Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär kiukuttelee, kun en suostunut ottamaan lastenlapsia viikonlopuksi yökylään

Viisikymppinen isoisä
23.08.2019 |

ytär kysyi viikolla, että voisinko ottaa lapset viikonlopuksi yökylään? Sanoin; että emme jaksa, koska olemme olleet koko viikon raskaassa työssä. Olemme vaimoni kanssa molemmat noin viisikymppisiä, joten ei tässä niitä lapsia enää oikein jaksa koko viikonloppua hoitaa, varsinkin kun ollut koko viikon töissä.

Nyt on vaimollani ja tyttärelläni kunnon riita.

Muutenkin meitä pyydetään jatkuvasti lastenhoitoon, arki-iltaisin. Alamme molemmat olemaan väsyneitä tähän jatkuvaan hoitamiseen.

Kommentit (282)

Vierailija
201/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää vanhemmilla vähiin aika lapsiensa kanssa jos päivät tarhassa tai koulussa ja viikko illat plus viikonloput isovanhemmilla niin että kyllä on hävettävää. Törkeää ulkoistaa ne muille ihmisille. Sitten kohta ei ole mitään otetta enään lapsiinsa. Tuossa tapauksessa en ymmärrä miksi lapsia on tehty. 

Vierailija
202/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus herättää tunteita pitkälti omien kokemusten pohjalta. Kaikki ovat suunnilleen samaa mieltä, että lapsille on hyväksi hyvä suhde isovanhempiin, mutta miten se luodaan ja mikä pohjautuu oikeasti vain isovanhempien ja vanhempien suhteeseen.

Itsellä on lapsia isolla ikäerolla ja ensimmäisiä lapsia isovanhemmat jaksoivat hoitaa (2-3 yötä/vuodessa+tunnit), he halusivat tehdä asioita ja kokea elämyksiä yhdessä. Norempien kanssa äitini jäi leskeksi ja sairastui kroonisesti, joten mitään hoitoapua ei ollut, päin vastoin minusta ja siskostani tuli äidistä huolehtijoita.

Mutta äitini on ihan yhtälailla ihana mummi kaikille ja meille rakas, eikä isovanhemmuutta mitata meillä hoitotuntien mukaan.

Nyt minäkin olen pienen vauvan mummi ja halu luoda rakastettava suhde on valtava. Jaksamisesta en vielä tiedä (ikä n.sama kuin ap) mutta toivon hoitopyyntöjä jo nyt. Ehkä haukkaan liian ison palan, kun kuopus vasta esiteini ja harrastaa paljon, eli kuljetan, itsekin käyn säännöllisesti harrastamassa ja lisäksi teen töitä lapsiryhmässä, missä erityisen tuen tarvitsevia lapsia vajaa puolet, työ fyysistä ja meluisaa. Silti koen vain voimaannuttavaa olla tämän ihanan uuden ihmisalun kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että pidätte puolenne. Isovanhemmilla ei ole pienintäkään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan jos eivät halua. Hätätilanteet tietysti erikseen. Tämä pitäisi jokaisen sisäistää jo ENNEN lasten hankkimista.

Ei tietenkään ole, mutta turha sitten itkeä yksinäistä vanhuutta, ei lapsilla ole velvollisuutta käydä ja hoitaa. Väsymys toki eri asia ja täysin ymmärrettävää.

Vierailija
204/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sitten vanhana apua odottaa ja vanhainkotiin odotella lapsenlapsia vieraaksi. Tuollaiset itsekkään ET-lehden kannattajajoukot ajattelee vain itseään ja omaa elämää. Suhde lapsenlapsiin luodaan vierailulla mummolassa ja jos ei halua suhdetta luoda, on turha itkeä, kun vanhana on yksin.

Odota vain, kun tähän ikään tulet ja saat lapsia, niin saattaa mielipide muuttua.

- ap

”Noin viisikymppiset” eivät ole mitään vanhuksia, hyvänen aika. Olen saanut kolme lasta ja kaikki yli 40-vuotiaana. Nyt lähempänä viittäkymppiä juoksentelen metsässä lasteni kanssa, kaksi on alle kouluikäistä, leikin, kiipeilen ja retkeilen. Työtkin hoituu eikä väsytä. Aion hoitaa vielä lapsenlpsiakin sitten siinä 65+ iässä kovastikin.

En ymmärrä miten viisikymppinen voi olla jo kaliiperia ”kuolemaa odotellessa”...

Mun ukko oli jo 45 vuotiaana semmoisessa kunnossa että sai sydänkohtauksen ja kuoli.Kaikki on mahdollista auringon alla.

Vierailija
205/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa höpö höpöltä. Nykyään viisikymppiset ovat lähes poikkeuksetta hyvässä kunnossa, moni tosiaan nuoren lapsen vanhempi itsekin.

Vierailija
206/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua/teitä ihan täysin!oma äiti on tosi väsynyt kun hoitaa paljon siskon lapsia.. sisko ei sitä ymmärrä ja mua huolestuttaa äidin vointi todella paljon. Pitäis äidin uskaltaa sanoa siskolle että ei vaan jaksais hoitaa, mutta ei hän kehtaa sanoa. Ja itse en viitsi puuttua asiaan sisko vetää herneen nenään. No ei auta muu kun tukea äitiä ja ottaa se meille yökylään, ettei sen tarvi hoitaa ketään ja saa vaan levätä. Mä aijon ainakin hoitaa/auttaa äitiäni kun on vanha, vaikka hän ei pahemmin ole mua lasten kanssa auttanut. Te jotka huutelette täällä tota idioottimaista Mä en auta mun vanhempia kun ne ei auta mua min omien lasten kanssa- mantraa, ootte ilkeitä ja kamalia ihmisiä. Yök!

Vierailija
207/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena kaikki kesät ja lomat sukuloimassa. Meidän isovanhemmat eivät halua lapsenlapsia edes käymään, vaikka ovat terveitä ja työikäisiä eikä lapsenlapset ole mitenkään erityisen haastavia.

Ovat kuulemma velvollisuutensa hoitaneet. Joopa joo.

Itse hoidin vanhimpana sisaruksia jo alle kouluikäisenä. Kolmevuotiaasta sysättiin lähiön pihalle ja me vanhimmat vahdittiin niitä, leikitettiin ym. Kotiin huudettiin syömään ja takas pihalle leikkimään lapsilaumassa avaimet kaulassa.

Kesät oltiin mummoilla, tädeillä jne sukulaisilla, että vanhemmat sai levätä. Mitään harrastuksia ei ollut, kun oli niin kallista. Jos johkuu ilmaseen seurakunnan kerhoon halusi mennä, niin piti itse kävellä/pyöräillä (ihan sama miten kaukana se oli tai satoiko sammakoita vai rakeita). Puhettakaan, että kukaan olis kuskannu tai ostanut jotain varusteita tms. Läksyissä ei autettu eikä koulunkäynnistä välitetty tuon taivaallista niin kauan kuin koulusta ei mitään negatiivista kuulunu.

On aina ollu mulle täysi mysteeri mikä se rankka velvollisuus vanhemmuudessa oli minkä ne hoiti? Ja ihan yleisesti lapsia kohdeltiin näin siellä missä kasvoin 80- 90-luvun taitteessa. Mun vanhemmat oli aika normaaleja tuon ajan vanhempia. Äiti oli kotiäiti joka siivos, laittoi ruokaa ja ompeli kaikki päivät ja isä kävi töissä.

Vierailija
208/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että pidätte puolenne. Isovanhemmilla ei ole pienintäkään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan jos eivät halua. Hätätilanteet tietysti erikseen. Tämä pitäisi jokaisen sisäistää jo ENNEN lasten hankkimista.

Tätä juuri ihmettelen niissä ketjuissa, joissa itketään tukiverkkojen puuttumista ja siitä aiheutuvaa monilapsisten vanhempien uupumusta.

Kun jos jo ekan lapsen kohdalla todettu, ettei tukiverkkoja ole, niin mitkä "no kyllä ne useamman lapsen kanssa sitten auttaa" - lasit silmillä on tehty ne toiset, kolmannet ja jopa neljännet lapset?

Vierailija
209/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän mummot/vaarit mitään lapsiltaan odota.. vanhana hoitamista. höpö höpö juttuja. ei kukaan isovanhempi ole velvollinen hoitamaan lapsenlapsiaan eikä lasten tarvitse hoitaa omia vanhempiaan, kunhan tulevat vanhemmiksi.

mutta muistakaa nyt lapset, ettette ole kärkkymässä perintöjäkään, antakaa vanhempienne käyttää säästöt, talon/mökin/auton tai muun omaisuuden myynnistä tulevat rahat vain ja ainoastaan itseensä. menenvät he sitten palvelutaloon tai ostavat palveluita kotiinsa.

antakaa isovanhempien nauttia omista tuloistaan älkääkä ruinatko aina rahaa tai jotain muuta apua. jokainen saa käyttää rahansa miten haluaa.

vähän järkeä asioihin. hoitakaa penskanne itse, kun olette ne hankkineetkin. jos joskus isovanhemmat haluavat hoitaa penskojanne niin asia on silloin ok.

Vierailija
210/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menettänyt omat vanhenpani jo nuoruudessa, eivätkä he ehtineet nähdä lapsiani. Olkaa kiitollinen isovanhempien avusta, älkääkä pitäkö sitä itsestäänselvyytenä!

Vierailija
211/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukutaan isovanhempia, kun eivät hoida lapsenlapsia, mutta kun on joskus perinnön aika, niin kyllä kelpaa sitten muistella isovanhempia.

Perinnönjaon :D. Kyllähän sen tietää, että isolta osalta ei jää muuta perintöä kuin se arvonsa menettänyt omakotitalo muuttotappioalueelta.

Vierailija
212/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sitten vanhana apua odottaa ja vanhainkotiin odotella lapsenlapsia vieraaksi. Tuollaiset itsekkään ET-lehden kannattajajoukot ajattelee vain itseään ja omaa elämää. Suhde lapsenlapsiin luodaan vierailulla mummolassa ja jos ei halua suhdetta luoda, on turha itkeä, kun vanhana on yksin.

Hoitoapu on eri asia kuin vastavuoroinen vierailusuhde. Hoito voi muuttua isovanhemman hyväksikäytöksi eikä siinä ole kyse suhteen luomisesta. Jos jokainen hoitaisi lapsensa itse, ja isovanhemmat nauttii lapsenlapsen vierailusta omalla ehdolla yhdessä vanhempien kanssa sopien.

Totta. Vanhus voi vaatia päivittäin seuraneitinä oloa ja kuskaamista kauppaan, apteekkiin ja lääkäriin. Ei sellaista ehdi ruuhkavuosissa. Palkatkoon seuraneidin työkkäristä. Ei ole vastavuoroista suhdetta lapsiin, jos heitä käyttää hyväkseen.

Niinpä. Puolisonkin äiti ruikuttaa, että kukaan ei käy, vaikka lapset vierailevat auttamassa viikoittain! Pitäisi tajuta itse eläkeiän kynnyksellä säästää rahat palvelujen, kuten siivouksen ostoon eikä hummata niitä kesämökkeihin sun muihin ja odottaa, että lapset tulee hoitamaan kotityöt. Omat vanhempani ovat onneksi fiksuja ja tajuavat, että meillä on omat työkiireet ja koti hoidettavana.

Mahdollisesti alkavaa dementiaa? Minunkin äitini valitti, ettei veljeni ollut käynyt pariin viikkoon. Katsoin ikkunasta ulos ja näin, että nurmikko oli juuri leikattu. Veljeni oli leikannut sen pari tuntia aiemmin, mutta äitini muistista asiat katosivat saman tien.

Vierailija
213/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on 57 ja minä olen 47. Hyvin jaksetaan perheen kuopus 7 v hoitaa raskaiden töidemme lisäksi. Ei väsytä ei.

Vierailija
214/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi mieleenikään antaa lapsia viikonlopuksi hoitoon. Silloin on perheaikaa! Arkena ei saada yhteistä aikaa samalla tavalla. Isovanhemmilla kyläillään kyllä useasti koko perheen voimin.

Onneksi ne lapset saatiin vasta kun menojalka rauhottui ja oli oikea aika sille.

Et sinä siitä rikki mene, jos et vietä joka viikonloppu vuodessa perheaikaa. Sinun lapsillasi on oikeus luoda omanlaisensa suhteet isovanhempiinsa. Yleensä siihen tarvitaan kahdenkeskistä aikaa, eikä niin, että aina on se keskimmäinen sukupolvi päälle päsmäröimässä välissä. Olin joskus kuuntelemassa psykologin luentoa sukupolvien välisistä yhteyksistä. Lapselle pitää antaa mahdollisuus tutustua persoonakohtaisella tasolla isovanhempiinsa. Lapsen ja isovanhemman välinen side jää ulkoiseksi, jos läsnä on aina muita ihmisiä.

Kahdenkeskeistä aikaa?

Jos lastenlapset on hoidossa viikonlopun isovanhemmilla, niin se "kahdenkeskeinen" aika tarkoittaa käytännössä usein kun mummi häärii keittiössä, tekee ruokaa ja välipalajo, petaa petejä, siivoaa lasten jälkijä, huolehtii hampaanpesuista ja pesuista, vahtii lapsia, käyvät kaupassa jne. sillä usein ne jotka vievät lapsia hoitoon isovanhemmille, eivät korvaansa lotkauta, miten mummon pärjäävät lastenhoidon ohella arjen askareista esim. ruuan valmistuksesta.

Vierailija
215/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 18,15,13 ja 2 vuotiaat lapset..ikää mulla on 36...tiijättekö ku saan tän nuorimmaisen myös aikuiseksi nii en aijo hoitaa tulevia lapsenlapsia joka vloppu..voin joskus hoitaa mutta pää vastuu pitää olla vanhemmilla...se on nii että ku lapsia tekee ne pitää jaksaa ite hoitaa ja kasvattaa ja unohtaa ne omat menot ja halut..mä en oo ikinä pyytänyt omia vanhempia hoitamaan mun lapsia..siksi koska heillä on nyt se ihana vapaus aika..ne nauttii elämästä..ikää heillä on 55vuotta ja uskokaa tai älkää mun lapset on heille silti tosi tärkeitä...joulut,syntymäpäivät aina yhessä..

Vierailija
216/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 64-vuotias, sain ensimmäisen lapsenlapseni 10 kuukautta sitten, en tiedä maailmassa mitään muuta niin ihanaa kuin hän. Hoidan erittäin mielelläni. Nytkin on armoton ikävä.

❤️

Miksi tätä alapeukutetaan?Keneltä on pois isoäidin rakkaus?

Arvaan, että monilla on huonoja kokemuksia äidistä tai anopista, joka antaa roppakaupalla ohjeita vauvan hoitoon, arvostelee vauvan hoitotapaa, yrittää omia vauvan tai tunkee itseään vauvaperheeseen. Mitä rakkaampi lapsenlapsi on, niin sitä tarkempi on syytä olla siinä, että kunnioittaa lapsen vanhempia ja heidän tapaansa toimia.

Vierailija
217/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi kuulostaa 5-vuotiaan tasolle jääneeltä kakaralta, ikävää että on lisääntynyt.

Vierailija
218/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä sinä narsisti turpa kiinni.

Vierailija
219/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiinnostuksesta kysyisin, te jotka kieltäydytte hoitamasta omia vanhempianne vanhuksina, oletteko hoitaneet omia isovanhempianne? Siis heihinhän te olette varmaan luoneet hyvät ja lämpimät välit, jos kerran omat vanhempanne ovat teitä hoidattaneet niillä isovanhemmilla. Niin ollen teidän kuuluisi hoitaa vanhuksina niitä isovanhempia ja vielä elossa olevia isoisovanhempiakin kaiketi. Vai oletteko heidätkin sysänneet omien vanhempienne niskoille?

Vierailija
220/282 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, meillä vähän aikaa sitten leskeksi jäänyt anoppi ruikuttaa lapsiemme perään nyt kun ovat teinejä. Pieninä eivät kiinnostaneet. Eli turha yrittää, heillä ei ole minkäänlaista tunnesidettä kyseiseen naiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän