Mistä ihmisten katkeruus ja vihamielisyys kumpuaa?
Olen seurannut keskustelupalstoja ja uutisten kommentointipalstoja, ja surukseni huomannut, että ihmiset ovat tänä päivänä hyvin kylmiä, kovia, katkeria ja vihamielisiä toisiaan kohtaan. En käsitä, mistä tämä kaikki viha kumpuaa? Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ollaan vihaisia; on kauheaa jos lapsi itkee ravintolassa, kaupassa tai lentokoneessa tai ihan missä muussa tahansa julkisessa tilassa. Hei haloo, se on normaalia ja luonnollista. Niistä pienistä ihmisistäkin kasvaa joskus ihan hyväkäytöksisiä aikuisia. Mitä sitten, jos ne välillä itkee ja kiukuttelee pienenä, kun eivät vielä osaa hallita tunteitaan. En usko, että on hyväksi tuleville sukupolville tällainen vihanlietsonta lapsia ja lapsiperheitä kohtaan.
Toinen asia, mitä ihmettelen kovasti, on se jos joku onnistuu, menestyy tai ihan vain iloitsee jostain, niin aina löytyy niitä, jotka ovat haukkumassa ja lyttäämässä. Jokin ihme katkeruus on meissä tosi syvällä. Mikäs sen parempi fiilis, kun joskus kokea onnistuvansa jossain. Annetaan ihmisten nauttia vapaasti siitä tunteesta.
Toinen varma haukkumisen aihe on politiikka. Auta armias, mitä paskaa poliitikot saavat osakseen.. Joo heidän täytyy tehdä välillä vaikeitakin päätöksiä ja välillä pitää tehdä leikkauksia, eihän sitä valtionvelkaa voi loputtomiin ottaa! Luuleeko ihmiset oikeasti, että valtion pitäisi elättää heidät ja itse voisi olla tekemättä mitään, kunhan saa vain valittaa? Laittakaa vaikka muutama kymppi joka kuukausi säästöön, niin saatte pienen pesämunan pahanpäivän varalle. Jokainen tai ainakin suurin osa itse vaikuttaa omaan elämäänsä omilla valinnoillaan.
Nautitaan elämästä ja annetaan muidenkin nauttia. Meillä on loppupeleissä asiat melko hyvin kuitenkin. Annetaan ilon ja onnen näkyä! Hymyilevä ihminen luo positiivista fiilistä ympärilleen. Ja niinhän se on, että hymy tarttuu! :)
Ihanaa viikonloppua kaikille!
Kommentit (40)
Isoisäni taisteli punaisten joukossa ja räjäytteli vähän juniakin Malmilla ja ratoja.
Silti ihan hyvä juttu, että valkoiset voittivat. En minä Venäjälle kaipaa ..
Sinccis
Ei jaksa hymyillä kirjoitti:
Huomaa jo näistäkin kommenteista, että vissiin moni ihminen vaan voi niin pahoin. Ehkä ihmiset just pönkittää omaa oloaan tekemällä muille paskan olon? Vaikea sanoa. Oon huomannut tän saman, mut ikävä kyllä myös todennut, että tää negatiivisuus tarttuu helposti. Must tuntuu, että mä oon nykyään itekin kovin negatiivinen enkä aina jaksa iloita muitten onnesta. Ehkä tää on vain täällä Suomessa tällaista. Pitäiskö muuttaa ulkomaille? Jonnekin aurinkoon.
Pitäisikö iloita maassa, jonka pisavoittajat eivät pääse edes laivasiivoojiksi kun ulkomainen halpaduunari ne tekee. Lisäksi yrityksiä myydään ulkomaiseen omistukseen ja luonnonvaroja miljardien edestä.
Edes kaivosveroa ei ulkomaisten firmojen tarvitse maksaa. Lisäksi asumispolitiikka vie ostovoiman nolliin eikä kulutus auta taloutta.
Pankitkin perii maksun siitä että saa pitää rahoja tilillä. Iloinen asia on se että moniin muihin maihin verrattuna täällä on osaamista mutta jo norjaan tai sveitsiin verrattuna ollaan elintasossa aika lailla kehitysmaatasolla.
