nämä tuottavat usein vaikeuksia.
Entä sitten? Ne on vaan työttömiä.