Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Budjettilöytö YR:n miestentuoksu Cuir Vetiver. Moni arvostelija fragraticassa on sitä mieltä, että tämä on dupe Hermeksen Terre d'Hermes tuoksusta. Osa käyttää unisex -tuoksuna. Siis tuoksuu aivan ihanalle, ei lainkaan liian maskuliiniselle, eli mielestäni ei ole selvästi miesten tuoksu. Puuttuu kokonaan se makeus ja kukkaisuus, joka tekee monesta kalliistakin naisten parfyymistä halvan tuoksuisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette ns vintage tuoksusta White linen by Ester Lauder?
Tilasin notinosta näytteen ja aika kiva tosin aika kasari tuoksu.
Harmittelen edelleen että lopettivat Chloen narcisse tuoksun.
Pidän siitä kovastikin muilla. Mulla se tuoksuu liian terävältä, puutikuilta ja puhtaalta pyykiltä.
Tänään posteljouni toi 27 The Different Companyn näytettä. (Olen toki luokitellut kaikki vuodenajan mukaan. Kierrätän, jotten kyllästy. Pisteytän ne myös sitä ajatellen, jos joskus hankin koko pullon jotain. Mies katsoo touhujani pitkään sivusilmällä, muttei voi sanoa mitään, koska keräilee samalla intohimolla kalasäilykkeitä, on kuulemma oma fiiliksensä turskanmaksalle ja savumakrillille. Ymmärrän täysin.) Pidän ostolakkoa jouluun saakka, tai yritän.
Meillä katsoo teinitytär kummastuneena kun kannan paketteja kotiin suoraan sanottuna tosi usein ja nuuhkuttelen ranteitani. On kuitenkin varmaan tyytyväinen kun saa käydä lainaamassa halutessaan. Viimeisimmät sokko-ostokset olivat Isadoran (joo se kynsilakkamerkki) Aloha ja Joli Jour sekä Jennifer Anistonin J. Kaikki naurettavan edullisia ja tosi kivan tuoksuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän siitä kovastikin muilla. Mulla se tuoksuu liian terävältä, puutikuilta ja puhtaalta pyykiltä.
Tänään posteljouni toi 27 The Different Companyn näytettä. (Olen toki luokitellut kaikki vuodenajan mukaan. Kierrätän, jotten kyllästy. Pisteytän ne myös sitä ajatellen, jos joskus hankin koko pullon jotain. Mies katsoo touhujani pitkään sivusilmällä, muttei voi sanoa mitään, koska keräilee samalla intohimolla kalasäilykkeitä, on kuulemma oma fiiliksensä turskanmaksalle ja savumakrillille. Ymmärrän täysin.) Pidän ostolakkoa jouluun saakka, tai yritän.
Meillä katsoo teinitytär kummastuneena kun kannan paketteja kotiin suoraan sanottuna tosi usein ja nuuhkuttelen ranteitani. On kuitenkin varmaan tyytyväinen kun saa käydä lainaamassa halutessaan. Viimeisimmät sokko-ostokset olivat Isadoran (joo se kynsilakkamerkki) Aloha ja Joli Jour sekä Jennifer Anistonin J. Kaikki naurettavan edullisia ja tosi kivan tuoksuisia.
Ohoh, mä en edes tiennyt, että Isadora tekee hajuvesiä! Täytyypä tutustua. Pitäähän sitä ihmisellä olla harrastuksia. Mä en ole ihan kaikista käänteistä kehdannut kertoa jälkikasvulle, joka on jo maailmalla. Hänestä ei tullut nuuhkuttelijaa, ainakaan vielä, eikä arvosta kalasäilykkeitäkään. Pilalla on nuoriso. :)
Vierailija kirjoitti:
Kellään kokemusta/ mielipidettä nyt hullareilta myynnissä olevasta Ardenin White Tea Rose-tuoksusta? Miten eroaa normiversiosta?
White Tea oli yksi suosikkini ja käytin nopeasti koko pullon ja deodorantin sekä vartalovoiteen loppuun. Sain myös kovasti kehuja tästä ihanasta tuoksusta.
Minä sitten uteliaisuuttani tilasin pienen pullon sitä Wild Rose-versiota (tarkoitatko sitä?) Herranjestas. Siinä oli yhdistetty alkuperäisen tuoksun ihanaan pehmeyteen jokseenkin karmean kirpeä aromi, joka pilasi koko tuoksun. Ei se minusta villiruusulta tuosku, vaan punainen viinimarja, joka on yksi tuoksunuotti, pilaa koko jutun. En saa tuoksua myydyksi kellekään.. En suosittele! Jos pidät alkuperäisesti White Tea-tuoksusta, et ehkä pidä tästä villiruususta..Siinä on pilattu koko tuoksun kauneus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, ihanaa että miehelläsikin on oma keräilyharrastus niin kummatkin ymmärtävät toisiaan, hyvä balanssi 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellään kokemusta/ mielipidettä nyt hullareilta myynnissä olevasta Ardenin White Tea Rose-tuoksusta? Miten eroaa normiversiosta?
White Tea oli yksi suosikkini ja käytin nopeasti koko pullon ja deodorantin sekä vartalovoiteen loppuun. Sain myös kovasti kehuja tästä ihanasta tuoksusta.
Minä sitten uteliaisuuttani tilasin pienen pullon sitä Wild Rose-versiota (tarkoitatko sitä?) Herranjestas. Siinä oli yhdistetty alkuperäisen tuoksun ihanaan pehmeyteen jokseenkin karmean kirpeä aromi, joka pilasi koko tuoksun. Ei se minusta villiruusulta tuosku, vaan punainen viinimarja, joka on yksi tuoksunuotti, pilaa koko jutun. En saa tuoksua myydyksi kellekään.. En suosittele! Jos pidät alkuperäisesti White Tea-tuoksusta, et ehkä pidä tästä villiruususta..Siinä on pilattu koko tuoksun kauneus.
Mäkin tykkään perus White Teasta paljon. Mutta toinen, omaan makuun vielä parempi, on White Tea Mandarin Blossom. Nuo muut flankerit ovat aika huonoja verrattuna alkuperäiseen, mutta tämä mahtava. En tiedä miksi siitä ei puhuta enemmän, eikö monikaan ole kokeillut. Tosin tämä on aika uusi, tänä vuonna ilmestynyt tuoksu.
Siinä on yhdistetty sitruksia tuohon valkoiseen teehen ja myskiin, mutta niin että ne eivät tuoksu suoraan huomattavan selkeästi sitruksille, vaan sekoittuvat täydellisesti alkuperäiseen tuoksuun ja tuovat jännän vivahteen. Siinä on mm. mandariinia, bergamottia, appelsiininkukkaa ja jasmiinia. Myöskään kukat eivät selkeästi tuoksu. Jotenkin tosi smooth kombo, tuntuu että tähän jää koukkuun. Perus White Tea tuntuu vähän yksiulotteiselta tämän jälkeen. Jos miettii White Tean hankkimista, suosittelen ehdottomasti tätä, ainakin kokeilemaan ennen kuin ostaa sen perusversion, jota kaikki hehkuttavat.
Mitä muut pidätte Versacen Crystal Noir - tuoksusta? Minusta se on ihana, mutta vain iltatuoksu. Nyt kun nelikymppisenä pienen lapsen äitinä ei tule käytyä iltaisin pahemmin huvituksissa, käytän sitä oikeastaan vain kotona, ei sovi oikein töihin. Jotenkin huumaava ja erikoinen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Joku toinenkin taisi sanoa, et hyvä toisilla - itsellä ei.
Tuoksu on mielestäni niin tyylikäs, klassinen ja puhdas - vaan itsessäni haistan sen vain mummomaisena aldehydi-roiskauksena silleen pahimmillaan... ja minä en edes mitenkään hyljeksi aldehydejä - ja pidän monista mummomaiseksi kuvatuista klassikoista 😄
Olenkohan kolme suihkausta käyttänyt omasta pullostani noin kolmen vuoden aikana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi olen ajatellut tilata joko Hermesin L'Ambre des Merveillesin, Van Cleef & Arpelsin Bois Doren tai Orchidee Vanillen. Onko jollain kokemusta näistä? Sokko-ostos, kun ei missään pääse kokeilemaan. Eniten mietityttää Bois Dore, nuo muut olisi varmaan riskittömämpiä.
Minulla on ambre des merveilles käytössä, en osaa kuvailla tuoksuja mutta se on lämmin, ei omaan nenääni kukkainen, jonkin verran mausteinen ja sopivan makea (en pidä liian makeista enkä kukkaisista tuoksuista).
Itse en uskalla tilata tuoksuja kokeilematta ensin... mutta mikäli auttaa voin kertoa, että lemppareihini kuuluvat myös Samsara, entinen Pradan l'eau ambree, Kurkdjianin Gentle fluidity gold (Grand soirkin on ihan hyvä) tms. lämpimät ja mausteiset tuoksut joissa on ripaus vaniljaa. N50
Kiitti kuvailuista, kuulostaa hyvältä tuo makeus ja mausteisuus. Tämäkin tuoksu on käsittääkseni lopetettu, joten ehkä voisi hankkia sen kun vielä hyvin löytyy. Itsekin tykkään Gentle fluidity goldista, kun tilasin näytteen. Ja myös Grand soir kiinnostaa, siinäkin ilmeisesti ambraa.
