Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Oskari olisi kertonut koko elämänkertansa, olisi Heidi kuitenkin kaivanut jonkun yksityiskohdan, joka jäi kertomatta ja daama olisi ollut valmis.
Pointti ei ole mitä Oskari kertoo tai jättää kertomatta, vaan Heidin pitää saada leikkiä draamakuningatarta.
Pointti ei ole mitä Oskari kertoo tai jättää kertomatta, vaan Heidi ei koe tulevansa tunnetasolla kohdatuksi mikä johtaa stressireaktioon.
Tuotahan Heidi valitti jo heti häämatkalla. Harmitti kun Oskari ei lähtenyt mukaan tunteiden vuoristorataan. Oskari yritti selittää ettei hänen tunteet vaihtele niin nopeasti. Toisaalta Heidi oli hakemuksessaan etsinyt turvallista miestä. Jos miehen tunteet vaihtelevat nopeasti, tuntuuko se toisesta turvalliselta? Asiantuntijat ovat tarjoneet kummallekin mitä ovat etsineet, Heidille tasaista, turvallista miestä, Oskarille spontaania, puhuvaa naista. Ei onnistunut. Jos miettii noita ohjelmassa paritettuja, niin enpä muista yhtään voimakkaasti tunteella elävän ja temperamenttisen ihmisen onnistuneen liitossa. Se aiempi ope Heidi, Rosa, tämä nykyinen Heidi. Varmasti haastava persoonallisuustyyppi, mutta erityisesti hankala tällaisessa ihmiskokeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Oskari olisi kertonut koko elämänkertansa, olisi Heidi kuitenkin kaivanut jonkun yksityiskohdan, joka jäi kertomatta ja daama olisi ollut valmis.
Pointti ei ole mitä Oskari kertoo tai jättää kertomatta, vaan Heidin pitää saada leikkiä draamakuningatarta.
Pointti ei ole mitä Oskari kertoo tai jättää kertomatta, vaan Heidi ei koe tulevansa tunnetasolla kohdatuksi mikä johtaa stressireaktioon.
Tuotahan Heidi valitti jo heti häämatkalla. Harmitti kun Oskari ei lähtenyt mukaan tunteiden vuoristorataan. Oskari yritti selittää ettei hänen tunteet vaihtele niin nopeasti. Toisaalta Heidi oli hakemuksessaan etsinyt turvallista miestä. Jos miehen tunteet vaihtelevat nopeasti, tuntuuko se toisesta turvalliselta? Asiantuntijat ovat tarjoneet kummallekin mitä ovat etsineet, Heidille tasaista, turvallista miestä, Oskarille spontaania, puhuvaa naista. Ei onnistunut. Jos miettii noita ohjelmassa paritettuja, niin enpä muista yhtään voimakkaasti tunteella elävän ja temperamenttisen ihmisen onnistuneen liitossa. Se aiempi ope Heidi, Rosa, tämä nykyinen Heidi. Varmasti haastava persoonallisuustyyppi, mutta erityisesti hankala tällaisessa ihmiskokeessa.
Ei Heidi tarvitse ihmistä, jonka tunteet menevät vuoristorataa vaan ihmisen, joka osoittaa olevansa lämmin ja turvallinen. Oskari on kuin kallio, järkkymätön ja kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi sanoo, että ovat Oskarin kanssa puhuneetkin Napakympistä. Ja silti ukko ei maininnut osallistumisestaan. Onhan toi nyt todella outoa.
Minäkin ymmärrän paremmin Heidin suuttumista, jos tilanne on todella ollut tuo. Ihmettelen myös, ettei Oskarille tullut mieleenkään mainita Napakympistä, vaikka tosiaan Heidin kirje oli osoitettu Herra A:lle, mikä täälläkin oli osan mielestä selvä merkki siitä, että Heidi tietää jo etukäteen Oskarin Napakymppi-menneisyydestä. Tuossahan olisi tullut Oskarille aasinsilta aiheen käsittelyyn kuin Manulle illallinen.
Täällä tuntuu menevän kaksi keskustelua päällekkäin: äänessä ovat ne, joilla on Cmore ja ne, joilla ei ole.
Tätäkin Herra A -juttua on spekuloitu täällä jo moneen kertaan: jospa Oskari luuli, että Heidi tietää jo Napakympistä, kun Oskari vielä sattui siinä ohjelmassa olemaan Herra A. Ja kun Heidi ei ottanut itse asiaa puheeksi, Oskarikin arveli, ettei Heidiä sen kummemmin kiinnosta Oskarin TV-historia. Ihan järkeenkäypää.
Vierailija kirjoitti:
Heidi ja Oskari, EI missään nimessä jatkoon! Todella typerä nirppanokka tämä Heidi, kuka aikuinen mies tuollaista lapsellista käytöstä jaksaa katella ?! Ei kukaan. Toivottavasti Oskari ei ota tätä vinkujaa takaisin millään muotoon! Oskari esiintyi Napakympissäkin todella fiksusti, osaa käyttäytyä, toisin kuin tämä vinkuja Heidi !
Toivottavasti Heidi ei ota tuota vetämätöntä mumisijaa takaisin, vaikka Oskari sanoi ettei halua vielä luovuttaa. Heidi kyllä rauhoittuu, kun pääsee eroon ohjelmasta ja tuosta "napakymppi-miehestään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi ja Oskari, EI missään nimessä jatkoon! Todella typerä nirppanokka tämä Heidi, kuka aikuinen mies tuollaista lapsellista käytöstä jaksaa katella ?! Ei kukaan. Toivottavasti Oskari ei ota tätä vinkujaa takaisin millään muotoon! Oskari esiintyi Napakympissäkin todella fiksusti, osaa käyttäytyä, toisin kuin tämä vinkuja Heidi !
Toivottavasti Heidi ei ota tuota vetämätöntä mumisijaa takaisin, vaikka Oskari sanoi ettei halua vielä luovuttaa. Heidi kyllä rauhoittuu, kun pääsee eroon ohjelmasta ja tuosta "napakymppi-miehestään".
Ei rauhoitu vaan kiihdyttää itsensä uuteen kriisiin jostakin muusta syystä ja syyttää jotakin muuta tunteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni puolet tuosta Heidin ja Oskarin asiantuntijatapaamisen sisällöstä ohi, kun huomion vei Mariannan mekon nappien välistä tursuava maha. Miten tuollaiseen ei kiinnitetty mitään huomiota kuvausvaiheessa? Olisi ollut korrektia huomauttaa siitä kuvatessa, tai edes rajata kasvokuvaan.
Hyvin osasit keskittyä olennaiseen. Itse en huomannut mitään mahaa, vaan kuuntelin puhetta ja katselin rauhallista, asiantuntevaa kehonkieltä.
Tietenkin huomio kiinnittyy tv:ssä vaikka väärinpäin puettuun vaatteeseen tai ihoon, joka pilkottaa sieltä, mistä ei pitäisi. Se ei tietysti estä kuulemasta asiaa vaikka onkin häiritsevä tekijä.
- eri huomaaja
Heidiä katsellessa tulee kauheet dejavuut päälle. Lähes kaksikymmentä vuotta olin liitossa aivan samanlaisen naisen kanssa. Vilunväristykset menee selkää pitkin kun ajattelen millaista tuskaa se oli.
Aivan satavarmaa on, että jos ei tätä napakymppi-episodia olisi tullut, niin joku saman kokoluokan keissi olisi aiheuttanut täysin saman reaktion. Tällaiset ihmiset löytävät aina jonkin syyn mistä saavat riidan aikaan, ja sen jälkeen he piiskaavat itse itsensä sellaiseen raivoon, että sitä ei kukaan ulkopuolinen voi enää saada sammumaan.
Kuvaan kuuluu, että jälkiselvittelyissä tämä raivostuja haluaa valtavasti pahoitteluja ja anteeksipyyntöjä, vaikka itse on aiheuttanut koko tilanteen!!! Eli henkilö ei suostu ottamaan mitään vastuuta käytöksestään.
Kokemukseni mukaan kuvio säilyy samana läpi koko elämän, persoonallisuus ei aikuisella enää helposti muutu.
Heidin ja Oskarin kommunikaatiossa on paljon ongelmia mutta itse näkisin suurimmaksi ongelmaksi lopulta sen että suhde ei heti alussa syventynyt riittävästi ja riittävän nopeasti. Ihminen on rakastuessaan paljon vastaanottavaisempi toisen tunteille ja sanoille eikä tulkitse niitä niin helposti pahantahtoisesti. Heidin ja Oskarin olisi siis pitänyt heti alussa ihastua toisiinsa voimakkaasti jolloin koko yhdessäolo ja kommunikaatiokin olisi lähtenyt eri "jalalla" liikkeelle. Nyt he vahvistavat toistensa negatiivisia tunteita kilpaa koska kumpikaan ei ole tunnepuolellakaan kiinnittynyt toiseen riittävästi jotta tulkitsisi toisen pääsääntöisesti positiivisesti.
Kuinka moni aikuinen istuu terapeutin tuolissa jalat ristissä alla kuin 5-vuotias lapsi?
Entäpä Ollin tunteet? Olli on itkenyt pettymystään hänen ja Katjan tilanteeseen. Lohduttiko kukaan? Oliko tunnetasolla läsnä?
Häiriö kirjoitti:
Heidiä katsellessa tulee kauheet dejavuut päälle. Lähes kaksikymmentä vuotta olin liitossa aivan samanlaisen naisen kanssa. Vilunväristykset menee selkää pitkin kun ajattelen millaista tuskaa se oli.
Aivan satavarmaa on, että jos ei tätä napakymppi-episodia olisi tullut, niin joku saman kokoluokan keissi olisi aiheuttanut täysin saman reaktion. Tällaiset ihmiset löytävät aina jonkin syyn mistä saavat riidan aikaan, ja sen jälkeen he piiskaavat itse itsensä sellaiseen raivoon, että sitä ei kukaan ulkopuolinen voi enää saada sammumaan.
Kuvaan kuuluu, että jälkiselvittelyissä tämä raivostuja haluaa valtavasti pahoitteluja ja anteeksipyyntöjä, vaikka itse on aiheuttanut koko tilanteen!!! Eli henkilö ei suostu ottamaan mitään vastuuta käytöksestään.
Kokemukseni mukaan kuvio säilyy samana läpi koko elämän, persoonallisuus ei aikuisella enää helposti muutu.
No, te ette vain ehkä sopineet yhteen.
Oikean ihmisen kanssa olen tasapainoinen ja toimiva. Tunneköyhässä ilmastossa minusta tulee tuollainen, koska psyyke ei kestä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni aikuinen istuu terapeutin tuolissa jalat ristissä alla kuin 5-vuotias lapsi?
Minun eksäni istui. 35-vuotias mies taantui terapiassa.
Oskarin tyylinä on ensin kertoa kameralle (tai joskus jopa Heidille) asiat, jotka häntä ärsyttävät, mutta heti perään kumoaa mielipiteensä sanomalla jotain ”no meneehän se näinkin”-tyyppistä.
Heidin kommentista terapeutilla saattoi kuulla, että puhumista on varmasti yritetty monet kerrat, mutta Oskari ei ole ollut kiinnostunut siitä. Hänellä on joku ajatus, että puheet voi aina siirtää hamaan tulevaisuuteen. ”Ai nytkö sitten kiinnostaa”, H tiuskaisi, kun Oskari sanoi haluavansa puhua asiat ja suhde voisi jatkua. Voihan olla, että O ihan oikeasti haluaisi puhua, mutta minä vuonna, sitä hän ei kertonut.
Marianne viittasi siihen, että molempien käytöksessä kuuluu heidän aiempi elämänsä. Toivottavasti näitä asioita saa käsitellä terapeutin kanssa kahden kesken, jotta ohjelmasta olisi edes jotain käytännön hyötyä liiton purkautumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi: päässyt ohi asiantuntijoiden tutkan. Perinteinen vanhapiika, joka löytää hyvästäkin suhteesta syyn sen pikaiseen katkaisemiseen. Ei pitäisi päätyä tällaiseen ohjelmaan.
Oskari: mies, joka haaveilee pystyvänsä parisuhteeseen mutta on pakoilija. Ei osaa keskustella mistään aiheesta vaikka omat argumentit toisivat voiton 100-0. Ei pitäisi päätyä tällaiseen ohjelmaan.
Olli: ihan loistoyksilö, maailma on täynnä naisia joille tässä on ihannemies. Olisi kiva itsekin miehenä katsoa kun tällainen ei-macho pääsee onnistumaan.
Katja: Mensan mukaan älykäs ja me kaikki muut tiedämme ettei ole. Pitäisi etukäteen ilmoittaa, että haluaa palo-/pano-/alistajamiehen, niin voidaan sitten sellainen hänelle valita. Tunnekylmä ihminen joka ei koskaan kykene tasapainoiseen parisuhteeseen. Ei pitäisi päätyä tällaiseen ohjelmaan.
Eli 3/4 näistä on ihan väärässä paikassa TV-syksyssä.
Se viimeinen pari on aivan upeita tyyppejä. En edes muista nimiä, mutta tulevat elämään loppuikänsä onnellisina yhdessä
Liian jyrkkä analyysi. Esim. Katja vaikuttaa loppujen lopuksi aivan mukavalta naiselta. Hän on pitänyt etäisyyttä Olliin mm. siitä syystä, ettei halua antaa turhia toiveita. Niin moni tekisi, jollei toinen vain tunnu oikealta. Kun hänelle sopiva mies osuu kohdalle, hän puhkeaa lempeään kukkaan, arvelen.
Katja on varmaan ihan mukava nuori nainen mutta vielä hieman henkisesti kehittymätön. Hänellä on sellainen "tällainen minä olen enkä mitään sille voi" asenne. On päättänyt että on järkevä insinööri, kuten myös sen että tarvitsee heti alussa suuren kipinän että suhde voi onnistua. Nämä molemmat ovat varmaan sinällään totta mutta tällainen ohjelma olisi ehkä kuitenkin vaatinut sitä että osaisi vähän katsella sen oman boksin ulkopuolelle ja kokeilla josko itsestä löytyisi kuitenkin vähän muita puolia kuin on ennen löytänyt.
Ei heidän suhteestaan ehkä siltikään olisi mitään tullut mutta nyt jäi valitettavasti kuva että ei edes ihan oikeasti yrittänyt. Jos on hyvin vaikea päästää toinen edes lähelle tai koskea, sen kipinän löytyminen on kyllä aika lailla sattumasta kiinni. Jos hakee vain ja ainoastaan "rakkautta ensi silmäyksellä" tunnetta niin saa ehkä odottaa aika kauan.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä Ollin tunteet? Olli on itkenyt pettymystään hänen ja Katjan tilanteeseen. Lohduttiko kukaan? Oliko tunnetasolla läsnä?
Onko Olli itkenyt asioitaan Katjalle? Ei ole ainakaan näytetty eikä Olli ole sanonut näin tehneensä.
Vierailija kirjoitti:
Heidin ja Oskarin kommunikaatiossa on paljon ongelmia mutta itse näkisin suurimmaksi ongelmaksi lopulta sen että suhde ei heti alussa syventynyt riittävästi ja riittävän nopeasti. Ihminen on rakastuessaan paljon vastaanottavaisempi toisen tunteille ja sanoille eikä tulkitse niitä niin helposti pahantahtoisesti. Heidin ja Oskarin olisi siis pitänyt heti alussa ihastua toisiinsa voimakkaasti jolloin koko yhdessäolo ja kommunikaatiokin olisi lähtenyt eri "jalalla" liikkeelle. Nyt he vahvistavat toistensa negatiivisia tunteita kilpaa koska kumpikaan ei ole tunnepuolellakaan kiinnittynyt toiseen riittävästi jotta tulkitsisi toisen pääsääntöisesti positiivisesti.
Siihen vahvistamiseen olisi tarvittu sitä, että O olisi osoittanut olevansa innostunut samoista asioista kuin Heidi. On ikävää hehkuttaa asioita vain itselleen (ja kameralle). Kyllä sitä aikansa jaksaa, muttei loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Häiriö kirjoitti:
No, te ette vain ehkä sopineet yhteen.
Oikean ihmisen kanssa olen tasapainoinen ja toimiva. Tunneköyhässä ilmastossa minusta tulee tuollainen, koska psyyke ei kestä tilannetta.
Joo aivan varmasti. Sori nyt vaan mutta en usko hetkeäkään, eikö ole muuten vapauttavaa ajatella että omatkin puutteet ovat aina jonkun muun syytä? ”Olen hirveä ihminen koska SINÄ olet tunneköyhä!” Vastuuta ei tarvitse koskaan kantaa itse ja aina jossain muussa on vika.
Tämä Napakymppi-gate oli tietenkin Heidin lähipiirissä tiedossa ja siksi tässä ketjussa vouhotti se Oskari-hullu mollaamassa Oskaria jo ihan alusta lähtien. Että meille av-seuraajille jäisi alitajuntaan kuva, että Oskari se tässä suurin pahis on. Ja nyt selvisikin mikä kiukutteleva teiniprinsessa se Heidi onkaan.
Heitänpä minäkin oman näkemykseni napakymppigatesta. Itse tuumailen että loppujen lopuksi kyse ei ole Oskarista, erilaisista kommunikointityyleistä tai tunne-elämän eroista, vaan siitä että Heidi ei koe minkäänlaista tarvetta tai halua muuttua ja kypsyä ihmisenä. Napiskeissiä käytetään vain hyväksi vahvistamaan H:n nykyistä minuutta ja käytösmalleja; hän ei edes halua kasvaa ja kehittyä ns. parisuhdetyypiksi. Heidi tahtoo olla sitä mitä on eli omassa maailmassaan elävä "aikuinen teinityttö". Hänelle riittää tiivis tyttökaveriporukka, festarointi ja bilettäminen, siihen maailmaan ei miehiä mahdu (eikä tule todennäköisesti ikinä mahtumaankaan). Oskari ei tätä kuviota pysty millään muuttamaan tai murtamaan, tuskin kukaan muukaan kaksilahkeinen.
Heidi on ihminen joka vääntää tikusta riidan pystyyn. Valitettavan usein törmää tällaisiin ihmisiin, jotka kanavoivat omaa huonoa itsetuntoaan tällä tavalla. Oskari on joutunut varomaan sanojaan heti alusta asti että lasinen Heidi ei menetä itsetuntoaan ja ala käyttäytymään nyt nähdyllä tavalla. Oskari reagoi tähän varomalla yhä enemmän ja enemmän sanojaan ja lopputuloksena on täysin hiljaa. Näin ihmiset hyvin usein käyttäytyvät jos vastassa on Heidin tapaan käyttäytyvä ihminen.
Enkä missään nimessä syyllistä kumpaakaan osapuolta, nämä henkilöt eivät; ainakaan meille näytetyn perusteella; sovi toisilleen ja harmi sanoa, tuskin sopivat kumpikaan pitkäaikaiseen parisuhteeseen. Tai ainakin se segmentti on hyvin pieni joka sopii kumpaankaan.