Hölmöjä väitteitä koiriin liittyen
Hiljattain olen kuullut/lukenut nämä kaksi väitettä: a) temperamentiltaan ja vieteiltään liian erilaisten rotujen risteytymisestä on tuloksena hämmentyneitä, sisäistä ristiriitaa kokevia koiria ja b) metsästysviettisten rotujen sekoitus ei ole puhdasrotuiseen metsästyskoiraan verrattavissa, eli se kyllä soveltuu seurakoiraksi lähes kotiin kuin kotiin. Olen mykistynyt.
Kommentit (12)
Iso koira on aina automaattisesti vihainen ja vain odottaa mahdollisuutta päästä repimään jonkun viattoman ohikulkijan kurkun auki.. Juu näin se on. Piste
Että jos uroskoiraa ei kastroi, se kärsii koko elämänsä ajan hulluna järjettömästä p*netuksesta jota ei saa koskaan tyydyttää (tosiasiassahan luonnossakin koiraeläinlaumoissa lisääntyy vain alfapari, eikä ne siitä ihmeemmin kärsi)
Koira on ihmisen paras ystävä......sehän on nainen.
Vai hämmentyneitä koiria:D Kyllä se pentu perii molemmilta vanhemmiltaan sen mitä perii ja käyttäytyy sitten sen mukaan varmasti ihan ilman ristiriitaa. Omistajalle se korkeintaan aiheuttaa hämmennystä, että etukäteen ei voi tietää kumpaan vanhempaansa koira enemmän tulee minkäkin asian suhteen.
Jonkun elsun sivuilla näin juuri metsästyskoiramixin etsivän uutta kotia ja mietin, että se on ihan yhtä väärin pitää sellaista kotikoirana metsästämättömässä perheessä, kuin olisi pitää puhdasrotuistakaan (poislukien tilanne, että koiran riistavietti on todettu käyttöä varten riittämättömäksi).
Vierailija kirjoitti:
Että jos uroskoiraa ei kastroi, se kärsii koko elämänsä ajan hulluna järjettömästä p*netuksesta jota ei saa koskaan tyydyttää (tosiasiassahan luonnossakin koiraeläinlaumoissa lisääntyy vain alfapari, eikä ne siitä ihmeemmin kärsi)
Minä olen lukenut että tämä alfauros-/naaras-/pariteoria on syntynyt vankeudessa elävien susien tutkimuksessa ja sen lähdettyä leviämään väärässä muodossa ko. teorian esittänyt tutkija on epätoivoisesti taistellut saadakseen korjattua asian kontekstin. Tietääkö joku asiasta tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Se ero näissä kyllä on, että villien koiraeläinlajien (ainakin suden) uroksetkin ovat "kiimassa" eli valmiita parittelemaan vain ajoittain, siinä missä kesykoirauros on sitä jatkuvasti. Usein siitä koiran p.anetuksesta kärsii ja tuskastuu ainakin omistaja:D
Väite että sekarotuiset olisivat automaattisesti terveempiä kuin puhdasrotuiset.
Vierailija kirjoitti:
Koira on ihmisen paras ystävä......sehän on nainen.
Sääliksi käy ne ihmiset, joiden paras ystävä on tyhmä otus.
Vierailija kirjoitti:
Vai hämmentyneitä koiria:D Kyllä se pentu perii molemmilta vanhemmiltaan sen mitä perii ja käyttäytyy sitten sen mukaan varmasti ihan ilman ristiriitaa. Omistajalle se korkeintaan aiheuttaa hämmennystä, että etukäteen ei voi tietää kumpaan vanhempaansa koira enemmän tulee minkäkin asian suhteen.
Ilmeisesti joku kuvittelee, että koirasta tulee joku Jekyll ja Hyde-tyyppinen ratkaisu, jonka sisällä perityt, vastakkaiset ominaisuudet kokoajan taistelevat. Hupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut että tämä alfauros-/naaras-/pariteoria on syntynyt vankeudessa elävien susien tutkimuksessa ja sen lähdettyä leviämään väärässä muodossa ko. teorian esittänyt tutkija on epätoivoisesti taistellut saadakseen korjattua asian kontekstin. Tietääkö joku asiasta tarkemmin?
En ole kuullut tuosta, mutta ainahan susista puhuttaessa mainitaan laumassa olevan alfapari ja näiden jälkeläisiä. Kai asiaa on sitten tutkittu muutenkin ja muissa olosuhteissa.
Osoittaa vain noiden sanojien ymmärtämättömyyttä koiran ominaisuuksien periytymisestä.