Onko normaalia, että kehitysvammaiset teinit käyttävät vaippaa?
Yhdessä kauan tuntemassani läheisessä perheessä (asumme ulkomailla, eli eivät voi tunnistaa itseään tekstistäni) on 5 poikaa, joista kolme ovat eri tasoisia kehitysvammaisia. Yksi heistä, 21-vuotias on lievästi kehitysvammainen (siis kehitysvammaisuuden ja heikkolahjaisuuden rajamailla), 17-vuotias syvästi kehitysvammainen ja nuorimmalla, 14-vuotiaalla, on keskivaikea kehitysvamma.
Vanhin poika kykenee siis tietysti itse hoitamaan suurimman osan asioistaan, ainoa, mistä lievän kehitysvammaisuuden huomaa on se, että on yksinkertainen (on siis jonkin verran rikostaustaa takana, ei ymmärrä miksi sellaiset asiat ovat väärin) ja hänen koulunsa meni todella heikosti (kävi siis erityisluokkaa). Muuten voisi luulla, että hän on ihan tavallinen mies - silti, nämä ystäväperheen vanhemmat ovat kertoneet että kys. poika joutui käyttämään vaippaa teini-ikään asti (jota en todellakaan ymmärrä). Syvästi kehitysvammaisen pojan vaipankäytön kyllä ymmärrän, sillä hän liikkuu pyörätuolilla, ei ole käynyt koskaan koulua, ei osaa edes syödä itse eikä kykene hallitsemaan suoltaan tai virtsarakkoaan.
Nuorimmalla on tälläkin hetkellä käytössä vaipat, joka vähän ihmetyttää minua. Tietysti hänen kehitysvammaisuutensa huomaa, mutta hän käy ihan normaalisti koulua (vaikkakin tietenkin "vammaisten luokkaa", joka on siis eri asia kuin isoveljensä käymä erityisluokka), osaa syödä ja pukea jne. Lisäksi poika osaa kyllä käydä itse vessassa.
Vanhempien (jotka ovat minulle siis todella läheisiä, eli tällaisistakin asioista voi puhua) asia tuli vähän aikaa sitten puheeksi, ja sanoivat, että pojalla on vaipat koska muutaman kerran viikossa hänelle saattaa käydä vahinko. Minusta tuo ei ole normaalia, sillä jos muutaman kerran viikossa pissa tulee housuihin, niin miksi sen vuoksi teini-ikäisen pojan pitäisi käyttää vaippaa 24/7?
Onko paikalla ketään, joka tietäisi asiasta paremmin kuin minä ja osaisi valaista minulle, miksi tuollainen käytäntö?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia ensimmäisen kehitysvammaisen lapsen syntymän jälkeen tehdään vielä lapsia lisää? Luulisi jo hälytyskellojen soivan että geeneissä on vikaa? Ja kahden vammaisen jälkeen tehdään vielä kolmas?
Maailmassa olisi orpolapsiakin vailla vanhempia. Pitäisi niihinkin hanoihin käydä kiinni. Insesti on laitonta syystäkin, ja niin pitäisi olla huonojen geenien levittäminenkin, jos todetaan vaikeavammaisuutta aiheuttava geenivirhe.
Sinullakin voi olla sellainen geeni. Saat terveitä lapsia ja kenties hekin saavat terveitä lapsia. Joskus sitten sattuu niin, että myös toisella vanhemmalla on sama virheellinen geeni. Tämäkin pariskunta ehtii ehkä saada useamman lapsen ja sitten lapset alkavat taantua. Jotkut periytyvät vammat näkyvät heti, jotkut vasta kouluiässä. Jos ihan tarkkoja ollaan, sanomasi perusteella kukaan ei saisi hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Niin no...onhan ne kiinalaiset pelinarkitkin vaipoissa, koska ei voi käydä vessassa, ettei vaan pelit mene pilalle.
Keskiakaiset sotilaatkin tekivät haarniskoissaan housuun, olisivat varmasti olleet iloisia jos vaipat olis olleet jo silloin yhtä hyviä kuin nykyään.
Myös monet urheilijat esim. maratoonarit paskoo housuun, jos tulee hätä kesken suorituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syvästi kehitysvammainenkin käy koulua. Tuon ikäinen on käynyt peruskoulun.
Luonnossa tuollaiset eivät selviäisi. Minun mielestä noin pahasti kehitysvammaisen hengissä pitäminen on karmeaa rääkkäystä ja ihmisarvoa loukkaavaa.
Sinua se taitaa enemmän loukata kuin kehitysvammaisia itseään.
Mä en ainakaan haluaisi pitää keharia hengissä. Ihan tuttavaperheen kautta tiedän, millaista rumbaa on elää kolmen kehitysvammaisen kanssa, minkälaisia ovat geenivirheen takia. Ja onko oikein tehdä tietoisesti vammaisia lapsia, jos on tiedossa, että seuraavatkin lapset ovat vammaisia? Miksi sen lapsen tulee olla oma silläkin ehdolla, että se on vaikeasti kehitysvammainen, joka ei liiku, syö ja käy vessassa itse eikä tunnista edes aikuisenakaan omaa nimeä, tunnista oksennuksen ja syömisen eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syvästi kehitysvammainenkin käy koulua. Tuon ikäinen on käynyt peruskoulun.
Luonnossa tuollaiset eivät selviäisi. Minun mielestä noin pahasti kehitysvammaisen hengissä pitäminen on karmeaa rääkkäystä ja ihmisarvoa loukkaavaa.
Mä en ainakaan haluaisi pitää keharia hengissä. Ihan tuttavaperheen kautta tiedän, millaista rumbaa on elää kolmen kehitysvammaisen kanssa, minkälaisia ovat geenivirheen takia. Ja onko oikein tehdä tietoisesti vammaisia lapsia, jos on tiedossa, että seuraavatkin lapset ovat vammaisia? Miksi sen lapsen tulee olla oma silläkin ehdolla, että se on vaikeasti kehitysvammainen, joka ei liiku, syö ja käy vessassa itse eikä tunnista edes aikuisenakaan omaa nimeä, tunnista oksennuksen ja syömisen eroa.
Tuttavaperheesi siis todella tiesi etukäteen jokaisen lapsen vamman? Tiesit kai, että ihmistä ei saa tappaa vammankaan takia. Miten ajattelit, että hengissä pitämättömyys toteutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheesi siis todella tiesi etukäteen jokaisen lapsen vamman? Tiesit kai, että ihmistä ei saa tappaa vammankaan takia. Miten ajattelit, että hengissä pitämättömyys toteutetaan?
Ehkä lakia pitäisi muuttaa? Eutanasia sallittaisiin, jos siis kyseessä on sellainen tapaus, että on käytännössä elävä kuollut. Samaa käytäntöä voisi toteuttaa hyvin sairaiden vanhusten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia ensimmäisen kehitysvammaisen lapsen syntymän jälkeen tehdään vielä lapsia lisää? Luulisi jo hälytyskellojen soivan että geeneissä on vikaa? Ja kahden vammaisen jälkeen tehdään vielä kolmas?
Johtuu yhteiskunnan tunteellistumisesta ja ylihumanisoimisesta, miksi vammaisiksi todettuja sikiöitä tai tietoisesti geenivirhettä kantavana synnytetään näitä yhteiskunnan huollettavaksi.
Tämän takia ensimmäistä kertaa historiassa syntyy eniten tyhmempiä ja sairaampia ihmisiä, ja samaan aikaan älykkäät tekee vähemmän lapsia. Suomen geeniperimä on entistä heikompi.
Miettikää hoitolaitoksissa olevia vaikeasti kehitysvammaisia, jotka ei näe syömisen ja oksennuksen eroa eivätkä tunnista edes aikuisena omaa nimeään. Syyllistäkää sitten abortin tehneitä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa ei selviäisi moni muukaan sairas ihminen. Sydänsairaat, syöpäsairaat, diabeetikot yms. kaikki kuolisivat ilman nykyajan lääkkeitä ja leikkauksia. Mihin se raja vedetään? Kenen elämä on elämisen arvoista ja kenet sopii lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa ei selviäisi moni muukaan sairas ihminen. Sydänsairaat, syöpäsairaat, diabeetikot yms. kaikki kuolisivat ilman nykyajan lääkkeitä ja leikkauksia. Mihin se raja vedetään? Kenen elämä on elämisen arvoista ja kenet sopii lopettaa?
Harvoin diebeetikko on työkvytön. Syöpäsairas voi parantua, kehitysvammainen ei. Miksi rääkätä pahasti kehitysvammaisia, jotka ovat käytännössä eläviä ihmisraatoja. Ei me pahasti sairaita ja vammaisia eläimiäkään kohdella noin. Meillä arvostetaan elämää kuoleman ja olemassa olemisen sijaan.
..kehitysvammaiset eivät ole normaaleja.
Vierailija kirjoitti:
..kehitysvammaiset eivät ole normaaleja.
Miksi näin tekniikan huippuaikoinakin niitä pidetään elossa? Eugeniikka takaisin!
Lapsen aivopeseminen vegaaniksi tekee lapsesta älyllisesti jälkeenjääneen B12-vitamiinin puutteen takia. Varmasti tulee terveydenhoitokulut nousemaan tätä myötä.
Maailmassa olisi orpolapsiakin vailla vanhempia. Pitäisi niihinkin hanoihin käydä kiinni. Insesti on laitonta syystäkin, ja niin pitäisi olla huonojen geenien levittäminenkin, jos todetaan vaikeavammaisuutta aiheuttava geenivirhe.