Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko huomanneet: ihmiset eivät enää puhu murteella

Vierailija
23.08.2019 |

Mulle sattui aika koominen tilanne työhaastattelussa Oulussa viime viikolla. Haastattelija ihmetteli kovasti puhettani ja kysyi että "mistä päin sä oot kun sä puhut niin hauskasti" Sanoi että Oulusta ja hän että "aijaa mäkin oon".. Olin että häh :D Me kummatkin oltiin aika nuoria, mutta haastattelija oli ehkä muutaman vuoden vanhempi.

Musta on hauskaa että Antti Tuisku puhuu lappilaisittain. Mutta melkein kukaan muu julkkis ei puhu kotiseutunsa murteella. Onko se jotenkin junttia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo huomannu, kyllä mää ainaki puhun aika vahvaaki murretta.

Vierailija
2/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan vaan katoaa vuosien varrella. Minultakin on Savon murre kadonnut täällä Keski-Suomessa. En ole kyllä oppinut vielä sanomaan "mä" ja "sä" vaan "minä" ja "sinä" on käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre kuuluu landelle ja slangi Stadiin, murteet on landella eksoottisia, slangi Stadissa kulttuuri.

Vierailija
4/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kummottos sit?

Vierailija
5/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä niin. 

Vierailija
6/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se varmaan vaan katoaa vuosien varrella. Minultakin on Savon murre kadonnut täällä Keski-Suomessa. En ole kyllä oppinut vielä sanomaan "mä" ja "sä" vaan "minä" ja "sinä" on käytössä.

Varmasti noinkin voi käyvä. Assuin itse aikanaan monta vuotta Torniosa ja puhheeseen tuli mie ja sie. Kuitenkin ku palasin takas heti tuli mää ja nää :D Ite oon huomannut että varsinkin nuoremmat palijasjalakset oululaiset ei puhu Oulun murretta. -ap

Vierailija
7/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hyvä niin. 

Suomessa ihmisillä on joku outo piirre hävetä omaa kulttuuriperintöä. Kaikkien täytyy elää ja puhua samalla tavalla ettei vaan erotu. 

Vierailija
8/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että moni meisä, jotka usein kiellämme puhuvamme murretta puhumme "omaa murrettamme" enemmänn kuin, mitä aina itse tiedosamme tai kuulemme. - Maailma vai on pienempi kuin ennen ja mm yleinen kouluason kohoaminen ja sosiaalinen media ova esimerkkejä paikoista jota ova toisaalta lisänneet ymmärtämiemme ilmaisujen ja tapojen käytää  kieltä ja rikastuttaneet sanavarasoamme. Toisaalta osa pienemepien kieli alueiden sanoista ja sanonnoista on samalla kuollut tai ainakin vähentyny ja tullut isompien kielien ( ja niiden murteiden) jyräämäksi, .  

Vierailija
9/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluja käyneiden käyttämä kieli on lähempänä kirjakieltä. Kouluja käymättömät puhuvat enemmän murteilla.

Vierailija
10/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murre kuuluu landelle ja slangi Stadiin, murteet on landella eksoottisia, slangi Stadissa kulttuuri.

Slangi on sadin murretta. Ihan yhtä juntin kuuloista kuin kaikki muutkin murteet.

Vierailija
11/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä riippuu siitä kenen kansa puhhuu. Kaenuusta kotosi van Helsingissä asunu jo vuosie. En tosijaan teällä puhu kaenuun murteella, ku ei nämä ihmiset ällyö minun murretta. Perheen kesken vatsapissa sitte kirjotettaan murteella ja samaten ommaan veispuukkiin kirjotan päevitykset murteella, että olisi etes jottae käöttöä vielä. Mies on etelässä asunu ikäsä ni hälle puhun stadilaesittaen ku ei se muute ymmärtäsi minnuo. Ja sillon tuntuu vähän väkisin veäntämiseltä ja hällä on tapana sitte muka matkie, van ei se ossoa. Perreen keske jos nähhään kasvotuste ni kyllä siinä tulloo murteella puhuttuo, van välillä se tuntuu väkisin veäntämiseltä. Harmittaa, että murteet kuoloo. Ei omatkaa kaenuulaeset ikätoverit tiiä vanahoja kaenuun murresanoja.

N26

Vierailija
12/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Keski-Suomea sanotaan "mä" ja "sä" Minä olen kotoisin pohjoisesta Keski-Suomesta ja puolisoni on eteläisestä Keski-Suomesta. Kumpikin sanotaan aina "minä" ja "sinä". Jyväskylässä asutaan, ja lapset (teinejä jo) sanovat myös "minä" ja "sinä". Ainut lause, missä sanon "mä", on "Emmä tiiä."

Vierailija
13/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Slangi on sadin murretta. Ihan yhtä juntin kuuloista kuin kaikki muutkin murteet.

Jos slangi ja murre kuullosava junila, niin herää kysymys, eä mikä sitten olisi parhaimmala kuullostavaa - ja miksi?  

Vierailija
14/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät puhuu murretta, mutta niin tekee asiakkaatkin.

Vierailija
15/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mielestäni puhu yhtään murretta, mutta ei tarvi kuin Helsinkiin mennä, niin kuulen "kyl määki Turuuuuus".

Vierailija
16/20 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa vielä puhutaan!

Vierailija
17/20 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus ärsyitti kun Juha Kahvio lausui kolmekymmentä tyllillä "kolkkeeeät" mutta ei ärsytä enää onneks. Myöskin siintä ärsyitti mutta hmähä hokasinni että on rutosti kivenpää sanoa siintä kuhin siitä

Vierailija
18/20 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan puhunut murteella.

Vierailija
19/20 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan puhunut murteella. Puhut siis kuin maksaja-Markus?

Vierailija
20/20 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun melko yleiskieltä, mutta käytän mää ja sää.