Rintatulehduksen kokeneet!
Mistä olette päätelleet saaneenne tulehduksen?
Itselläni ei ole harmainta hajuakaan, mistä tuli (voi kai vaan tulla) vaikka kuinka viimoja jne. välttelisi...
Onko kellään uusinut se helposti?
Sormet ristissä...
Mitä lääkettä olette saaneet ja miten pitkä kuuri?
Mulla Kefexin 500mg ja 10 päivää...huomenna onneks ohi...
Minkä ikäinen vauva on ollut ja miten reagoinut kuurin aikana?
Meillä vauva oli vasta 3vk ja jo valmiiksi erittäin mahavaivainen. Meillä huusi kahta kovemmin ja parin päivän kuluttua vaippa oli täynnä myrkynvihreää (ihan kuin merilevää) Samaan syssyyn jätettiin lehmänmaito pois ja huudot vähenivät. Ollut kuurin ekojen päivien jälkeen apteekin korvikkeella, kun ekasta tuttelista repes sellainen riemu, että lääkäriin päädyttiin. Olen joka päivä antanut muutaman kerran imeä ja yhden päivän enemmän ja seurauksena kauheat ilmat mahassa ja kakka taas vihertää. Itse olen koko tämän ajan ollut myös tiukalla ruokavaliolla eli välttänyt kaikkea mahdollista. Nyt siis ei vielä tiedetä, miten käy, kun antibiootti saattaa olla sotkemassa kuvioita...Toivottavasti pääsisi vielä normaalisti imettämään...
Ja toivottavasti ei siis uusi tulehdus, koska yhtään lisää antibioottisähläystä en tähän jaksaisi...
Kommentit (3)
Tervehdys vain,
Minulla oli ensimmäinen rintatulehdus silloin kun poika oli 2,5kk. Minulla oli ensin vain patti vasemmassa rinnassa, joka tosin tyhjeni aina imetyksen yhteydessä. En tuolloin edes tajunnut, että rinta oli tulehtunut. Se ei ollut meinaan kovin kipeä ja kuumetta oli vain hieman yli 38.
Sitten yhtäkkiä kuume nousi yli 40-asteen. Minut otettiin sairaalaan sisään tuon korkean kuumeen vuoksi. Sain antibioottia suoraan suoneen. En päässyt hoidon aikan kotiin, vaan jouduin tyhjentämään rintani pumppaamalla. Sairaalakeikan jälkeen jatkoin antibiootilla 10 päivää, eli yhteensä söin 13 pvää antibiootteja (kefexin 750mg) ekan tulehduksen aikana. Seuraava tulehdus iski sitten 5 päivää edellisen lääkekuurin loppumisesta. Tai kyseessä oli varmaan sama tulehdus. Taas 10 pvän kuuri (en muista mitä sain). Tuon kuurin jälkeen taisi olla viikko " tulehdusvapaata" aikaa, jonka päätteeksi taas tulehdus (sain 10 päivän kuurin sirlud-nimistä antibioottia).....Tätä jatkui yhteensä 2 kk. Olin todella puhki tuon ruljanssin jälkeen. Pyysin monilta lääkäreiltä jopa maidon lakkautustabletteja, mutta minulle ei a nnettu. Rintatulehdus ei ollut riittävän hyvä peruste.
Lohdutukseksi voin sanoa, että tulehduskierre on aika harvinainen (ainakin tuossa laajuudessa ku minulla oli). Uskon, että paranet kerralla kuntoon.
Minä sain hyviä neuvoja ja vinkkejä imersystuki ry:n tukihenkilöiltä, joten jos jotain ongelmia syntyy, soittele sinne.
Minä muuten taisin saada ekan tulehduksen sen vuoksi, että unohdin laittaa paidan päälle ku kävin jääkaapilla.
Imetän muuten edelleen. Tulehduksia ei ole ollut 2 kuukauteen.
elinak77 ja poika6,5kk
eli molempien lasten kanssa olen saanut rintatulehduksen vauvan ollessa noin 10 päivän ikäinen. Tulehdusta on edeltänyt maidon määrän voimakas on nousu ja olen päätellyt, että pienirintaisena se vaan on ollut liian rankka juttu...Tämän toisen vauvan kanssa varoin viimoja erityisen huolella ja lepäsin aina, kun mahdollista. Vauva myös söi tunnin-puolentoista välein, joten pumppaamaan en olisi edes ehtinyt. Esikoisen aikoihin kokeilin sitäkin, mutta ei kyllä helpottanut.
Molemmilla kerroilla tauti eteni hurjalla vauhdilla. Kuumetta oli pahimmillaan 41-astetta. Esikoisen kanssa ensimmäinen antibioottikuuri ei tehonnut, tämän toisen kanssa onneksi tehosi. Nyt toisella kerralla erikoista oli myös se, että rinnat eivät missään vaiheessa olleet todella kipeät, ei edes aristavat. Punaläikkäiset kylläkin, joten eiköhän se sitä itseään ollut...
Eli: itsehoitona kokeiltu lepoa, kylmän ja viiman välttämistä, tehokasta imetystä, lypsämistä, kaalinlehtiä, kuumaa suihkua jne. Antibiootit ainoana tehokkaana hoitona...
Mulla on 3,5 kk vanha vauva ja olen saanut kahdesti rintatulehduksen. Ensimmäinen oli niin ärhäkkä, että neljä päivää antibiootteja (kefexin 750g x 2) syötyäni sain antibioottia suoraan suoneen sairaalassa. Kävin siellä kotoa käsin kahdeksan tunnen välein eli en joutunut vauvastani eroon, onneksi. Eka tulehduksessa söin kefexiniä kaikenkaikkiaan 14 vuorokautta (plus suoneen laitetut) ja hyvä tuli - kunnes noin 1,5 viikkoa lääkekuurin loppumisesta tuli toinen tulehdus samaan rintaan ja taas samalle kefexin-kuurille 10 päivän ajaksi. Tämä tepsi ilman suoneen laittamista. Nyt tuosta lääkekuurista on kulunut noin 1,5 viikkoa ja kauhulla odotan, saanko vielä kolmannenkin tulehduksen. Toivottavasti en!
Mulla on koko ajan nännit haavoilla ja sieltähän ne pöpöt pääsevät iskemään. Yritän hoitaa nännejä bepanthenilla. Eli yritä sinäkin huolehtia ensinnäkin siitä, että rinnat eivät saa kylmää ja toisekseen siitä, että nännien iho ei pääse menemään rikki.
Mun vauva ei juurikaan reagoinut ab-kuuriini. Ehkä puklaili hieman enemmän. Minä en antanut sairaasta rinnasta muutamaan päivään maitoa vauvalle, koska maito oli ihan sairaan näköistä, sellaista klimppistä ja oudon keltaista. Pumppailin siis aina sairaan rinnan tyhjäksi rintapumpulla.
Toivottavasti sinun tulehdus paranee tuolla kuurilla eikä uusiudu!!! Myötätuntoni sinulle.