Suomalaista veronmaksajaa ryöstetty kuiviin Kekkosen mentyä, mutta täällä ei saa olla negatiivinen vaan iloita jonnin joutavista love island sarjoista joita media pakkosyöttää ihmisille jatkuvasti etteivät he ajattelisi oikeasti merkityksellisiä asioita.
Ainut minua eteenpäin vievä jäljellä oleva asia on viha. Miten muka voisin luopua siitä?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hyvännäköinen ja varakas nainen, nautin tällä palstalla kirjoittelusta viihteenä.
Ihan vaan siksi kun typeriä, matalapalkkaisia ja rumia naisia on niin helppo provosoida ja heillä on niin huonoitsetunto.
He tarttuvat joka kerta, koska ovat niin vähämielisiä. En tiedä suurempaa viihdettä, parempaa kuin Netflix.
Noin voi kirjoittaa vain narsisti / psykopaatti. Normaali ihminen ei saa mitään tyydytystä tuollaisesta.
Palstatrolleja on tutkittukin ja todettu että suuri osa toisia loukkaavista kirjoittajista on psykopaatteja / narsisteja ja saa myös tyydytystä tuollaisesta toiminnasta.
Joku voisi opettaa mulle miten pääsen yli siitä katkeruudesta joka kumpuaa loputtomasta maailmanlaajuisesta epäoikeudenmukaisuudesta ja sen tunteesta.. Esimerkkejä löytyy enemmän kuin heiniä pellosta..
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi opettaa mulle miten pääsen yli siitä katkeruudesta joka kumpuaa loputtomasta maailmanlaajuisesta epäoikeudenmukaisuudesta ja sen tunteesta.. Esimerkkejä löytyy enemmän kuin heiniä pellosta..
Sinä voisit esim. kirjoittaa paperille kaikki mahdolliset maailman vääryydet. Kun olet saanut sen kirjan kirjoitettua, niin voisit miettiä seuraavaksi kuinka paljon määrittelet itsesi näiden ajatusten kautta.
Ehkä saat ahaa kokemuksen, ehkä et, mutta voithan kokeilla.
Muutin muutama vuosi sitten ulkomaille. Alkuun minua inhotti se sellainen päälleliimattu ystävällisyys, joka tässä kulttuurissa on tyypillistä. Se tuntui niin epäaidolta ja pakotetulta.
Vähitellen olen kuitenkin alkanut tykätä siitä ihan vaan sen takia, että se tekee minusta positiivisemman. Olen huomannut, miten iso vaikutus sillä on, kun esim. kaupassa joku osuu sinuun eikä hän suomalaiseen tapaan hiljaa tuijota omia kenkiään vaan molemmat pahoittelevat ihan automaationa. On oikeastaan aika kiva, kun tulet portaiden juureen painavan laukun kanssa ja joku tarjoaa apua ylöskantamisessa.
Nämä ovat esimerkkejä asioista, jotka ovat todella syvällä suomalaisessa mentaliteetissa. Pitäisi aina pärjätä itse, apua ei saa pyytää eikä varsinkaan olettaa. ”Itsehän olet nuo lapset tehnyt, kyllä niiden kanssa pitäisi nyt itse pärjätä”, ”Jos on painava laukku, niin itse pitää se pystyä kuljettamaan, ei voi olettaa, että on aina joku auttamassa” yms.
Kysyn vaan, että mikä järki tässä on? Miten se tekee kenenkään elämästä parempaa, että kulkee ympäriinsä sisäänpäinkääntyneenä ja suhtautuu vieraisiin ihmisiin vihollisina? Miten paljon rennompaa ja ihanampaa elämä on, kun voi auttaa muita, kun se helposti onnistuu. Ja jotenkin tämä ainakin itselläni saa aikaan positiivisuuden kierteen: sitä suhtautuu kaikkeen positiivisemmin, kun pienet interaktiot muiden ihmisten kanssa ovat positiivisempia. Kun taas on tuo suomalainen vihollisasenne muita kohtaan, niin negatiivisuus kiertää kehää ja katkeruus lisääntyy.
Eli sanoisin, että tietynlainen katkeruus ja vihamielisyys muita kohtaan on suomalainen tapa. Kun tähän vielä yhdistää muita suomalaisia klassikoita (ei saa kehuskella, ei saa koreilla, aina pitää hävetä, epäonnistuminen on kauheaa ym.), niin lähtökohdat ovat aika huonot muuhun kuin negatiivisuuteen.
Niin kuin joku muu jo kommentoikin, ap:n aloitus lässähti aika pahasti siihen, kun hän alkoi puhua politiikasta ilmeisen katkerana ja vihamielisenä. Itse voisin lopettaa sanomalla, että Suomessa on törkeän paljon mahtavia juttuja, mutta negatiivisuuden kierteeseen paluu pelottaa, jos joskus muutan takaisin Suomeen. Onneksi minulla on suomalaisia ystäviä, jotka osaavat suhtautua moniin asioihin kivan positiivisesti. Ehkä heidän avullaan hyvä fiilis jatkuu!
Ihminen yleensä käyttäytyy ja voi hyvin jos saa hyväksyntää ja kunnioitusta itselleen merkittäviltä ihmisiltä. Sillä on uskomattoman suuri merkitys myös fyysiseen hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Muuhun en nyt osaa sanoa mitään, mutta lapsista lähtevä ääni ärsyttää minua siksi, koska olen jatkuvasti niin väsynyt stressaavan työn vuoksi, että kovat äänet käyvät heti hermoihin. Onhan se luonnollista, että lapsista lähtee ääntä, mutta ei se tee sitä yhtään sen helpommaksi kestää.
En kyllä kestä meluavia aikuisiakaan.
Jotkut eivät vaan kykene asettumaan toisen asemaan. Jos itseä ei häiritse jatkuva melu ja kovat äänet, niin ketään muutakaan ei voi häiritä.
Ei kukaan ihan vaan puhdasta ilkeyttään kärsi melusta.
Jotkut eivät edes älyä kuinka paljon ympärillämme on melusaastetta ja ärsyketulvaa, kun vaikuttavat olevan jopa jotenkin riippuvaisia siitä. Ihan niin kuin se melu ja hälinä olisi heille joku turva ja suoja omilta ajatuksilta ja heitä jopa pelottaisi olla hetken aikaa omien ajatustensa ja ITSENSÄ kanssa ihan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku kollektiivinen häpeähaava, jota ei ole koskaan käsitelty. Se on vain siirretty sanattomasti sukupolvelta toiselle.
Kyllä. Saksalaiset hävisivät ensimmäisen maailmansodan. He kokivat sen nöyryytyksenä. Siitä aiheutui heille kova häpeä ja katkeruus jota he eivät osanneet käsitellä terveesti vaan lähtivät sitten lietsomaan vihaa. Kun riittävän kauan he olivat vihaa lietsoneet niin he saivat aikaiseksi toisen maailmansodan. Koko typerä jättimäinen sota vain siksi että "heitä oli nöyryytetty!"
Osa juutalaisista on edelleen katkeria siitä mitä heidän kansalleen tehtiin vanhan testamentin aikoina. Edelleen he tahtovat kostaa vääryyksiä joita heidän kansaa kohtaan tehtiin tuhansia vuosia sitten.
Eli katkeruus voi siirtyä eteenpäin tuhansien vuosien ajan, säilyä, kasvattaa kostonhimoa.
Suomalaiset ovat kuulemma nöyrää kansaa. Se on erittäin paha asia, jos me ei sittenkään olla "terveesti nöyriä" vaan ihan vain "sairaasti nöyryytettyjä". Ei saisi erehtyä sekoittamaan keskenään "nöyryytettyä" ja "nöyrää". Jos koet itsesi nöyryytetyksi niin alat kasvattaa sisälläsi vihamielisyyttä ja kostonhimoa. Se näkyy useimmissa suomalaisissa, me ollaan peritty se jo vuosisatojen ajan meidän vanhemmilta.
Jos usein tunnet sellaisia asioita kuin nöyryytys, häpeä, katkeruus, viha, kostonhimo, kateus, jne, niin sinulla on vakavia emotionaalisia ongelmia, pahimmillaan sinulla on jokin sosiopaattinen persoonallisuushäiriö. Älä pistä pahaa eteenpäin tuleville sukupolville. Huolehdi itsestäsi, auta itseäsi, mene terapiaan, pyri kohti terveempää tunne-elämää.
Kirjoituksessasi oli loistavaa tuo, kun kerroit ettei nöyrä ja nöyryytetty ole sama asia!
Huonoa oli tuo kun loit kuvan, että jos tuntee vihaa, häpeää tai kateutta, niin se voi olla sosiopaattinen persoonallisuushäiriö. Et voi kirjoitella tuollaisia! Lue vaikka se 70-luvulla syntyneiden äidit, ketju. Suomessa on etenkin tyttöjä kasvatettu siten, että he eivät saa tuntea tiettyjä tunteita. Ei saanut tuntea vihaa. Suruakaan ei saanut tuntea, ja etenkään jos oli mies, koska se oli heikkoutta.
KAIKKI tunteet ovat tarkoituksen mukaisia, ja MITÄÄN tunnetta ei tule kieltää. Se on haitallista.
Haitallista on jos pitää pelätä saavansa erittäin pahan diagnoosin, vain jos tuntee negatiivista tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele jos sielunvaellus olisikin totta ja tilit tasaantuisivatkin seuraavissa elämissä?
Jos olet nyt ollut hirmuhallitsija ja toisia alistava rikas mies, synnytkin seuraavassa elämässä jonnekin Intian maaseudulle pieneksi vammaiseksi tytöksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hyvännäköinen ja varakas nainen, nautin tällä palstalla kirjoittelusta viihteenä.
Ihan vaan siksi kun typeriä, matalapalkkaisia ja rumia naisia on niin helppo provosoida ja heillä on niin huonoitsetunto.
He tarttuvat joka kerta, koska ovat niin vähämielisiä. En tiedä suurempaa viihdettä, parempaa kuin Netflix.
Huonoitsetunto on hyvinjärkyttävää.
Hienosti olet pärjännyt perhe yrityksessä esi merkiksi projekti päällikkönä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin voi kirjoittaa vain narsisti / psykopaatti. Normaali ihminen ei saa mitään tyydytystä tuollaisesta.
Palstatrolleja on tutkittukin ja todettu että suuri osa toisia loukkaavista kirjoittajista on psykopaatteja / narsisteja ja saa myös tyydytystä tuollaisesta toiminnasta.
Huomaa että hän kirjoitti "huonoitsetunto" yhteen. Tosi hyvä itsetunto hänellä varmaan ja ihan mielettömän korkea koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa hymyillä kirjoitti:
Huomaa jo näistäkin kommenteista, että vissiin moni ihminen vaan voi niin pahoin. Ehkä ihmiset just pönkittää omaa oloaan tekemällä muille paskan olon? Vaikea sanoa. Oon huomannut tän saman, mut ikävä kyllä myös todennut, että tää negatiivisuus tarttuu helposti. Must tuntuu, että mä oon nykyään itekin kovin negatiivinen enkä aina jaksa iloita muitten onnesta. Ehkä tää on vain täällä Suomessa tällaista. Pitäiskö muuttaa ulkomaille? Jonnekin aurinkoon.
Pitäisikö iloita maassa, jonka pisavoittajat eivät pääse edes laivasiivoojiksi kun ulkomainen halpaduunari ne tekee. Lisäksi yrityksiä myydään ulkomaiseen omistukseen ja luonnonvaroja miljardien edestä.
Edes kaivosveroa ei ulkomaisten firmojen tarvitse maksaa. Lisäksi asumispolitiikka vie ostovoiman nolliin eikä kulutus auta taloutta.
Pankitkin perii maksun siitä että saa pitää rahoja tilillä. Iloinen asia on se että moniin muihin maihin verrattuna täällä on osaamista mutta jo norjaan tai sveitsiin verrattuna ollaan elintasossa aika lailla kehitysmaatasolla.
Suomalaista veronmaksajaa ryöstetty kuiviin Kekkosen mentyä, mutta täällä ei saa olla negatiivinen vaan iloita jonnin joutavista love island sarjoista joita media pakkosyöttää ihmisille jatkuvasti etteivät he ajattelisi oikeasti merkityksellisiä asioita.
Niin ei saakaan. Pakko olla naminamia ja bumtsibumia, ettei kenenkään toisen mieli mene pahaksi. Ja jos ei jaksa koko ajan lässyttää ja ihastella muiden hienoja vaatteita ja saavutuksia, niin ei myöskään saa vetäytyä erakoksi lepäilemään jonnekin skutsiin.
Ihmsille tapahtuu eri määrät pahoja asioita. Toisille ei ole juuri koskaan tapahtunut mitään pahaa, ja he eivät ymmärrä ja voikaan ymmärtää sellaisia joille on oikeasti tapahtunut paljon huonoa ja pahaa.
Ne helpolla päässeet ihmiset olettavat, että muillakin on yhtä helppoa ja ne muut myrttynaamat ovat vain heikkouttaan huonolla tuulella.
Toisen taakkoja ei voi nähdä naamasta. Totta kai on ihmisiä jotka hymyilevät vaikka on hirveitä asioita tapahtunut, mutta eivät hekään mitään sen vahvempia tai viisaampia ole kuin surkeat ihmiset, joista näkee ettei hyvin mene. Ne tuskansa kätkevät ihmiset fuskaavat jossain, koska ovat ihmisiä.
Paljon puhutaan tästä lapsiperheisiin kohdistuvasta vihasta, mutta jostain syystä sitä ei hirveästi näe. En ole nähnyt ainuttakaan tapausta, jossa joku olisi sanonut ilkeästi lapselle tai tämän vanhemmalle esim. itkun takia. Vaikka sitä itkua kuulee lähes päivittäin esim. julkisissa kulkuvälineissä.
"Laittakaa muutama kymppi joka kuukausi säästöön"
Huomaa kyllä, että ap:lla ei ole köyhyydestä mitään kokemusta.
Arvotyhjiö, pinnallisuus, sisäinen paha olo, nykypäivän työelämä on vaativaa ja kovaa, työpaikan pysyvyys huolettaa...syitä on monia. Anonyyminä on helppo oksentaa paha olonsa muiden niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljon puhutaan tästä lapsiperheisiin kohdistuvasta vihasta, mutta jostain syystä sitä ei hirveästi näe. En ole nähnyt ainuttakaan tapausta, jossa joku olisi sanonut ilkeästi lapselle tai tämän vanhemmalle esim. itkun takia. Vaikka sitä itkua kuulee lähes päivittäin esim. julkisissa kulkuvälineissä.
No varmaan on niitä tapauksia jotka joka paikassa koko ajan törmäävät siihen lapsivihaan. Itsessä ei mitään vikaa ikinä tietenkään. Kumma kun muut perheet eivät koko ajan törmää siiihen.
Vierailija kirjoitti:
"Laittakaa muutama kymppi joka kuukausi säästöön"
Huomaa kyllä, että ap:lla ei ole köyhyydestä mitään kokemusta.
Joo tosi hyvä on perustaa ihan vaikka säästötili tai alkaa sijoittamaan, jos on toimeentulotuesta riippuvainen, ja työkyky on täysin tai osittain vajaa, eikä eläkkeelle ole vielä päässyt.
Itse pärjään taloudellisesti ihan ok, mutta en voi matkustella ulkomaille tai omistaa mitään ikinä. Kädestä suuhun loppuikä. En marmata omasta tilanteestani, mutta ärsyynnyn noista richsplainaajista tosi paljon.
Liirum laarum
Tyhjää käsien heiluttelua.
Sinccis