Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden ja rahan jakaminen parisuhteessa

Vierailija
29.08.2019 |

Jos tilanne on se, että toinen on työttömänä päivät kotona, niin miten jaatte/jakaisitte kotityöt? Kotitöiden määrä tietty riippuu lapsien iästä ja lukumäärästä (kaksi teini-ikäistä => melko vähän kotitöitä)
Entä miten jaatte/jakaisitte rahat? Riippuuko mitenkään kotitöiden jakotavasta?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina ihmetellä näitä sankareita, jotka eivät selviä kotitöistä. Ei niitä nyt oikeasti niin paljon ole, että siitä pitää ongelma tehdä.

Oletteko joskus asuneet yksin? Kuka on hoitanut kotityöt?

Yksin asuessani kotitöitä oli paljon vähemmän, siinä ero. 

ohis 

Oikeasti? Minusta kahden ihmisen astioiden konepesu ei eroa käytännössä juuri lainkaan yhden ihmisen astioiden konepesusta. Sama pyykin suhteen. Liinavaatteiden vaihtamisessa toisen pussilakanan ja tyynyliinan pujottaminen vie ehkä minuutin verran enemmän kuin mitä olisi mennyt yhden hengen vuodevaatteiden vaihtamiseen. Imuroinnin ja pyyhkimisen suhteen neliöt ratkaisevat. Ruokaa laittaa kahdelle suunnilleen samassa ajassa kuin yhdelle, eroa tulee lähinnä tuoreiden kasvisten pesemisestä ja pilkkomisesta. Ikkunanpesut, matonpesut ym. eivät eroa mitenkään sen suhteen, asuuko asunnossa yksi vai kaksi ihmistä.

Kerro minulle, mistä noin iso muutos syntyi, kun sinä muutit yksin asuvasta parisuhteeseen!

Olen eri, mutta kyllä minusta kahden ihmisen tiskeissä tai pyykeissä on ihan kirjaimellisesti tuplasti enemmän työtä. Aika tarkkaan tuplamäärähän siinä on esimerkiksi niitä lajiteltavia ja kuivumaan ripustettavia vaatteita. Ja imuroinnit, lattianpesut, ikkunanpesut ym menee asunnon koon mukaan - joka ainakin useimmilla minun tuntemillani ihmisillä kasvaa kun kaksi muuttaa yhteen. Jossain vaiheessa muutetaan tyypillisesti myös suuritöisempään asumismuotoon, kuten rivi- tai omakotitaloon.

Imuroinnit ym nimenomaan menevät asunnon koon mukaan, ei sen mukaan montako ihmistä taloudessa asuu. Jos valitsee asua isossa asunnossa niin ei varmaankaan kannata valittaa kotitöihin kuluvasta ajasta.

Ja siis edelleen väitän, että jos aikaisemmin itse käytin kotitöihin 5 t/vko ja puolisoni omassa kodissaan  5t/vko, niin nykyisin yhteisessä kodissa niihin menee 7,5 t/viikko ((määrät heitetty hatusta)), eli molemmilla on vähemmän tekemistä kuin yksin asuessaan.

Ihan samoin kuin rahan suhteen: minulla meni aikaisemmin asumiseen noin 800 e/kk, puolisollani suunnilleen 800 e/kk, mutta nykyisin meillä menee asumiseen noin 1000 e/kk. Eli molemmille jää silkkaa säästöä.

Vierailija
42/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kotonaoleva huolehtii kodista. Ja töissäoleva töistä. Rahat ovat yhteisiä.

Tämä ei tietenkään päde, kun nainen makaa kotona lapsen/lasten varjolla?

Et ole milloinkaan tainnut hoitaa lapsia? Siinä ei todellakaan maata, ei päivällä eikä yöllä. Et viitsisi kommentoida tuolla tietämättömyyden tasolla. Naisvihaasi vaan uliset.

Eihän nykynaiset edes hoida lapsiaan. Kakaroille tabletti kouraan ja äityli roikkuu älyluurissa 24/7.

Ja kaikki muu ulkoistetaan yhteiskunnalle, koululle, isovanhemmille ja muille mahdollisille tahoille. 

Onneksi voit ihan itse jäädä kotiin hoitamaan kakarasi. Vain äitiysloma on korvamerkitty äidille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kotonaoleva huolehtii kodista. Ja töissäoleva töistä. Rahat ovat yhteisiä.

No ei todellakaan ole rahat yhteisiä.

Vierailija
44/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tupa, oma lupa. Asun yksin ja teen mitä huvittaa. Töissä tosin pitää käydä saadakseen sitä vaihdon välinettä.

Vierailija
45/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina ihmetellä näitä sankareita, jotka eivät selviä kotitöistä. Ei niitä nyt oikeasti niin paljon ole, että siitä pitää ongelma tehdä.

ohis 

Oikeasti? Minusta kahden ihmisen astioiden konepesu ei eroa käytännössä juuri lainkaan yhden ihmisen astioiden konepesusta. Sama pyykin suhteen. Liinavaatteiden vaihtamisessa toisen pussilakanan ja tyynyliinan pujottaminen vie ehkä minuutin verran enemmän kuin mitä olisi mennyt yhden hengen vuodevaatteiden vaihtamiseen. Imuroinnin ja pyyhkimisen suhteen neliöt ratkaisevat. Ruokaa laittaa kahdelle suunnilleen samassa ajassa kuin yhdelle, eroa tulee lähinnä tuoreiden kasvisten pesemisestä ja pilkkomisesta. Ikkunanpesut, matonpesut ym. eivät eroa mitenkään sen suhteen, asuuko asunnossa yksi vai kaksi ihmistä.

Kerro minulle, mistä noin iso muutos syntyi, kun sinä muutit yksin asuvasta parisuhteeseen!

Olen eri, mutta kyllä minusta kahden ihmisen tiskeissä tai pyykeissä on ihan kirjaimellisesti tuplasti enemmän työtä. Aika tarkkaan tuplamäärähän siinä on esimerkiksi niitä lajiteltavia ja kuivumaan ripustettavia vaatteita. Ja imuroinnit, lattianpesut, ikkunanpesut ym menee asunnon koon mukaan - joka ainakin useimmilla minun tuntemillani ihmisillä kasvaa kun kaksi muuttaa yhteen. Jossain vaiheessa muutetaan tyypillisesti myös suuritöisempään asumismuotoon, kuten rivi- tai omakotitaloon.

Ei näihin töihin silti päivässä saa montaa tuntia päivässä uhrattua, että eiköhän se kotona oleva ne ehdi tehdä.

Eikä vastike, sähkö tai vakuutukset niin paljoa maksa, ettei se työssä oleva pysty ne maksamaan.

Minä ainakin arvotan vapaa-ajan sen verran arvokkaaksi, että en rupea ilmaiseksi kaikkia kotitöitä tekemään.

Ja taas eri, mutta öö kahden ihmisen taloudessa ei mene tuntiakaan. Mitä sinä oikein teet joka päivä? Voisin ymmärtää jotenkin jos on lapsikatras, mutta kahden ihmisen taloudessa ei oikeasti ole paljoakaan tekemistä jos vähän käyttää järkeä.

Vierailija
46/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tupa, oma lupa. Asun yksin ja teen mitä huvittaa. Töissä tosin pitää käydä saadakseen sitä vaihdon välinettä.

Näinhän se on. Tosin minä asun mökillä ympäri vuoden. Kaupungissa on asunto, missä käyn pari kertaa kuukaudessa. Aika usein teen työt etänä mökiltä, tämä järjestely tosin aiheutti ex puolisossa kateutta, joten hän keksi minulle kaikenlaista puuhaa. Nyt saa vain nauttia elämän parhaista puolista.

Vierailija
47/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis 

Ei näihin töihin silti päivässä saa montaa tuntia päivässä uhrattua, että eiköhän se kotona oleva ne ehdi tehdä.

Eikä vastike, sähkö tai vakuutukset niin paljoa maksa, ettei se työssä oleva pysty ne maksamaan.

Minä ainakin arvotan vapaa-ajan sen verran arvokkaaksi, että en rupea ilmaiseksi kaikkia kotitöitä tekemään.

Ja taas eri, mutta öö kahden ihmisen taloudessa ei mene tuntiakaan. Mitä sinä oikein teet joka päivä? Voisin ymmärtää jotenkin jos on lapsikatras, mutta kahden ihmisen taloudessa ei oikeasti ole paljoakaan tekemistä jos vähän käyttää järkeä.

Harvemmin kuin viikottain tehtäviä töitä ovat saunan ja kylppärin pesu, kodinkoneiden pesu, jääkaapin ja pakastimen peseminen, ikkunoiden pesu, mattojen pesu, kaappien siivous ja järjestely, roskiskaapin pesu useammin kuin kerran vuoteen, täkkien, tyynyjen ja sijauspatjan päällisten pesu, katosta ja seinistä pitää aika ajoin pyyhkiä pölyt, keittiöstä pitää pestä katto ja seinät, keittiön kaapin ovien ja päällysten pesu, ilmanvaihtoventtiilien pesu, viemäreiden pesu ja mitähän vielä. Nuo kaikki on ylimääräistä viikkosiivousten lisäksi. Inhoan siivoamista, mutta nuo on todella v*ttumaisia hommia.

Minä keksin sata tapaa viettää aikaa paremmin kuin siivota. Mieluummin neulon, luen kirjaa tai leivon kuin avaan pesualtaan poistoputken tai pesen kalkkitahroja saunan ovesta.

Vierailija
48/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset kulut maksetaan 50/50. Kotitöitä tekee enemmän se, jolla on niihin enemmän aikaa. Kahden aikuisen taloudessa ei oikeasti kotitöistä pysty tekemään kovinkaan isoa ongelmaa ellei välttämättä halua.

Mä olen työttömänä nyt. Mun työttömyyspäiväraha ei riittäisi meidän menoihin, en pystyisi edes maksamaan koko rahalla puolia meidän perusmenoista. Ja olin sentään kohtuullisen hyväpalkkainen. Aika utopiaa juttelet.

Vierailija
49/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset kulut maksetaan 50/50. Kotitöitä tekee enemmän se, jolla on niihin enemmän aikaa. Kahden aikuisen taloudessa ei oikeasti kotitöistä pysty tekemään kovinkaan isoa ongelmaa ellei välttämättä halua.

Mä olen työttömänä nyt. Mun työttömyyspäiväraha ei riittäisi meidän menoihin, en pystyisi edes maksamaan koko rahalla puolia meidän perusmenoista. Ja olin sentään kohtuullisen hyväpalkkainen. Aika utopiaa juttelet.

Teidän pitää sitten karsia menoja niin, että sinun työttömyyspäivärahalla tulee toimeen. Onnistui  minullakin vaikka palkka oli ollut bruttona vähän yli kaksi tuhatta.

Vierailija
50/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies käy töissä, minä kotona kahden vauvan kanssa, hoidan kotityöt mutta mies auttaa sillon tällön pyykin kanssa. Silitän myös hänen työpaitansa ja teen hänelle eväät töihin. Kaikki rahat siirretään yhdelle tilille josta maksetaan kaikki laskut ja kaupassakäynnit. Ei sen kummempaa, toimii meillä ja nautitaan meidän yhteisestä perheyrityksestä jonka eteen molemmat painaa hommaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi