Karkkipäivä
Suomalaisten tapa pitää lapsilleen "karkkipäivä" on lapsen kannalta järjetön: se opettaa kohtuuttomuuteen!
Ei ihme, että seuraavaksi ei hallita päihteiden käyttöä, tai edes ravitsemusta... Karkkipäivä on vanhempien TEKOSYY päästä helpolla.
Netissä lukee:
"3. Mieluummin yksi sokerihumala kuin jatkuva happohyökkäys. Jos vanhemmat vain kestävät lapsen sokerihumalan, karkkipäivän karkit kannattaa syödä yhteen menoon. On parempi syödä karkkia kerralla paljon kuin koko ajan vähän. Jatkuva napostelu tarkoittaa jatkuvaa happohyökkäystä."
Kuka terve lapsi napostelee jatkuvasti, jos saa kunnolliset ateriat? Niin no, suomalaisten kokkaustaidot ei taida olla mitään maailmanluokkaa... ja voi jopa olla, että toisinaan karkkikin olisi terveellisempi välipala kuin jokin homeilla kyllästetty muro!
Happohyökkäys on biologinen suojamekanismi. Tietenkään ei ole tarkoitettu, että ihminen söisi lähes jatkuvasti; mutta jos syö, niin voi esim. purskuttaa vettä päälle. Ei hyvin ruokitut lapset oikeasti syö karkkia jatkuvasti, kyse on lähinnä siitä, että aikuisia ahdistaa miettiä asian hallitsemista. Ja että aikuisen mahdollisuus välttää vastuu lapsen hampaiden hoitamisesta tilanteen mukaan, menee lapsen kannalta nautintoaineiden (karkkien) överikäytön edelle... TEKOPYHÄÄ!
Kommentit (3)
Himon sokerinsyömiseen saa pois syömällä ravintorikasta ruokaa. Eikä se suinkaan tarkoita suositusruokaa.
Mulla ei ollut lapsena karkkipäivää enkä karkkeja erityisemmin himoinnut ja hyvin vähän niitä söin. Mutta aikuisena taas himoitsen herkkuja ja on pakko pitää kiinni ”karkkipäivästä” ettei kaikki riistäydy käsistä. Mulle sopii toi ’harvoin kerralla paljon’, jollekin toiselle varmaan ’usein vähän’.
Olen joskus miettinyt, saisiko himon johonkin ruoka-aineeseen pois syömällä sitä himottua överisti esim. yhtenä päivänä pelkkää suklaata. Olisiko se mielestänne tervettä?
Sitä karkkipäivä kutakuinkin on lapselle. Samaan, vammaiseen asennoitumiseen houkuteltuna... "yhden happohyökkäyksen" nimissä. Ja kuitenkin annetaan ne sokeriset mehut ja maitovalmisteet, mössöleivät... jos tilalla olisi vähän suklaata tai jäätelöä, ei se sen erilaisempaa olisi. Jos kyse on ruoka-aikojen puutteesta, se on asia erikseen.