Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroon sokeritoukista?

Vierailija
23.08.2019 |

Nyt menee hermo. Suht uusi kämppä keskikaupungilla ja näitä ällötyksiä on bongattu kahdesta kamarista useampaan otteeseen. Mikä neuvoksi? Ilmeisesti lymyävät lattialistoijen alla. Ällöttää... Onko joku oikeasti päässyt sokeritoukista eroon ja jos, niin miten?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä mitään haitaaa ole. Kyllä mulla niitä on useimmissa asunnoissa ollut eritoten vessassa/kylppärissä ja satunnaisesti muuallakin. Olkoot mun puolesta rauhassa vaan, ei ne mitään tuhoakaan.

Vierailija
2/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese kloriitilla lattialistat ja suihkuta sitten Bayugonia (vai mikä lie myrkky). Sitten   joka ilta kiehuvaa vettä lavuaariin ja lattiakaivoon. Välillä etikkaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä mitään haitaaa ole. Kyllä mulla niitä on useimmissa asunnoissa ollut eritoten vessassa/kylppärissä ja satunnaisesti muuallakin. Olkoot mun puolesta rauhassa vaan, ei ne mitään tuhoakaan.

Mutta kuljettavat mukanaan viemäreistä pas ka ja kusibakteereja.

Vierailija
4/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin uudehko kerrostaloasunto, ei olla päästy eroon. Niitä tulee vastaan joka päivä, parin kuukauden aikana ollaan tapettu jo 300 kappaletta.

Ne munii ja lisääntyy. 

Myrkkyjä ei olla uskallettu kokeilla.

Vierailija
5/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta olen ostanut sokeritoukka-ansoja. Ne ovat pieniä pahviansoja, joissa on tahmea pinta ja jotain ainetta, joka houkuttaa sokeritoukkia. On kyllä toiminut, sinne niitä tulee.

Vierailija
6/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biokill-nimistä myrkkyä ostat ja kierrät sillä koko asunnon seinustat ja vessat ja kylpyhuoneen. Ei ole ihmisille eikä eläimille vaarallinen eikä ota henkeen eikä haise. Ja toimii.

Vierailija
7/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisen tekemä myrkytys on kyllä ainoa joka oikeasti tehoaa. Pitää tietty myrkyttää koko talo. Kaksivaiheisen myrkytyksen kävivät tekemässä, olikohan jotain kuukauden väli, toukkien raatoja sai imuroida pari viikkoa niiden jälkeen ja eipä ole sen jälkeen yhden yhtä toukkaa vilistänyt.

Vierailija
8/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ötökkähavainnoista velvollisuus ilmoittaa isännöitsijälle

Esimerkiksi kerrostaloissa varsin yleisistä sokeritoukista on syytä ilmoittaa isännöitsijälle.

https://yle.fi/uutiset/3-6169570

Vierailija
9/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt sokeritoukista eroon millään tavalla. Kokeilin kaikki mahdolliset myrkyt ja kohtalontoverien suosittelemat keinot. Niitä vilisteli aluksi kylppärissä ja sieltä ne levisivät keittiökaappeihin ja lopulta jopa sänkyyn. Jälkikäteen kuulin, että syynä olivat taloyhtiön saastaiset viemäriputket, joista niitä puski asukkaiden riesaksi. Lopulta muutin pois, koska en enää jaksanut. Viimeinen pisara oli, kun niitä tipahteli tenttitilaisuudessa kynäkotelostani pöydälle. Hyi yökötys!!!

Vierailija
10/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiössä oli taannoin tosi paljon sokeritoukkia. Keskellä olkkariakin. Isännöitsijä (kerrankin aktivoitui) tilasi paikalle myrkyttäjän, joka kävi kaikki kämpät läpi. 

Vierailija
11/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuo sokeritoukat eli "hopeakalat" ovat merkki piilevästä tai tiedostetusta VESIVAHINGOSTA.

Vierailija
12/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kerrostaloissa varsin yleisistä sokeritoukista on syytä ilmoittaa isännöitsijälle.

Mä kerran ilmoitin ja suunnilleen naurettiin päin näköä. Että jos niitä on lähinnä märkätiloissa ja niiden lähettyvillä, niin ne on normaaleja ja tulee viemäreistä, eikä mitään ongelmaa ole. Harmittomia kuulemma sekä asunnolle että ihmisille. Tosiaan kerrostaloasunnoista kaikissa missä olen asunut noita on ollutkin kylppärissä, mutta enää en ole välittänyt niistä mitään.

Vierailija
13/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nuo sokeritoukat eli "hopeakalat" ovat merkki piilevästä tai tiedostetusta VESIVAHINGOSTA.

Vain jos niitä esiintyy muualla kuin vesipisteitä tai lattiakaivoja sisältävissä huoneissa tai niiden välittömässä läheisyydessä. On ihan normaalia että niitä esim. vessaan ryömii lattiakaivosta eikä tarkoita mitään vesivahinkoa välttämättä.

Vierailija
14/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa ne lkuorii perunan ja halkaisee sen ja asettaa paikkaan jossa noita liikkuu.

Ne toukat tykkää tärkkelyksestä, joten kun ovat laumana perunan kimpussa niin toukat perunoineen pussiin vaan ja roskiin.

BioKill on myös hyvä ja samalla turvallinen aine, ei aiheuta allergiaa eikä astmaa ihmisille. Etenkin lattialistat kannattaa imuroida hyvin, ja sen jälkeen suihkutella ne sekä nurkat BioKillillä.

Vierailija
15/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biokill-nimistä myrkkyä ostat ja kierrät sillä koko asunnon seinustat ja vessat ja kylpyhuoneen. Ei ole ihmisille eikä eläimille vaarallinen eikä ota henkeen eikä haise. Ja toimii.

Kiehuvaa vettä tiskiaineella höystettynä olen juuri taas kaadellut vessan lavuaariin ja lattiakaivoihin. Pesukoneen poistoputki pitäisi vielä penslata sekin. Ongelma vaan on, että näitä on tosiaan tuolla makuuhuoneissa eli ilmeisesti ei pelkästään viemäreissä. Ja kiitos vinkistä, kokeilen Biokilliä ja toivon, että se toimii.

Meinaan myös ostaa hiustekuivaajan ihan vain siksi, että saan puhaltaa sillä lattialistojen alle. Meillä on niin "taidokkaasti" asennetut lattialistat, että ne ovat lähes kauttaaltaan lähes 4 mm irti parketin pinnasta. Sieltähän on sitten hyvä vipeltää......... hyi saatana.

Luin jostain, että kosteus on tosiaan toukkien herkkua eli auttaisikohan esim tökkiä ruokasoodaa listojen aluset täyteen? Tai onko kukaan kokeillut tiivistää listojen alustoja esim. erikeeperillä tai silikonimassalla tai ihan millä tahansa muulla? Kaikki vinkit - erityisesti toimivat - tervetulleita.

Vierailija
16/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jos niitä esiintyy muualla kuin vesipisteitä tai lattiakaivoja sisältävissä huoneissa tai niiden välittömässä läheisyydessä. On ihan normaalia että niitä esim. vessaan ryömii lattiakaivosta eikä tarkoita mitään vesivahinkoa välttämättä.

Satunnaiset joo, mutta jos niitä on enemmänkin eli näkyy monta päivässä.

Tutut ostivat kämpän, ja taloyhtiön seinään ilmestyi muutama päivä muuton jälkeen ilmoitus että taas olisi  kaikkien yhteinen sokeritoukkamyrkytyksen aika eli kaikkia kehotettiin kaatamaan kloriittia pullolliset viemäriin torstaina klo. 19!

Kuukausi tuon viimeisimmän ilmoituksen jälkeen asuntoihin alkoi tihkua vettä sisään ja vesivahinkohan siellä oli muhinut. Alle 10v vanha talo.

Vierailija
17/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päässyt sokeritoukista eroon millään tavalla. Kokeilin kaikki mahdolliset myrkyt ja kohtalontoverien suosittelemat keinot. Niitä vilisteli aluksi kylppärissä ja sieltä ne levisivät keittiökaappeihin ja lopulta jopa sänkyyn. Jälkikäteen kuulin, että syynä olivat taloyhtiön saastaiset viemäriputket, joista niitä puski asukkaiden riesaksi. Lopulta muutin pois, koska en enää jaksanut. Viimeinen pisara oli, kun niitä tipahteli tenttitilaisuudessa kynäkotelostani pöydälle. Hyi yökötys!!!

Meillä putosi sängyn päätyseinän kirjahyllystä tyynylle. Näin niistä painajaisia monta vuotta.

Sokeritoukka leviää viemärien kautta mutta viihtyy paikoissa, joissa on hajoavaa tärkkelystä, esim. tapettiliisteriä irtoavien tapettien alla, törkyä listojen alla tai kosteusvaurio, esim. kostuneet eristeet yläpohjassa. Eli orgaanista muhjua jossain.

Vierailija
18/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne katoavat aina pitkäksi aikaa kun olen värjännyt hiukset, eli ilmeisesti eivät pidä hiusvärikemikaaleista :D

Vierailija
19/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kerran ilmoitin ja suunnilleen naurettiin päin näköä. Että jos niitä on lähinnä märkätiloissa ja niiden lähettyvillä, niin ne on normaaleja ja tulee viemäreistä, eikä mitään ongelmaa ole. Harmittomia kuulemma sekä asunnolle että ihmisille. Tosiaan kerrostaloasunnoista kaikissa missä olen asunut noita on ollutkin kylppärissä, mutta enää en ole välittänyt niistä mitään.

No mun uudessa kerrostaloasunnossa en ole nähnyt neljän vuoden aikana ensimmäistäkään sokeritoukkaa, eli ei niitä kaikkialla ole. Kokemusteni jälkeen olin todella vainoharhainen niiden suhteen ja edelleen mulle nousevat inhon puistatukset, kun muistelen entisen asuntoni valtavaa sokeritoukkainvaasiota. 9

Vierailija
20/39 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut tuota BioKill-suihketta ja vaikuttaa varsin tehokkaalta. Paras puoli tosiaan on, ettei se haise yhtään eikä valmistajan mukaan ole vaaraksi lemmikeille tai lapsille. Meillä oli edellisessä kerrostalossa toukkia ja sain ainakin toukkahavainnot loppumaan kolmella käsittelyllä. Vähenivät siis ainakin huomattavasti, vaikka enhän tiedä jäikö niitä naapureille uutta invaasiota odottelemaan, koska muutimme pian pois.

Uuteen kotiin muutettaessa tarkkailin hysteerisen tarkasti ettei niitä tullut tavaroiden mukana, varauduin myrkyilläkin, mutta onneksi yhtä tekstiilien seassa piileskellyttä inhotusta lukuun ottamatta en ole koskaan bongannut niitä enää muuton jälkeen.