Olen vihainen ja katkera vanhemmilleni sekä edesmenneille isovanhemmilleni heidän ajattelemattomuutensa vuoksi.
En muistele tällähetkellä isovanhempiani hyvällä ja vanhemmilleni olen rähjännyt ihan syystäkin, etenkin päätökset tehneelle isälleni heidät ajattelemattomuutensa ja ahneutensa vuoksi.
Minulle ja etenkin puolisoolleni on iskenyt halu ostaa kesämökki järven rannalta ja kohtuullisen ajomatkan päästä kotoa, mutta ei meillä ole kertakaikkiaan rajaa järvenrantamökkiin. Ei mitenkään.
Olen kotoisin maatilalta, jossa oli aikanaan paljonkin maata kahden ison, hyvä ja kirkasvetisen järven rannalla, joissa vielä on syvyyttäkin, eikä järvet ole rehevöityneet
Mutta isovanhemmat myivät aikanaan rannat kesämökkitonteiksi ja isäni tullessa isännäksi tämä jatkui, kunnes itselle oli vain jätetty minimaalisen olematon pala rantaa saunamökillä ja laiturilla juuri siitä pahimmasta kohtaa, jossa on laskuoja ja ruoho kasvaa, joten kaikki parhaat maat on myyty aikanaan pilkkahintaa ns "tutunkauppaa"
Pikkasen laittaa vituttamaan, että itselle ei jää sitten yhtään mitään. Jos maita ei olisi myyty, nyt olisi varaa rakennuttaa jonkinlainen valmismökki hyvälle paikalle, mutta kiitos ajattelemattomille isovanhemmilleni ja vanhemmilleni, jotka romuttivat lapsensa haaveen ja etten ehkä koskaan saa unelmoimaani kesämökkiä
Kommentit (35)
Millä perusteella ap voisi vaatia kaupanpurkua noista mökkitonteista?
Oliko isäsi ainoa lapsi kun peri maatilan vai jäikö sisaruksille vain ns. tuulen huuhtoma per*e?
Minun sukulaiseni olisi saanut viljelysmaata Espoon Mankkaalta tai Ulvilasta. Valitsi Ulvilan; nyt siellä on muutama hehtaari kesantopeltoa - Mankkaalla taas tontin hinta....
No, minulle ihan sama, osuu sen verran sivuun etten kuitenkaan olisi perimässä. Mutta voin kuvitella että jotain saattaa vi tut taa aika paljonkin.
Kyllä katkeruudella ja ahneudella on helppo elämänsä pilata.
Samaa sarjaa olet vanhempiesi ja isovanhempiesi kanssa. Sinulla ei ole varaa kesämökkiin. Ei heilläkään ollut ja siksi joutuivat myymään parhaat rannat ja tyytymään itse huonoimpaan paikkaan. Onko sinulla varaa moittia heitä, kun et itsekään pysty parempaan?
Isäni oli ainoa lapsi ja sehän tässä harmittaa, että nyt olisi hyvät mahdollisuudet tehdä myös bisnestä, koska hinnat ovat eri mittaluokassa ja saisi itselleenkin miuluisan kesäpaikan
Olen minäkin katkera vanhemmilleni kun eivät rahoittaneet minulle pitkänä opiskeluaikanani kunnon asuntoa jossa olisi ollut yksityisyys ja oma rauha (koko stoori liian pitkä kirjoittaa tähän). Rahaa olisi ollut. Ovat vaan itse täysin kokemattomia ja osattomia näissä asioissa - eivät ole koskaan olleet ”maailmalla”. Ja nyt kun olen
omillani kaikin tavoin, karttavat käymistä luona. Siellä v*tun maaseudulla kyllä pitäs viihtyä, hohhoijaa... Olen vetänyt näistä henkilöistä omat johtopäätökseni näin keski-iässä.
Lohduttaako sinua tosiasia, että tulevat lapsesi ja lapsenlapsesi ajattelisivat todennäköisesti ihan samalla tavalla siitä sinun haaveilemastasi mökistä. Että miksi helvetissä mummo on mennyt tällaisen ostamaan ja nyt jättänyt sen kolhoosin heille ristiksi! Kevenikö mieli?
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaako sinua tosiasia, että tulevat lapsesi ja lapsenlapsesi ajattelisivat todennäköisesti ihan samalla tavalla siitä sinun haaveilemastasi mökistä. Että miksi helvetissä mummo on mennyt tällaisen ostamaan ja nyt jättänyt sen kolhoosin heille ristiksi! Kevenikö mieli?
Myy kotisi. Osta mökki. Asu vuokralla. Lakkaa valittamasta. Lakkaa lentämästä ja autoilemasta ja syömästä lihaa ja soijaa, koska niistä omat lapsenlapsesi ovat sinulle katkeria.
Onko täällä taas mamma itkemässä ja vaatimassa jotakin, minkä eteen ei ole laittanut tikkua ristiin? Miten te aina kehtaatte tehdä näin? Jos jotain haluaa, sen eteen tehdään töitä ja sitten lopulta sen voi saada, tai sitten ei. Minet tuntuvat haluavan omaa prinsessalinnaa.
Vaatiiko täällä joku mamma taas jotakin itselleen, minkä eteen ei ole laittanut tikkua ristiin?
Minä olen katkera esi-isilleni siitä, että tulivat tänne Pohjolan perukoille. Olisivat menneet Kuwaitiin tai Dubaihin, niin olisin öljymiljardöörisheikki, ajelisin kaapu päällä Lamborghinilla ja valitsisin haaremistani viihdyttäjän tälle illalle… toisaalta en ehkä osaisi lämmittää saunaa enkä ainakaan ymmärtäisi saunakaljan päälle mitään.
En perusta hevosesta, paitsi makkarassa, mutta olen katkera, kun vanhemmat opettivat syömään joka päivä.