Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Outoja iho-oireita, eihän keliakia voi vain yhtäkkiä puhjeta???

Vierailija
30.08.2019 |

Kolonoskopia 10 vuotta sitten vatsavaivojen vuoksi. Suolinukka kunnossa, ei ole siis ainakaan keliakiaa. IBS:ää pidetään todennäköisenä, koska turvottaa. Olen syönyt ihan normaalisti sen jälkeen, viime aikoina vältellen viimenaikoina joitakin FODMAD-ruokia.

Yhtäkkiä tällä viikolla huomasin, että jalkoihin tuli näppyjä. Ajattelin finneiksi ja puristelin ja raavin niitä. Varmaan vain huono istuma-asento, kun olen kirjoitellut. Paisuivat niin laitoin niihin pihkavoidetta, mikä vaikutti auttavan jonkin verran. Jäi pienet punaiset ruvet.

Nyt alkoi lisää kutisemaan ja huomasin kyynärvarressa pari samanlaista näppyä. Miehellä ei ole iho-oireita, joten tuskin mikään ötökkäkään kyseessä.

Mistähän voisi johtua??? Ei kai nyt hemmetti keliakia voi 30-vuotiaalla yhtäkkiä puhjeta, kun aikaisemmin ei ole suolinukassa nähty muutoksia?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/27 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molluskoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molluskoja?

Googletin. Ei ole. Näyttää enemmän joltakin keliakia iho-oireelta ja nokkosihottuman välimaastolta.

Vierailija
4/27 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi murehdit noin pientä asiaa.

Vierailija
5/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi murehdit noin pientä asiaa.

Viimeksi kun oli mitään iho-ongelmia, talossa oli lutikoita ja jouduin monen kuukauden myrkytysruljanssiin ja jouduin hävittämään tuhansien eurojen edestä tavaraa. Nyt ei pitäisi olla siitä kyse.

Minulla ei lähtökohtaisesti ole koskaan ollut iho-ongelmia vaan olen siinä määrin syntynyt onnellisten tähtien alla. Olen lisäksi ollut viime aikoina äärerrömän väsynyt ja sairastelen paljon. Oudot iho-ongelmat kertoo minulla siitä, että jotain on pahasti pielessä. Joten jos jalkoihin (ja siinä ohella käsiin) alkaa ilmaantua kymmenkunnittain kutiavia ja paisuvia näppyjä, eikä mitään vastaavaa ole koskaan tapahtunut, niin jotakin hämärää on tekeillä.

Joten voiko keliakia puhjeta vasta myöhempään aikuisiällä? Ap

Vierailija
6/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia voi puhjeta milloin vain. Ei se, että joskus on todettu suolinukan olevan ok, tarkoita sitä, ettei keliakiaa voi koskaan enää tulla.

Mene tutkimuksiin. Tuskinpa täältä palstalta eksaktia diagnoosia löytyy.

Vierailija
7/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tunnen yhden, jolle se tuli keski-iässä. Ja muistaakseni esim. Terveyskirjasto ym. nettitohtorit kertoo, että keliakia puhkeaa useimmiten aikuisiällä. (Selvittiin taannoin asiaa omien vatsaongelmieni takia.) Lääkäriin siis vaan!

Vierailija
8/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihokeliakia puhkesi ilman ennakko varoitusta, nestettä täynnä olevia patteja ilmestyi kyynärtaipeisiin ja polviin ihan hetkessä. Syyhysivät ja häiritsivät paljon. Verikokeella selvisi että keliakian vasta-aineet koholla. Tähystyksellä varmistui. Eli sairastuminen ei katso hetkeä, se vain alkaa...

Vierailija
9/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä sellainen vaihtoehto kuin syyhy? Kelju vaiva, mutta hoidettavissa lääkkeillä ja hirveällä siivousrumballa. 

Vierailija
10/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo jäljet siis muistuttaa jonkin verran googletustulosta "celiacic skin decease". Jäljet ovat kuitenkin pienempiä ja ainakin toistaiseksi säännöllisen muotoisia. Ap

Vierailija
11/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä sellainen vaihtoehto kuin syyhy? Kelju vaiva, mutta hoidettavissa lääkkeillä ja hirveällä siivousrumballa. 

No hyi hemmetti, mistä tuollainen voi tulla? Lisäksi samassa taloudessa ei ole muita, jotka vaivasta kärsii, eli eikö pitäisi olla muillakin? Ap

Vierailija
12/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho ei helseile lainkaan, kutiaa. Ihon pinnalla on punertavia jälkiä, jotka paisuvat ja sen jälkeen, kun turvotus rauhoittuu, niistä tulee punertavia rupia, jotka edelleen kutisee. Ap

Vierailija
13/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene lääkäriin, siellähän se selviää.

Vierailija
14/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyi hemmetti, mistä tuollainen voi tulla? Lisäksi samassa taloudessa ei ole muita, jotka vaivasta kärsii, eli eikö pitäisi olla muillakin? Ap

Se tarttuu jollekin ja vie useita viikkoja, että oireet alkavat, voi siis olla, että yhdellä perheestä vasta on oireita. Voi tulla vaikka ulkomaanreissulta, alkaa sitten 2-4 viikon päästä oireilla, tai on voinut olla yökylässä jossain, koulusta, päiväkodista se voi tarttua jne. Ja jos tosiaan on siitä kyse, kaikki perheenjäsenet pitää hoitaa samaan aikaan ja siivota massiivisesti. Toivotaan, ettei teillä ole sitä. 

Vierailija
15/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muistuttaa selvästi vilja-allergiaa, mutta vain lääkäri voi tietää, täällähän tämä on pelkkää arvailua ja vertailua omiin ja muiden erilaisiin ihokutinoihin.

Vierailija
16/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia itse asiassa puhkeaa todennäköisimmin aikuisiällä.

Minäkin olin satavarma, ettei vaikeiden ja normaalia elämää jo lähes estävien oireiden taustalla voi olla keliakiaa, vaan toisin kävi.

Ihokeliakiaan en ole täysin perehtynyt, mutta muistanko väärin, että joillain ihokeliaakikoilla vain iho oireilee mutta suolisto ei?

Vierailija
17/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös esim. Gluteiiniyliherkkyys.

Vierailija
18/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihokeliakia ja suoli oli testeiissä ok. Eli siis kyllä se vaan voi olla keliakia.

Joillain ihokeliaakikoilla tosiaan vain iho oireilee mutta suolisto ei. Mulla kyllä tulee vatsakin kipeäksi, jos vahingossa olen syönyt gluteenia. Mutta eniten vtuttaa se jäätävä ihottuma, mikä siitä seuraa. Ja siitä seuraa pitkä tulehdus iholle. Ei ole ihan vaan pari pikku näppyä. 

Eikä keliakia tietenkään "puhkea yhtäkkiä", mutta ne iho-oireet voivat tulla aikakin yhtäkkiä. Mulla alkoi joskus 3-kymppisenä. 

Jätä gluteeni ruokavaliosta pois, silläpähän se selviää.

Minulla osa näpyistä on aina sellaisia pikku rakkuloita, joiden sisällä on nestettä. Ne rakkulat sitten paisuvat ja paisuvat.

Vierailija
19/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihokeliakia ja suoli oli testeiissä ok. Eli siis kyllä se vaan voi olla keliakia.

Joillain ihokeliaakikoilla tosiaan vain iho oireilee mutta suolisto ei. Mulla kyllä tulee vatsakin kipeäksi, jos vahingossa olen syönyt gluteenia. Mutta eniten vtuttaa se jäätävä ihottuma, mikä siitä seuraa. Ja siitä seuraa pitkä tulehdus iholle. Ei ole ihan vaan pari pikku näppyä. 

Eikä keliakia tietenkään "puhkea yhtäkkiä", mutta ne iho-oireet voivat tulla aikakin yhtäkkiä. Mulla alkoi joskus 3-kymppisenä. 

Jätä gluteeni ruokavaliosta pois, silläpähän se selviää.

Minulla osa näpyistä on aina sellaisia pikku rakkuloita, joiden sisällä on nestettä. Ne rakkulat sitten paisuvat ja paisuvat.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että mikäli sairastaa keliakiaa, niin olisi hyvä saada se virallinen diagnoosi. Tilan paranemista seurataan ja itse hoitotasapainossa käyn verikokeissa n. 3 vuoden välein, tuolloin katsotaan veren vasta-aineet ja perusverenkuva.

Keliakia altistaa myös muille autoimmuunisairaukille, näitäkin seurataan paremmin kun on lääketieteellisesti diagnosoitu keliakia.

Vaikka palstoilla keliakiaa pidetään muitisairautena, niin terveydenhuollossa asia onneksi otetaan vakavasti.

Ja keliaalikkohan muuten ei saa luovuttaa verta niin kauan, kun vasta - aineita on veressä. Kantasoluja ei käsittääkseni voi luovuttaa koskaan.

Vierailija
20/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat on turvottaneet aina tosi paljon, eli turvotusoireita on, mutta koska vatsa ei tule kipeäksi, joten olen sitten syönyt. Minua ollaan epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa. Osa lääkäreistä on sitä, että on jotain ongelmaa siinä, osa sitä mieltä, että ei. Jossain välissä oli koelääkitys ja toinen lääkäri oli sitä mieltä, että ei ole ja syön lääkkeitä turhaan, eikä uusinut reseptiä, vaikka siitä oli hyötyä. Ja nyt tosiaan vähän päälle 30... Keliakian suhteen veritestiä ei ole koskaan otettu, ainoastaan tähystetty. Otettaisiinkohan tuo kilpirauhasasia vihdoin vakavissaan, jos keliakia tulisi mustaa valkoiselle? Ap