Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on paras maali tumman huonekalun maalaamiseen valkoiseksi?

Vierailija
24.08.2019 |

Meillä on vanhat kirjahyllyt, jotka ovat tummaa (täys)puuta. Ne ovat muun sisustuksen kanssa kuitenkin melko raskaan näköiset ja olen pohtinut uusien ostamista. Nyt aloin kuitenkin miettiä maalaamista vaihtoehtona. Millaisella maalilla noin suuri värin muutos onnistuisi? Koska hyllyt ovat suuria ja niitä on kolme, en haluaisi maalata niitä kovin moneen kertaan. Millaisella maalilla hyllyt kannattaisi maalata, jotta pinnasta tulisi mahdollisimman peittävä ja kaunis?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisella.

Vierailija
2/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkimaalit ovat monikäyttöisiä. Niiden etu on helppo maalattavuus kun ei tarvitse hioa eikä tehdä pohjatöitä. Jos haluaa mattaisen, rustiikkisen näköisen, hieman epätasaisen pinnan niin kalkkimaaleilla pääsee nopeasti alkuun. Kiiltävää, kestävää ja tasaista pintaa niillä tuskin saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoista maalia suosittelisin

Vierailija
4/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalkkimaalit ovat monikäyttöisiä. Niiden etu on helppo maalattavuus kun ei tarvitse hioa eikä tehdä pohjatöitä. Jos haluaa mattaisen, rustiikkisen näköisen, hieman epätasaisen pinnan niin kalkkimaaleilla pääsee nopeasti alkuun. Kiiltävää, kestävää ja tasaista pintaa niillä tuskin saa.

Massiivipuukalusteiden kuorruttaminen valkoisella kalkkimaalilla on rikos laadukasta huonekaluteollisuutta vastaan.

Olen kerran joutunut todistamaan tällaista kauhistusta.

Vierailija
5/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmeisesti kunnostaa vanhaa pappilaa?

Vrt se ketju myynnissä olevasta pappilasta...

Vierailija
6/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju onkin näkemättä. Oliko siellä maalausvinkkejä?

Ap

Vierailija
7/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kalkkimaalia huonekaluihin. Ei ole pitkäaikainen ratkaisu. Kalkkimaali kuluu pois käytössä. Lakka siihen päälle voi vähän hidastaa sitä, mutta useampi käsittely siinäkin tulee. Jos haluaa laadukkaan työn jäljen, ensin kannattaa tehdä hyvät pohjatyöt. Hio hyvin, puhdista, kittaa tarvittavat kohdat, hio ne, puhdista pölyt taas. Sen jälkeen kalustemaalilla maalaaminen 2-3 kertaan. Empire ja Helmi ovat ok vaihtoehtoja. Tekemääni pöytään käytin Miranolia, kun halusin pinnasta kiiltävän ja kestävän. Viisi vuotta ollut käytössä ja on yhä hyvä.

Vierailija
8/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjahylly on antiikkia, ei kannata maalata, vaan yrittää tuoda tilaan valoisuutta muulla tavoin. Tumma puu ja valkoiset kalusteet sopivat kyllä hyvin samaan tilaan. Muutoin esim. kalkkimaali tai muu kalustemaali (telalla levitettynä) on ihan hyvä vaihtoehto, jos vanha kaluste näin tulee uudelleen käyttöön, eikä joudu kaatikselle.

Vierailija
9/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju onkin näkemättä. Oliko siellä maalausvinkkejä?

Ap

Ei, vaan herjattiin myynti-ilmoitusta, jossa vanha puutalopappila oli sisustettu nykyaikaisen ilmeettömästi rautakauppojen perusvalikoiman materiaaleilla. Rakennuksen ulkoasu ja sisätilat siis oudosti kontrastiset toisiinsa nähden.

Vierailija
10/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kalkkimaalivirityksiä tullaan katumaan katkerasti jälkeenpäin.

Vierailija
11/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on nyt pilaamassa jotain arvokasta perinnekaappia. peukut sille

Vierailija
13/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä tätä vouhottamista siitä, ettei huonekaluja saa pilata sillä tai tällä tavalla (ottamatta kantaa mihinkään yksittäiseen maalinvalintaan). Jos kyse on jostain hyvin kalliista huonekalusta kuten vaikka Eamesin tuolista, niin toki kannattaa pohtia, onko maalaaminen tai muu modifioiminen järkevää. Itse kuitenkin vierastan ajatusta, että ihmisten pitäisi vain sietää huonekaluja, jotka eivät miellytä heidän silmäänsä tai laittaa ne kokonaan vaihtoon. Vanhojen huonekalujen markkinat etenkin kirjahyllyjen osalta vetävät aika huonosti eikä uuden hankkimisen pitäisi koskaan olla ensisijainen vaihtoehto.

Lisäksi katson, että kyllä ne esineet täällä ovat ihan meitä ihmisiä varten, emme me ihmiset niitä huonekaluja ja niiden hysteeristä suojelua varten. Jos maalaamalla saa kalusteesta oman näköisen, niin pensseli käteen vaan. Muutenkin kannattaisi miettiä, säilöökö joitakin "arvokkaita" huonekaluja, astiastoja yms. sitä varten, että saisi niistä joskus tulevaisuudessa enemmän rahaa vai siksi, että itse nauttii niistä ja arvostaa niitä myös esteettisesti. 

Olen itse aikuisiällä alkanut aivan surutta käyttää arkiastioina vanhoja isoäidin Arabioita ja heitän ne välillä myös astianpesukoneeseen. Jos ne pitäisi aina pestä käsin, en tulisi ikinä käyttäneeksi niitä. Ne astiat ovat minun ja haluan ilahduttaa niillä omaa elämääni, enkä ole säästelemässä niitä kenellekään antiikkikauppaan vietäväksi. Jos ne kuitenkin joskus haalistuvat ja hajoavat, niin sitten niin käy. Ei elämäni siihen kaadu.

Tavaroiden hilloamisen sijaan ne - astiat, huonekalut, tekstiilit - kannattaa ottaa käyttöön, tuunailla ja tehdä niille mitä tahansa, mitä itse parhaaksi katsoo ja iloita niistä. 

Vierailija
14/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä oikea pohjamaali alle. Sitä on ihan sama millä maalaa päälle.

Vierailija
15/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämän pystyit päättelemään?

Vierailija
16/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten?

Vierailija
17/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mastonin Matta Valkoinen. Tällä olen tuunannut kaikki puu huonekaluni. Esin pikainen puhdistus esim tärpätillä tms. Sopivalla ja sitte noin 3 kerrosta päälle. Ja tulee kaunista.

Vierailija
18/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten?

Mähän sanoin, peukut sille.

Vierailija
19/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskean talon valkoinen sprem-keittomaali.

Vierailija
20/26 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valkoiseksi haluaa maalata niin valkoista maalia suosittelen.