Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heinäkuiset vm 08 vko 30 to-su

24.07.2008 |

Heippa

Ajattelin aloittaa uuden pinon kun edellinen alkoi jo paisumaan :)

Me käytiin Nooran kanssa aamulla neuvolassa.

Painoa oli tullut 800g viime käynnistä ( n kolmessa viikossa) ja pituutta 2cm.

Painaa nyt 4.5kg ja pituutta on 53cm. Päänympärys oli jo 40cm :)

Synnin päästö saatiin molemmat ;)

Onko muille tullut rokote tutkimukseen kutsua? Meille tuli johonkin rokotetutkimukseen kutsu. Itseäni kiinnostaisi, mutta kiinnostaisi tietää myös mitä haittaa tuosta voi olla. Täytyy varmaan soittaa sinne ja kysellä enemmän.

Nyt yritän päästä hetkeksi pihalle auringon ottoon. Jospa Noora vielä hetken nukkuisi edes. Päiväunet on ollut vähän katkonaisia parin päivän ajan....

Muuta onko muita Heinähattuja Vantaan ( itä-vantaan) suunnalta? Me asustellaan Asolassa, Koivukylän vieressä.

Olisko kuinka moni kiinnostunut tapaamisesta? Jos järjestettäis syksymmällä tapaaminen jossain? Ainakin pk-seudun porukan kesken? Jossain mihin olis mahdollisimman monen helppo tulla.

Nyt aurinkoon :D

Eppuliini

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Ja onnea kaikille, jotka ovat jo vauvansa saaneet!

Kiva lukea noita synnytyskertomuksia.

Meillä oli eilen neuvola ja poju kasvanut tosi hienosti. Painoa oli jo yli 3,7kg ja syntymäpaino oli siis "vain" 3,350kg. Eli reilussa viikossa ohittanut kivasti syntymäpainonsa. No syökin tuo poju kyllä illat tissiä niin kasvuakin pitää tulla.

EPPULIIni on kyllä ahkera pumppaaja.

MINNI26: teidän vauvalla on sitten sama syntymäpäivä kun meidän =)

Myissi ja poju 10vrk

Vierailija
2/39 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typy nukkuu niin ajattelin taas tännekkin poiketa=)

Meillä kävi eilen th kotosalla ja kaikki oli ok.Napaa pitää tosin huomenna mennä näyttämään,ei se tulehtunut ollut,mutta siinä oli th:n mukaan outo "reikä"....Tosin ei sitä "reikää" enää tänään ollu...hmmm...tiedä sitä sitten...Napa näyttää hyvältä ainakin mun mielestä.

Painoakin vauvelille oli tullu mukavasti...Syntymäpaino ku oli 3440 ja eilen painoi 3690..Myissi: vauvelit kisailee kasvusta=)..hehe

Mistäköhänpäin kaikki ihmiset tällä palstalla on?...Varmaan ympäri ämpäri suomea.Itse asun Karjaalla(just muuttanu ja en kyllä tunne täältä ketään)...Olishan tollanen tapaaminen aika hieno juttu=)....

Nyt hörppäsen kahvia ja sitten taitaakin olla taas jo maidon aika=)..tai ainakin voisin vähän pumpata...=)

jaksamisia kaikille=)

minni26 ja vilkas vauveli=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Järvenpäässä ja voisihan se kiva olla joskus tavatakkin ihan livenä!

Onko kaikkien vauvat jo ohittaneet syntymäpainonsa? Meillä ei vielä 12 päivän ikäisenä oltu ohitettu sitä... Ja pituutta ei olla vielä kertaakaan mitattu neuvolassa, vaikka kaksi kertaa ollaan jo käyty. Onko kaikilta muilta?

Meillä tyttö on syönyt nyt kun on ollut hellettä niin todella vähän. Olen jo harkinnut vedenkin antamista kun ruoka ei maistu. Pakko kai sitä on edes jotain nestettä hiukan saada? Vai yritänkö vain saada maitoa edes vähän tyttöön sisälle?

Viivi ja Vauva 2 vk ja 1 pv

Vierailija
4/39 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIIVI: ei meilläkään otettu neuvolatädin vierailulla pituutta, paino ja päänympärys vain. Seuraavakin neuvolakerta on kotikäynti ja vasta kolmennella kerralla pitää mennä vauvan kanssa neuvolaan.

Myissi

Vierailija
5/39 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo neuvolantäti ei ole käynyt kotona, ollaan nyt käyty kaksi kertaa neuvolassa itse.

Päänympärystäkään ei ole mitattu, mutta ehkä ne nyt mitataan sitten sillä kolmannella käynnillä mikä on ensi viikolla. Ja eipä noilla kiirettä ole, mutta pituus olisi kiva tietää, sillä sairaalastakin sanoivat ettei heidän mittaukseensa kannata luottaa... Mittasivat nimittäin vain sellaisella mittanauhalla nopeasti vauvan...

Onko moni muuten suunnitellut jo ristiäisiä?

Viivi

Vierailija
6/39 |
25.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meidän neiti tankkas maitoa koko alkuyön ja vasta aamuyällä otti 2*3tunnin pätkät.

Kiva kun itse on selästä ja kädestä juntturassa, on tuo imetysasennon makuultaan löytyminen kipeää niin joutuu istuen imettään.

Nyt neito nukkuu ja koitan siivoilla ja tehdä sapuskaa muulle perheelle, isäntä maalaa alakertaa.

Eilen oltin kans punnauksessa, paino oli 3090g/7 vrk (synt.paino 3000g). Pituutta eikä hattua mitattu.

Kastejuhlaa olemme suunnitelleet ,kummit on jo, kastepappia mietitään kuumeisesti.

T.pikku-sisko ja tyttö 8vrk.

Vierailija
7/39 |
25.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas, ihana poikamme syntyi maanantaina 21.7 kello 13.45. Painoa pikkuisella oli 4040 g, pituutta 53 cm ja pipo 36 cm. Ihan mukavan kokoinen poika :D Nyt täytyy mennä syöttämään, käyn myöhemmin kirjoittamassa synnytyskertomuksen.

Helmiir ja Jaska 4 vrk

Vierailija
8/39 |
26.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEA HELMIIRILLE ja tervetuloa vauvapuolelle, kiva saada tänne porukkaa!

Me ollaan kans jo suunniteltu ristiäisiä, pappi on varattu syyskuulle. Nyt vain pitäs päättää nimi ja kummit.

Miten teillä muilla yöt sujuu? Meillä vauva yleensä nukahtaa siinä klo 22-23 ja herää syömään klo 01. Nukkuu sitten taas jonnekin klo 04 ja sen jälkeen saattaa alkaa vähän huonosti nukkumaan omaan sänkyyn. Saatan joutua imettämään muutaman kerrran ennen kuin nukahtaa. Sitten taas nukkuu jonnekin klo 6-8.

Myissi ja poju

Vierailija
9/39 |
27.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan viikko sitte sunnuntai aamuna, mulla irtos kokonaan limatulppa. En uskonut sen olevan merkki synnytyksen lähestymisestä, koska olo oli mitä mainion, ei supistuksiakaan lainkaan, mutta toisin kävi. Päviä meni kuitenkin ihan normaalista. Illalla ei meinannu uni tulla ollenkaan. Luettin molemmat miehen kans sängyssä puolille öin. Sitten päätin vielä käydä vessassa ja huomasin, että jotakin oli tullu housuun. Vaihdoin pikkarit, nekin oli kohta märät. Kävin herättämässä miehen ja soitin laitokselle. Ne käski tulla sinne näytille, ei mitään kiirettä. Puoli kahen aikaan oltiin sitte laitoksella. Kätilö totes, että lapsivettä oli tullu. Kanavaa kuitenkin vielä 2 cm ja kohdunsuukin oli auki vain 2 cm. Kätilö sanoi, että voisin jäädä osastolle, maanantai iltana tai tiistai aamuna voitaisiin käynnistää. Mies lähetettiin kotiin. Menin osastolle ja sain nukahtamislääkkeen. Kerkesin mennä makuulle, niin kuulu poks, ja kalvot puhkes. Kello oli tuossa vaiheessa tasan 3 yöllä. Supistuksia alkoi tulla heti kalvojen puhjettua. Ne oli kipeitä ja tuli 5 min välein. Pääsin takaisin saliin. Kanava oli hävinny ja nyt ks auki 3 cm. Pinnistelin siinä yksin kipujeni kanssa hetken aikaa. Aattelin, että mies sais vähän nukuttua. Sain avukseni ilokaasua, siitä ei tullu muuta kuin paha olo. Sitten menin altaaseen, muttei sekään auttanu. Soitin miehen paikalle ja sitten kello 6 aamulla sain epiduuralin. Olin siinä vaiheessa 7 cm auki. 8 aikaan epiduuralia lisättiin. Epiduuralin avulla oli taas helpompaa. 10.30 olin sitte auki täydet 10 cm. Sain alkaa ponnistamaan. Epiduuralin vaikutusta ei juurikaan enää ollut. Kipu oli mitä kamalin, enkä jostain syystä saanu enää puudutusta. Oksentelin koko ajan. Yhteensä synnytyksessä oksensin 10 sellasta kupillista. Ponnistaminen oli kivuliasta, vauva oli vielä todella korkealla ja oli työlästä yrittää pnnistaa sitä niin korkealta... Kello 12 sain spinaalipuudutuksen.. sen jälkeen olo oli mainio. Sain lisää puhtia ponnistamiseen. Vauva ei vaan meinannu tulla ulos. Spinaalin vaikutus loppui joskus ennen 1. Sitten lääkäri tuli kätilön avuksi ja lääkäri avitti minua imukupilla. Mulla oli tässä vaiheessa voimat ihan lopussa, itkin ja oksentelin... Sitten kello 13.45 poika tuli maailmaan :D Onneksi. Lääkäri sanoi, että jos tällä ponnistuksella ei tule, niin joudutaan leikkaamaan. Jostain sain sitten voimia, että jaksoin ponnistaa ja lujaa... Mikä helpotus, kun ei tarvinnut leikata!! Välilihaa leikattiin ja repesin siltikin, tikkejä on ihan mukavasti. Verta menetin reilun litran verran. Minut vietiin paikattavaksi leikkaussaliin, koska vuoto oli niin runsasta. Avautumisvaihe kesti 7 h 33 min, ponnistusvaihe 3 h 12 min!! ja jälkeiset 8 min. Synnytys oli kyllä rankka, mutta palkinto oli sen mukainen.

Imukupista johtuen poika meinasi olla vähän keltainen, mutta onneksi arvot on jo laskussa. Eilen käytiin vielä konrollissa. On kyllä virkeä vauva :D Nyt meen kahtomaan, josko pikkuinen heräilis, sillä on nimittäin ihanan tuoksuiset kurat housussa.

Helmiir ja Jaska 6 vrk

Vierailija
10/39 |
27.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva täyttää sitten tänään illalla yhden viikon :-)

Neuvolasta käytiin torstaina ja pojan paino oli jo 3100g eli lähestulkoon syntymäpainossa. Maito on noussut ja sitähän riittää. Nytkin alkaa olla sellainen olo, että saisi poika herätä ja tyhjentää, kun on nyt nukkunut lähemmäs kolme tuntia. Pitää varmaan pumpata vähän ennen syöttöä, muuten kaveri saa raivarin, kun maitoa tulee liian vauhdikkaasti.

Muutama eka päivä oli vähän itkuisempaa aikaa vatsanväänteiden takia, mutta nyt poika on rauhoittunut eli herää tyytyväisenä ja hereillä ollessaan ei turhia kitise. Viimeyönä vein hänet klo 9 yöunille, heräsi syömään 00:15, 04:30 ja 7:30 eli aikas mukavalla rytmillä.

Napatynkä oli irronut viimeyönä. Jotenkin hassun näköinen napa on, kun ei ole vielä kuivunut sisältä, mutta eiköhän se siitä ajan myötä muutu. En yhtään muista millaiselta navan pitäisi näyttää heti irtoamisen jälkeen...

Itselläni on ollut päänsärkyä jo pari päivää. Epäilen, että johtuu jumiutuneesta niska-hartiaseudusta. Mies on luvannut hieroa tiheään, jos siitä olis apua. Kurjaa, kun muuten oma olotila on hyvä niin sitten koko ajan jyskyttää otsassa ja ohimoissa.

Nyt alkaa kuulua pientä ääntelyä makuuhuoneen puolelta eli vauveli taitaa alkaa heräillä. Mukavaa sunnuntain jatkoa!

Terkuin,

Tinttis ja Poitsu melkein 7vrk

Vierailija
11/39 |
27.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinttikselle tsemppiä tuohon rintojen "ylitarjontaan", itselläkin tuntui tissit räjähtävän aina pienemmästäkin viivästyksestä vielä viime viikolla, mutta nyt taas olotila normalisoitunut. Kai meillä nyt sitten kysyntä ja tarjonta osuvat aika lailla yksiin!

Tosin vähän mietityttää saako tyttö tarpeeksi ruokaa kun tuntuu, että teillä kaikilla muilla on jo syntymäpaino ylitettynä. Meillä siis ei ollut vieläkään kun käytiin neuvolassa 2 viikkoisena. Tosin eipä se tätikään siellä huolissaan ollut. Oli pikemminkin sitä mieltä, että vauva kasvaa hienosti?!

Mullekkin tuo napa oli ihan kysymysmerkki, en muistanut yhtään muiden lasten ajoilta, että miltä se näyttää. Ja meillähän se sitten oli vielä tulehtunutkin, nyt onneksi normaali taas. Tai pieni napatyrä on siinä sivussa, mutta tulehdus on poissa.

Mullakin on päänsärkyä aika lailla koko ajan. Ja aika sellaista hallitsevaa jyskytystä... Täälläkin mies on yrittänyt hieroa, mutta mainittavaa edistystä ei ole vielä tapahtunut.

Onko kukaan uskaltautunut sänkypuuhiin? Itsestä alkaisi tuntua jo ihan ajankohtaiselta, vuoto on loppumaan päin ja mitään tikkejä yms. kun ei tullut niin sen puoleen ei ole mitään esteitä.

Vai suositellaanko sitä odottelemaan jälkitarkastukseen? Se on mulla vasta syyskuussa...

Ollaan käyty eilen ja toissapäivänä uimarannalla lasten kanssa ja kyllä tekisi niin mieli mennä itsekkin, mutta ei sitä voi... Tämä kesä menee sitten ihan uimatta kun en viimeisilläänkään viitsinyt mennä kun paikat oli kuitenkin jo auki.

Sunnuntain jatkoja!

Viivi ja Vauva, reilu 2 vk

Vierailija
12/39 |
27.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin ajoittain kovaa päänsärkyä, syynä ilmeisesti verenpaineet mulla 135/98. oli jo raskausaikana korkeat.

koitan muistaa nauttia nesteitä riittävästi, joskus nestevajekin voi olla syy päänsärkyyn samoin tosiaan nuo niska ja hartiajumit...

Mulle kans hieman ongelma tuo napa-asia, tynkä irtos toissapäivänä ja nyt sieltä tulee verta, ei tulehduksen merkkejä.

Sänkyhommathan voi aloittaa heti jälkivuodon loputtua; onko näin?

Vanhan kansan neuvo maidonnousuun on nauttia olutta, ykkösolutkin käy kuulemma, en ole kokeillut, kun tuntuu riittävän tuo maito.

Meillä neiti nukkuu hyvin vieressä ja viime yönä en edes katsonut kelloa syöttöjen välissä ,mutta heräsin virkeänä kasilta.

T.Pikku-sisko ja tyttö 9vrk

Vierailija
13/39 |
27.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky puuhat voi aloittaa jälkivuodon loputtua juu. Me ei olla saatu ostettua kumeja joten on tyydytty vielä jättämään väliin. Ei kyllä aikaakaan olis moiselle ollut :) no ehkä ens viikonloppuna ;)

Tuohon oluen vaikutukseen. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Itse join n 0.5dl olutta saunan jälkeen yksi lauantai. Seuraavana päivänä tuli maitoa reilusti enemmän kuin muina päivinä :) Eli auttoi ainakin mulla. En ole edes oluen ystävä, mutta anopin neuvosta naama irvessä tuon join :)

Imettää voi esim kun on juonut yhden annoksen siideriä/ olutta, niin heti. Imetystuki listalla on enemmän juttua/ neuvoja asiasta.. Siis alkoholin käytöstä imetysaikana.

Toki kännissähän ei saa imettää :D

Itse olen alkanut vähentää pumppausta. Tissit kärsii kyllä... Mutta ajallisesti en pysty enään ja henkisesti en taida jaksaa. Mies ei helpota asiaa kun hänen mielestä minun pitäisi jatkaa vielä vähintään 2kuukautta. ...

Noora on tänään nukkunut vähän paremmin. Viimeisen kolmen päivän ajan on nukkunut ainoastaan yhdet päiväunet ja muuten kukkunut valveilla ja kiukunnut.

Eilen tuli kakat taas pitkästä aikaa ja teki tänäänkin. Toivottavasti alkaisi tulemaan nyt joka päivä, eikä kolmen päivän välein kuin eiliseen asti.

Tänään kakka oli vähän vihertävää kylläkin.. Mutta mietin että varmaan voi johtua siitä kun on panttaillut sitä.....

Napaa miettiville : muistakaa putsailla napaa, eli pitää kuivana. Jos haiskahtaa vähänkin niin desinfiointi aineella pari kertaa päivässä putsatkaa. Ensin vedellä ja sitten desi aineella. Näin meille neuvoi neuvolan täti ja molemmilla lapsilla on auttanut...

Nyt täytyy lähteä esikoista laittamaan sänkyyn ja itsekkin lähden nukkumaan.

T Eppuliini ja Noora huomenna 8vkoa

Vierailija
14/39 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi 26.7. (rv 41+2) klo 03.09 poika, mitoiltaan huikeat 56 cm, 4775g ja päänympärys 38cm. Synnytys meni hyvin vauvan koosta huolimatta. :) Tänään päästiin kotiin ja tässä nyt kirjoittelen samalla kun imetän.

Onnea muillekin jo synnyttäneille! Kirjoittelen myöhemmin synnytyksestä. :)

Anne ja poika 2pv

Vierailija
15/39 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voishan sitä ulkoillakin tietokoneella istumisen sijaan! :)

Paljon onnea Annelle komean kokoisesta pojasta!! :)

Ja onnea muillekin vauvansa saaneille ketä en ole vielä onnitellut! Ainakin Helmiir oli saanut myös pojan!

Päivät menee hurjaa vauhtia eteenpäin. Ei oikein ehdi tekemään mitään ihmeempiä. Mies on ollut nyt neljä päivää töissä niin nämä kaksi mukulaa työllistää kyllä mua täällä kotona ihan kiitettävästi! :)

Esikoinen on suhtautunut vauvaan tosi kivasti, eiliseen saakka! Illalla hoksasi, että vauvaahan voi kiusatakin. Hakkasi sohvaa, kun vauva nukkui siinä, heitteli meidän päälle leluja, uhkasi repiä kirjaston lainakirjoja.... Toivottavasti oli vaan joku ohimenevä vinksaus, kun tähän asti on niin nätisti vaan silitellyt vauvaa ja hoitanut muutenkin nätisti. Vaikka se on tainnut olla vaan alun "vieraskoreutta" ja nyt alkaa sit oikea arki...

Vauva ei edelleenkään nuku hyvin kuin sylissä. Tai ainakin se pitää öisin tosi kovaa ääntä ja tuntuu, että se on jotenkin tuskissaan... Olen yrittänyt antaa Gavisconia ja Disflatylia jos niistä saisi apua. En oikein keksi mikä mun omissa syömisissä vois aiheuttaa noita ilmavaivoja mutta pitää vielä perehtyä asiaan tarkemmin.

Olen yrittänyt kohottaa sängyn päätyä, nukuttaa vaununkopassa jne. mutta eipä siihen unenlaatuun mikään näy auttavan. Jospa se jossain veiheessa helpottais! Luulen, että imetysotekin on jotenkin väärä ainakin toisessa rinnassa, kun vauvan syödessä kuuluu semmoista ääntä... Ehkä se sit nielee ilmaa siinä samalla?! Vai olenkohan mä vaan jotenkin sekaisin, kun kuulen koko ajan kaikkia ääniä... Niin yöllä kuin imettäessä! :)

Kastepäivä meillä on sovituna 7.9. ja pappi myös valittuna. Haluttiin sama joka on ollut meillä miehen kanssa molemmilla rippipappina ja on myös vihkinyt meidän ja kastanut esikoisen.

Kummit on päätetty mutta ei olla vielä kysytty heidän suostumustaan asiaan. :) Nimikin luultavasti on, ainakin etunimi.

Eppuliini, minä kyllä siirtyisin korvikkeeseen jos ihan oikeasti se pumppaaminen ottaa voimille!! Minä pumppailin esikoiselle ehkä 3kk:tta hampaat irvessä ja jälkeenpäin tajusin kuinka raskasta ja stressaavaa se oli! Etenkin kun vauva oli muutenkin haastava ja kaikki uutta. Siinä vielä stressinä se imetys joka ei onnistunut ja jatkuva pumppaus!

Nyt päätin ennen vauvan syntymää, että en ota samanlaista stressiä siitä jos imetys ei onnistu. En olisi jaksanut sitä samaa rumbaa kuin esikoisen kanssa! Mutta nyt onneksi imetys sitten on ainakin toistaiseksi onnistunut ja pumppaillut olen vaan enimpiä maitoja pois.

Toivottavasti kukaan ei nyt ymmärrä tätä kirjoitusta väärin, en kannusta ketään lopettamaan äidinmaidon antamista "helposti" mutta jos omat voimat oikeesti loppuu niin sitten!! :) (uskallankohan mä tätä kirjoitusta edes lähettää, kun nämä imetysasiat on niin tulenarkoja aiheita! ;-))

Meilläkään ei olla vielä sekstailtu. Eipä tuo jälkivuotokaan ole vielä loppunut. :( Haluja kyllä olisi molemmin puolin mutta pitää yrittää hillitä... ;-)

Kätilö sanoi, että olisi hyvä odottaa jälkitarkastukseen saakka ennen kuin sänkyhommat aloittaa mutta eipä siinä taida olla mun kohdalla mitään järkeä. Täällä meillä ne jälkitarkastukset hoidetaan kuulema niin, että ei tarvii välttämättä edes housuja heittää pois. Sit jos on ollut jotain erityista niin sit pääsee paremmalle lääkärille joka tutkii tarkemmin!

Taitaa tulla melkoinen romaani, taitaa olla paras lopettaa! :)

kumppari & Iiris 2vkoa 4päivää

Vierailija
16/39 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli perjantai-iltana lähdettiin kättärille tarkistettavaksi, kun supistuksia oli tullut 1,5 vrk koko ajan n. 10-15 min ajan ja limatulppaa tuli paljon. Olinkin jo 7 cm auki ja sinne jäätiin.

Muutama tunti odotettiin jotain tapahtuvaksi, mutta kun edistystä ei tapahtunut, niin puhkaistiin kalvot. Jossain vaiheessa rupesin ottamaan ilokaasua, kun kivut kävivät tosi koviksi ja tällä kertaa se auttoi, vaikka viime synnytyksessä ei.

Kohdunsuu ei kuitenkaan meinannut aueta, joten kätilö ehdotti oksitosiinitippaa (jota pelkäsin edellisen synnytyksen perusteella). Halusin kuitenkin tässä vaiheessa epiduraalin ja heti kun olin sen saanut, niin rupesi ponnistuttamaan.

Olinkin 9 cm auki, eikä tarvinnut sitä oksitosiinia. Pian olin 10 cm auki ja sain ponnistaa. Tällä kertaa otin tosi varovasti ja ponnistin kätilön ohjeiden mukaan, vähän kerrallaan. Viime synnytyksessä kun vauva tuli kertaponnistuksella, niin tuli ikävät repeämät, mutta tällä kertaa selvisin ihan ilman repeämiä ja episiotomiaa. :)

Vauva syntyi 5 min ponnistusvaiheen jälkeen ja sai 9 apgar-pistettä. Kaikki meni siis tosi hyvin ja olo on kuin en olisi synnyttänytkään. :D

Eilen tultiin kotiin ja nyt olen lähinnä vaan imettänyt, imettänyt ja imettänyt... Olis kiva jo välillä tehdä muutakin. :)

Esikoinen (2v 5kk) on ottanut vauvan ihan ilolla vastaan, mutta on nyt ruvennut ihan isin pojaksi, äiti ei enää kelpaa. :D

Mullakin on ollut vähän päänsärkyä. Luulen, että se johtuu siitä kamalasta sairaalan sängystä ja tyynystä, sekä huonoista yöunista.

Anne ja pojat 4pv, sekä 2v5kk

Vierailija
17/39 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin pääsin tänne puolelle. Meille syntyi lauantaina 26.7 tyttö, painoa 4010g ja pituutta 51,5 cm. Minullahan oli muutamana päivänä tullut veristä tuhruvuotoa, joka muuttui lauantai aamuna runsaammaksi. Soitin synnärille ja pyysivät käymään. Supistuksia (kivuttomia) oli tullut aamu klo 5:stä saakka, mutta en ollut niistä huolissaan. Meiltä synnärille matkaa 70 km, vielä mennessäkin sanoin miehelle, että "palataan takaisin, kun kuitenkin tullaan sairaalasta vielä takaisin".

Päästiin sairaalassa käyrille ja supistuksia tuli siellä jo säännöllisesti 5 min välein ja alkoivat jo tuntumaankin hieman. Olin jo 6 cm auki! Kätilö passitti meidät synnytyssaliin ja sanoi ettei puudutteita ehditä antamaan. Siinä meinasi kyllä paniikki iskeä, kun minä kipuherkkänä olin ajatellut ottavani kunnon puudutukset epiduraalin yms. Ainoa mitä ehdittiin ottaa oli kohdunkaulan puudute. Lopussa tarvi tippaa, kun minulla ei tullut ponnistamisen tarvetta, mutta kaikki meni kuitenkin hyvin. Kokonaiskesto noin 6 h.

Nyt ollaan oltu kotona pari päivää. Vauva syö ja nukkuu. Nyt näköjään aamusta keskipäivään kipristelee masussa. En tiedä johtuuko, että minulla alkanut maitoa tulemaan ja tulee niin nopeasti, että menee ilmaa vauvan masuun. Mikähän tähän auttaisi? Röyhtäyttäminen tietysti, mutta tuo ei tunnu tehoavan. Viime yönä nukkui 24-5 ja sitten heräsi syömään, jonka jälkeen nukkui puoltoista tuntia. Sitten meneekin syöttövälit alta kahden tunnin tänne iltapäivään saakka.

Onko kenelläkään kokemusta kantoliinoista, millainen kannattaisi ostaa. Linkkejä? Vielähän ei näin pientä voi siihen laittaa, mutta sitten isompana helpottaisi kantamista.

Syysvilja ja tyttö 4 vrk

Vierailija
18/39 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysvilja ei saanut puudutusta kun oli 6 cm auki. Itse olin 7 cm auki kun menin synnärille, ja kätilö kutsui kiireesti anestesialääkärin laittamaan spinaalipuudutetta. No se tosin jäi saamatta kun kokematon lääkäri ei yksinkertaisesti saanut sitä laitettua lukuisista yrityksistä huolimatta.

Mutta pointti siis oli että kivunlievitys näyttää riippuvan ihan synnytyspaikasta ja kätilöstä.

Vierailija
19/39 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävimme TAYSissa LYSYPolilla kuulotestissa pojan kanssa, kun ennen kotiinlähtöä testi ei onnistunut. Nyt meni onneksi läpi ekalla kerralla eli poika sai "kuulevan paperit". Ei tuollaisia testejä tehty silloin, kun isot veljet olivat vauvoja.

Tuli muuten hieman haikea olo, kun kävi tuolla TAYSissa ja näki kaikki synnytyssali ja muut opasteet, kun tietää, että sinne ei enää tule asiaa. Me kun miehen kanssa päätettiin, että tähän kolmoseen jää sitten meidän lapsiluku. Onko muuten teillä muilla tullut jo näin pian synnytyksen jälkeen haaveita lisälapsista? Jotenkin hullua, kun käy läpi kaiken sen tuskan ja heti olis valmis tekeen lisää lapsia maailmaan. No, kun vauva kasvaa ja alkaa normaali arki pienen ja vähän isomman pikkuisen kanssa kaiken maailman uhmineen niin kyllä varmasti muistaa miksi lapsiluku on täynnä.

Me päätettiin miehen kanssa tänään meidän pikkuisen etunimi. Päästiin sitten loppujen lopuksi helposti yhteisymmärrykseen, kun oli ensin todettu, että ei varmaan koskaan saada nimeä päätettyä ja kas kummaa: heti seuraava nimi, jota mies ehdotti, käy myös mulle :-) Nyt tarvii vaan miettiä toinen nimi, mutta se tulee varmasti olemaan helpompi juttu.

Huomenna meillä onkin eka neuvolakäynti äitiysneuvolassa ja sen jälkeen taidetaan siirtyä lastenneuvolan puolelle.

Terkuin,

Tinttis ja Veeti 10vrk

Vierailija
20/39 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin tällä puolella pojan kanssa joka syntyi 26.7. klo 02:09.

Mitat: 3912g, 51cm ja pää 37cm.

Lyhyesti:

Perjantai-iltana alko kipeemmät supistukset puol 5 säännöllisen epäsäännöllisesti. Kävin kävelyllä että sais hommaan vauhtia ja n.20:00 supistukset rupeski tulee 4-9min välein.

Kymmeneltä lähettiin kättärille päin ja supparit tuliki sitte jo tasan 5min välein.

22:40 päästiin saliin missä todettiin mun olevan 5cm auki ja koko arvioks annettiin 3400g. Oma olo oli vielä siedettävä ja meninki suihkuun tunniks.

Suihku ei mulla auttanu vatsan puolelle ollenkaan,selkään teki kyl tosi hyvää ja pyysinki aqua-rakkulat sen jälkeen.

Hitto en muistanukkaa kuinka paljon niitten laitto sattuu!! Mut se on onnex sekunneissa ohi ja selkälihakset sai rauhan.

Siinä sitte makoiltiin ja hengiteltiin..koitettiin ajatella kaikkea muuta. =) Ilokaasua kokeilin taas mut ei vaan oo yhtään mun juttu.

Yhen jälkeen rupes tekee jo tosi kipeetä ja puol 2 mais pyysinki antamaan mulle IHAN MITÄ VAAN. Katto kohdun tilanteen ja olinki kokonaan auki,enkä saanu mitään. Eli melkein luomuna mentiin taas ku en idioottina tajunnu pyytää kunnon puudutteita ajoissa. Vedet autettiin 02:00,sain ponnistaa 02:06 ja poika synty 02:09!

Luojan kiitos tuli noin "helposti" vaik oli hyvän kokonen (arviohan heitti 500g eikä pääkään ollu ihan niitä pienimpiä) ja tuntu kyl et olisin kuollu jos olis kestäny yhtään pidempää ku en niitä puudutuksia saanu. Kolmella tikillä selvisin..

Kätilöä on kyl paljolti kiittäminen et pysyin järjissäni. Oli aivan mahtava!

Kotiin päästiin maanantai-aamuna vaik paino oli päässy laskemaan 9,2%. Maito oli kuitenki ruvennu vast sillon tulee enemmän ja sovittiin neuvolan kanssa painokontrollista ke aamulle. Eilen käytiin ja paino oli noussu 230g kahessa päivässä! =) Eli ei mitään hätää. Oma oloki on yllättävän jaksava ja hyvä,ku muistaa vaan levätä välillä.

Esikoinen lähtiki heti ti maalle ja tulee vasta lauantaina,eli ihan hissuksee saadaan taas totutella vauva-elämään.

Nyt hyppään suihkuun ennenku "eetujonnejesse valtteri" heräilee päivätankille. (nimestä ei siis mitään päätöksiä vielä)

Vipu ja poika 5pv