Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kohtaus psykologin kohdalla oli kuin psykologian oppikirjasta parien kehonkielestä. Olli ja Katja istuivat kaukana toisistaa jäykkinä eikä katsekontaktia, puhumattakaan koskettamisesta ollut ollut paljoakaan. Oskari ja Heidi olivat lähempänä toisiaan ja katsoivat toisiaan paljon mutta kosketusta ei ollut niin paljon. Ville ja Anniina sen sijaan röhnöttivät osan ajasta luontevasti toistensa kainalossa, ja muutenkin oltiin paljon käsi kädessä.
Ei tarvitse kummoista koulutusta tajuta miten tämä korreloi parien liittojen tilan kanssa.
Plus että Olli puhui Katjasta Mariannalle kuin Katja ei olisi paikallakaan, "hän käyttäytyy tavalla X...", ei siis myös sanansa Katjalle kohdistaen. Muila pareilla oli enemmän kolmenkeskisen keskustelun henkeä.
Kiinnitin samaan huomiota.
Mutta ei Olli ainoa ollut, kyllä muiltakin on päässyt tyyliä "kun toinen tekee silleen että...", ja se toinen on se joka istuu siinä vieressä. Miksei voi puhua puolisostaan etunimellä? Ollissa se silti on ollut silmäänpistävintä.
"Heidi vaikuttaa hyvin lapselliselta. onkohan käsikirjoitanut itselleen etukäteen satuelämä satuprinssin kanssa vuorosanoineen ja sitten kun todellisuus ei mennytkään niin kuin rinsessa oli kuvitellut, niin tuli itkupotkuraivarit. itse en voisi ikinä olla noin epävakaan naisen kaverinakaan."
Voi olla että on. Tai Heidi tahtoisi kumppanikseen oman itsensä miespuolisen kopion, jonka kanssa voisi sitten kreisibailata festareilla ja kierrellä rättikauppoja ja fiilistellä glitter-hattaraunelmia. Aika mahdoton yhtälö, ottaen huomioon 40-50-vuotiaiden vapaiden suomalaismiesten tarjonnan... Heidin pitää hommata jostain kustomoitu miesrobotti, jonka voi ohjelmoida tasan sellaiseksi kuin omistaja haluaa ;)
Vierailija kirjoitti:
minä menen lukkoon samalla lailla kuin oskari, jos joudun tekemisiin persoonan kanssa, joka koko ajan painostaa puhumaan tietystä aiheesta, tai joka yrittää koko ajan lypsää minulta mielipidettä 'kaikkeen'. Koen tuollaiset ihmiset hyvin rasittavina ja toisinaan inohorealistisesti kuvaillen tekee mieli tehdä suisidi tuollaisten ihmisten roikkuessa kiinni minussa.
Sen sijaan, jos kaikenlainen negatiivinen vallankäyttö minun suuntaani lopetetaan, minä avaudun ja kerron enemmän kuin toinen osasi edes toivoa.
Oletko miettinyt miltä vastapuolesta tuntuu, kun haluat niin paljon pois hänen luotaan, että olet vetämässä itsesi jojoksi. En sano, että toinen on oikeassa ja toinen väärässä vaan yritän auttaa tunnistamaan dynamiikan. Toinen hätääntyy etääntymisestäsi ja hakemalla hakee sinusta reaktiota ja mielipidettä ja oman kantasi esiintuomista tai toisen kuulemista.
Vierailija kirjoitti:
"Heidi vaikuttaa hyvin lapselliselta. onkohan käsikirjoitanut itselleen etukäteen satuelämä satuprinssin kanssa vuorosanoineen ja sitten kun todellisuus ei mennytkään niin kuin rinsessa oli kuvitellut, niin tuli itkupotkuraivarit. itse en voisi ikinä olla noin epävakaan naisen kaverinakaan."
Voi olla että on. Tai Heidi tahtoisi kumppanikseen oman itsensä miespuolisen kopion, jonka kanssa voisi sitten kreisibailata festareilla ja kierrellä rättikauppoja ja fiilistellä glitter-hattaraunelmia. Aika mahdoton yhtälö, ottaen huomioon 40-50-vuotiaiden vapaiden suomalaismiesten tarjonnan... Heidin pitää hommata jostain kustomoitu miesrobotti, jonka voi ohjelmoida tasan sellaiseksi kuin omistaja haluaa ;)
Hmm, Oskarin kanssa tuli matci nyt kuitenkin, mitäköhän se kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut naimisissa kymmeniä vuosia. Puolisoni ei ole halunnut kuulla existäni mitään. Jos vaihingossa vihjaan jotain, hän surustuu. Parempi olla Oskarinkin kertomatta menneistä jutuista, jos Heidi ei erityisesti niitä itse kysele.
Tämä olisi itselleni kyllä aika hälyyttävä piirre puolisossa. Ei sillä, että nyt säännöllisesti eksistä puhuisin tai olisin yhteydessä, mutta aika erikoista olisi jos ei puolella sanallakaan voisi entisestä elämästään puhua.
Katjan tympeys ja haluttomuus on alusta saakka ollut vastenmielistä katsoa. Kun Olli ei ihastellutkaan hänen Mensajuttuaan, hän päätti jo heti ettei hän halua jatkaa yhtään tätä juttua.
Ohjelmassa pitäisi osallistujat sitouttaa ainakin siihen että suhteeseen tulee antautua ja kaikkensa pitää yrittää. Ja halaukset ja koskettelut kuuluu avioliittoon, se pitäisi olla itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Napakymppi tuskin olisi noussut ongelmaksi, jos suhde muuten olisi kunnossa.
Olen ollut suhteessa oskarin kanssa. Hän kertoi, miten aiemmassa avioliitossaan tuli vaimonsa tukahduttamaksi eikä hänellä ollut tilaa olla oma itsensä eikä äänensä tullut kuuluviin. Meillä meni kymmenen vuotta ihan hyvin. Ongelmatilanteissa jaksoin tukea häntä ja kaivaa jostain äärettömän määrän kärsivällisyyttä tehdä hänen olonsa sellaiseksi, että hän ei paennut vuorille vaan saimme asian käsiteltyä. Tosin minä en saanut vastavuoroisesti tukea, jota minä olisin tarvinnut.
Homma alkoi hajota käsiin siinä vaiheessa, kun en enää pystynyt olemaan varma miehen tunteista itseäni kohtaan. Hän sanoi, että niitä on, mutta sitä tukeva toiminta oli niin vähäistä. Aloin itse mennä tolaltani ja mennä riitatilanteissa heidiksi. Ja hänen vetäytymisensä vaan oli bensaa liekkeihin. Olisin tarvinnut, että hän vuorostaan menee epämukavuusalueelleen ja vuorostaan antaa itsestään minulle ja saa minut tuntemaan itseni tärkeäksi hänelle ja oloni turvalliseksi.
Näinköhän olet? 10 vuotta suhteessa ja tulisit laulamaan asioistanne vauvapalstalle? Trollolllloooooo!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtavasti miehiä, joilla ei ole aavistustakaan mitä edes tarkoittaa käsite "hurmata nainen". Saati että he osaisivat millään tavalla hurmata naisen. Vaikka nämä nyt ovatkin jo naimisissa, niin kyllä miehen pitää jollain tavalla sitä uutta vaimoaan yrittää hurmata, jotta se vaimo ihastuisi ja haluaisi jatkaa sitä liittoa. Ikävä kyllä tässä pätee vielä perinteiset (biologiset?) asetelmat, eli naisen ei niinkään tarvitse yrittää hurmata miestä samalla tavalla kuin miehen täytyy hurmata nainen. Oskari yrittää ja Ville yrittää, tuntuu että Olli ei millään tavalla yritä hurmata Katjaa vaan vatvoo ja analysoi ja odottaa vain. Ihan kuin hän ei osaisi ollenkaan tehdä mitään mikä tuohon hurmaamiseen voisi edes liittyä.
On kyllä aika tympeä tuo näkemys, että nimenomaan miehen tehtävä olisi kosiskella ja koettaa hurmata.
Vaikka en Ollista niin muuten pidäkään, niin hurmaamisyritysten puutteesta en häntä menisi syyttämään.
Muuten näkisin, että Ollin ongelma on käpertyminen itseensä ja omiin pettymyksiinsä ja tästä johtuva ylianalysointi ja tosikkous. Katjan voisi riittää hurmaamaan reipas Olli, joka osaa suunnata katseensa itsensä sijasta ulkomaailmaan ja innostua sen ilmiöistä. Onhan hän sanonutkin, että ne hetket kun on juteltu esim. yhteiskunnasta, on olleet ihan ok.
Ehkä minusta on myös vaikuttanut, ettei Katja ihmisenä pohjimmiltaan Ollia kiinnosta, vaan häntä kiinnostaa vain olla parisuhteessa. Tai ehkä tämä vaikutelmani tulee siitä, että Katjan sanomisissa on ollut paljonkin sellaista mikä on herättänyt oman uteliaisuuteni - miksi hän kokee asiat kuin kokee - ja olisin Ollina varmaan kysynyt kiinnostuneena lisää. En liehitelläkseni tai tehdäkseni itseäni tykö, vaan ihan kiinnostuksesta. Eikö Ollia sitten kiinnosta? Mieluummin heittelee jotain pisteliästä kai huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jeesusonherra kirjoitti:
Oskarin ja Heidin tapauksessa on kyse hyvinkin klassisesta ongelmasta. Kommunikaatio tökkii kun kumpikaan ei katso peiliin. Kyllä molemmissa on yhtä paljon vikaa tässä tilanteessa.
Heidi ylireagoi kaikkeen ja dramatisoi asioita liikaa, ja haluaa asioiden tapahtuvan heti. Vaikuttaa liian vihamieliseltä rauhaa rakastavan Oskarin mielestä. Hieman lapsellista käytöstä nelikymppiseltä.
Oskari taas on hiiiidas. Mumisee ja puhuu mutta ei puhu asioista, joista pitäisi. Mielestäni on erikoista että aikuinen mies ei pysty keskustelemaan asioista, pitää odottaa useampaa päivää tms. miksi? Vai onko tämä vain pelkoa, tiedä häntä. Mikä tämän ikäluokan 30-50 vuotiaita miehiä vaivaa kun ei voida puhua? Hieman lapsellista käytöstä nelikymppiseltä.
Kaksi väärää ihmistä naitettu toisilleen selkeästi. Ei jatkoon.
Tässä on kyse klassisesti temperamenttieroista.
Heidin puolustukseksi on sanottava, että hän antoi Oskarille eteisessä vielä yhden tilaisuuden puhua asia läpi. "Eikö sua yhtään ihmetytä, miks oon tällainen?" ... Oskaria kiinnosti kuulla vastaus 3 päivän päästä. Olis mullakin mennyt hermo, ja ilmeisesti pariskunnan kommunikointi on koko ajan tuollaista.
Järkevä veto Oskarilta. Hän ei jaksanut taas avata pandoran lipasta. Tilanne olisi voinut mennä katastrofaalimaiseksi. Paljon järkevämpää sanoa, että jutellaan huomenna asiantuntijan luona. Erittäin järkevästi sanottu. Kuitenkin O. oli aivan sovittelevan oloinen Heidin luona käydessään, ei mitenkään nakellut niskojaan tai kiukutellut. Oli surumielisen rauhallinen ja valmistautui seuraavaan päivään.
Heidin dominointi keskustelutilanteissa tuli esiin siinäkin, miten hän Mariannan puhuessa keskeytti, että hän ei halua tanssia ympärillä vaan mennä suoraan asiaan. Eli hän haluaa näin, hänen tapansa on näin jne.
Marianna puhui kehästä eli H. vaatii O:ta puhumaan, mutta O kokee, että mitä tahansa hän sanoo, tilanne menee vain pahemmaksi (eli H:n väärinymmärrys vain lisääntyy ja H. kiukustuu enemmän). Mielestäni O. tässä parisuhteessa toimii niin viisaasti kuin voi.
Jos Oskari haluaisi suhteen toimivan, niin siinä tapauksessa hän käyttäytyi hyvin epäviisaasti. Tuo kohtaus, jossa Oskari haki tavaroita Heidin asunnosta oli jo aika tragikoomista katsottavaa.
Tilanne on siis Oskarin puhumattomuuden takia eskaloitunut siihen pisteeseen, että Heidi on pyytänyt Oskarilta avaimen. Oskari sanoo olleensa yllättynyt tästä. Heidi kysyy, että miksi. Oskari ei osaa sanoa. Sitten Heidi kysyy jotain siitä avaimesta lisää ja Oskari vastaa, että ei siitä varmaan ole aihetta enää keskustella.
Siis tuosta miehestä ei saa mitään ulos. Tulisin hulluksi tuollaisen kanssa. Ihan oikeasti.
Tämä viimeinen kommentti on ihan niinkuin itse olisin kirjoittanut.
Olen ollut huuli pyöreänä moneen kertaan, ovatko kaikki ihmiset tulleet hulluksi vai kuinka on mahdollista, että ei nähdä, että tuo Oskarin vetäytyminen ja vastuusta vetäytyminen on asia joka saa Heidin noin suunniltaan.
Miksi ihmeessä Oskari ei kertaakaan ole sanonut, että anteeksi kun en kertonut Napakympistä, en ymmärtänyt, että se (kertomattomuus) loukkasi noin paljon. Olisin tottakai puhunut siitä, en halua loukata sinua.
Ja vielä jatkoa ajatellen: hyvä kun sanoit, jatkossa tiedän miltä sinusta tuntuu, yritän olla avoimempi. Jne?
Miten ihmeessä täällä noin paljon puolustellaan Oskaria ja ja moititaan Heidiä.
Minusta tuntuu tuu pahalta, kun Oskari kieltäytyy puhumasta Heidille ja sitten kuitenkin kameroille avautuu ja moittii Heidiä selän takana. Onuo tuo nyt kivaa tai merkki kivasta ihmisestä?
Samoin olisin reagoinut kuin Heidi siinä asiantuntijan kanssa, kun Oskari puhtaalla kaulalla olisi vielä, muka, valmis keskustelemaan. Ihan selkeää pelaamista ja oman naaman puhdistamista.
Olisin kyllä sanonut samoin kuin Heidi.
Oskari on liukas kuin saippukupla, hänestä ei saa otetta eikä saa selvää. Hän luistelee ja luistaa kaiken aikaa ja saa itsensä näyttämään pulmuselta. Motiivina ja tarkoituksena on näyttää ulospäin: Kun ei sano mitään ei tee mitään myös väärin.
Nämä hiljaiset myhäilijämiehet ovat tosi ärsyttäviä ja turhauttavia parisuhteessa. Ja ulkokultaisia.
Miksiköhän niin harva sen yleensä huomaa?Oskarin tunteneena voin sanoa, että olet täsmälleen oikeassa, valitettavasti.
Mielestäni Oskarista on aistittavissa naisen aliarvioimista. Se että joku ei huuda ja raivoa, ei tarkoita sitä etteikö voisi satuttaa toista. Oskari on jatkuvasti passiivisagressiivinen. Kommentit on usein sellaista piilovittuilua.
Miksi ei oikeasti kertonut Napakympistä Heidille? En usko hetkeäkään että syy olisi se ettei uskaltanut. Ei, hän katsoi, ettei hänen tarvitse. Heidin tunteilla ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Napakymppi tuskin olisi noussut ongelmaksi, jos suhde muuten olisi kunnossa.
Olen ollut suhteessa oskarin kanssa. Hän kertoi, miten aiemmassa avioliitossaan tuli vaimonsa tukahduttamaksi eikä hänellä ollut tilaa olla oma itsensä eikä äänensä tullut kuuluviin. Meillä meni kymmenen vuotta ihan hyvin. Ongelmatilanteissa jaksoin tukea häntä ja kaivaa jostain äärettömän määrän kärsivällisyyttä tehdä hänen olonsa sellaiseksi, että hän ei paennut vuorille vaan saimme asian käsiteltyä. Tosin minä en saanut vastavuoroisesti tukea, jota minä olisin tarvinnut.
