Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku antaa vinkkiä, mitä miesten tuoksua kaupasta kokeilisin? Omat suosikit tuoksuissa sitruuna ja inkivääri. Tuntuu niin hakuammunnalta vain mennä kauppaa fiilispohjalta kokeilemaan sattumanvaraisia tuotteita.
Okei, nyt kokeilemaan ainakin näitä :-D
Dior Homme Cologne
Hermes Un Jardin Apres La Mousson (unisex)
Cartier Declaration (originaali ekaksi, mutta hyviä flankkereitakin siitä on).Kiitos, saa jonkinlaisen aloituspisteen. Tuntuu tyhmältä mennä kauppaa ja silmät kiinni ottaa jonkin tuotteen.
Olen eri kuin edellinen vastaaja, mutta tässä muutama lisäys listaasi:
Yves Saint Lauren L'Homme
Chanel Bleu de Chanel
Carolina Herrera 212 Men
Yves Saint Laurent Y
Fragrantica tarjoaa kätevän hakupalvelun, joka listaa tuoksuja syöttämäsi nuottien perusteella:
https://www.fragrantica.com/ingredients-search/
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku antaa vinkkiä, mitä miesten tuoksua kaupasta kokeilisin? Omat suosikit tuoksuissa sitruuna ja inkivääri. Tuntuu niin hakuammunnalta vain mennä kauppaa fiilispohjalta kokeilemaan sattumanvaraisia tuotteita.
Vaikka nuotit eivät nyt ihan sovikaan, suosittelen sinulle kaikkien aikojen seksikkäintä, huumaavinta, täydellisen miehekästä Armanin Codea. Nykyään siitä löytyy myös Edp -versio Code Profumo. Suosittelin tätä myös eräälle miespuoliselle ystävälleni, ja oli kuulema heti tullut ravintolassa kehuja, että tuoksuu jotenkin tosi miehekkäälle😅 Tämä on sellainen tuoksu joka huomataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nuotit eivät nyt ihan sovikaan, suosittelen sinulle kaikkien aikojen seksikkäintä, huumaavinta, täydellisen miehekästä Armanin Codea. Nykyään siitä löytyy myös Edp -versio Code Profumo. Suosittelin tätä myös eräälle miespuoliselle ystävälleni, ja oli kuulema heti tullut ravintolassa kehuja, että tuoksuu jotenkin tosi miehekkäälle😅 Tämä on sellainen tuoksu joka huomataan.
Piti vielä lisätä että itsellä, ja näköjään monilla muillakin naisilla, tätä käyttävä mies kiinnittää välittömästi huomion 😆
Muuttuuko tuoksut käyttötavasta riippuen? Siis kun yleensä laitan tuoksua varovaisesti tipan ranteeseen ja hiuksiin (en pidä siitä että kaikki vaatteetkin tuoksuu) mutta jos suihkautan päälleni pilven tuntuu että tuoksusta huomaa aivan uusia puolia. Eli pitääkö se todellakin suihkauttaa että tuoksu pääsee oikeuksiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko tuoksut käyttötavasta riippuen? Siis kun yleensä laitan tuoksua varovaisesti tipan ranteeseen ja hiuksiin (en pidä siitä että kaikki vaatteetkin tuoksuu) mutta jos suihkautan päälleni pilven tuntuu että tuoksusta huomaa aivan uusia puolia. Eli pitääkö se todellakin suihkauttaa että tuoksu pääsee oikeuksiinsa?
Mulla taas on eri tapoja käyttää samaa tuoksua juuri tästä syystä. Osa tuoksuista on parempia pilvenä, osa lammikkona ranteella. Joitain laitan vain nilkkoihin. Mitään en koskaan kaulaan tai sinne korvien taakse, koska hajuvedeltä haiseva pää on aika järjetön tapa tuoksua, se on juuri se paikka johon en laita mitään. Muualle kehoon kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Rohkeesti vaan, ei sitä tippaa tarvitse laittaa varovaisesti :-)
Vierailija kirjoitti:
Kun hajuvettä on liikaa ja se on hyvin vahvaa, reaktio on hengen salpautuminen muilla.
