Oliko teillä lapsuudessasi kotiapulainen?
Meillä oli kesäisin joku 16-18v tyttö mua ja veljeäni hoitamassa. Ja vanhemmat ihan perusduunareita. 70-luvulla näin.
Kommentit (4)
Oli.
Äitini kotirouvana aina.
Pyykit käytti kauppias pesulassa. Ja samaten toi ruokatoimituksen kerran viikossa.
Nyt sitten äitini opastaa minua huushollauksessa, kun liinavaatteeni eivät ole värikoodatut ja mausteitakin vanhenee kaappiin.
Oli, 60-luvulla. Äitini oli yrittäjä ja teki pitkää päivää.
Oli. Mun äidillä (sairaanhoitaja) ei ollut vakituista työpaikkaa, joten me lapset emme saaneet päivähoitopaikkaa. Meillä oli äidin työpätkien ajan kotiapulainen, joka oli yleensä joku nuori tyttö, mutta kerran meillä oli myös maatalon emäntä, joka teki lisätienestiä (kävi aamulla ennen meille tuloaan navetassa ja hänen omat lapsensa olivat meillä mukana). Sitten, kun isoveljeni meni kouluun, mä menin pph:lle, jonne isoveljeni tuli aluksi ip-hoitoon. Mulla oli tuona aikana neljä eri päivähoitopaikkaa, kun tosiaan vakituista paikkaa ei saanut, kun äidilläni ei ollut virkaa. Kesäisin meillä oli apulainen sinne asti, kunnes olin kolmannella. Kotiapulainen teki ruuan myös isälleni, joka kävi kotona syömässä. Tämä 80-luvulla.
Miehen kotona oli taloudenhoitaja vuosia. Täti-ihminen, hoiti kodin ja lapset.