Orchidee Vanillekin kyllä hankintalistalla, kehutaan upeaksi vaniljatuoksuksi, jossa myös suklaata ja appelsiinia. Mä en muista tuota Prada leau versiota. Itsellä oli joskus 10v sitten se Prada, jota nykyään myydään nimellä Prada Amber. Juuri alkuviikosta tuoksuttelin sitä yhdessä kaupassa, ja tuoksuu ihan samalta kuin aiemmin, ei ehkä ole reformuloitu, toivottavasti. Tämäkin on kyllä niin laadukas, ajaton, ja hyvin tehty tuoksu, että tekisi mieli hankkia. Huokuu jotenkin tyylikkyys ja luksus tuosta. On myös aika vahva ja syvä tuoksu, ainakin aiemmin sai annostella tosi varovasti, ihan huippu pysyvyys.
L'eau ambree oli tällainen: https://www.fragrantica.com/perfume/Prada/L-Eau-Ambree-6524.html ei siis sama kuin se "alkuperäinen" Prada. Täytyy ehkä kokeilla sitäkin, minulla oli sitä pullo vuosia sitten ja pidin, mutta sitten l'eau ambree vei sydämeni...
Kokeilemistani Kurkdjianeista ehkä paras on Ciel de Gum. Täytyy pistää tilausharkintaan. N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi olen ajatellut tilata joko Hermesin L'Ambre des Merveillesin, Van Cleef & Arpelsin Bois Doren tai Orchidee Vanillen. Onko jollain kokemusta näistä? Sokko-ostos, kun ei missään pääse kokeilemaan. Eniten mietityttää Bois Dore, nuo muut olisi varmaan riskittömämpiä.
Minulla on ambre des merveilles käytössä, en osaa kuvailla tuoksuja mutta se on lämmin, ei omaan nenääni kukkainen, jonkin verran mausteinen ja sopivan makea (en pidä liian makeista enkä kukkaisista tuoksuista).
Itse en uskalla tilata tuoksuja kokeilematta ensin... mutta mikäli auttaa voin kertoa, että lemppareihini kuuluvat myös Samsara, entinen Pradan l'eau ambree, Kurkdjianin Gentle fluidity gold (Grand soirkin on ihan hyvä) tms. lämpimät ja mausteiset tuoksut joissa on ripaus vaniljaa. N50
Mulla vähän sama maku. Nyt kokeilin Kurkdjianin Oud Satin Moodia, ja oli aika napakymppi. Tuo Gentle Fluidity on myös hyvä.
Lisäksi lemppareitani ovat mm. Guerlainin Mitsouko ja Chamade. hermesin Twillyssäkin on jotakin samaa.
Minulla on Oud satin moodista (extrait) testeri. Se kestää todella kauan iholla ja tuoksuu kyllä ihanalle, mutta ainakin omalla ihollani siinä on todella vahva savuinen tai jopa tervainen nuotti. Ei ihan sovi minulle, mutta hieno tuoksu silti. Voisin kuvitella käyttäväni tätä talvella pörröisen kasmirneuleen kanssa. Ei ehkä muuten.
Oud silk mood oli minulla hiukan "tavallisempi", ei niin voimakas ja ruusuisempi. Hyvä sekin. EDP ei valitettavasti kestänyt iholla kauaa. N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ko
Vierailija kirjoitti:
Oi, ihanaa että miehelläsikin on oma keräilyharrastus niin kummatkin ymmärtävät toisiaan, hyvä balanssi 😆
Sanos muuta. Tasaisesti pidetään toisiamme vähän pöhköinä. 🥰 Onneksi molempien hansteriharrastukset keskittyvät kulutustavaraan, pysyy tasapaino, nurkat eivät täyty ja löytämisen ilo on päättymätön, molemmilla.
(TDC: Oriental Lounge herkullinen, pitkäkestoinen kevytitämainen, Bois d'Iris tunnissa katoava porkkana, Santo Incienso muistuttaa ELdOn Marquis de Sadea, vaatii harjoitusta. Kokeilut jatkuvat.)
Vierailija kirjoitti:
Mitä muut pidätte Versacen Crystal Noir - tuoksusta? Minusta se on ihana, mutta vain iltatuoksu. Nyt kun nelikymppisenä pienen lapsen äitinä ei tule käytyä iltaisin pahemmin huvituksissa, käytän sitä oikeastaan vain kotona, ei sovi oikein töihin. Jotenkin huumaava ja erikoinen tuoksu.
Katsoin YouTubesta Sokin kookostuoksujen arviointeja ja tämä oli hänen suosikkinsa siinä kategoriassa. Kiinnostuin kehuista ja täytyy käydä testaamassa. Toisaalta jos on kovin juhlava ei varmaan sovi toimistokäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin YouTubesta Sokin kookostuoksujen arviointeja ja tämä oli hänen suosikkinsa siinä kategoriassa. Kiinnostuin kehuista ja täytyy käydä testaamassa. Toisaalta jos on kovin juhlava ei varmaan sovi toimistokäyttöön.
Mielestäni on vähän harhaanjohtavaa puhua tuosta kookostuoksuna. Jotkut eivät, itseni mukaan lukien, edes haista tuossa kookosta. Joka tapauksessa sitä on erittäin vähän, ja se ei ole missään määrin ns. päänuottina. Eli jos kookostuoksuna ajattelee hankkivan, voi pettyä.
Muutenkin tämä on sellainen love/hate tuoksu, eli ei kannata ostaa sokkona, vaan testailla kunnolla iholla. Ei ole mikään main stream tykätty, vaan aika omalaatuinen ja massasta poikkeava. Omana luomuksenaan kyllä mestariteos, ei tule samanlaista vastaan.
Yksi noista You Tuben parfyymiarvioijista väitti, että Chloe Nomade olisi "flanker of a flanker". Sehän on ihan itsenäinen tuoksu, joka tehtiin v 2018. Häntä kyllä korjattiin kommenteissa. Mutta ihmetyttää, että viitsii tehdä videon tarkistamatta muutamaa taustatietoa. Koko video perustui sitten siihen, että vertasi Nomadea "alkuperäiseen" eli tarkoitti ilmeisesti sitä Chloen nimikkotuoksua, joka on hyvin ruusuinen ja raikas, ja jolla ei ole mitään yhteistä Nomaden kanssa.
Soki London myös sanoi, että Chloe Nomade on puuterimainen tuoksu. Muutenkin hänen heikoimpia arvioitaan tuo Nomade. Ei siinä ole mitään puuterista.
En saanut noita videoita katsomalla mitään käsitystä siitä, miltä Nomade tuoksuu! Vasta omalla iholla se selvisi: moderni chypre-tuoksu, joka tuo mieleen menneiden vuosikymmenten parfyymit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on vähän harhaanjohtavaa puhua tuosta kookostuoksuna. Jotkut eivät, itseni mukaan lukien, edes haista tuossa kookosta. Joka tapauksessa sitä on erittäin vähän, ja se ei ole missään määrin ns. päänuottina. Eli jos kookostuoksuna ajattelee hankkivan, voi pettyä.
Muutenkin tämä on sellainen love/hate tuoksu, eli ei kannata ostaa sokkona, vaan testailla kunnolla iholla. Ei ole mikään main stream tykätty, vaan aika omalaatuinen ja massasta poikkeava. Omana luomuksenaan kyllä mestariteos, ei tule samanlaista vastaan.
Hyvä tietää. Olen harrastanut tätä sokkona ostamista viime aikoina ja harmittaa kun joskus menee ihan mönkään, ei niitä vessanraikastajiakaan ihan tuhottomasti tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Narciso Rodriguez: For her. Tämä on suosikkini, nimenomaan vaaleanpunaisessa pullossa. Hurmaava kerrassaan. Escadan punaisessa pakkauksessa aikoinaan myyty sydämenmuotoinen pullo on myös tuoksu, joka ei ikinä unohdu. Sitä on vielä yksi avaamaton pakkaus hyllyssäni, vaikka sitä ei ole myyty enää aikoihin.
Lancomen Tresor meni piloille, kun sitä muutettiin. Nykyään aiheuttaa vain päänsäryn.
Hei! Millä tavoin Lancomen Trésoria on muutettu?
Kiitos.
Osaisiko joku antaa vinkkiä, mitä miesten tuoksua kaupasta kokeilisin? Omat suosikit tuoksuissa sitruuna ja inkivääri. Tuntuu niin hakuammunnalta vain mennä kauppaa fiilispohjalta kokeilemaan sattumanvaraisia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku antaa vinkkiä, mitä miesten tuoksua kaupasta kokeilisin? Omat suosikit tuoksuissa sitruuna ja inkivääri. Tuntuu niin hakuammunnalta vain mennä kauppaa fiilispohjalta kokeilemaan sattumanvaraisia tuotteita.
Okei, nyt kokeilemaan ainakin näitä :-D
Dior Homme Cologne
Hermes Un Jardin Apres La Mousson (unisex)
Cartier Declaration (originaali ekaksi, mutta hyviä flankkereitakin siitä on).