Miksi Suomi muutti koulujärjestelmänsä?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006208500.html
Ja miksi muutosta jatketaan?
Kommentit (19)
Opetushallituksen virkamiesten pitää jotenkin perustella palkannautintansa. Uutta OPSia pukkaa ennen kuin entistä on ehditty sisäistää kouluissa. Joka opetusministeri haluaa myös osoittaa, ettei ole niin turha, kuin voisi olettaa.
EIkös siinä entisessä ollut vähän ongelmana ettei pojat meinannut pysyä perässä?
Suomessa päättäjät ovat havainneet kansan olevan liian fiksua. Pitää kiireellä tehdä niistä saappaita, ettei sijoitukset kärsi
Varmaan siksi, että tällä tavalla vältetään kallis kielikoulutus ja erityisopetus tulijoille.
Nyt lapset opettavat ikätoverinsa ryhmätöissä aivan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että tällä tavalla vältetään kallis kielikoulutus ja erityisopetus tulijoille.
Nyt lapset opettavat ikätoverinsa ryhmätöissä aivan ilmaiseksi.
Juuri näin. Pähkähullu uudistus ei olekaan niin pähkähullu, kun tiedostaa, ettei sen tavoite ole tarjota suomalaisille lapsille parasta mahdollista opetusta vaan kotouttaa tulijat.
Vierailija kirjoitti:
EIkös siinä entisessä ollut vähän ongelmana ettei pojat meinannut pysyä perässä?
No eikös ja eikös. Siis "pojat".
Pääsyynä on oman näkemykseni mukaan oikeiston halu luoda yksityiskoulujärjestelmä Ruotsin malliin. Rapauttamalla suomalainen peruskoulu säästöillä toimintakyvyttömäksi alkavat yksityiskoulut lisääntyä ja eriarvoisuus kasvaa. Ruotsissa tänä kehitys on jo pitkällä. Ruotsalaiset opettajat ovat tästä Suomea jo varoitelleetkin, mutta kohti seinää ollaan menossa lujaa vauhtia.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005653261.html
-ope
Yksi peruste on ollut, että työelämän tarpeisiin. Pitää olla niin hemmetin sosiaalinen ja ryhmäytyä, toisaalta itseohjautuva. Argh! Eiköhän nämä oppisi myöhemminkin, jos nyt ensin oppisi edes lukemaan ja laskemaan.
Nykymalli tulee erottelemaan ja eriarvoistamaan oppilaat, koska ne selviää joita koti tukee. Tänään taas kuopuksella sellaisia tehtäviä, että ei mitenkään olisi selvinnyt yksinään.
Mikä kouluJÄRJESTELMÄN muutos? Ei koulujärjestelmään ole tehty muutoksia. Ops on uudistunut, ja sekin tuli käytännön tasolla käyttöön vasta pisatulosten jo heikennettyä.
Erityistä tukea tarvitsevia lapsia on integroitu opetukseen. Tämä voi näkyä pisan tuloksissa, koska erityisluokkien lapset eivät osallistu pisatestiin. Nyt siis pisan tulokset oikeasti alkavat olla kansainvälisesti vertailukelpoisia myös Suomen osalta kun enää ei tukea tarvitsevia lapsia sensuroida testeistä Suomessakaan.
Viimeisimmät pisan tulokset ovat vuodelta 2015. Tulosten lasku alkoi 2009. Uusi ops tuli käyttöön vuonna 2016 (ops valmistui 2014, mutta käyttöönotto aloitettiin asteittain vuonna 2016 ja on edelleen sisäänajossa). Koulujärjestelmä on aina ollut sama: varhaiskasvatus, esikoulu, peruskoulu, toinen aste, korkea aste ja aikuiskoulutus. Ei siihen ole mitään muutoksia tehty, paitsi korkea-asteen muutokset ja rahan vähentäminen rajusti kaikilta kouluasteilta. Pisan lasku johtuu rahoituksen vähentämisestä!!
Vierailija kirjoitti:
Pääsyynä on oman näkemykseni mukaan oikeiston halu luoda yksityiskoulujärjestelmä Ruotsin malliin. Rapauttamalla suomalainen peruskoulu säästöillä toimintakyvyttömäksi alkavat yksityiskoulut lisääntyä ja eriarvoisuus kasvaa. Ruotsissa tänä kehitys on jo pitkällä. Ruotsalaiset opettajat ovat tästä Suomea jo varoitelleetkin, mutta kohti seinää ollaan menossa lujaa vauhtia.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005653261.html
-ope
Miksi yksityiskouluille ei ole annettu toimintalupia, jos tuo on tavoite?
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmät pisan tulokset ovat vuodelta 2015. Tulosten lasku alkoi 2009. Uusi ops tuli käyttöön vuonna 2016 (ops valmistui 2014, mutta käyttöönotto aloitettiin asteittain vuonna 2016 ja on edelleen sisäänajossa). Koulujärjestelmä on aina ollut sama: varhaiskasvatus, esikoulu, peruskoulu, toinen aste, korkea aste ja aikuiskoulutus. Ei siihen ole mitään muutoksia tehty, paitsi korkea-asteen muutokset ja rahan vähentäminen rajusti kaikilta kouluasteilta. Pisan lasku johtuu rahoituksen vähentämisestä!!
No eikä johdu vaan siitä ettei vanhemmat osaa lapsia kasvattaa!
Suomalaisista on tullut liian fiksuja. Pitää tuhota koulu ennenkö kansa tuhoaa poliittisen eliitin sijoitukset
ei ole muutettu, tehdään vain muutamien lasten kanssa ihmiskokeita opintosuunnitelman ulkopuolisesti pari vuotta ja seurataan menestyvätkö vaiko syrjäytyvätkö. Joku voisi pitää ihmiskokeita moraalittomina ja lapsilla tehtävät ihmiskokeet erittäin suurena ihmisoikeusrikkomuksena jne... mutta koulut ovat moselle immuuneja olevia järjestöjä jotka katsovat omistavansa lapset ja voivansa tehdä näille ihan mitä huvittaa.
Suomalaiset ovat lliian sisnisilmöisiä koskien auktoriteettejä ja niiden vallankäyttöä
Vierailija kirjoitti:
Hulluutta koska on vääntämällä väännetty muutosta, jotta yksityiskoulut yleistyisivät Suomessa.
Tästäkin voidaan kiittää Kokoomuksen äänestäjiä. Kaikki mikä liikkuu pitää yksityistää Kokoomuksen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
EIkös siinä entisessä ollut vähän ongelmana ettei pojat meinannut pysyä perässä?
Tuo on ongelmana kaikissa koulujärjestelmissä. Pojat ovat tyhmempiä kuin tytöt.
Se on jokaisesta itsestään kiinni miten hyvin oppii koulussa. Koulussa lähinnä näytetään mitä sun pitäisi oppia. Muutenkin youtube videoista oppii paljon enemmän ihan muutamassa minuutissa kuin monta tunti historiaa, matikkaa, ym. koulun penkillä. Opetus metodit on todella surkeita ollut aina ihan ala-asteelta sinne korkeakouluun asti.
Hulluutta koska on vääntämällä väännetty muutosta, jotta yksityiskoulut yleistyisivät Suomessa.