Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Mauno Koivistoa mukaellen ei pidä politisoitua vaikka politisoidaan.
Mitä teette näytteille, joita ette aio käytää loppuun? Tuli itse ostettua esim. 5ml Bianco Lattea, jota en voikaan käyttää. Olin siis vaniljan ystävänä varma, että tykkäisin tuoksusta, mutta tuoksu olikin omaan nenään aika tunkkainen ja inhottava. Joku muu siitä kuitenkin tykkäisi, mutta itsellä ei ole hajuvesi-intoilijoita kavereissa.
Ostin nämä:
- Dior Homme 2020
- Dior Homme Sport 2021
- Dior Homme Cologne 2022
Myyjä antoi mukaan myös YSL Myself Le Parfum- tuoksunäytteen. Ihan ok, mutta tämä versio ainakin liian makea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko seonnut lopullisesti, mutta aloin 25 vuoden jälkeen nuuskuttelemaan Tommy Girliä jälleen :D
Kannattaako hairahtua??
Itse mietin juuri samaa, ikäkriisi?! Harmi kun en tilannut notinosta viime viikolla kun se oli 16e :D täytyy varmaan ensi kevääksi hankkia se, jos saan muita pulloja kulutettua loppuun.
Mulla on tää :D Tosin se on vasta elämäni ensimmäinen pullo Tommy Girliä, minusta se oli silloin 1990-2000-luvun taitteessa ihan liian tätimäinen, en erityisemmin pitänyt siitä silloin. Normalista taitaa saada noin 20 € hintaan, jos ei halua tilata netistä. (Ei kylläkään ole kaikkien Normalien valikoimassa.) Itse tilasin muiden tuoksujen ohessa muutama vuosi takaperin.
Mulla oli myöskin jossain viestissä mainittu Clinique Happy. Ja suosikkini oli Leau par Kenzo, jonka ostin lukiossa ensimmäiseksi hajuvedeksi. Aikuisena ostin pari pulloa lisää kun vanhat pullot kuluivat loppuun, mutta viimeiset 10 vuotta olen tainnut olla ilman Kenzoa :D
Noita oman nuoruuden tuoksuja on pakko haistella kun niitä tulee vastaan kaupoissa.
N43
Vierailija kirjoitti:
Oi, tuo Eden muistui mieleen. Onkohan siitä ollut joskus joku versio, jossa pullo on läpinäkyvä? Vai sotkenkohan johonkin muuhun..
Myös Pôeme oli joskus käytössä, sekä tuo jo mainittu Tresor :)
-N42
Eau d'Edenissä oli läpinäkyvä pullo. N53
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette näytteille, joita ette aio käytää loppuun? Tuli itse ostettua esim. 5ml Bianco Lattea, jota en voikaan käyttää. Olin siis vaniljan ystävänä varma, että tykkäisin tuoksusta, mutta tuoksu olikin omaan nenään aika tunkkainen ja inhottava. Joku muu siitä kuitenkin tykkäisi, mutta itsellä ei ole hajuvesi-intoilijoita kavereissa.
Olen vaihtanut niitä Basenotes-foorumilaisten kanssa ja antanut joitain ihan kavereille kokeiltavaksi. Pahimmat meni roskiin. N53
Nuoruuden tuoksuista kaipaan Nina Riccin Farouchea, joka ajat sitten lopetettu.
Myös Deci Dela oli Ninalta oikea herkku.
Ihan eka oikea tuoksuni oli YSL Rive Gauche. Se reformuloitiin jossain vaiheessa eikä enää ole niin metallinen ja aldehydinen. N64
Vierailija kirjoitti:
Nuoruuden tuoksuista kaipaan Nina Riccin Farouchea, joka ajat sitten lopetettu.
Myös Deci Dela oli Ninalta oikea herkku.
Ihan eka oikea tuoksuni oli YSL Rive Gauche. Se reformuloitiin jossain vaiheessa eikä enää ole niin metallinen ja aldehydinen. N64
Kannattaa seurailla Toria. Sieltä ostin itse Farouchen jokin aika sitten. Ihana tuoksu ja täysin kunnossa. Ostin hiljakkoin myös Rive Gauche -vintagen. Se on tosiaan aldehydisempi kuin nykyinen, hiljakkoin jälleen reformuloitu versio, jota on kyllä kehuttu.
Uusia nichejä on tullut kokeiltua.
Papillon Artisan Perfumes: Epona. Tämä on tosi hyvä! Minulla on Salome, joka on aika tymäkkä tuoksu. Epona on maltillisempi, mutta siinä tuntuu kuitenkin aavistus Salomea. Viralliset nuotit on nahka, opoponax, orvokki, satulasaippua ja heinä. Ei kyllä tuoksu minusta oikeastaan yhtään tallille tai hevoselle. Lievästi "eläimellinen" eli animaalinen tuoksu ja siinä mielessä vintage-henkinen, mutta aika ihana.
Annindriya: Orris soyeux. Francesca Bianchin tuoksu. Nuotit on magnolia, orris, patsuli, labdanum, ambroxan. Tuoksui tosi hyvältä ensi kokeilussa, täytyy kokeilla uudestaan. Pidän Bianchista mutta tämä tuoksu on hiukan ilmavampi ja ehkä aavistuksen kukkaisempi verrattuna hänen aikaisempiin luomuksiinsa. Ei paha asia. Päivitän.
Meo Fusciuni: Viole Nere. Orvokkia, mutta modernisti. En osaa sanoa onko tämä tuoksu minua varten, mutta mielenkiintoinen se on. Oma "tumma orvokkini" on vieläkin Balmainin Jolie Madame.
Myös Meo Fusciunilta: Odore 93: tuberoosa! Mutta hyvä sellainen. Ei ihan niin tumma kuin Histoires des Parfumsin Tuberose 3 Animale, aromikkaampi. Note di viaggio #3: ciavuru d'amuri: tuoksuu luonnolta. Ehkä Sisilialta. Kokeilen uudestaan. Little Song: no tässäpäs on viimeinkin hyvä kahvinuotti! Lopusta en olekaan ihan varma, mutta mielenkiintoinen tuttavuus. T: kahvinuotteja inhonnut.
N53
Vierailija kirjoitti:
Ostin nämä:
- Dior Homme 2020
- Dior Homme Sport 2021
- Dior Homme Cologne 2022
Myyjä antoi mukaan myös YSL Myself Le Parfum- tuoksunäytteen. Ihan ok, mutta tämä versio ainakin liian makea.
Kelpo setti sinulla! Itselläni kokemuksia vain tuosta perus-Hommesta. Ja hyviä sellaisia: alussa vähän sitrusta, sitten alkaa tulla puuta ja maan tuoksuja. Sopiva moneen tilaisuuteen. M65
Vierailija kirjoitti:
Fragrantican politisoitumisesta oli juttua Trumpin murhayrityksen aikaan. No, nyt logon alla lukee "Free Durov, free Internet".
Jos Fragrantica syystä tai toisesta alkaa mättämään niin kannattaa kokeilla Parfumoa (parfumo.com). Hyvin monipuolinen, suosittu vastaava sivusto. Ilman politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fragrantican politisoitumisesta oli juttua Trumpin murhayrityksen aikaan. No, nyt logon alla lukee "Free Durov, free Internet".
Jos Fragrantica syystä tai toisesta alkaa mättämään niin kannattaa kokeilla Parfumoa (parfumo.com). Hyvin monipuolinen, suosittu vastaava sivusto. Ilman politiikkaa.
Kyllä, ja Basenotes on toinen. N53
Kertokaa nyt hyvänen aika tarkemmin mistä niitä poliittisia kannanottoja sieltä Fragranticasta löytää! Kiinnostaisi lukea. Itse olen löytänyt vain artikkeleita tuoksuista, parfymööreistä ja raaka-aineista.
En tiedä meneekö ohi aiheen, tai tästäkin keskustelua ollut aiemmin.
Onko palstan tuoksuharrastelijoiden mies/naisystävät myös keräilijöitä? Kerro myös halutessasi mitä mieltä olet hänen tuoksuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt hyvänen aika tarkemmin mistä niitä poliittisia kannanottoja sieltä Fragranticasta löytää! Kiinnostaisi lukea. Itse olen löytänyt vain artikkeleita tuoksuista, parfymööreistä ja raaka-aineista.
Sama, enpä ole nähnyt mitään tuollasta sieltä. Tykkään sivustosta ja pysyn käyttäjänä jatkossakin. Logon allakin lukee vain Free to choose.
Vierailija kirjoitti:
Hermes on ihana, samoin kaikki kevyet luonnolliset tuoksut. On vain vaikea käyttää tuoksuja kun aina joku saa migreenin tai hengenahdistuskohtauksen. Parikymmentä vuotta sitten ei teilattu, jos käytti hajuvettä, nyt tuntee olevansa rikollinen enkä edes käytä voimakkaita tuoksuja.
Anna palaa vaan. Älä vastakommentoi mitenkään, tai jos, niin muutamalla sarkastisella sanalla. Rikollinen sinä et ole, ne löytyvät ihan muualta.
Minulle on pari tuntemaani ihmistä joskus urputtanut jotain, mutta he ovat molemmat tupakoitsijoita, joten on naurettavan helppoa osoittaa heidän olevan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Onko palstan tuoksuharrastelijoiden mies/naisystävät myös keräilijöitä? Kerro myös halutessasi mitä mieltä olet hänen tuoksuistaan.
Minun mieheni ei ole, tosin hänen hajuaistinsakin on heikentynyt 90-luvun lopulta alkaen. Kyllä hänellä yleensä on yksi tuoksu, jota käyttää, tällä hetkellä se on Bossin Boss Bottled edt.
Eli tuoksujen keräilijä mieheni ei ole, hänen intohimonsa ovat skottilaiset mallasviskit.
Aika erikoista huomata, että näinkin valveutuneessa porukassa kuin tuoksuharrastajat löytyy trumpisteja. Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään mietin, miten ihanaa on olla vapaa :-) Eli ei ole miesystävää. Koskaan en ole ollut niin onnellinen kuin nyt vapaana, ja tuoksuharrastakin on helpompi toteuttaa, kun saa miettiä vain itseään. Viime yönä suihkin Patoun 1000:ta yötuoksukseni, voi että se on ihana tuoksu! (Kukaan ei joudu kärsimään yötuoksuistani, kun yksin nukun.)
Kävin testailemassa Sisleytä tänään. En vieläkään osaa päättää, mikä on L'Eau Rêvée -sarjasta suosikkini.
Siis samoinhan teet nyt itse kuin fragranticalaiset, kun tulet tuoksuketjuun kertomaan asiasta, joka ei oikeastaan liity tuoksuihin. Vai?