Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Kävin juuri noutamassa Notinon paketin; ostin itselleni Oscar de la Rentan Alibin EDP ja Notinon discovery boxin. Sain myös lahjaksi pienen näytteen Oscar de la Rentan Bella Blancaa. Eivät maailman uniikeimpia tuoksuja, mutta tuo Alibi on miellyttänyt jo pitkään ja tuoksukokoelmani on olematon, joten tuo on hinta-laatusuhteeltaan toivottavasti hyvä lisäys. Joulupukki myös todennäköisesti tuo tämän:
https://www.boozt.com/fi/fi/versace-fragrance/gift-set-pour-femme-minia…
Nämä eivät varmaankaan innosta pidempään harrastuksen parissa aikaa viettäneitä, mutta itselleni mieluisia. :)
Vierailija kirjoitti:
Joululahjatoiveita näköjään kysyttiin, minäkin, naiselleni joka toivonut ruusutuoksua, jotenkin näin:"Oikeestaan mä en tykkää hirveästi ruususta tai ruusutuoksujen mielikuvasta, mutta ne sopii mun iholle, tuoksu aina paranee mun iholla toisin kuin kaikki muut kukat jotka pahenee iholla." Että mitä nyt sit hankkisin, onko neuvoja? Nainen. 41v.
Sisleyn Izia on yksi moderni ruusutuoksu. Todella kukkainen mutta tyylikäs tuoksu. Saattaisin tosin lahjaksi kallistua ostamaan jotakin muuta, kuten vaikka jo ehdotetun Lancomen tuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Joululahjatoiveita näköjään kysyttiin, minäkin, naiselleni joka toivonut ruusutuoksua, jotenkin näin:"Oikeestaan mä en tykkää hirveästi ruususta tai ruusutuoksujen mielikuvasta, mutta ne sopii mun iholle, tuoksu aina paranee mun iholla toisin kuin kaikki muut kukat jotka pahenee iholla." Että mitä nyt sit hankkisin, onko neuvoja? Nainen. 41v.
Miksi sen tuoksun pitää sisältää just kukkaa, jos kerran ne eivät hänelle käy eikä hän niistä pidä? Osta joku kokeilusetti tuoksuja, joista yksikään ei ole kukkaistuoksu. Ei tietenkään kannata ostaa ruusutuoksua, jos hän ei siitä edes pidä! Kokeile vaikka jotain jossa on vanilja, myski, ambre, gourmat tms tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen tuoksun pitää sisältää just kukkaa, jos kerran ne eivät hänelle käy eikä hän niistä pidä? Osta joku kokeilusetti tuoksuja, joista yksikään ei ole kukkaistuoksu. Ei tietenkään kannata ostaa ruusutuoksua, jos hän ei siitä edes pidä! Kokeile vaikka jotain jossa on vanilja, myski, ambre, gourmat tms tuoksuja.
No kun hän toivoi ruusutuoksua, kun se tuoksuu hänen iholla hyvältä, se on se joku ruusun vanhanaikainen mielikuva joka häntä vissiin on häirinnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisleyn Izia on yksi moderni ruusutuoksu. Todella kukkainen mutta tyylikäs tuoksu. Saattaisin tosin lahjaksi kallistua ostamaan jotakin muuta, kuten vaikka jo ehdotetun Lancomen tuoksun.
Kyllä muuten olet oikeassa, Izia on upea, erityisesti se eka. Tuli mustapulloinen versio mutta se on kovasti kallellaan nykytuoksujen "peruspohjaan" eli siellä on ambroxan mukana ja drydown putoaa geneerisen puumaiseksi ja makeaksi yhdistelmällä ambroxan+vanilja+patsuli. Eka Izia taas pysyy kevyenä ja korkealla, siinä on aldehydejä, ja pohja on myski+seetri+ambra eli huomattavan paljon freesimpi. Näitä oli yksi kummassakin ranteessa ja neuleen hihaan jääneet tuoksunjämät kehittyi niin että musta Izia lopulta matalia makeita pohjanuotteja vaaleanpunaisen Izian pysyessä monisävyisen kukkaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä suhtaudut tylysti tuoksuallergiaan. Nämä "kohtuudella" parfyymeja käyttävät on todellinen sietämätön itsekeskeinen riesa. Nämä minä-minä-minä ihmiset eivät välitä vaikka ihmiset saa astmakohtauksia. allergiaa, päänsärkyä, pahoinvointia jne. "Enhän minä paljoa laita" inistään vaikka puoli bussilastia on pyörtymisen partaalla. Haisulit, löyhkätkää kotona, mutta säästäkää muut siltä. Terveys on tärkeämpää kuin turhamaisuus.
Laadukkaista tuoksuista ei kyllä tule allergiaa. Ne on jotkut halvat kissanpissatuoksut, jotka allergiaa aiheuttaa. Meillä on lähipiiri täynnä astmaatikkoja ja hajusteallergisia, jotka eivät saa mitään oireita kunnon tuoksuista. Minä mukaanlukien.
Toisekseen ei ole mitenkään realistista ajatella, että maailma muuttuisi hajustamattomaksi sen takia, että jotkut meistä ovat allergisia. Joskus meidänkin pitää vaan joustaa.
Vierailija kirjoitti:
eivät varmaankaan innosta pidempään harrastuksen parissa aikaa viettäneitä, mutta itselleni mieluisia. :)
Eikö se olekin tärkeintä, että itseä miellyttää? Tämä ketju on minusta siitä kiva, että täällä ei juuri ole niitä pätijöitä. Ja jos on, ne voi jättää omaan arvoonsa. Nauti uusista tuoksuistasi! :)
Fragrantica-sivustolla on käynnissä perinteinen äänestys. Aika tyhjää lyö joidenkin kategorioiden kohdalla. :p
Very Good Girl on sellainen ruusutuoksu, joka on moderni, ei tule mitään vanhanaikaisia viboja, voi olla ettei heti tule edes ruusu mieleen, enemmän muuta vähän puuterista ja marjaista makeutta
Vierailija kirjoitti:
Very Good Girl on sellainen ruusutuoksu, joka on moderni, ei tule mitään vanhanaikaisia viboja, voi olla ettei heti tule edes ruusu mieleen, enemmän muuta vähän puuterista ja marjaista makeutta
Kiitos. Siis kirkkaanpunainen pullo?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kritisoinut täällä Sokoksen tuoksutarjontaa ja teen sitä omassa mielessäni joka kerta, kun näen Sokoksen mainontaa. En ymmärrä millä vuosikymmenellä tuoksujen sisäänostaja elää, 90-luvun lopulla?
Stockmann uusii tarjontaansa koko ajan tuoksujen suhteen, mikä toki näkyy hinnoissakin. Ihmettelen vaan miksi Sokos ei voi edes yrittää, vaan jatkaa umpitylsien brändien kanssa. Ja sitten ihmetellään miksi ihmiset keskittävät ostoksensa nettiin...
Toki Sokos on brändinä maalaisserkku Stockalle, mutta mitä sinä sieltä odottaisit saatavan? Täällä on Sokoksella valikoimissa esimerkiksi Juliette has a Gun, Hermes ja Guerlain. Toki nämä aina välillä kiertävät ja harmi oli kun Jo Malone poistui Stokkan valikoimista. Ei nämä valinnat nyt mun mielestäni mistään 90-luvulta ole peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Fragrantica-sivustolla on käynnissä perinteinen äänestys. Aika tyhjää lyö joidenkin kategorioiden kohdalla. :p
En varmaan pysty äänestämään edes perus naisten tuoksujen 2024 kategoriassa. Siellä on niin paljon eri tuoksujen muunnelmaversioita ettei vanha erkkikään ota selvää. La Nuit Lancomelta ja Libre YSL:ltä. Kuinka mones viritelmä liekään. Etsiydyn erikoiskategorioihin, jos niistä olisi mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan pysty äänestämään edes perus naisten tuoksujen 2024 kategoriassa. Siellä on niin paljon eri tuoksujen muunnelmaversioita ettei vanha erkkikään ota selvää. La Nuit Lancomelta ja Libre YSL:ltä. Kuinka mones viritelmä liekään. Etsiydyn erikoiskategorioihin, jos niistä olisi mielipide.
Tämä! Flankereiden flankereiden flankerit ei jaksa kiinnostaa yhtään. Tässäkin harrastuksessa tulee näköjään saturaatiopiste vastaan. On sille syykin. Uudet yksinkertaisesti tuoksuu niin samalle ettei kiinnostus herää. Ei sitten millään. Siinä se syy on miksi kiinnostus on kääntynyt ajassa taaksepäin, vastentahtoisesti, koska koskaan ei ollut aikomus ruveta haalimaan kalliita vintageja tms.
