Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tosi mulla on ollut joskus ysärin puolivälissä tai lopussa.... vaalean vihreä pullo, vähän sellainen veden vihreä, takapuoli oli sileä, etupuoli jotenkin röpelöinen ja muistaakseni himmeä, pullo oli litteä. Tuoksu oli joku kevyt. Merkistä ei ole mitään muistikuvaa, mutta kai se ihan jotain merkiä oli kun sen Sokokselta ostin.
Oliko pullossa myös sellainen naisfiguuri? Voisi olla Rochas'n Eau d'Eden, "vesiversio" Eden-tuoksusta. Oli ihana!
Sori, meni kaksi tuoksia sekaisin! Tarkoitin tietenkin Rochas'n Fleur d'Eau -tuoksua: https://www.leparfumier.com/product/fleur-deau-rochas-tester-for-women/
Eden oli tosiaan Cacharelin sillagepommeja. Vesiversio siitä olisi ehkä voinut olla armollisempi, alkuperäinen sorti varmasti jotain ihmisoikeuksia.
Edenhän on ihanan imelä harmiton tuoksu, mutta makunsa kullakin, voimakas toki nykymakuun. Mikä on sillage?
Laura Biagiottin Roma, joskus kasarilla...:)!
Onko täällä muita fragranticalaisia, joita ärsyttää tuo sivujen muutos?
Ilahduttaa kyllä nähdä näin paljon tuoksujen ystäviä! ❤️ Mulla vissiin satakunta hajuvettä (en ole laskenut aikoihin) ja lisää on saatava...😊
Toi havainto on muuten totta! Eri tuoksu toimii eri ihoilla eri tavoilla. Joskun -80 -luvun nuoruudessani tyttökaveri oli ihastunut Guirlanin Ysatis:n, ja minä kuljin perässä ja nuuskin että onpas ihanaa:).
Ostin sitä sitten itselleni joululahjaksi ja tyttökaveri kysymään että mitä erikoista sulla nyt oikein on päällä. Sanoin että Ysatis. Ei olisi uskonut, että sama tuoksu joka minun ihollani oli pehmeän mausteinen ja lähes itämainen oli tyttökaverilla ihan puhdan kukkaistuoksu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tosi mulla on ollut joskus ysärin puolivälissä tai lopussa.... vaalean vihreä pullo, vähän sellainen veden vihreä, takapuoli oli sileä, etupuoli jotenkin röpelöinen ja muistaakseni himmeä, pullo oli litteä. Tuoksu oli joku kevyt. Merkistä ei ole mitään muistikuvaa, mutta kai se ihan jotain merkiä oli kun sen Sokokselta ostin.
Oliko pullossa myös sellainen naisfiguuri? Voisi olla Rochas'n Eau d'Eden, "vesiversio" Eden-tuoksusta. Oli ihana!
Sori, meni kaksi tuoksia sekaisin! Tarkoitin tietenkin Rochas'n Fleur d'Eau -tuoksua: https://www.leparfumier.com/product/fleur-deau-rochas-tester-for-women/
Eden oli tosiaan Cacharelin sillagepommeja. Vesiversio siitä olisi ehkä voinut olla armollisempi, alkuperäinen sorti varmasti jotain ihmisoikeuksia.
Edenhän on ihanan imelä harmiton tuoksu, mutta makunsa kullakin, voimakas toki nykymakuun. Mikä on sillage?
Suomen kielestä puuttuva sana :) Se matka, jonka päähän hajuveden aistii, "kupla" käyttäjän ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielestä puuttuva sana :) Se matka, jonka päähän hajuveden aistii, "kupla" käyttäjän ympärillä.
Aloin heti epäillä itseäni, oliko se kuitenkin niinpäin, että projection on kupla ja sillage tuoksuvana (liikkeessä)? Sunnuntaiaivot...
Vierailija kirjoitti:
Toi havainto on muuten totta! Eri tuoksu toimii eri ihoilla eri tavoilla. Joskun -80 -luvun nuoruudessani tyttökaveri oli ihastunut Guirlanin Ysatis:n, ja minä kuljin perässä ja nuuskin että onpas ihanaa:).
Ostin sitä sitten itselleni joululahjaksi ja tyttökaveri kysymään että mitä erikoista sulla nyt oikein on päällä. Sanoin että Ysatis. Ei olisi uskonut, että sama tuoksu joka minun ihollani oli pehmeän mausteinen ja lähes itämainen oli tyttökaverilla ihan puhdan kukkaistuoksu...
Ysatis on Givenchyn tuoksu
Vierailija kirjoitti:
Kerrostatteko tuoksuja? Mulla tää on tapana, uteliaisuudesta, huvin vuoksi, ja että saa luotua uusia vivahteita tuttuihin tuoksuihin ostamatta jatkuvasti uusia pulloja. Laittakaa omia vinkkejä, tässä muutama idea teille palstaparfymistat...
Doven original voide ja Nuxen vartaloöljy sopivat yhteen todella monien parfyymien kanssa. Dove käy varsinkin chypre ja clean white musk -tuoksujen alle, Nuxe monen mausteisitämaisen ja kukkaisen parfyymin alle.
Dove + Balenciaga Paris / Oscar De La Renta / kaikki sitrustuoksut / Chanel No.5 / jne.
Nuxe + Alien / J'Adore / Kenzo Jungle Elephant (upea yhdistelmä!) / Diorissimo / Chanel No. 5 / jne.
Hieman ohi aiheesta: Itse en kestä Doven tuoksua, aiheuttaa välittömän etovan olon. Dove suklaapatukkakin aiheutti saman tunteen.
Ja sitten asiaan, en ole kerrostanut tuoksuja, mutta hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostatteko tuoksuja? Mulla tää on tapana, uteliaisuudesta, huvin vuoksi, ja että saa luotua uusia vivahteita tuttuihin tuoksuihin ostamatta jatkuvasti uusia pulloja. Laittakaa omia vinkkejä, tässä muutama idea teille palstaparfymistat...
Doven original voide ja Nuxen vartaloöljy sopivat yhteen todella monien parfyymien kanssa. Dove käy varsinkin chypre ja clean white musk -tuoksujen alle, Nuxe monen mausteisitämaisen ja kukkaisen parfyymin alle.
Dove + Balenciaga Paris / Oscar De La Renta / kaikki sitrustuoksut / Chanel No.5 / jne.
Nuxe + Alien / J'Adore / Kenzo Jungle Elephant (upea yhdistelmä!) / Diorissimo / Chanel No. 5 / jne.
Hieman ohi aiheesta: Itse en kestä Doven tuoksua, aiheuttaa välittömän etovan olon. Dove suklaapatukkakin aiheutti saman tunteen.
Ja sitten asiaan, en ole kerrostanut tuoksuja, mutta hyvä idea.
Mulle etovan olon tekee Nivean tuoksu. - Omistan yhden tuoksun, jossa yhdistyy Doven saippua ja valkoinen myski (Delacourten Dovana), on kyllä hyvä yhdistelmä, nyt sellaisenaan käytössä suihkunjälkeistuoksuna sänkyyn mennessä. Delacoustejen myski- ja vaniljatuoksut sopisivat kerrostamiseen, mutta teen sitä vain harvoin (paitsi vähällä käytöllä olevien Cleanien kanssa). Nuxe on vieras, mutta olen ajatellut kokeilla, pidentäisikö kookosöljy joidenkin helposti haihtuvien tuoksujen kestoa, sitä kun sattuu aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina käytin YSL:n Rive Gauchea ja muistan pitäneeni siitä. Niinpä tuossa kerran menin ja ostin uuden pullon. Voi hirvitys! Joko tuoksu tai minä tai jokin muu on muuttunut, mutta eiiiih. Sinnikkäästi yritin pariinkin otteeseen sitä käyttää ja molemmilla kerroilla alkoi tulla migreenioireita.
Se on ihan hyvä vessaraikastin!
Vessassa yleensä käytetään sitruunaisia tai kukkaisia tuoksuja raikastimena. Rive Gauche on tumma, maskuliininen ja nahkainen tuoksu. Olen itse käyttänyt deo sprayta siitä, en edt:tä tai parfyymiä (onko niitä edes Suomessa saatavana?) ja melko varovasti sitä pitää laittaa. Omalla ihollani se toimii. Tyylikäs, nahkainen, määrätietoinen. Ei mikään kirkuva keinotuoksu, jollaiseksi vessanraikastimet miellän.
Tuoksumakuni varmasti poikkeaa monien mausta, sillä mielestäni Lancomen Hypnose on kaamein tuoksu ikinä. Se aiheuttaa minussa voimakasta pahoinvointia, vaikka en haluaisi inhota mitään tuoksua. Joudun vaihtamaan vaunua, jos joku on laittanut Hypnosea ja matkustaa junassa samassa vaunussa. Toisaalta puuterinen ja kosmopoliitti Boucheron, joka on kuten Rive Gauchekin voimakas ja määrätietoinen tuoksu, vaikkakin erilainen kuin se.
Minulle Lancomen Tresor aiheuttaa samanlaisen ”pakenemisen”. En ymmärrä, kun kuitenkin pidän yleensä niistä nuoteista, mistä Tresor koostuu, mutta yhteisvaikutus aiheuttaa vain huonoa oloa. Sain kerran Tresoria lahjaksi ja jouduin antamaan sen eteenpäin. Ei voinut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin heti epäillä itseäni, oliko se kuitenkin niinpäin, että projection on kupla ja sillage tuoksuvana (liikkeessä)? Sunnuntaiaivot...
Apua, olen täysi noviisi näissä, en ole kuullutkaan. No, periaatetta selvensi, kiitos. t. alkup. kysyjä
Vierailija kirjoitti:
Ilahduttaa kyllä nähdä näin paljon tuoksujen ystäviä! ❤️ Mulla vissiin satakunta hajuvettä (en ole laskenut aikoihin) ja lisää on saatava...😊
Ei vain ärsyttää vaan järkyttää sydänjuuria myöten. Nettikotini on tuhottu!
Vierailija kirjoitti:
Laura Biagiottin Roma, joskus kasarilla...:)!
Kyllä. Mikä ihanuus tuo olikaan. Käytin jonkin aikaa myös 2000 -luvulla. Oli kestänyt aikaa aika hyvin. Samantyyppinen samalta ajalta oli Leonardo Balahe mustassa pullossa. Muistatteko?
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että tuoksut ovat hyvin henkilökohtainen juttu. Pätee siihen, miltä ne tuoksuvat omaan nenään tai miten ne käyttäytyvät omalla iholla. Fragrantican sivuilta ei juurikaan sen vuoksi pääse oikein perille, voisiko joku tuoksu olla itselle sopiva. Kun lukee käyttäjien arvosteluja, mm. siitä mitä toista parfyymiä jokin tuoksu muistuttaa sieltä löytyy yleensä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Toisen nenään itämainen onkin melkein kuin kukkainen vesituoksu toiselle taas Chanel vitosen pikkusisar.
Samoin yleensä jokin uutuustuoksu saa alkuun hyvinkin paljon kehuja (-> näin hyvin mainonta vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin. )Jos tuoksun lanseerauksesta on liikaa aikaa, tuoksu saa hyvin helposti "mummotuoksun" leiman. Tätä tukee tarinat siitä, kuinka äitini, tätini tai isoäitini käyttivät sitä aina omana nimikkotuoksunaan.
Tuoksuteollisuus on osittain kärsinyt siitä, että hajuvedet ovat kaikkien saatavilla ja arkipäiväistyneet. Siitä johtuu myös loputon rinnakkaistuoksujen lanseeraus. Myös pullot itsessään ovat arkipäiväistyneet, kun ennen ne olivat lähes taideteoksia.
Hyvä kirjoitus.
Tuoksut ovat todellakin arkipäiväistyneet, eivätkä sillä tavalla enää luksusta kuin ennen. Toki ylellisiä, ylihintaisia tuoksuja on markkinoilla,mutta niiden lisäksi valtava kirjoa kaikenlaista muuta.
Fragranticassa kysellään mm, mikä on aamutuoksusi, mikä yötuoksusi, mikä siivouspäivän tuoksusi jne
Sama ihminen voi käyttää useata eri tuoksua päivän mittaa.
Arvosteluista Fragranticassa on ollut mulle joskus hyötyä, ja niiden perusteella olen jättänyt ostamatta sokkona joitain tuoksuja. Myöhemmin, kun olen päässyt niitä testaamaan olen todennut, että ihan oikein meni.
Sitten on taas tuoksuja, joiden arvostelujen kirjosta ei voi päätellä mitään. Katso esim. Ariana Granden Cloud! Siellä on jos jonkinlaista analyysia. Kaiken kaikkiaan tuoksu on suosittu ja aika arvostettukin, mutta toisille se on kamala synteettinen halpis, minä esim. pidän siitä tosi paljon ja se minusta (eli sopii ihoni ominaistuoksuun).
Helpointa on sokkotilaus silloin, kun näkee, mitä nuotteja tuoksussa on ja tuntee oman makunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi, ja kyllä, ärsyttää moinen muutos. Paljon hankalampi saada kokonaiskuvaa ko. tuoksusta. Arvostelutkin jotenkin oudosti jaoteltu. Viimeisin arvostelu ei olekaan se ensin näkyvä! En tykkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillage on tuoksupilvi.
Vierailija kirjoitti:
Ysatis on Givenchyn tuoksu, ei Guerlainin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksupilvi = sillage.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi, ja kyllä, ärsyttää moinen muutos. Paljon hankalampi saada kokonaiskuvaa ko. tuoksusta. Arvostelutkin jotenkin oudosti jaoteltu. Viimeisin arvostelu ei olekaan se ensin näkyvä! En tykkää!
Joo, muakin ärsytti se, mutta nyt kun katsoin, niin siinä onkin viimesin arvostelu ensin. Eli ilmeisesti muokkaavat sivua, hyvä juttu! Onhan tuohon tullut joitain positiivisiakin uutuuksia, kuten arvosteluihin ’neutral’ ja ’hate’, mutta tuo yleisilme on niin ruma ja sekava, ja tosiaan kokonaiskuvaa on vaikea saada, kun pitää scrollailla paljon. Entinen oli niin hyvä - miksi kaikki pitää aina pilata?! 😩No, ei kai auta kuin toivoa, että palautetta kuunnellaan - tai sitten vaan tottua... Fragrantica on mun toinen koti tämän Vauvan lisäksi.
Huomaa että tuoksut ovat hyvin henkilökohtainen juttu. Pätee siihen, miltä ne tuoksuvat omaan nenään tai miten ne käyttäytyvät omalla iholla. Fragrantican sivuilta ei juurikaan sen vuoksi pääse oikein perille, voisiko joku tuoksu olla itselle sopiva. Kun lukee käyttäjien arvosteluja, mm. siitä mitä toista parfyymiä jokin tuoksu muistuttaa sieltä löytyy yleensä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Toisen nenään itämainen onkin melkein kuin kukkainen vesituoksu toiselle taas Chanel vitosen pikkusisar.
Samoin yleensä jokin uutuustuoksu saa alkuun hyvinkin paljon kehuja (-> näin hyvin mainonta vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin. )Jos tuoksun lanseerauksesta on liikaa aikaa, tuoksu saa hyvin helposti "mummotuoksun" leiman. Tätä tukee tarinat siitä, kuinka äitini, tätini tai isoäitini käyttivät sitä aina omana nimikkotuoksunaan.
Tuoksuteollisuus on osittain kärsinyt siitä, että hajuvedet ovat kaikkien saatavilla ja arkipäiväistyneet. Siitä johtuu myös loputon rinnakkaistuoksujen lanseeraus. Myös pullot itsessään ovat arkipäiväistyneet, kun ennen ne olivat lähes taideteoksia.