Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä järjestelmällinen ihminen, kerro miten saisin tehtyä seuraavat kotityöt:

Vierailija
20.08.2019 |

Nyt on paha aloittamisen vaikeus. Viikonloppuna on tulossa vieraita ja meillä koti aivan kesäterässä. Suurin osa töistä on minun vastuullani, mutta tämä ei ole se ongelma. Olen lomalla ja miehellä on muutenkin vastuulla muita yhteisiä asioita tulevina päivinä ja lapset ovat niin pieniä, etteivät ole vielä varsinaisesti avuksi. Lähinnä mietin, mistä aloittaisin, koska töitä on niin paljon.

Kyseessä perhehuusholli talossa (noin 200 m2), jossa on kaksi kerrosta. Pitäisi järjestellä, imuroida ja pyyhkiä pölyt, mielellään myös lattiat. Pihalla on ajamatta nurmikko ja siistimättä pihakalusteet, pöydät ja muut. Hommaa on niin paljon, etten osaa aloittaa mistään järkevästä. Jäin siivoamaan jääkaappia ja silittämään pöytäliinoja, vaikka ajatukseni oli siivota tänään koko keittiö ja ruokailutila.

Mistä te järjestelmälliset ja siistit ihmiset aloittaisitte tällaisessa tilanteessa. Pitäisikö siivota ensin esim. yläkerta ja huomenna alakerta ja hoitaa ylihuomenna piha kuntoon? Vai ensin makuuhuoneet, sitten vessat ja kylppärin ja viimeiseksi keittiön (tiskit ja muut tietysti hoidetaan päivittäin)?

Miten SINÄ suunnittelisit ja toteuttaisit tällaisen projektin? Aikaa on tämä ilta, huominen ja ylihuominen. Tarkoitus olisi vähän myös lomailla eli levätä, joten käyttäisin työhön mieluiten muutaman tunnin jokaisena päivänä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros kerrokselta. Ylhäältä alas. Vessat viimeiseksi. Pääasia että aloittaa, järjestys sinänsä sama.

Vierailija
2/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina 1 tilan kerrallaan kokonaan. Ja jos on kiire niin ei tosiaan mitään pöytäliinojen silittelyä (ellei juuri se pöytäliina jota aikoo käyttää vieraiden tullessa) ja muuta turhaa vaan suuret linjat vaan. 

Itse varmaan tekisin ensin alakerran, jos siellä on ensin näkyvät tilat kuten keittiö ja olkkari. Sitten yläkerran ja pihan viimeksi jos jää aikaa. Ja ehdottomasti aloittaisin keittiöstä, se kun on yleensä se v-mäisin tapaus siivota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vessat ja ne tilat joissa vieraat on. Sisääntulo edustavaksi.

Siitä sitten ehtimisen mukaan loitommas ja loitommas.

Vierailija
4/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin raivaat tavarat paikoilleen, kaikki mikä ei kuulu sinne missä se nyt on, niin ne oikeille paikoilleen. Sen jälkeen aloitat ylhäältä huone kerrallaan (jos lapsia niin ne mukaan) ja etenet alas.

Matot ulos, imurointi, pölyjen pyhintä (staattinen liina loistava) tahrat pois, vessan pesu, muut kosteat tilat, peilit ja viimeisenä lattiat.

Ulkotyöt jättäisin viimeiseksi tai sitten aloittaisin niistä.

Itse aloittaisin yläkerrasta siksi koska sinne lasten jäljiltä kantautuu tavaraa niin paljon ja sen siivoan nopeiten. Alakerrassa on enemmän tekemistä. Pihan jättäisin viimeiseksi koska se ei ole se olennaisin. Mutta jos aikaa on reilusti, jakaisin hommia eri päiville.

Tänään pesisin kosteat tilat ja leikkaisin nurmikon, huomenna raivaisin tavarat ja aloittaisin jo yläkertaa ja torstaina alakerta ja ulkona sen minkä jaksaa. Perjantaina laittaisin kukkia maljakkoon ja rentoutuisin ennen vieraiden tuloa.

Vierailija
5/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin itse näin:

Keskiviikkona keräisin kaiken ylimääräisen tavaran pois ja järjestäisin loput paikoilleen. Kierrä huone huoneelta koko talo mukana muutama iso jätesäkki, johon keräisin kaikki roskat, toiseen likaiset vaatteet ja kolmanteen kierrätykseen menevät tavarat. Samalla pyyhkisin pölyt. Jos tavaraa on paljon, se riittää yhdelle päivälle. Jos energiaa vielä jää, siivoa keittiö. Pesisin pyykkiä koko päivän.

Torstaina siivoaisin keittiön, imuroisin ja pesisin lattiat sekä vessat. Pesisin pyykkiä koko päivän. Palkkioksi muutama lasi viiniä tai muuta herkkua. 

Perjantaina vaihtaisin lakanat, pyyhkisin keittiön kaapit, peilit ja ikkunat nopeasti sisältäpäin sekä muuta pientä mielestäni tärkeää. Ostaisin tuoreita kukkia. Jos energiaa on, voisin ehkä jaksaa leikata nurmikon, mutta tuskinpa jaksaisin. 

Seuraavalla viikolla vasta pihan kimppuun.

Vierailija
6/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matot pihalle

Tamppaus

Koko talon imurointi

Pölyt koko talosta

Vessat ja kylppäri

Lattiat koko talosta

Matot sisälle paikalleen

Pihatyöt

Pyykkejä voi pestä siinä sivussa

Näin sujuu mun lähes jokainen lauantai

Imuroin päivittäin

Vierailija
7/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen lisää... Ikkunat kannattaa myös pestä yhtenä päivänä ja vaihtaa vieraille puhtaat lakanat.

Vierailija
8/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöpyykö ne vieraat teillä? Jos ei, niin unohda makkarit.

Vierailija
9/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen järjestelmällinen, mutta saan itseni toimimaan kaivamalla imurin ja muut siivousvälineet esille ja jättämällä ne keskelle olohuoneen lattiaa. Ei niitä kauaa viitsi siinä katsella. Hölmön hommaa, mutta samalla tavalla saan tartuttua silitettäviin vaatteisiin. Silityslauta esille vain.

Seuraava vaihe on kaikenlaisen ylimääräisen tavaran poiskerääminen ja mattojen rullaaminen tamppaamista varten. Siitä se homma etenee omalla painollaan

Tapanani on siivota ensin alakerta. Neliöitä on vain noin 100, mutta roinaa sitäkin enemmän. Pölyjä saa kyllä olla pyyhkimässä jatkuvasti.

Vierailija
10/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos yksityiskohtaisista ohjeista! Myönnän, etten ole viime aikoina jaksanut edes viedä mattoja ulos, vaan olen pelkästään imuroinut. Joissakin huoneissa maton reunojen päällä on raskaita kalusteita (esim. sohva), joten olen vain imuroinut ja pessyt lattian näkyviltä osin. Nyt voisin kyllä viedä matot ulos, koska onhan se siivoaminenkin paljon helpompaa tyhjiltä lattioilta. 

Jätän tosiaan sen nurmikosta huolehtimisen viimeiseksi ja siivoan ensisijaisesti sisällä. Luulen, että laadin näiden listojen pohjalta jonkinlaisen aikataulun, jotta en unohdu tekemään epäolennaisia asioita vaan saisin juuri ne tärkeät "isot linjat" kuntoon. Tänään otan vielä sen roskapussin ja keräilen askartelupaperisilpun, nenäliinat, kuitit, tyhjät shampoopullot ja muut nurkissa pyörivät roskat ensin pois ja menen sitten pesemään märkätilat. Tästä se lähtee!

Ap

Vierailija
11/11 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöpyykö ne vieraat teillä? Jos ei, niin unohda makkarit.

Näin tekisinkin, jos eivät yöpyisi. Vieraat (2 aikuista + lapsi) ovat kuitenkin meillä koko viikonlopun.

Ap