Selittäkää tyhmälle: miksi työnantajalle on kannattavaa teettää superpitkiä työvuoroja?
Normaalit ihmiset tekevät 8 tuntisia työpäiviä. Mutta lehdissä on juttuja siitä miten jotkut ihmiset joskus tekevät paljon pidempiä työvuoroja, jopa 24 tuntisia, esim lääkärit. Miksi? Ymmärrän kyllä miksi joku työntekijä tuohon suostuu koska se saa siitä parempaa palkkaa. Mutta siis miksi yksikään työnantaja tuollaisia työvuoroja teettää? Mitä se työnantaja siitä hyötyy, miten se siinä säästää tms?
Eikö olisi työnantajalle kannattavempaa palkata 3 henkilöä tekemään 8 tuntista vuoroa kuin yksi henkilö tekemään 24 tuntista vuoroa? Siis niinku? Vai totanoinniin?
Rekkakuskien pitkät työvuorot mä ymmärrän. Koska jos ajelee rekalla Siperiassa niin eipä siellä yhtäkkiä voi vain vaihtaa kuskia kun muita kuskeja ei ole mailla halmeilla. Kuljettaja tarvitaan siellä missä se rekka on.
Mutta vaikkapa lääkärien pitkiä työvuoroja mä en ymmärrä. Ne on töissä sairaaloissa. Ei sairaalat ajele milloin missäkin vaan sairaalat on paikallaan kaupungeissa joten työntekijöitäkin sitten löytyy asumasta sieltä lähialueilta.
Miksi mä olen näin pihalla etten mä mitään ymmärrä?
Kommentit (6)
Rekkakuski ei tee yhtään ylipitkää työvuoroa. Autoissa on piirturit jotka kertovat tarkasti miten paljon on tehty töitä ja ylitöistä tulee välittömästi sakkoa kun poliisi pysäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Anyone?
Rekrytointi? Suomalainen työnantaja pelkää aivan hirmuisesti uusien työntekijöiden palkkaamista. Näin ainakin julkisuuteen tulleiden ulostulojen perusteella.
Kenties yksi selitys: lain määräämät lisät yms. Siis kun työntekijän takia pitää maksaa kaikenmaailman vakuutuksia ja työterveyskuluja ja mitälie. Joten yhden pahasti ylityöllistetyn työntekijän palkkaaminen on halvempaa kuin kolmen.
Kolme työntekijää pitää päästää kukin kerran kesälomalle. Yksi viettää lomaa vain kerran vaikka tekisi kolmen työt.
Ei tarvitse maksaa kolmen ihmisen sairaslomia.
Jne.
Ei se rekkakuski siellä Siperiassa saa palkkaa lepoajoista samalla tavalla kuin ajosta.
Mistä keksit, että lääkäri asuu lähialueella?