Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisäinen ääni arvostelee itseäni koko ajan. Muilla samaa?

Vierailija
22.08.2019 |

Onko täällä muita, joilla sisäinen ääni moittii ja arvostelee itseään koko ajan? Kuulen päässäni jatkuvasti arvostelevan äänen, joka moittii joka asiasta varsinkin töissä.

Esimerkkejä:

- Käyn vessassa töissä --> ääni pääni sisällä sanoo "pitääkö tuonkin istua jatkuvasti vessassa"
- Laitan kahvin valmiiksi --> ääni sanoo "kyllä tuo keittää aina niin pahaa kahvia"
- Unohdan jonkun pienen jutun --> "miten tuo on niin tyhmä"

Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon. Sisäinen ääni moittii ja arvostelee koko ajan. Kuvittelen, että työkaverit ajattelevat noin. Tämä on oikeasti todella raskasta. Onko muilla samaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat syyllisyydentuntoista ja huolestunutta kansaa.

Vierailija
2/7 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tuollaista havainnut. Ap, ammattiauttajalla mars mars.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta itseäsi kuin kannustaisit kivaa kaveria: kyllä se tästä! Hyvin menee. Vähän väsyttää mutta älä anna periksi!

Eli ala puhua itsellesi lempeämmin.

4/7 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuollaista ongelmaa, mutta olen kyllä muuten turhan itsekriittinen.

Todellisuudessa työkaverisi ja muut ympärilläsi olevat ihmiset eivät vahtaa tekemisiäsi ja ajattele noin, kuten näköjään itsekin ymmärrät.

Kannatan myös sitä, että alkaa tietoisesti ajatella myönteisemmin itsestään. Ei välttämättä niin, että kumoaa kriittisen sisäisen äänen ajatuksen ja "väittelee" sen kanssa, vaan sopivissa, luontevissa tilanteissa ajattelee jonkin myönteisen ajatuksen itsestään: "Olen tosi iloinen, että onnistuin tässä asiassa, hyvä minä!" tms.

Jos ongelma on raskas ja jatkuva, voisi kyllä olla hyötyä psykologistakin.

Vierailija
5/7 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten oppisin olemaan lempeämpi itseäni kohtaan. Olen todella ankara itselleni. Muita kohtaan olen kyllä kannustava ja lempeä, mutta itseäni moitin ihan kaikesta.

Ap.

Vierailija
6/7 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Äitini ääni/puhetyyli, en koskaan ollut hänelle riittävä. Vuosien terapian jälkeen on paljolti korvautunut terapeutin myötätuntoisilla sanoilla. Aloin myös suosia sellaisia ihmisiä ystävinä, jotka kohtelevat minua hyvin ja kannustaen, mikä on vahvistanut tämän uuden ystävällisen sisäisen äänen kehittymistä.

Vierailija
7/7 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain itsekriittisyyttä tämä on varmaan minullakin. Jotenkin pystyn ymmärtämään, että kukaan ei ajattele minusta noin töissä, mutta silti ääni soimaa minua koko ajan. Pelkään olevani jatkuvan arvostelun kohteena. Olin kerran työpaikassa, jossa oikeasti oli yksi tyyppi, joka arvosteli muita ja huusi ja valitti ihan turhasta. Se pahensi entisestään tätä ja vaikutti itsetuntoon.

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän