Haluaisin sivistyneen naisen
Olisi vaikka kielenkääntäjä ammatiltaan. Harrastaisi lukemista ja viherkasvien kasvatusta. Tykkäisi käydä klassisen musiikin konserteissa.
Tällaisia naisia ei Suomesta löydä. Ulkomaalaisissa naisissa olen tuntenut useammankin tämäntyyppisen.
Kommentit (31)
Loppuiko kommentit nyt tuon takia, että sanoin että tuskin tohtorille kelpaisin?
Eihän sille mitään voi, kun niin se on. Kyllähän naiset yleensä tähyää vähintään yhtä koulutettuja miehiä kuin itse ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, täällä yksi kääntäjänä toimiva intohimoinen lukija ja kasvien kasvattelija. Tykkään myös klassisesta.
Varjopuolena on se, että asun ulkomailla. Suomesta ei löytynyt tarpeeksi kultturellia miestä.
Kokemukseni mukaan suomalaiset naiset pilkkaavat miestä, joka sanoo ääneen pitävänsä tällaisista asioista.
Ihmettelen millaisiin naisiin olet törmännyt. Ei tulisi mieleenkään pilkata noiden asioiden perusteella (eikä kyllä muidenkaan asioiden), olisin ennemminkin positiivisesti yllättynyt. Tuskin olen ainut.
Eli AP:n mukaan yksikään suomalainen naispuolinen kielenkääntäjä ei harrasta klassista musiikkia ja viherkasvien kasvatusta. Mielenkiintoinen tilasto. Millähän tavalla AP on tämän aineiston kerännyt?
Minä olen sivistymätön moukka mutta silti luen paljon kirjoja ja kasvatan viherkasveja.
Uupuuko sinusta itsestäsi joku naisessa ihailemasi piirre?
Tunnen paljon kuvailemasi kaltaisia ihmisiä, sekä miehiä että naisia. Korkeasti koulutettuja, sivistyneitä, harrastavat monipuolisesti kulttuuria, viherkasvit ja hyötyviljely ovat myös molemmat hyvinkin nousevassa trendissä. Et siis ole mitenkään kummallinen tai outolintu tai ainoa laatuasi, etkä etsi mitään sellaista, mitä ei olisi olemassa monella ihmisellä. Ehkä sinun oleellisin ongelmasi on se, että etsit sitä kumppania vääristä ympyröistä tai sinun sosiaalisissa taidoissasi on sen verran haastetta, ettet löydä sitä yhteyttä toisiin?
Tiedän useammankin naisen, jotka harrastavat klassista musiikkia ja lukemista ja ovat jollain perusyleisellä määritelmällä luokiteltavissa sivistyneiksi, esim korkeakoulutettuja. Kukaan ei ole filologi eikä kellään tietääkseni ole puutarhaharrastusta, joka näin kaupunkioloissa olikin vähän haastavaa.
Vähän luulen, ettei viherpeukalo ja korkeakulttuurien harrastaja välttämättä ole tyypillisesti sama ihminen.
Asutko jossain syvällä maaseudulla? Ainakin pk-seudulla kuvaamiasi naisia on pilvin pimein, mutta edellyttäisi, että käyt samoissa paikoissa kuin hekin ja osaat tutustua ihmisiin. Harrastukset eivät loppujen lopuksi yhdistä, jos ei muuten ole mitään yhteistä. Lukeakin voi niin monenlaista kirjallisuutta, samaten klassista musiikkia voi harrastaa niin monin tavoin. Itselläni on klassisen musiikin peruskoulutus ja musisoin myös itse. Joku toinen voi kuunnella radiosta vain klassista kanavaa ja se riittää hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän useammankin naisen, jotka harrastavat klassista musiikkia ja lukemista ja ovat jollain perusyleisellä määritelmällä luokiteltavissa sivistyneiksi, esim korkeakoulutettuja. Kukaan ei ole filologi eikä kellään tietääkseni ole puutarhaharrastusta, joka näin kaupunkioloissa olikin vähän haastavaa.
Vähän luulen, ettei viherpeukalo ja korkeakulttuurien harrastaja välttämättä ole tyypillisesti sama ihminen.
Minä ainakin olen. Harrastukset ovat klassinen musiikki (laajasti omasta musisoinnista konserteissa käymiseen), viherkasvien kasvatus, lukeminen, elokuvat sekä liikunta. Mutta kuten edellä jo mainitsin, niin eivät yhteiset harrastukset vielä takaa, että olisi jotain yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät kasvit ja korkeakulttuuri kiinnostaisi samaa ihmistä? En ymmärrä mikä niissä olisi sellaista, että ne eivät kiinnostaisi samoja ihmisiä. Itse olen ihan koulutukseltanikin puutarhuri, mutta rakastan esim. klassista musiikkia.
Onko lisää ajatuksia aiheesta?