Vierailija kirjoitti:
Kesto saattaa ainakin olla aivan erilainen iholla/vaatteessa. Itse suihkautan rintojen väliin tai kävelen tuoksupilveen ennen pukemista. Vaatteiden alta tulee omaan nenään liikkuessa tuoksua (en halua tuoksua kauas). Monesti illalla tuoksu on iholta hävinnyt, mutta edelleen liiveissä seuraavana aamuna. Sama ilmiö kävi keittiön maton kanssa (käytin pesulassa) ja yksi Eksentrinen Molekyyli kesti paidassa pari pesukierrostakin (hajusteeton pesuaine&etikka).
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hajuvettä pitää laittaa ranteisiin? Osa vielä hieroo ranteita yhteen ja hajottaa molekyylit ja pilaa koko tuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on eri tapoja käyttää samaa tuoksua juuri tästä syystä. Osa tuoksuista on parempia pilvenä, osa lammikkona ranteella. Joitain laitan vain nilkkoihin. Mitään en koskaan kaulaan tai sinne korvien taakse, koska hajuvedeltä haiseva pää on aika järjetön tapa tuoksua, se on juuri se paikka johon en laita mitään. Muualle kehoon kyllä.
Tuoksut laitetaankin pään taakse josta ne vähiten ärsyttää itse tuoksun laittajaa. Järjetöntä on hajustaa koipensa josset sitten istu jalat pöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hajuvettä on liikaa ja se on hyvin vahvaa, reaktio on hengen salpautuminen muilla.
Juuri tätä pyrin välttelemään ja tuoksuni ovatkin miedoimmasta päästä.
Suihkautan vartalolle ennen pukemista mutta tarttuuhan se tuoksu vaatteisiin. Itsehän sitä ei huomaa mutta ostapa kirpputorilta jonkun tuoksuttelijan vaatteita niin eihän niitä koskaan saa tuoksuttomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hajuvettä pitää laittaa ranteisiin? Osa vielä hieroo ranteita yhteen ja hajottaa molekyylit ja pilaa koko tuoksun.
Mihin se sitten kannattaa laittaa jos ei halua että tuoksu tarttuu vaatteisiin? Päästä ja niskasta tuoksu jää tyynyyn koska en joka päivä pese hiuksia. Jalat on aika outo paikka..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se sitten kannattaa laittaa jos ei halua että tuoksu tarttuu vaatteisiin? Päästä ja niskasta tuoksu jää tyynyyn koska en joka päivä pese hiuksia. Jalat on aika outo paikka..
Suomalaisen parfymöörin haastattelu. https://yle.fi/uutiset/3-7236532
Minä laitan yleensä 6 suihkausta, 2 kaulalle kummallekin puolelle ja 1 kumpaankin ranteeseen. Välillä saatan myös laittaa lisäksi rintakehälle/rintojen yläosaan. Jos on erityisen vahva tuoksu, niin vain 3 suihkausta. Jos laittaisin vaan yhden tipan niin tuskin tuoksua haistaisi kukaan, itsekään, ja olisi sama kuin en laittaisi tuoksua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan yleensä 6 suihkausta, 2 kaulalle kummallekin puolelle ja 1 kumpaankin ranteeseen. Välillä saatan myös laittaa lisäksi rintakehälle/rintojen yläosaan. Jos on erityisen vahva tuoksu, niin vain 3 suihkausta. Jos laittaisin vaan yhden tipan niin tuskin tuoksua haistaisi kukaan, itsekään, ja olisi sama kuin en laittaisi tuoksua ollenkaan.
kaikella kunnioituksella, musta tuo on liikaa. Itsehän tuoksuun tottuu, joten oma nenä ei ole paras mittari siihen, miten paljon kannattaa laittaa. Ja en ole allergikko vaan parfyymifani. Itse laitan kaksi suihkausta, toisen kaulalle, toisen ranteeseen, jota toisella ranteella sitten kosken, en hiero. Ja siltikin jotkut tuoksut voivat olla voimakkaita, työkaverini kerran sanoi töihin tullessaan, että haistoi minun jo olevan siellä, piti hajuvedestäni. Itselle tuo oli herätys, en halua jättää vanaa jälkeeni. Myöskin tupakanpolton lopettaminen ja hajuaistin paraneminen sitä kautta saivat annostelemaan hajuvettä uudelleen.
Toisilla ehkä tuoksu pysyy iholla kauemmin. Tai tuoksu tuntuu jonkun iholla voimakkaammalta kuin toisella.
Ihmiset ovat erilaisia näissäkin jutuissa. Jollekin yksi suihkaus riittää koko päiväksi ja on riittävä. Itsellä on kyllä jotenkin vahva iho, että vaatii enemmän kuin yhden suihkauksen, että tuoksu tuntuu ja kestää edes jonkin aikaa.
Olen tummatukkainen, rusketun helposti.
Onkohan näitä joku tutkinut. Siis tuoksun vaikutuseroja eri värityyppien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikella kunnioituksella, musta tuo on liikaa. Itsehän tuoksuun tottuu, joten oma nenä ei ole paras mittari siihen, miten paljon kannattaa laittaa. Ja en ole allergikko vaan parfyymifani. Itse laitan kaksi suihkausta, toisen kaulalle, toisen ranteeseen, jota toisella ranteella sitten kosken, en hiero. Ja siltikin jotkut tuoksut voivat olla voimakkaita, työkaverini kerran sanoi töihin tullessaan, että haistoi minun jo olevan siellä, piti hajuvedestäni. Itselle tuo oli herätys, en halua jättää vanaa jälkeeni. Myöskin tupakanpolton lopettaminen ja hajuaistin paraneminen sitä kautta saivat annostelemaan hajuvettä uudelleen.
Minulla ei käy tuota että tuoksuun tottuu, käytän joka päivä eri hajuvettä, niin paljon rotaatiossa. En käytä oikeastaan ikinä edes 2 päivää samaa hajuvettä peräkkäin. Uskon että haistan suunnilleen yhtä vahvana tuoksun kuin muutkin, ehkä vähän vahvempana luonnollisestikin.
Toki tuoksu on heti suihkautusten jälkeen aika vahva, mutta suihkauttelenkin heti aamulla kun puen, ja tästä kuluu n. tunti kun lähden ihmisten ilmoille. Siinä ajassa tuoksu on jo ehtinyt hyvin asettua. Tämä on toimiva tapa saada tuoksu kestämään iltaan asti suurimman osan tuoksuista kohdalla. Olen saanut usein kehuja tuoksuistani ja kysytty mitä käytän, joten varmasti muut haistavat tuoksuni. Mutta en usko että mikään metrien vana perässä kuitenkaan 😅
Vierailija kirjoitti:
Toisilla ehkä tuoksu pysyy iholla kauemmin. Tai tuoksu tuntuu jonkun iholla voimakkaammalta kuin toisella.
Ihmiset ovat erilaisia näissäkin jutuissa. Jollekin yksi suihkaus riittää koko päiväksi ja on riittävä. Itsellä on kyllä jotenkin vahva iho, että vaatii enemmän kuin yhden suihkauksen, että tuoksu tuntuu ja kestää edes jonkin aikaa.
Onkohan näitä joku tutkinut. Siis tuoksun vaikutuseroja eri värityyppien välillä.
Mielenkiintoinen teoria! Mä olen kalmankalpea punatukkainen, ja tuoksu kuin tuoksu on 1-2 suihkausta. Enemmän kanssa en pystyisi olemaan tai kehtaisi liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on pari suomalaista tuoksufriikkiä kaveria, joiden kanssa keskustellaan ja viestitellään näistä aktiivisesti, ja me ainakin olemme huomanneet, että kansainvälisten sivustojen arviot tuoksujen kestävyydestä ja voimakkuudesta osuvat kohdallamme alakanttiin. Toisaalta toisen heistä iholla tuoksut saattavat reagoida hyvinkin eri tavalla kuin minulla, kun taas toisen kanssa voimme jakaa suositukset ja varoitukset aika sellaisinaan.
Tieteellisesti katsoen ainakin ihon ph ja mikrobikanta vaikuttavat jopa tuoksuun itseensä. Rasvoittuvuuteen Max Perttula tuossa hyvässä haastattelussa jo viittasikin. Tämä on myös yksi syy, miksi kansainvälinen tuoksuteollisuus suosii nykyään noita lineaarisia gourmand-tuoksuja. Niihin on "ihokemialla" vähemmän vaikutusta, ja tuoksu toistuu suhteellisen samanlaisina erilaisilla ihoilla ja olosuhteissa.
Kiitos, saa jonkinlaisen aloituspisteen. Tuntuu tyhmältä mennä kauppaa ja silmät kiinni ottaa jonkin tuotteen.