Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko autolla ajaminen vaikeaa?

Vierailija
20.08.2019 |

Autokoulu lähestyy. Koitko auton ajamisen vaikeaksi ja onko ajamisen oppiminen hankalaa, jos ei ole ajanut koskaan muulla kuin polkupyörällä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu harjoittelemalla.

Vierailija
2/31 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa. Pääasia on että ei hätäile ja on rauhallinen.

Mutta tärkeää on saada suunsa auki jos joku asia ei omasta mielestä suju. Jos auton perushallinta (kaasu-kytkin-vaihteet) ei vielä oikein suju, pyydä rohkeasti että harjoittelette sitä vielä lisää ennen kuin menette vilkkaaseen liikenteeseen. Itse menin ensin liian nopeasti kaduille ja aluksi en ehtinyt kunnolla havainnoida liikennettä kun kaikki keskittyminen meni auton perushallintaan. Pyysin sitten yhden lisätunnin parkkiksella ja homma alkoi sujua ihan eri malliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen tottuu harjoittelemalla.

Joskus motoristen asioiden oppiminen on minulle vaikeaa, esimerkiksi pienenä minulle tuottivat ongelmia kengännauhat ja saksilla leikkaaminen. Siksi pelkään etten opi autokoulussa tarpeeksi nopeasti ja jokin asia takkuilee kovin.

Vierailija
4/31 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse auton käyttö on helppoa. Täällä pääkaupunkiseudulla on välillä haastavaa selvitä liikenteessä törttöilevistä kuskeista (etenkin eläkeläiset ruuhkan joukossa ja ulkomaan kilvissä olevat autot) sekä suuresta määrästä todella kovaa ajavia pyöräilijöitä. Mutta kyllä se siitä, kun vaan muistaa että ajaessa ei räplätä kännykkää tai muuten keskitytä epäolennaiseen ja että pyöräilijöitä voi singahtaa _aivan_ mistä vaan.

Vierailija
5/31 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se aika vaikeaa siinä mielessä, että stressitön ajo ja rutiinit vaativat vuosia ja tuhansia kilometrejä kehittyäkseen. Toki ajokortin vastikään saanut pääsee paikasta a paikkaan b, jos on tuttua seutua ja saa rauhassa ajella, mutta ei sillä ajokokemuksella vielä kannata lähteä stadin ruuhkaan oudoille kaduille....

Anna siis itsellesi aikaa. Aja aina, kun vain voit. Ja tosiaan, opettele ihan ekana perushallinta: miten jalat ja kädet toimivat yhteistyössä vaihteita vaihtaessa ja jarrutettaessa. Jos autossasi ei ole mäkilähtöavustinta, opettele käsijarrun avulla mäkilähtö, niin autosi ei pysähdy ja lähde valumaan...

Ja huom - älä tee monen naisen mokaa ja anna poikaystävän/miehen vallata autoa niin, että ajotaitosi kuihtuu pois. Aja paljon!

Vierailija
6/31 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä törttöilevien määrän perusteella sanoisin että se on todella monelle hyvin, hyvin vaikeaa.

Opettele liikennesäännöt kunnolla ja noudata niitä, opettele ennakoimaan, keskity ajaessasi vain ajamiseen ja lähde matkaan ajoissa, niin et todennäköisesti ole yksi törttöilijöistä.

Vierailija
7/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä oppinut ajamaan yrityksistä huolimatta. Yritin inssiä varmaan 5 kertaa mutta ei siitä vaan tullut mitään ja lopulta luovutin. Edelleen suhtaudun autoihin pienellä katkeruudella 

Vierailija
8/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon ajavana totean että toisille lähes mahdotonta

Vierailija
9/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu säästä. Musta jää, eläimet, pimeys ja huono näkyvyys tuottavat haasteita. 

Vierailija
10/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa on vaikeaa, kun pitää samaan aikaan keskittyä kaikkeen kun esim. vaihteiden vaihto, ratin käyttö, nopeuden huomioiminen, ympäristön huomioiminen yms. ei tule vielä automaattisesti. Helpottuu huomattavasti kun oppii nuo niin ettei jokaiseen tarvitse koko aikaa tietoisesti kiinnittää huomiota.

Vierailija
11/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko automatic vaikeaksi kokevalle helpompi?

Vierailija
12/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mikäli pystyy ajamaan asiallisesti ja liikennesääntöjen mukaan eikä leiki jotain formula-/rallikuskia siviililiikenteessä.

Vierailija
13/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöautoa nyt ei kukaan tarvitse mihinkään.

Vierailija
14/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on vaikeaa jos jännittää hirveästi.

Vierailija
15/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, mikäli pystyy ajamaan asiallisesti ja liikennesääntöjen mukaan eikä leiki jotain formula-/rallikuskia siviililiikenteessä.

Siis helppoa ajaa jos pystyy ajamaan.

Vierailija
16/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko automatic vaikeaksi kokevalle helpompi?

On, vähän hiinä ja hiinä kannattaako useimpien enää ajaa keppikorttia.

Vierailija
17/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarkoittanee itse ajamista eikä niinkään asenteita.

Eikä vauhtihulluillakaan yleensä ole osaamisesta kiinni vaan asenteesta.

Vierailija
18/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelu omilta autokouluajoilta. Olen jo vanha, yli 60v. ja ajoin ajokortin 70l. lopussa. Eka ajotunti meni näin: autokoulunopettaja tuli hakemaan minut kotoa autokoulun autolla. Istuin rattiin. Opettaja selosti auton toiminnot. Niin minä sitten lähdin ajamaan. Käännyimme hetimiten isolle maantielle ja ajoin normaalia matkavauhtia. Näin jäljestäpäin olen ajatellut, että oliko tuollainen turvallista. Kaikki meni kuitenkin hyvin. 

Täytyy lisätä, että olin kyllä harjoitellut meidän autolla pikkuisilla sivuteillä, joten hallitsin auton laitteet aika hyvin. 

Sain kortin eka kerralla ja oli riemullista lähteä ekalle ajelulle ihan yksin. 

Vierailija
19/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erityisen vaikea asia oppia. Autokoulu pelkillä pakollisilla tunneilla on kuitenkin myös todella lyhyt. Ei kannata luovuttaa heti. 

Vierailija
20/31 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että ei tuo ajaminen ole vaikeaa, kunhan vain auton perustoiminnot oppii kunnolla ennen kuin lähtee liikenteen sekaan. 

Vähintään yhtä tärkeä asia auton hallinta on sääntöjen ja merkkien tunteminen ja niiden noudattaminen. Näiden ohella sitten muiden tienkäyttäjien havainnointi ja ennakointi on ihan keskeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme