Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19454)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tää nyt ihan sopiva paikka kysyä (en halua "pilata" tuoksufanien keskustelua :)), mutta kun täällä on näköjään kovan luoka tuoksutietäjiä paikalla :D Niin osaisiko joku vinkata mulle tuoksua? En oikein siedä voimakkaita tuoksuja ja suurin osa hajuvesistä on jotenkin liian stydejä mulle. Joskus kuitenkin muilla haistaa jotain ihanaa (en ikinä kehtaa kysyä, pitäisi varmaan...). Mikä olisi sellainen hyvin kepeä ja hento mutta kuitenkin laadukas tuoksu? Tykkään raikkaudesta (mutta liika vesimäisyys tekee migreenin), tietystä "kirkkaudesta", ei valkeita kukkia, myös puuterimaisuus on ihan ok. Monet suositut kevyet (mikä se Crystal tms. on?) kuitenkin tuntuu tosi tylsiltä ja mitäänsanomattomilta, kaipaan jotain kiinnostavuutta ja moniulotteisuutta kuitenkin. Jos jollekin tulee mieleen jotain näillä hämärillä spekseillä, vinkkejä saa antaa :)
Joku Jo Malonen tuoksu voisi myös toimia. Jos satut olemaan Helsingissä, Sokoksella pääsee testailemaan. Esim. Wild Bluebell on aika ihana, kevyt tuoksu.
Mun ihana ystävä oli hankkinut mulle joululahjaksi Miss Diorin (2021 version). En oo tuoksutellut muita Miss Dioreita, joten en osaa verrata, mutta tämä ainakin on tosi kiva, pehmeä ja myös töihinkin sopiva tuoksu. Pullo on superkaunis Uskon, että tulee tyhjenemään vuonna 2023!
Vierailija kirjoitti:
Oi, Fidzi oli ihana tuoksu.
Tämä on hyvä ketju, monta sellaista tuoksua tulee mieleen, jotka samalla tuovat paljon mukavia muistoja.
Huomasin että tuota Fidzia saa edelleen netistä mutta onko se muuten enää markkinoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tää nyt ihan sopiva paikka kysyä (en halua "pilata" tuoksufanien keskustelua :)), mutta kun täällä on näköjään kovan luoka tuoksutietäjiä paikalla :D Niin osaisiko joku vinkata mulle tuoksua? En oikein siedä voimakkaita tuoksuja ja suurin osa hajuvesistä on jotenkin liian stydejä mulle. Joskus kuitenkin muilla haistaa jotain ihanaa (en ikinä kehtaa kysyä, pitäisi varmaan...). Mikä olisi sellainen hyvin kepeä ja hento mutta kuitenkin laadukas tuoksu? Tykkään raikkaudesta (mutta liika vesimäisyys tekee migreenin), tietystä "kirkkaudesta", ei valkeita kukkia, myös puuterimaisuus on ihan ok. Monet suositut kevyet (mikä se Crystal tms. on?) kuitenkin tuntuu tosi tylsiltä ja mitäänsanomattomilta, kaipaan jotain kiinnostavuutta ja moniulotteisuutta kuitenkin. Jos jollekin tulee mieleen jotain näillä hämärillä spekseillä, vinkkejä saa antaa :)
Joku Jo Malonen tuoksu voisi myös toimia. Jos satut olemaan Helsingissä, Sokoksella pääsee testailemaan. Esim. Wild Bluebell on aika ihana, kevyt tuoksu.
Jo Malonen Wild Bluebell on tosiaan miellyttävä, keväinen, utuisen raikas muttei liian "akvaattinen" kissankellotuoksu ja vahvuus on cologne eli eau de toilettea kevyempi. Minä saan myös päänsärkyä liian "akvaattisista" tuoksuista jotka on yleensä keinotekoisen raikkaita.
Lisäksi kaikkia Jo Malonen tuoksuja pystyy yhdistämään keskenään.
Wild Bluebell on eräs Meghan Marklen suosikkituoksuista, tuoksuu maaseudun peltokukille, hänen toisen suosikkinsa Jo Malonen Wood Sage & Sea Saltin lisäksi joka tuoksuu Brittien kivisiltä merenrannoilta. Onko kukaan teistä muuten koskaan kokeillut yhdistää noita kahta tuoksua? Itse en ole mutta se tuli juuri nyt mieleen että tuleeko niistä sellainen perienglantilainen kartanoseutu rannikolla mieleen jossa vehreän kukkainen puutarha :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aina toitotan Blackberry &Baytä Jo Malonelta. Itse en ole raikkaampaan tuoksuun missään törmännyt, mutta kieltämättä Wood Sage & Sea Salt on minulta vielä nuuhkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Zoologist? Näissä löytyy ainakin moniulotteisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuoden aaton tuoksuna Lanvinin Eclat dArbege. Tätä tulee käytettyä liian harvoin mut jotenkin aina unohdan, miten kiva tämä on.
Oi! Olin monta vuotta tämän tuoksun uskollinen käyttäjä. Mielestäni siinä on sopiva sekoitus raikkautta ja jotain määrittelemätöntä hyökkäämätöntä, keveää persoonallisuutta. Mutta viime vuonna kävi niin, mitä minulle ei ole ennen oikeastaan tuoksujen kanssa käynytkään, että tuo tuoksu muuttuikin nenässäni vastenmieliseksi ja "hikiseksi", en ymmärrä yhtään, miksi. Syynä ei ole pilaantunut pullo, olen jo useammassakin paikassa käynyt tätä testailemassa (ei siis omasta pullosta) ja kyllä, minun mittani on nyt tämän tuoksun osalta täyttynyt. Hassua.
Onko teille muille käynyt vastaavaa? Kai se vaan maku muuttuu, vähän niinkuin "rupsahdin yhdessä yössä" -keskusteluketjussa :D , "parfyymimakuni muuttui yhdessä yössä".
Viime vuonna tutustuin gourmand-tuoksujen maailmaan ja ihastuin mm. Elie Saabin Girl of Now -tuoksuun. Tuoksumaailmanmatkaaja täällä siis suuntaa (itselleen) uusia nuottiyhdistelmiä kohti!
Hyvää uutta vuotta kaikille parfyymiharrastajille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin viime vuonna Jenkeistä Tom Fordin Eau de Jasmin Rougen, punainen pullo. Ihan ok.
Äiti oli katsonut että tuo punainen Tom Ford pullo olisi suosikkini, ja oli käynyt ostamassa uuden punaisen pullon joululahjaksi, mutta se ostamansa oli Lost Cherry, kun ei muistanut noita nimiä, katsoi vaan että tuossa samanlainen punainen, otetaan se! :(
Ihan järkyttävän hajuinen tuo Lost Cherry, sillä kun asuin Jenkeissä niin siellä myytiin kirsikan hajuisia muovisia roskapusseja, ihan kauheita kun ostin ne vaan värin perusteella tajuamatta että ne haisee niin voimakkaasti, ja tuo haisee ihan niille: muoville, kirsikan kukille ja jollekin happamalle vatsahapolle!
Kun suikaisin sitä kokeeksi, niin mieheni ihmetteli että miksi olen suihkuttanut tunkkaista vessanraikastinta eteisessä.
En käyttäisi edes vessanraikastimena, harmittaa vaan äidin puolesta kun meni ostamaan noin hintavan väärän tuoksun. Itse menin ostamaan kirsikkahajupusseja. Onko keinotekoinen kirsikka jokin meidän huono kohtalo vai mitä tästä voisi päätellä?!
Laita myyntiin, onhan tuota täällä moni hehkuttanut. Vai hehkuttavatko vaan siksi että yrittävät päästä omastaan eroon.
Olin tulossa sanomaan samaa, että myyntiin vaan! Olen parillakin pääkaupunkiseudun stockalla yrittänyt testata juuri tätä tuoksua ja testeripullo on aina ollut tyhjä. Olen päätellyt, että on suosittu tuoksu. Ainakin hype on kova sen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuoden aaton tuoksuna Lanvinin Eclat dArbege. Tätä tulee käytettyä liian harvoin mut jotenkin aina unohdan, miten kiva tämä on.
Oi! Olin monta vuotta tämän tuoksun uskollinen käyttäjä. Mielestäni siinä on sopiva sekoitus raikkautta ja jotain määrittelemätöntä hyökkäämätöntä, keveää persoonallisuutta. Mutta viime vuonna kävi niin, mitä minulle ei ole ennen oikeastaan tuoksujen kanssa käynytkään, että tuo tuoksu muuttuikin nenässäni vastenmieliseksi ja "hikiseksi", en ymmärrä yhtään, miksi. Syynä ei ole pilaantunut pullo, olen jo useammassakin paikassa käynyt tätä testailemassa (ei siis omasta pullosta) ja kyllä, minun mittani on nyt tämän tuoksun osalta täyttynyt. Hassua.
Onko teille muille käynyt vastaavaa? Kai se vaan maku muuttuu, vähän niinkuin "rupsahdin yhdessä yössä" -keskusteluketjussa :D , "parfyymimakuni muuttui yhdessä yössä".
Viime vuonna tutustuin gourmand-tuoksujen maailmaan ja ihastuin mm. Elie Saabin Girl of Now -tuoksuun. Tuoksumaailmanmatkaaja täällä siis suuntaa (itselleen) uusia nuottiyhdistelmiä kohti!
Hyvää uutta vuotta kaikille parfyymiharrastajille :)
Aivan samaa kokemusta ei ole, mutta se kyllä, että en voi ymmärtää enää lainkaan kevyitä geneerisiä kukkaistuoksuja. Joskus nuorempana niistäkin pidin, mutta muutos on tapahtunut vähitellen, ja luulen että se voi liittyä myös ainesosien muuttumiseen IFRA-säännösten vuoksi.
Jonkinlainen varovaisuus liittyy "tavallisten" naisten hajuvesien käyttöön, ainakin kun mietin omaa sisartani. Pitää tuoksua vain kevyesti ja puhtaalta. Vuodenaika ei vaikuta tuoksuun, vaan kulloinkin on yksi suosikkituoksu, jota käytetään kesät talvet.
Voisiko tuo mitan täyttyminen jonkin tuoksun osalta johtua siitä, että on käyttänyt lähestulkoon vain sitä?
Itselleni taas olennaista on juuri se tunnustelu, mikä olisi juuri tähän päivään, ilmanalaan, (tai yöhön) sopiva tuoksu. Makuni on mennyt koko ajan voimakkaampaan suuntaan, vaikka varsinaisia gurmandeja en harrastakaan. 80- ja 90-luvulla osattiin tehdä makeahkoja tuoksuja ilman, että ne ovat gurmandeja. Niissä oli niin paljon muutakin kuin makeutta.
Uusista/uusituista yksi suosikkini on Patoun 1000 EdP (mielestäni parempi kuin Joy tai Sublime). Yltyy ja yltyy vaan tuntien mittaan, eli annosteltava hyvin vähän. Siinä on onnistuttu IFRAsta huolimatta, ei merkkiäkään vesittymisestä, vaikka nykyään lähes kaikki uudelleensävelletyt tuoksut on vesitetty.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Clarinsin Eau Ressourcante. Flunssan jälkimainingeissa tarvitsin nyt jotain yrttistä, hieman piristävää tuoksua ja tämä on muutenkin mukavan raikas tulevaan vuoteen.
Tulevaa vuotta odottelen mielenkiinnolla, minkälaisia tuoksuja on tulossa markkinoille ja onko joku tietty tuoksunuotti josta odotetaan tulevan hitti vuodelle 2023.
Selkeästi on ainakin cassis/blackcurrant/mustaherukka. Katsoin uusia markkinoille tulevia tuoksuja ja tosi monissa mustaherukka yksi päänuoteista.
Tänään pääsin ajatuksella testaamaan All or Nothingin ja Very Good Girl Glamin kerrostamista. Kestosta en vielä pysty sanomaan, mutta yhdistelmä vaikuttaa toimivalta. Glam tuoksuu ihollani vahvasti kirsikalta, ja tämä yhdistelmä ehkä hieman pehmentää sitä. Taustalta nousee selkeästi suklainen sävy, sellainen mukavan kitkerä tumma suklaa. Varmaan pähkinäisyys yhdistettynä johonkin muuhun tuo tuon suklaisen vaikutelman. Oikein miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lempparituoksut ei ole mitään kalliita luksusmerkkejä. Kallein on Marc Jacobsin tuoksu, muut kahdenkympin luokkaa. Mulla on tietyt tuoksut joita ilman en vaan voi elää.
Olisi mielenkiintoista kuulla, että mitä nämä tuoksut ovat. :)
Itse käytän tuoksuja hintahaitarin laidasta laitaan esim. Elisabeth Arden ja Initio.
Elizabeth Ardenia pari on mullakin, mutta lempituoksuni on Salvador Dalin. Ja Alyssa Ashleyn Musk, se on yksi mitä ilman en pysty elämään. Sit on tämä Marc Jacobsin Daisy Dream. Newportin Pink Sand on viimeisin hankintani. Pidän myös Tommy Girlistä vaikka en mikään nuori enää olekaan :)
YSL Black opium. Escadan turqoise summer,aqua del sol, ja mangetism.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä, mutten lähtisi välttämättä sille tielle, jos hakusessa on hyvin kepeä ja hento tuoksu ja verrokkina Versacen Bright Crystal (se hyvin yleinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta myös kepeä ja hento? Ei löydy Zoologistilta.
Jo Malonea minäkin ajattelin. Elisabeth Ardenin Green Tea-sarja ehkä myös?
Ja jos kalleus ei haittaa, suosittelen Hermesin tuoksuja. Sekä jardins-sarja, että Hermessencet kokeiluun. Viimeksi mainituista monet ovat Jean-Claude Ellenan luomuksia, ja hän on tunnettu "vesivärimäisen" läpikuultavasta tyylistään.
Onko kukaan vielä testannut Escadan uusinta, Santorini sunrisea? Sokoksen netissä on jo myynnissä, siitä päätellen saattaisi olla jo kaupoissakin testerit. Päänuotteina mandariinisorbetti, jasmiini ja rosépippuri. (Vai onko pink pepper rosépippuri?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta myös kepeä ja hento? Ei löydy Zoologistilta.
Jo Malonea minäkin ajattelin. Elisabeth Ardenin Green Tea-sarja ehkä myös?
Ja jos kalleus ei haittaa, suosittelen Hermesin tuoksuja. Sekä jardins-sarja, että Hermessencet kokeiluun. Viimeksi mainituista monet ovat Jean-Claude Ellenan luomuksia, ja hän on tunnettu "vesivärimäisen" läpikuultavasta tyylistään.
Myös Cecile Ellena on tutustumisen arvoinen nenä, hänen tyylinsä on huomattavan samanlainen kuin isälläänkin. Tyttären hennonvihreitä luomuksia on mm The Different Companyllä, näytesetin saa helpoiten valmistajan sivuilta.
Gaultierin So Scandal -fanina testasin nyt miesten versiota, ja se on niin ihana että pakko varmaan ostaa sekin.
Tässä Fragrantican vuoden 2022 äänestystulokset:
https://www.fragrantica.com/news/FRAGRANTICA-READERS-AWARDS-2022-WINNER…
Mulle tuli heti mieleen Elizabeth Ardenin White Tea. Se on puhdas, pehmeä, todella miellyttävä ja helposti lähestyttävä tuoksu. Ei liian vesimäinen ainakaan minulle, joka yleensä en pidä ns. vesituoksuista. Tästä puuttuu tosin toivomasi moniulotteisuus.