Sisältääkö lakisääteinen työterveys vain ennakoivan terveydenhoidon?
Eli jos tarvitsen sairaslomatodistuksen, niin mentävä kunnalliselle ja käyntimaksut maksetaan itse omasta pussista?
Kommentit (21)
Sairaslomatodistuksen saat, hoitoa et.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomatodistuksen saat, hoitoa et.
Mutta kuka sen terveyskeskuskäynnin maksaa?
Juuri näin, jos ei se sairautesi ole työperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse.
Tää siis neloselle
Työterveys ei välttämätä kata mitään muuta kuin työperäisten sairauksien ennaltaehkäisyn ja hoidon. Kaiken muunhoidon, myös työnantajan vaatiman sairauslomatodistuksen, hankit ja maksat itse.
Täh! Minulla ei ole asiasta varsinaisesti tietoa, mutta kyllä meillä on aina työterveydessä voinut hoidattaa kaiken flunssasta kipeytyneeseen polveen. Siis ihan mitä tahansa. Tottakai myös sairauslomatodistuskin sieltä. Meillä on oikein kehotus käyttää nimen omaan työterveyshuoltoa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Täh! Minulla ei ole asiasta varsinaisesti tietoa, mutta kyllä meillä on aina työterveydessä voinut hoidattaa kaiken flunssasta kipeytyneeseen polveen. Siis ihan mitä tahansa. Tottakai myös sairauslomatodistuskin sieltä. Meillä on oikein kehotus käyttää nimen omaan työterveyshuoltoa kaikkeen.
Työnantaja voi tarjota (ja usein tarjoaakin) laajemmankin mutta pakollista on vain työperäisten sairauksien ennaltaehkäisy ja hoito.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olikin lakisääteisestä paketista kysymys eli minimistä. Ole onnellinen, jos sulla on noin kattava paketti, kaikilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi tarjota (ja usein tarjoaakin) laajemmankin mutta pakollista on vain työperäisten sairauksien ennaltaehkäisy ja hoito.
Ok, kiitos tiedosta. Miten sen voi itse päätellä johtuuko jokin sairaus työoloista? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Luulisi, että se on aika hankala asia sairastuneen työntekijän itse päätellä ennen ajan varausta.
Työterveyshuolto on ihan järkyn kallista työnantajalle, joten ihan ymmärrettävää, ettei kaikki tarjoa.
Jos nostotyössä alkaa selkä vihottelemaan tai tulee työaikana astmaoireita. Nämä esimerkiksi ovat työterveyshuollon aioita. Äkillinen flunssa tai mahatauti ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos tiedosta. Miten sen voi itse päätellä johtuuko jokin sairaus työoloista? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Luulisi, että se on aika hankala asia sairastuneen työntekijän itse päätellä ennen ajan varausta.
No jos teet työtä jossa vaikka kädellä vedät koko ajan jotain koneen vipua ja se käsi tulee kipeäksi siitä vetämisestä = kipu johtuu työstä. Eipä ole sen vaikeampaa...
Meillä työterveyteen varaa ajan aina työnantaja. Itse sitä ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerrotaan selkeästi, että jos menee työterveyteen, mutta sairaus ei ole työperäinen, niin maksaa itse. Toistaiseksi ei ole kukaan erehtynyt menemään flunssan takia työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos nostotyössä alkaa selkä vihottelemaan tai tulee työaikana astmaoireita. Nämä esimerkiksi ovat työterveyshuollon aioita. Äkillinen flunssa tai mahatauti ei ole.
Joo, näin pitäisi olla. Sitten on niitä lääkäreitä, jotka eivät suostu diagnosoimaan esim. selkäoireita työperäisiksi.
Olen kasi, se joka ihmetteli työterveyshuollon "puuttumista". Millaisilla työnantajilla olette? Julkisella? Yksityisillä? Isolla? Pienellä? Minulla on työelämää takana 30 vuotta yksityisillä työnantajilla ja aina on ollut työterveyshuolto jossa on voinut kaiken hoidattaa. Pois on suljettu vain hammashoito ja gyne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin pitäisi olla. Sitten on niitä lääkäreitä, jotka eivät suostu diagnosoimaan esim. selkäoireita työperäisiksi.
Ei siihen pelkkä diagnoosi riitäkään. Ekaks ne pistää työterveyshoitajan tutkimaan työpaikan ergonomiat ja fyssarin antamaan selkäjumppaohjeita.
??