Käytin pullollisen Iziaa viime kesänä ja tuoksu oli ihan kiva mutta... suoraan sanottuna olisi voinut olla Yves Rocher-tuoksu. Nenä Amandine Clerc-Marie on monen Yvy Ryppysenkin takana, joten se selittää kaltaisuuden. En aio ostaa enää uutta pulloa. Yleisesti Sisleyllä on ihania laatutuoksuja ja mulla on melkein kaikkia ainakin yksi pullo, joitakin kuten Eau du Soiria pari varapulloakin. Pitäisi alkaa vähän suitsia muutenkin jo keräilyä, johan mä alan n. 3500 putelilla olla jo ihan hoarder. Mutta onhan tässä kokoelmaa kertynyt jo vuosikymmeniä ja olen iloinen kaikista vintage-tuoksuistani näinä vesittämisen, ylisääntelyn ja reformulaatioiden aikakaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diptyque Rose edp
Diptyque Eau Rose on minun luottotuoksuni, joka on aina ihana, luonnollinen ja klassinen. Sitä voi suihkauttaa kaikkiin tilaisuuksiin hautajaisista työhaastatteluun, eikä se ole koskaan liikaa tai liian vähän. Se voisi hyvin olla minun valintani sinne Linnan juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Käytin pullollisen Iziaa viime kesänä ja tuoksu oli ihan kiva mutta... suoraan sanottuna olisi voinut olla Yves Rocher-tuoksu. Nenä Amandine Clerc-Marie on monen Yvy Ryppysenkin takana, joten se selittää kaltaisuuden. En aio ostaa enää uutta pulloa. Yleisesti Sisleyllä on ihania laatutuoksuja ja mulla on melkein kaikkia ainakin yksi pullo, joitakin kuten Eau du Soiria pari varapulloakin. Pitäisi alkaa vähän suitsia muutenkin jo keräilyä, johan mä alan n. 3500 putelilla olla jo ihan hoarder. Mutta onhan tässä kokoelmaa kertynyt jo vuosikymmeniä ja olen iloinen kaikista vintage-tuoksuistani näinä vesittämisen, ylisääntelyn ja reformulaatioiden aikakaudella.
Äläs nyt halvenna Yves Rocherin tuoksuja, ihan laadukkaita ovat monet niistä.
Kepeä pakkomielle on tullut saada Lush Cardamom Coffee. Sitä ei vaan Lushilla myydä pienemmässä koossa kuin 100 ml ja tuo pullo maksaa lähes sata euroa. Ei uskalla sokkona ostaa, vaikka tuoksu kuvausten mukaan voisi olla juuri minusta ihana.
Onko täällä kukaan törmännyt missään Lushin tuoksujen näytteisiin? Muutama paikka löytyi Googlella, mutta näissä paikoissa ei toimitettu Suomeen. Jos sinulla on Cardamom Coffee ja voit myydä näytteen, laita siitä Toriin ilmoitus ja vinkkaa täällä. Saavun oitis ostamaan.
Onko täällä millaisia kokemuksia Cardamom Coffeesta?
Vierailija kirjoitti:
Kiintoisaa kuulla. Izialla ja Sisleyllä kun yleisesti on hintaa todella paljon. Toisaalta YR:llä on ollut hintaan nähden aivan loistavia tuoksuja, lopetettu tosin jo ajat sitten. Sisleyn Soir de Lune on yksi elämyksellisimpiä tuoksuja mitä olen kokenut. "Näin" sen vahvasti väreinä, ja siinä tuntui ikäänkuin lämpötilaeroja. Moista en ole usein kokenut. Vintage No.5 aiheutti samaa, ja vintage Diorissimo.
Enhän mä nyt Yvyä dissaakaan, Sisley ja Yvy ovat vaan ihan eri hintaluokan ja tarkoitetun asiakassegmentin brändejä. Sisley tarkoittaa yleensä huippulaatua kaikilla mittareilla. Izian kesto, performanssi ja yleinen "tuntuma" jätti mulle tunteen, että maksoin Sisleystä ja sain Yvyä. Nuoruudessani 80-luvulla Yvyllä oli vielä mahtavia tuoksuja ja ne olivat stuidubudjetillakin saavutettavissa. Upeudet kuten Ispahan, Venice ja Clea ovat mulla edelleen käytössä. Mutta nyky-Clea on kuiskaus alkuperäisestä formulasta, ja kuten todettua, voin vertailla kun mulla on molempia. Toinen esimerkki hinnat ylös ja laatu alas-uusformulaatioista on klassikko Chevrefeuille, niitäkin mulla on verrattavissa viisi versiota. Joka kierroksella lopputulema on ollut yhä ohuempi, kevyempi ja nykyinen versio kestää kymmenisen minuuttia, nenä ihossa puolisen tuntia kunnes häviää kokonaan. Kasariversio tuoksuu koko päivän ja kyseessä on kuitenkin keveä eau fraiche. Kyllä tämä nykyajan kuluttajien vedättäminen asiassa kuin asiassa on valitettava tosiasia.
Tuolla säännöllä pilattiin Diorin Diorissimo mikä oli upea oikea kielo tuoksu vielä 80- luvun lopulla.