Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä hyvää se suoruus sitten tuo parisuhteeseen? Jos mieheni sanoisi, että "oot muuten tosi persjalkainen", mitä iloa tästä suoruudesta on meille kummallekaan, mitä se tuo parisuhteellemme? Minusta vain epävarmuutta, negatiivisuutta ja pahaa mieltä. En ole ikinä sanonut miehelleni muutamasta jutusta, jotka minua vaivaavat hänessä vähän. En sano, koska hän ei voi niitä muuttaa ja niiden sanominen ehkä loukkaisi, enkä halua loukata rakasta ihmistä. Enkä usko toisen käytöksen muuttamiseen sanomalla ja keskustelemalla. Uskon siihen, että kun käyttäytyy rakastavasti, sydämellisesti ja lämpimästi toista kohtaan, se toinenkin alkaa käyttäytyä samoin, koska ilahtuu ja arvostaa sitä niin paljon ja kasvaa ihmisenä pari senttiä. Uskon siihen, koska se tapahtuu minulle, koska olen sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa tämä toimii näin, ja koska hän kohtelee minua niin hyvin, kohtelen minäkin taas häntä ja positiivisuuden kehä on valmis. Jos hän alkaisi käyttää sitä hyväksi, alkaisi käskyttää ja alistaa tms, en olisi hänen kanssaan. Mutta näin kokeilisin yhteensopivuuttamme. En millään raivorehellisyydellä ja "kaiken sanomisella".
Eräässä jaksossa asiantuntijat puhuvat, kuinka pitkiä onnellisia parisuhteita tutkittaessa huomattiin kuinka parit keskittyivät positiivisiin ajatuksiin toisistaan. Harvempi yltiörehellinen joka kokee velvollisuudekseen kertoa toiselle hänen virheensä taivaa elää pitkässä onnellisessa suhteessa?
Niin, normaali hienotunteisuus on normaalia hienotunteisuutta. Ei ole pakko ilkeästi kuittailla kumppanin muutamista heikkouksista, jos kokonaisuus on riittävän paljon plussalla.
Mutta omista tarpeista puhuminen - se on vaan pakko tehdä, vaikka ne olisivat vähän kipeitäkin. Muuten se suhde jää pinnallisen kohteliaaksi. Ja tarkoitan tällä nyt sellaisia tarpeita, joista tietää ettei pysty tinkimään.
Itse näen tässä ihan perustavaa laatua olevan eron, ilkeilläänkö toisen ominaisuuksista, tavoista jne vai puhutaanko avoimesti siitä, mitä itse tarvitsee parisuhteessa ja onko tässä parisuhteessa mahdollisuuksia toteuttaa niitä asioita. Ja tietenkin molemmin päin.
Omat tarpeet on ihan toinen juttu, silloinhan sitä ei puhu toisesta ja hänen ominaisuuksistaan, vaan itsestään, mitä tarvitsee, miten toisen sanat kokee jne. Ja tuossa varmaan Olli ollut rehellisempi Katjalle kuin toisinpäin, on yrittänyt puhua tunnepuolen asioista, miten itse kokee jne. Katjan rehellisyys on kriittisyyttä Ollia kohtaan. Yhtään itsekriittistä kommenttia Katjalta ei ole kuulunut, ei myöskään huumorissa näkynyt itseen kohdistuvaa huumoria, Ollille, hänen kauppakasseilleen, lyhyydelleen jne voi kyllä nauraa. Aika epämiellyttävän kuvan Katja raukka itsestään antaa. No, Olli saa paljon yhteydenottoja ohjelman jälkeen, nämä Katjat ja Roosat hieman säälittää, eivät ole kyenneet filmauksen aikana ajattelemaan miltä oma käytös näyttää ulospäin.
Niin, mulle vaan tuli tästä Ollin tokaisusta "Hän sanoo kauheen suoraan, mitä hän haluu, ja se aiheuttaa mulle sellaista riittämättömyyden tunnetta, mistä mä en tykkää pätkääkään." vähän sellainen olo, ettei Olli oikein osaa asettua siihen asemaan, että oikeasti kuuntelisi toisen tarpeita. Toki olemme myös nähneet ilkeilyä, että todella vaikea sanoa, mikä tuon lausahduksen takana on ollut.
Sama fiilis tuli itselleni. Tai vaikka uskoo ja ajattelee haluavansa kuunnella, niin tositilanteessa kuitenkin kokee toisen tarpeet niin helposti uhkana, että ei käytännössä pysty siihen.
Ollilla oli myös aika kontrolloiva asenne siihen, kun Katja tuli laittamaan hänelle ruokaa, ja kun Katja neutraalisti ja asiallisesti puolusti itseään niin minulle jäi olo että siitäkin loukkaannuttiin. Eli ikään kuin Olli ei osaisi antaa toiselle tilaa olla oma itsensä niiden piirteiden osalta, jotka poikkeavat hänestä itsestään. Sellainen ihminen on raskasta seuraa.
Komppailen tätä. Kiinnitin huomiota ihan samaan, ja muihinkin juttuihin, että Olli vaikuttaa kontrolloivalta. Tosin niin Katjankin jollain tapaa. Mutta eri tavoilla. Hyvin eri tavoilla.
Niin minustakin Katja on sanonut usein neutraalisti ja asiallisesti. Mutta voi kuvitella, että kun Olli ottaa itseensä ja alkaa vääntää kaikesta mitä Katja sanoo, nii väkisinkin Katjalla nousee semmoinen puolustuskanta.
Uskon tässä käyneen näin.Kun heillä ei ole sitä keskinäistä kemiaa, niin eri tavat tehdä asioita ärsyttävät vielä enemmän.
Täsmälleen. Katja olisi varmaan jonkun muunkin miehen seurassa suorapuheinen, mutta puheet eivät eskaloituisi tuolla tavoin, kun niihin ei reagoitaisi niin vakavasti haavoittuen. Ja tosiaan, tuotakin solmua voisi lähteä purkamaan käyttämällä kemiaa katalyyttina, mutta kun sitä kemiaa ei ole niin aika pirun vaikea tilanne kummankin osapuolen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Katja: "Muiden kissoja saa paiskoa". Anteeksi MITÄ????
Ja täällä pari päivää sitten joku porasi, että kovakourainen sanonta oli liioittelua:D vaikka Katja itse kutsuu kissan siirtämistä paiskomiseksi. Voi nuunuu parkaa..
Vierailija kirjoitti:
Katja: "Muiden kissoja saa paiskoa". Anteeksi MITÄ????
Se oli "...ei saa paiskoa".
Vierailija kirjoitti:
Onks toi Katja koskaan seurustellut?
Huomasitteko, kun Ville pilkkoi tomaatteja Anniinan mielestä oudosti, niin Anniina aloitti: "Eks sää voi niinku... no joo, kukin tyylillään, se on hyvä" ja kosketti Villeä. Sitten kun Olli oli laittanut kananmunankuoria väärään pussiin vanhasta tottumuksesta, niin ensin Katja kehui biojätepusseja ja sen jälkeen totesi, että etkös huomaa, oot tehnyt virheen! Sellaista näpäyttämistä joka asiasta niin, että jokaiseen Katja saa viimeisen sanan.
Insinööri-aspergerille on aina tärkeintä olla oikeassa, tunteet (muiden tai omat) jää aina kakkoseksi. Katja on juuri niitä ihmisiä, jotka puolison ajettua autolla ojaan kommentoi että "olisi varmaan kannattanut vaihtaa ne talvirenkaat ajoissa". Miehillä tuo on ok, koska aina löytyy joku naishempukka joka sietää itseensä kohdistuvaa kritiikkiä ja pitää asennetta turvallisena. Mutta nyt ollaankin ongelmissa, kun Katjalle ei kelpaa komppaava hempukka, eikä Ollille sosiaalisesti lahjaton kriitikko.
Olli on rasittava narisija, joka on jäänyt syntymättä huumorintajuihinsa.
Onkohan toi Ville polttanut nauruheinää?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä. Mun mielestä tosin menee jo väkisinnauramiseks. Ei noi jutut nyt kovin hauskoja ollu.
Mä olen aina vähän kade, kun aikuiset ihmiset osaa nauraa noin kuin V ja A. Mä joskus melkein pelkään joutuvani seuraan, jossa nauretaan noin, koska itse en osaa, olen menettänyt sen taidon elämäni verrella. Ihanaa, kun jaksaa lähes tikahtua nauruun jostain maissin syömisestä. Oi mäkin haluaisin!!!
Vierailija kirjoitti:
Heidi paljasti itse heti alussa tulevaisuudensuunnitelmiaan kertomalla, että tässä muutetaan Oskarin luo HETKEKSI. Ei siis aikomustakaan jäädä kuuntelemaan Oskarin kuorsausta ja muuta mölinää pitkäksi aikaa.
Mietin miksi väkisin edes 'muutti' Oskarin luo, mutta taitaa kuulua ohjelman vaatimuksiin, että yhteen mennään, vaikka hetkeksikin.
Heillähän on suunnitelmana asua kummankin kodeissa vuorotellen. Siihen Heidi viittasi tuolla hetkeksi muuttamisella.
SPOILER ALERT
.............
............
..............
..............
En vaan tajua miksi ihmeessä Katjan ja Ollin pitää aloittaa tuo minä teen aina näin-vääntö. Jostain saakelin pizzan teosta, etenkin kun tomaattikastikkeeksi laitettiin ketsuppia, joten melko turhaa hifistellä jonku peston levittämisen kanssa....
Ja jos aina tulee vääntöä, sovittaisiin että tehdään aina molemmille uutta ruokaa tms
Katja se löytää vain Ollista vikoja! Ollin epävarmuus? Eiköhän hän tässä se epävarmempi ole. Eipä hänkään läheisyyttä juuri anna.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin uusimman ilmaisen jakson.
Oskari puhui Mariannan luona mielestäni tosi kivasti, avoimesti ja pehmeästi, tuntemuksistaan ja siitä kuinka välillä Heidin arvaamattomuus aiheuttaa hänelle pelkotiloja. Sanoi vielä että vaikka se ei välttämättä ulospäin näy, niin sisäisesti hän kuitenkin kokee näin. Heidi vaikutti puolestaan reagoivan tähän kommenttiin pelolla, ikään kuin hänellä olisi aiempia huonoja kokemuksia ja olisi ahdistunut siitä, että taas kävisi samoin kuin aiemmin. Voi kun hän pystyisi suhteuttamaan tuon kommentin niin, että ei menisi ihan pois tolaltaan! Oskari ei yhtään vaikuta siltä että olisi luovuttamassa, vaan mielestäni heidän kemiansa ja persoonansa toimivat tosi hyvin yhteen ja uskon Oskarin itse asiassa tykkäävän ja nauttivankin tuosta Heidin jossain määrin lapsekkaasta elämänasenteesta. Ehkä selfieitä voisi ottaa vähemmän, mutta noin yleisesti ottaen. Tosi hyvän oloinen pari, tarvittaisiin vain riittävän monta kokemusta siitä että toiseen voi ihan oikeasti luottaa. Heidikin puhuu tunteistaan kivan avoimesti. Kun hän vain osaisi olla ripustautumatta liikaa! Toivon kovasti, että asiantuntijat auttaisivat parhaansa mukaan. Itse asiassa harmittaa sekä tämän parin että Katjan ja Ollin kohdalla, että asiantuntijat tulivat vasta näin myöhään mukaan.Katjalla ja Ollilla perusongelma on se, että he eivät vain sovi yhteen. Olli on aivan ihana mies ja ihminen monella tavalla - pidän hänen pehmeydestään ja feminiinisistä puolistaan, ja kyvystään pukea tunteitaan sanoiksi. Mutta Katja jää näistä ihanuuksista nyt aivan osattomaksi, kun Olli ei saa itsestään todellista persoonaansa irti saatuaan Katjalta tätä paljon puhuttua "kritiikkiä" (joka ei ole todellakaan niin pahaa, että siitä kuka tahansa loukkaantuisi, mutta ymmärrän hyvin miksi joku - esim. Olli - voi loukkaantua). Sellainen piirre miehessä (/ihmisessä), että tämä on sinut itsensä kanssa ja uskaltaa antaa itsestään heillekin jotka nyrpistelevät nenäänsä ja ovat lukossa itsensä kanssa, on itselleni ehkä tärkein yksittäinen vetovoimaa synnyttävä tekijä. Jos kuvittelen itseni Katjan asemaan, niin minullekin olisi tullut valtava pettymys hääpäivänä siitä, että Ollilla ei tätä yhtä ominaisuutta ole, ja se olisi vaikuttanut välejä viilentävästi. Se on kuitenkin asia, jota ei ihan hetkessä muuteta, eli jos jäisin liittoon tällaisen ihmisen kanssa, minun olisi hyväksyttävä se tosiasia että puolisoni on sellainen ehkä loppuelämänsä, ja tämä olisi minulle kyllä tosi vaikeaa. Olli sopisi valtavan hyvin kumppaniksi monenlaisille naisille, mutta ikävä kyllä ei Katjan kaltaiselle.
"Sellainen piirre miehessä (/ihmisessä), että tämä on sinut itsensä kanssa ja uskaltaa antaa itsestään heillekin jotka nyrpistelevät nenäänsä ja ovat lukossa itsensä kanssa, on itselleni ehkä tärkein yksittäinen vetovoimaa synnyttävä tekijä"
Olet kummallinen. Että vitduilua ja lannistamista pitäisi vain sietää ja se luo sinulle vetovoimaa. Huh huh. No, toivottavasti löydät tuollaisen kumppanin joka tekee sitä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidi paljasti itse heti alussa tulevaisuudensuunnitelmiaan kertomalla, että tässä muutetaan Oskarin luo HETKEKSI. Ei siis aikomustakaan jäädä kuuntelemaan Oskarin kuorsausta ja muuta mölinää pitkäksi aikaa.
Mietin miksi väkisin edes 'muutti' Oskarin luo, mutta taitaa kuulua ohjelman vaatimuksiin, että yhteen mennään, vaikka hetkeksikin.Heillähän on suunnitelmana asua kummankin kodeissa vuorotellen. Siihen Heidi viittasi tuolla hetkeksi muuttamisella.
Älä puhu soopaa. Heidän on tarkoitus muuttaa pysyvästi yhteen, ovathan he aviopari! Ei siis vain hetkeksi kyläilemään.
Katja ja Olli - match made in heaven.... not!
Hyi noita Oskun haalistuneita sukkia, vaihtoi jalkaa toisen päälle. Ja näytti että jalka on Heidin suussa, kun olivat siinä Mariannen sohvalla.
En tiedä, miksi Oskari vaan tuntuu niin juntilta...joku siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Hyi noita Oskun haalistuneita sukkia, vaihtoi jalkaa toisen päälle. Ja näytti että jalka on Heidin suussa, kun olivat siinä Mariannen sohvalla.
Mietipä millaisen kuvan sinusta saa tuon kommentin perusteella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä. Mun mielestä tosin menee jo väkisinnauramiseks. Ei noi jutut nyt kovin hauskoja ollu.
Tota jatkuvaa naurunkäkätystä ei kyllä jaksa!!!! Jotain rajaa, pls!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Heidi on elegantti kosmopoliitti.
Mikä on katjan sukunimi?