Homma alkoi hajota käsiin siinä vaiheessa, kun en enää pystynyt olemaan varma miehen tunteista itseäni kohtaan. Hän sanoi, että niitä on, mutta sitä tukeva toiminta oli niin vähäistä. Aloin itse mennä tolaltani ja mennä riitatilanteissa heidiksi. Ja hänen vetäytymisensä vaan oli bensaa liekkeihin. Olisin tarvinnut, että hän vuorostaan menee epämukavuusalueelleen ja vuorostaan antaa itsestään minulle ja saa minut tuntemaan itseni tärkeäksi hänelle ja oloni turvalliseksi.
Näinköhän olet? 10 vuotta suhteessa ja tulisit laulamaan asioistanne vauvapalstalle? Trollolllloooooo!
Anteeksi, luulin että pienet alkukirjaimet riittävät. Olen ollut suhteessa "oskarin" kanssa ja lopuksi olin "heidi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän Heidin reaktion napakymppiin, olisihan asia pitänyt kertoa jo aika alussa koska kuitenkin joku tunnistaa miehen. Tiedän tunteen kun puolisosta paljastuu kautta rantain joku asia vaikkakin vähäpätöinen mutta se miten asiasta kuulee voi saada maan vajoamaan jalkojen alta.
Ja mitkähän kaikki nämä "jotkut asiat, vaikkakin vähäpätöiset" tulisi siis kertoa suhteen alussa? Kai ymmärrät että on aivan mahdotonta kertoa kaikkia tällaisia asioita, koska jokainen tulkitsee eri asiat olennaisiksi. Toisekseen mikä on Oskarin näkökulmaa tähän Napakymppi-menneisyyteen? Asia voi olla hänelle nolo tms. juttu, jota ei halua muistella tai jota ei halua puida tv:ssä tai puida parin viikon tuttavuuksien kanssa.
Omat mielenterveysongelmat, käydyt psykoterapiat, lähisukulaisten sairaudet, koulukiusaamiset ja tietty sitten tv-ura tai että onko esiintynyt lehdissä.
Vähäpätöiset asiat kuten omat mielenterveysongelmat. Jep jep. Asiahan on tosisaan verrattavissa Napakympissä vierailuun...
Vierailija kirjoitti:
Tai käydä hakeen joku espanjalainen tai ranskalainen tai tämmönen. Nehän on avoimempia ja juhlivampia. Räiskähtelevämpiäkin.
Koen Oskarin äärimmäisen veemäisenä, juurikin passiivisagressiivinen, melkein pahempi kuin raivoava hullu joka sentään saa asiansa ulos eikä patoudu kaikki sisään. Lisäksi kiillottelee sädekehäänsä kameroille, mutta ei sano samoja asioita Heidille. Heidi itsekin sanoi että Napakymppi-asialle olisivat voineet yhdessä nauraa ja unohtaa, jos asiasta oltaisiin PUHUTTU. Taas törmätään puhumattomuus-ongelmaa joka on hyvin yleinen tässä yhteiskunnassa. AVATKAA SUUNNE SAA*ANA. :)
Tuntuu että Oskari nimeomaan käyttää henkistä väkivaltaa Heidiä kohtaan tommosella asioiden jallittamisella. Että Oskari valitsee milloin ja miten saa puhua. Heidihän sanoin että puhui päälle eikä antanu hänelle suunvuoroa.
Mikähän Heidin instagram käyttäjänimi on? Olisi hauska nähdä millaisia kiiltokuvansa todella ovat ja onko niillä paljonkin seuraajia kun kaikki pitää tehdä juuri edustavimpia instakuvia miettien
Vierailija kirjoitti:
Koen Oskarin äärimmäisen veemäisenä, juurikin passiivisagressiivinen, melkein pahempi kuin raivoava hullu joka sentään saa asiansa ulos eikä patoudu kaikki sisään. Lisäksi kiillottelee sädekehäänsä kameroille, mutta ei sano samoja asioita Heidille. Heidi itsekin sanoi että Napakymppi-asialle olisivat voineet yhdessä nauraa ja unohtaa, jos asiasta oltaisiin PUHUTTU. Taas törmätään puhumattomuus-ongelmaa joka on hyvin yleinen tässä yhteiskunnassa. AVATKAA SUUNNE SAA*ANA. :)
Puhuminen on aivan yhtä suuri ongelma kuin puhumattomuuskin, jos sieltä suusta tuleva puhe on aggresiivista ja ristiriitaista, kuten Heidillä. Ratkaisun avain on rakentavassa keskustelussa ja siinä, että kumpikin osapuoli opettelee tätä aktiivisesti, omiin puutteisiinsa keskittyen. Tuon parin osapuolista ainoastaan Oskari näyttää toimivan näin. Ei hän yksinään voi luoda parin välille toimivaa keskusteluyhteyttä kun Heidiltä tulevat vastaukset ovat vihamielisiä ja sisällöltään täydessä ristiriidassa sen kanssa, mitä Heidi oikeasti toivoo ja tahtoo.
Anniinan ja Villen suhde vaikuttaa hersyvän hauskalta, mutta heilläkin voi olla pieni sudenkuoppa tuossa jatkuvassa nauramisessa, ettei mene vitsit ajan myötä sellaiseksi naljailuksi. Ehkä ovat kuitenkin rauhallisempia kameroiden sammuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä Ollin tunteet? Olli on itkenyt pettymystään hänen ja Katjan tilanteeseen. Lohduttiko kukaan? Oliko tunnetasolla läsnä?
Onko Olli itkenyt asioitaan Katjalle? Ei ole ainakaan näytetty eikä Olli ole sanonut näin tehneensä.
Kertoi kameralle itkeneensä kun Katja oli matkoilla. Mutta ei Katja ota Ollin tunneviestejä vastaan muutenkaan, vaikkei itkisikään.
Niin, kysyin onko itkenyt Katjalle ja vastaat ”kertoi kameralle itkeneensä”. Ne ovat eri asioita. Katja näkee tämän itkukommentin viikkojen päästä tv-ruudulta.
Jos mies herättää puolisona vain ou nous -tunteita, kaikenlainen herkistely ymmärrettävästi ahdistaisi. Jos vastaavasta ei ole kokemusta, niin sitä on ehkä vaikea ymmärtää. On ollut viisasta Ollilta itkeä vain omissa oloissaan.
Lyönpä vetoa että Katjan ahdistus Ollia kohtaan johtuu tunteista puhumisesta ym tunteellisuudesta, ja tämä vain siksi että tunteet ovat hänelle itselleen ongelma. Ei voi ajatella että Olli olisi esim ulkoisesti täysin turnoff jos hän miellytti hääpäivänä eli ennen kuin Katja tunsi tätä, eli turha syyttää että vika olisi millään tavalla ollissa tai hänen ulkoisessa olemuksessaan esim.
Sen kyllä on huomannut monta kertaa että Katja tykkää myös sälyttää ollin niskoille syytä omista fiiliksistään kuten tuo miten ollin epävarmuus olisi pilannut hänen fiiliksensä.
Tosi sääli Ollin kannalta Katjan valinta hänelle vaimoksi, koska Ollilla on hienoja ominaisuuksia joita moni muu, kuten minä, arvostaisi täysillä.
Toivottavasti Anniinan ja Villen elämä jatkuu yhtä mukavasti ja saavat haaveensa toteutettua! Vaikka suhteensa ei olekaan ollut suuri kasvutarina, on ollut mukava katsoa heidän hauskanpitoaan kun kaksi muuta paria ovat niin epäonnistunut match. Anniina ja Ville näyttävät todella siltä että olisivat olleet yhdessä 10 vuotta, ihan naimanaamat minusta
minä menen lukkoon samalla lailla kuin oskari, jos joudun tekemisiin persoonan kanssa, joka koko ajan painostaa puhumaan tietystä aiheesta, tai joka yrittää koko ajan lypsää minulta mielipidettä 'kaikkeen'. Koen tuollaiset ihmiset hyvin rasittavina ja toisinaan inohorealistisesti kuvaillen tekee mieli tehdä suisidi tuollaisten ihmisten roikkuessa kiinni minussa.
Sen sijaan, jos kaikenlainen negatiivinen vallankäyttö minun suuntaani lopetetaan, minä avaudun ja kerron enemmän kuin toinen osasi edes toivoa.