Onko normaalia, että kehitysvammaiset teinit käyttävät vaippaa?
Yhdessä kauan tuntemassani läheisessä perheessä (asumme ulkomailla, eli eivät voi tunnistaa itseään tekstistäni) on 5 poikaa, joista kolme ovat eri tasoisia kehitysvammaisia. Yksi heistä, 21-vuotias on lievästi kehitysvammainen (siis kehitysvammaisuuden ja heikkolahjaisuuden rajamailla), 17-vuotias syvästi kehitysvammainen ja nuorimmalla, 14-vuotiaalla, on keskivaikea kehitysvamma.
Vanhin poika kykenee siis tietysti itse hoitamaan suurimman osan asioistaan, ainoa, mistä lievän kehitysvammaisuuden huomaa on se, että on yksinkertainen (on siis jonkin verran rikostaustaa takana, ei ymmärrä miksi sellaiset asiat ovat väärin) ja hänen koulunsa meni todella heikosti (kävi siis erityisluokkaa). Muuten voisi luulla, että hän on ihan tavallinen mies - silti, nämä ystäväperheen vanhemmat ovat kertoneet että kys. poika joutui käyttämään vaippaa teini-ikään asti (jota en todellakaan ymmärrä). Syvästi kehitysvammaisen pojan vaipankäytön kyllä ymmärrän, sillä hän liikkuu pyörätuolilla, ei ole käynyt koskaan koulua, ei osaa edes syödä itse eikä kykene hallitsemaan suoltaan tai virtsarakkoaan.
Nuorimmalla on tälläkin hetkellä käytössä vaipat, joka vähän ihmetyttää minua. Tietysti hänen kehitysvammaisuutensa huomaa, mutta hän käy ihan normaalisti koulua (vaikkakin tietenkin "vammaisten luokkaa", joka on siis eri asia kuin isoveljensä käymä erityisluokka), osaa syödä ja pukea jne. Lisäksi poika osaa kyllä käydä itse vessassa.
Vanhempien (jotka ovat minulle siis todella läheisiä, eli tällaisistakin asioista voi puhua) asia tuli vähän aikaa sitten puheeksi, ja sanoivat, että pojalla on vaipat koska muutaman kerran viikossa hänelle saattaa käydä vahinko. Minusta tuo ei ole normaalia, sillä jos muutaman kerran viikossa pissa tulee housuihin, niin miksi sen vuoksi teini-ikäisen pojan pitäisi käyttää vaippaa 24/7?
Onko paikalla ketään, joka tietäisi asiasta paremmin kuin minä ja osaisi valaista minulle, miksi tuollainen käytäntö?
Kommentit (33)
No varmaan siksi ettei niitä vahinkoja voi ennakoida. Olisiko kiva, jos poika kusisi esim sinun uudelle sohvallesi tai vaikka koulussa housuihin?
No ei tuo kuulosta minustakaan hyvältä käytännöltä. Tuostahan tulee jo vaippaihottumaa.
Erityislapset eivät ole samanlaisia keskenäänkään, joita voisi laittaa samaan muottiin.
Älyllinen kehitysvamma ei välttämättä liity millään tapaa kykyyn pidättää virtsaa, koska ongelma voi olla myös fysiologinen. Monestihan kehitysvammaisilla ei ole pelkästään kehitysvammaa vaan myös muita ongelmia joista omat diagnoosit.
Jos poika osaa käydä vessassa niin en näe syytä tuolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos poika osaa käydä vessassa niin en näe syytä tuolle.
Virtsankarkailu tuskin tuossakaan tapauksessa johtuu siitä että ei osaisi käydä tai kävisi vessassa. Neurologisen ongelman takia henkilö vain ei ehkä joka hetki hallitse rakkoa.
Minkä ihmeen takia ensimmäisen kehitysvammaisen lapsen syntymän jälkeen tehdään vielä lapsia lisää? Luulisi jo hälytyskellojen soivan että geeneissä on vikaa? Ja kahden vammaisen jälkeen tehdään vielä kolmas?
Niin no...onhan ne kiinalaiset pelinarkitkin vaipoissa, koska ei voi käydä vessassa, ettei vaan pelit mene pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia ensimmäisen kehitysvammaisen lapsen syntymän jälkeen tehdään vielä lapsia lisää? Luulisi jo hälytyskellojen soivan että geeneissä on vikaa? Ja kahden vammaisen jälkeen tehdään vielä kolmas?
Ehkä kehitysvamma ei näkynyt syntymän jälkeen tai edes ollut silloin vielä. Joskus perheessä voi olla jo kaikki lapset ennen kuin kehitysvamma tulee ilmi. Huonolla tuurilla kaikilla lapsilla voi olla eri syystä johtuva kehitysvamma. Kehitysvamma ei läheskään aina ole geeneistä johtuvaa.
Kyllä syvästi kehitysvammainenkin käy koulua. Tuon ikäinen on käynyt peruskoulun.
Meillä teinillä keskivaikea kehitysvamma ja oppi kuivaksi ollessaan 4 vuotta ja 4 kuukautta.
Opettaminen oli rankkaa ja meitä painostettiin.
Piti kantaa poika vessaan.
Samalla tavalla sitten opetin kuopuksen joka oli kuiva kun täytti 2 vuotta.
Taisi olla eka kuiva tarhan omassa ryhmässään.
Eron näki miten helppo oli opettaa kuivaksi terve lapsi. Kehitysvammaisen kanssa on panostettava ja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syvästi kehitysvammainenkin käy koulua. Tuon ikäinen on käynyt peruskoulun.
Luonnossa tuollaiset eivät selviäisi. Minun mielestä noin pahasti kehitysvammaisen hengissä pitäminen on karmeaa rääkkäystä ja ihmisarvoa loukkaavaa.
Kyse ei ole sinun lapsestasi joten et voi tarkasti tietää syitä vaipan käytön taustalta. Eiköhän ne vanhemmat tiedä paremmin kuin sinä mikä on heidän lapsilleen parhaaksi.
Kyllä vanhimman lievästi kehitysvammaisen tulisi olla jo melko itsenäisesti omillaan ja erilaisissa sosiaalisissa kerhoissa yms. Ovatko nämä lapset jatkuvasti kotona, eivätkö käy missään tuetussa kehitysvammaistoiminnassa. Onko kyseessä vanhempien laiskuus. Millaisia nämä vanhemmat ovat. Huonoimmillaan tulee mieleen jopa hyväksikäyttö. Kyllähän terveydenhuoltohenkilökunnan pitäisi olla mukana tukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa tuollaiset eivät selviäisi. Minun mielestä noin pahasti kehitysvammaisen hengissä pitäminen on karmeaa rääkkäystä ja ihmisarvoa loukkaavaa.
Harva meistä luonnossa selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva meistä luonnossa selviäisi.
Tiedätkö, mitä eläimet tekee kehitysvammaisille? Hylkää ne. Ne hakuaa terveitä jälkeläisiä. Nykyään pidetään väkisin elossa ihmistä, vaikka tilanne olisi mikä.
Housuunpaskominen on normaalia. Kaikki muu on homojen hommaa!
Ei se ole mies eikä mikään joka ei housuunsa pasko.
Paskanna jo tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua se taitaa enemmän loukata kuin kehitysvammaisia itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kehitysvamma ei näkynyt syntymän jälkeen tai edes ollut silloin vielä. Joskus perheessä voi olla jo kaikki lapset ennen kuin kehitysvamma tulee ilmi. Huonolla tuurilla kaikilla lapsilla voi olla eri syystä johtuva kehitysvamma. Kehitysvamma ei läheskään aina ole geeneistä johtuvaa.
Nimenomaan.
Lievä kehitysvamma voi tulla ilmi vasta kouluiässä, vaikea 2-3v iässä.
Kaikki kv:t eivät näy päällepäin eivätkä missään seulonnoissa.
Kyllä siihen mennessä ehtii lapsirakas muutamat mukulat lisää pyöräyttää, ennen kuin totuus valkenee.
Meillä kävi juuri noin.
Ja kun mukaan mahtui kaksoset ja yksi ehkäisyn pettäminen, siinäpä sitten huomaa omaavansa suurperheen, jossa 2 x kv.
Tuo virtsa/ulostehomma on yksilöllistä, varmaan on joku neurologinen probleema ap:n mainitsemalla tapauksella.
Tokan ja kolmannen pojan kohdalla on normaalia, mutta en minäkään ymmärrä miksi vanhimman pojan olisi pitänyt pitää vaippaa teiniksi asti. Kyllähän heikkolahjainen osaa vessassa käydä.