Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri puhuu oman alan jargonia minulle, miten huomauttaa tästä ystävällisesti?

Vierailija
26.08.2019 |

Kaverini on hoitaja ja puhuu työasioista käyttäen jargonia eli alan kieltä tosi paljon. Tämä on varmasti osittain luonnollista (olen itse kielitieteilijä koulutukselta) mutta on muita huomioonottavampaa muokata puhetyyliä niin että ympärillä olevat ihmiset ymmärtää kaiken. En oikein tiedä miten sanoa tästä hänelle. Yleensä pyydän selittämään uudestaan mutta tuo on jatkuvasti tehtynä rasittavaa, varmasti molemmille. Omaa jargonia käyttäen hänen kielenkäyttönsä ei ole yhtään adaptiivista tilanteen ja seuran mukaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös mistä se jargonin käyttö todellisuudessa kumpuaa, kyllä hänen pitäisi tietää etten tunne alan sanastoa yhtään 🤔

Vierailija
2/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu on lennonjohtaja ja käyttää normaalissa puheessa kaikkia ihme lyhenteitä. Samapa tuo, vaikka osa sen jutuista menee ohi.

4/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös mistä se jargonin käyttö todellisuudessa kumpuaa, kyllä hänen pitäisi tietää etten tunne alan sanastoa yhtään 🤔

Sitä sanotaan älykkyyden puutteeksi eli hän on vain tyhmä.

Vierailija
5/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina vältän kaikkia sanoja joista en ole varma ymmärtääkö kuulija, jotenkin turhauttavaa kun toinen ei ajattele yhtään noin.

Vierailija
6/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia ne on, jotka haluaa esittää olevansa jotakin. Minulla ei ole tarvetta puhua työasioista kavereille tai muille töiden ulkopuolisille henkilöille. Jos olisi, puhuisin niin, että vastapuoli ymmärtää mistä puhun.

Vierailija
7/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

REF kirjoitti:

Yksi tuttu on lennonjohtaja ja käyttää normaalissa puheessa kaikkia ihme lyhenteitä. Samapa tuo, vaikka osa sen jutuista menee ohi.

Jotain lennonjohdossa käytettäviä lyhenteitäkö?

Vierailija
8/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia ne on, jotka haluaa esittää olevansa jotakin. Minulla ei ole tarvetta puhua työasioista kavereille tai muille töiden ulkopuolisille henkilöille. Jos olisi, puhuisin niin, että vastapuoli ymmärtää mistä puhun.

Entä jos kaveri kysyy miten menee, eipä tässä töitä vaan, sitten puheenaihe siirtyy vähän töihin. Että millaista ollut ja missä paikassa hän on nyt jne.

Vierailija
9/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnä ettet tiedä mitä mikäkin sana tarkoittaa ja pyydä "suomentamaan". Näin toimin itsekin ja perustelen sen juuri sillä että kielitieteilijää kieli ja sen eri käyttötarkoitukset kiinnostavat. Jargonille on paikkansa, yleisessä keskustelussa on parempiakin vaihtoehtoja.

Vierailija
10/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

REF kirjoitti:

Joo. Jotkut niistä teoriassa sopisivat muuhunkin yhteyteen, kun vain tietäisi, mitä ne aian tarkoittavat. Luuleekohan se, että kaikki tietävät mitä ne tarkoittavat vai yrittääkö se vain hienostella. Tyhmältä se joka tapauksessa kuulostaa.

Vierailija
11/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kaveri tekee samaa. Varmaan tajuaa itsekin etten ymmärrä mitään sen ohjelmointijutuista. Sanon kuitenkin vain et joo joo.

Vierailija
12/12 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

REF kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

REF kirjoitti:

Joo. Jotkut niistä teoriassa sopisivat muuhunkin yhteyteen, kun vain tietäisi, mitä ne aian tarkoittavat. Luuleekohan se, että kaikki tietävät mitä ne tarkoittavat vai yrittääkö se vain hienostella. Tyhmältä se joka tapauksessa kuulostaa.

Tilannetajun puutettahan se vaan on. Junttia av-jargonilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi