Kokemuksia vauvan vyöhyketerapiasta
Onko täällä kenelläkään kokemuksia vauvojen vyöhyketerapiasta vatsavaivojen hoidossa? Meillä hyvin itkuinen 3-viikkoinen vauva, ja on mietitty vyöhyketerapiaa viimeisenä oljenkortena (kokeiltu maitohapot, imetysdieetti, disflatyl ym.). Vauva itkee vatsanväänteitä lähes koko ajan. Lääkärin mukaan syynä vauvan kehittymätön suolisto, joka helpottanee 3-4 kuukauden iässä.
Kommentit (15)
Hei, kiitos kommentista! Kävittekö useamman kerran hoidossa?
T. Ap
Tästä on jo aikaa, mutta kävimme muutaman kerran ja tuntui, että siitä oli apua nukkumiseen. Lapsella todettu myöhemmin tunne-ja aistisäätelyn ongelmia, joten luulen, että terapia auttoi, koska uniongelmat saaytoivat johtua tästä. Ei hieronnasta koskaan haittaa ole, auttaa vauvaa hahmottamaan kehoaan ja saa läheisyyttä.
Googlaa vauvahieronta tai vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta. Meillä auttoi vatsahieronta eli ”pierujumppa”. Tehtiin aina vähintään vaipan vaihdon yhteydessä, samoin jalkahierontaa. Näistä ei ole ainakaan haittaa, on kivaa tekemistä vauvan kanssa.
Meillä loppui itkut n. parin kuukauden iässä (suoliston kehittymisen myötä?)
Tsemppiä paljon ja jaksamista, tiedän, ettei nyt lohduta, mutta jälkikäteen vaihe tuntuu lyhyeltä ajalta. Toivotaan, että helpottaa pian!
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos kommentista! Kävittekö useamman kerran hoidossa?
T. Ap
Olisko neljä kertaa käyty viikon välein. Sen kolmisen kuukautta se koliikki kestää, mutta sitten se oikeasti helpottaa. Tsemppiä!
Ihan vain itsesuoritettu pierujumppa ja vauvahieronta auttaa yhtä hyvin, mutta on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain itsesuoritettu pierujumppa ja vauvahieronta auttaa yhtä hyvin, mutta on ilmaista.
Olen yrittänyt itse suorittaa jumppaa ja hierontaa, mutta vauva huutaa vaan :/
Vierailija kirjoitti:
Googlaa vauvahieronta tai vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta. Meillä auttoi vatsahieronta eli ”pierujumppa”. Tehtiin aina vähintään vaipan vaihdon yhteydessä, samoin jalkahierontaa. Näistä ei ole ainakaan haittaa, on kivaa tekemistä vauvan kanssa.
Meillä loppui itkut n. parin kuukauden iässä (suoliston kehittymisen myötä?)
Tsemppiä paljon ja jaksamista, tiedän, ettei nyt lohduta, mutta jälkikäteen vaihe tuntuu lyhyeltä ajalta. Toivotaan, että helpottaa pian!
Kiitos tsempistä! Onpa lohduttavaa kuulla, että teillä itkut helpottivat kahden kuukauden iässä. Aika tosiaan matelee, mutta myöhemmin varmasti tuntuu lyhyeltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa, mutta kävimme muutaman kerran ja tuntui, että siitä oli apua nukkumiseen. Lapsella todettu myöhemmin tunne-ja aistisäätelyn ongelmia, joten luulen, että terapia auttoi, koska uniongelmat saaytoivat johtua tästä. Ei hieronnasta koskaan haittaa ole, auttaa vauvaa hahmottamaan kehoaan ja saa läheisyyttä.
Tätä mietin kanssa, että hieronnasta ei haittaakaan ole. Jos vauva rentoutuisi edes sen aikana, se olisi hieno juttu!
Meillä auttoi kantoliina. Vauva saattoi pystyssä sammakkoasennossa mun rintaa vasten vetää keskeytymättömät 3-4 h unet vatsavaivoja kiemurtelematta. Ei sängyssä, ei vaunuissa, ei sylissä, ei autossa, ei missään muualla koskaan. 3 kk iässä vatsavaivat loppuivat kuin seinään ja esiin tuli iloinen pikku poika.
Meillä oli samaa. Käytiin vyöhyketerapiassa ja vauva kyllä viihtyi, mutta ei siitä vatsavaivoihin tainnut meillä apua olla. Sitten kokeiltiin Nutriton-jauhetta, joka vähän sakeuttaa maitoa. Itkut loppui siihen. Kaikilla ei ole kuulemma auttanut, mutta meille oli ihan pelastus. Me laitettiin maidon sekaan, kun oli korvikkeella mutta paketissa on ohjeet imetyksella olevallekin. Saa ihan esim. Prismoista (n.5e) ja joissain apteekeissakin taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt itse suorittaa jumppaa ja hierontaa, mutta vauva huutaa vaan :/
Niin, lapsilla on usein vatsavaivoja.
Ensin vanhemmat yrittävät pärjätä itse ja noin 1kk ennen kuin vaivat olisivat helpottaneet, turvaudutaan vyöhyketerapeuttiin.
1kk hoitojen jälkeen "hoito alkaa tehoamaan".
Saatiinpa taas pönkitettyä pseudotieteellistä oppia heijastepisteistä/alueista ja vyöhyketerapeuttiin turvaudutaan jatkossakin mitä erilaisimmissa vaivoissa.
Terapeutilla on usein repertuaarissaan muitakin puoskarihoitoja, kranio-sakraaliterapiaa, Bemer-hoitoa, chakrojen tasapainotusta värivaloilla....
Meillä auttoi esikoisen koliikkiin ihan mahtavasti. Hoidon jälkeen alkoi rupsuttelu ja tuli kakka, sitten alkoikin nukkumaan ja nukkui tosi hyvin pari yötä, sitten alkoi taas koliikki-itku. No ei muuta kuin taas vyöhyketerapiaan ja aina auttoi. Vyöhyketerapeutti myös neuvoi meille pisteet, joita itse hieroimme ja vaikutus oli sama. Kävimme kerran viikossa ja pari kertaa päivässä itse hieroin pisteitä kevyesti. Muutamassa viikossa koliikki loppui. Hoitoon menimme kun vauva oli 4 vk ja olisko ollut 2 kk kun koliikki oli ohi.
Tuosta alkoikin meidän perheen vyöhyketerapia, siitä lähtien on käyty hakemassa apua vaikka ja mihin. Lapsen siitepölyallergia myös parannettiin sillä ihan täysin ja on pysynyt pois, nykyään käy itse (on jo aikuinen) muutaman kerran vuodessa. Toinen synnytykseni käynnistettiin myös vyöhyketerapialla. Myös raskauspahoinvointiin sain apua. On hoidettu myös päänsärkyä, niskakipua, ummetusta, kipeytynyttä olkapäätä, poskiontelotulehdusta. Ainakin.
Suosittelen todella lämpimästi!
Vierailija kirjoitti:
Meillä auttoi esikoisen koliikkiin ihan mahtavasti. Hoidon jälkeen alkoi rupsuttelu ja tuli kakka, sitten alkoikin nukkumaan ja nukkui tosi hyvin pari yötä, sitten alkoi taas koliikki-itku. No ei muuta kuin taas vyöhyketerapiaan ja aina auttoi. Vyöhyketerapeutti myös neuvoi meille pisteet, joita itse hieroimme ja vaikutus oli sama. Kävimme kerran viikossa ja pari kertaa päivässä itse hieroin pisteitä kevyesti. Muutamassa viikossa koliikki loppui. Hoitoon menimme kun vauva oli 4 vk ja olisko ollut 2 kk kun koliikki oli ohi.
Tuosta alkoikin meidän perheen vyöhyketerapia, siitä lähtien on käyty hakemassa apua vaikka ja mihin. Lapsen siitepölyallergia myös parannettiin sillä ihan täysin ja on pysynyt pois, nykyään käy itse (on jo aikuinen) muutaman kerran vuodessa. Toinen synnytykseni käynnistettiin myös vyöhyketerapialla. Myös raskauspahoinvointiin sain apua. On hoidettu myös päänsärkyä, niskakipua, ummetusta, kipeytynyttä olkapäät
Nojoo nyt kyllä haiskahtaa kakka tässä tekstissä :Dd satavarma trolli tai edellisestä kirjoituksesta triggeröitynyt vyöhyketerapeutti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta alkoikin meidän perheen vyöhyketerapia, siitä lähtien on käyty hakemassa apua vaikka ja mihin. Lapsen siitepölyallergia myös parannettiin sillä ihan täysin ja on pysynyt pois, nykyään käy itse (on jo aikuinen) muutaman kerran vuodessa. Toinen synnytykseni käynnistettiin myös vyöhyketerapialla. Myös raskauspahoinvointiin sain apua. On hoidettu myös päänsä
Ihan tutkimuskin on aiheesta tehty. Vajaa puolet parani koliikista vyöhyketerapeutin vauvahieronnalla, verrokkiryhmässä ei. Ihan kaikilla tutkimukseen osallistuneilla vauvoilla kuitenkin itkut helpottivat edes vähän.
Ei auttanut mitään. Kolmen kuukauden ikäisenä koliikki loppui itsestään, kuin seinään.