Tutkija Ylelle: Sanna Marinin 6-tuntinen työaika tulee toteutumaan
Kommentit (37)
Ei tule tapahtumaan. Sitä päivää ei tule, että 6 tunnin työstä maksettaisiin 8 tunnin palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole varaa lyhentää työaikaani.
Vaikka palkka pysyy samana? En ymmärrä.
Miksi se pysyisi samana, kun fakta on, että lyhyempi työpäivä tarkoittaa pienempää tulosta?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan. Sitä päivää ei tule, että 6 tunnin työstä maksettaisiin 8 tunnin palkka.
Tarkoitit, että Suomessa ei tule tapahtumaan noin?
https://www.is.fi/tyoelama/art-2000000946593.html
Tuossa yksi hyvä esimerkki.
Jos saa päivän työt tehtyä kuudessa tunnissa, niin miksi ei voisi lähteä kotiin? Ei tietysti toimi kaikilla aloilla ja kaikissa ammateissa, mutta monissa voisi toimiakin. Mulla ei ole lainkaan työaikaa vaan ainoastaan deadlinet, milloin hommien pitää olla valmiina. Mulle maksetaan siis siitä, että teen jonkin asian eikä siitä, montako tuntia käytän sen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toteutunutkin jo aika monella. Sitä kutsutaan osa-aikatyöksi.
Kyse on myös siitä, että työ tehdään samalla palkalla, kuin 8h-työpäivät. Joten huono-palkkaiset osa-aikatyöt ovat ihan eri asia.
Hetkinen, nyt kikytellään ja sillä on kuulemma tuottavuus noussut. Miten ihmeessä on varaa pian tehdä 6-tuntista päivää 8 tunnin palkalla? Nimim. Hämmentynyt
Palkka ei pysu samana vaan laskee. Mutta niin laskee kikilla muillakin ja palvelut ja hyödykkeet halpenee. Ostovoima ei juuri putoa.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistomaailmassa tutkijat ovat tätä kokeilleet jo vuosikymmeniä. Jotkut onnistuvat keikkumaan jopa alle 10 tunnin työviikoilla. Eipä ne tutkijoiden palkatkaan häävejä ole, joten en ihmettele, jos ei niin kiinnosta siellä yliopiston käytävillä hissutella.
Sinähän sen tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa päivän työt tehtyä kuudessa tunnissa, niin miksi ei voisi lähteä kotiin? Ei tietysti toimi kaikilla aloilla ja kaikissa ammateissa, mutta monissa voisi toimiakin. Mulla ei ole lainkaan työaikaa vaan ainoastaan deadlinet, milloin hommien pitää olla valmiina. Mulle maksetaan siis siitä, että teen jonkin asian eikä siitä, montako tuntia käytän sen tekemiseen.
Toi olisikin hauskaa! Kun mä saan pakolliset iltahommat kaupassa tehtyä, laitan ovet kiinni paria tuntia aiemmin. Tekisi mieli nyt jo kokeilla😁
Kertokaahan että miten tämä työajan lyhennys toteutettiin 1960-luvulla, kun lauantaista tuli vapaapäivä? Piennenikö palkka vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Se päivä on jo tullut rahanarvon muutoksen myötä. 6 tunnin työpäivä verrautuu 2000-luvun alun 8 tunnin työpäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pysyisi samana, kun fakta on, että lyhyempi työpäivä tarkoittaa pienempää tulosta?
Riippuu paljon alasta. Erittäin harva ihminen jaksaa tehdä kahdeksaa tuntia täydellä teholla.
Katso tuo linkki Porchen esimerkistä, mitä testattiin jo muutama vuosi sitten. Kuuden tunnin työpäivään siiryminen nosti tehokkuutta 6%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi olisikin hauskaa! Kun mä saan pakolliset iltahommat kaupassa tehtyä, laitan ovet kiinni paria tuntia aiemmin. Tekisi mieli nyt jo kokeilla😁
Entäs esimerkiksi henkilöt, jotka hyllyttävät tavaraa? Jos sovitaan päivän alussa, että kun on x määrä lavoja purettu ja hyllytetty, niin saa lähteä kotiin.
Toki kassalla hieman huonompi toteuttaa tuollaista, mutta voisi tehdä vaikka puolet ja puolet kassa- ja hyllytyshommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon alasta. Erittäin harva ihminen jaksaa tehdä kahdeksaa tuntia täydellä teholla.
Katso tuo linkki Porchen esimerkistä, mitä testattiin jo muutama vuosi sitten. Kuuden tunnin työpäivään siiryminen nosti tehokkuutta 6%.
Minun työssäni kaksi tuntia lyhyempi työpäivä tarkoittaa sitä, että kone käy kaksi tuntia lyhyemmän ajan. Tarkoittaa siis, että työajan lyhennys ei lisää tehokkuutta, koska kone ei osaa motivoitua toimimaan nykyistä nopeammin. Näin ollen työnantajalla ei ole syytä maksaa kahdeksan tunnin palkkaa kuuden tunnin työstä, eikä minulla ole varaa jäädä ilman koko kahdeksan tunnin palkkaa.
Tutkija tyrmää kiky-tutkimuksen tulokset?! Ai noita voi tyrmätä ihan mielensä mukaan jos ei satu sopimaan omaan agendaan?? Minäpä sitten tyrmään koko ilmastonmuutoshysterisoinnin ja nyt voidaan keskittyä johonkin tärkeämpään eli kehittämään saasteetonta (tai vähäsaasteisempaa) energiaa järkevällä tavalla sekä parantamaan suomen talouden perusteita jotta suomella on jotain vääntövoimaa kaupata sitä uutta saasteetonta energiatekniikkaa muillekin.
Vihertyyli nimittäin vain haittaa ongelman ratkaisua koska nuo ei tajua tekniikasta mitään ja haluaa täysmuutoksen tekniikkaan jota ei ole edes olemassa hetijustnyt ja ilman luonnollisia välivaiheita.
Kaupoissakin voidaan siirtyä tuohon. Vuorojen välissä on 2h paussi jolloin kauppa laitetaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksasta kuuteen tuntiin siirtymällä jää ruokatunti ja tauko pois, joten jo siitä tulee lisää tehokkuutta.
Johan se toteutuu, nimittäin kansanedustajilla. Jos lasketaan todellinen työllinen aika, niin saattaa jäädä jopa alle tuon kuuden tunninkin päivässä. Istuntokausien aikaan aktiivista työaikaa pitäisi olla viikossa neljä päivää, mutta lieneekö sitäkään. Lomia on niin, että heikompia hirvittää. Palkan kun jakaisivat myös aktiivisen työajan mukaan, niin yhteiskunta käärisi mojovat säästöt.