Opiskelu, perhe ja muutto kauas
Olen harkinnut hakevani opiskelemaan mielenkiintoisen oloista ammattia. Ainoa vain, että koulu on Itä-Suomessa, kun me nyt asumme Varsinais-Suomessa. Opintojen alkaessa lapsemme olisi 3-vuotias. Opinnot kestäisivät 1,5 vuotta. Mietin nyt vain sitä, että kannattaako meidän kaikkien muuttaa Itä-Suomeen, vai onnistuisiko viikonloppukulkeminen noin pienen lapsen takia. Itse en lähtökohtaisesti haluaisi pysyvästi muuttaa asumastani kaupungista, enkä enää oikein jaksaisi pitkän matkan muuttorumbia varsinkaan, jos asuminen olisi vain väliaikaista.
Mieheni on ainakin alustavasti tukenut tätä päätöstä, mutta ymmärrän hänen haluttomuutensa muuttaa itään, kun hänkin jo kaipaa pysyvyyttä elämäänsä. Olemme olleen jo 8 vuotta yhdessä ja ehtineet minun liikkuvuuteni takia asua neljässä eri kaupungissa. Olemme siis töiden takia muuttaneet aina parempaan sijaintiin. Miehen työ ei ole este muutoille, mutta hyppy tuntemattomaan on ymmärrettävä pelko.
Olisiko teillä mielipidettä asiaan?
Tässä on onneksi vielä vuosi aikaa miettiä, eikä toki ole ollenkaan sanottu, että edes pääsisin opiskelemaan. Olisi vain kiva lukea kaikki mahdolliset näkökulmat asiaan.
Ap