Onko se aina niin että kun menestyt niin se on vain omaa ansiota?
Ja kun epäonnistut, niin se on muiden vika? Vai miten käsität nykyisin kovasti suosiossa olevan ajattelumallin "oman elämänsä sankariudesta"?
Kommentit (39)
Kaikki syntyvät tyhjänä tauluna.
Mikään ei ole omaa ansiota, vaan Jumalan tarjoamaa. Mutta me ihmiset käytämme lahjoja eri tavalla ja itse itsensä eteen tekeminen on omaa ansiota, vaikkakin, ilman niitä lahjoja se ei onnistuisi.
Sinccis
Kyllä sitä joskus saattaa joku menestyjä hairahtua sanomaan, ettei ehkä olisi pärjännyt niin hyvin, jos isänsä ei olisi jättänyt hänelle perinnöksi autotehdasta ja isoisänsä ei olisi keksinyt autoa.
Mutta harvinaista moinen avautuminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi kiva jos ihmiset ymmärtäisivät sen, että jos minulle tai sinulle tipahtaa vaikka meteorologi niskaan keskellä kirkasta päivää ja sen seurauksena halvaantuu, niin SE EI OLE OMA VIKA, ja sen faktan ääneen sanominen, ei tarkoita sitä, että jotenkin syyttelisi muita ja uhriutuisi.
Se on kyllä jo melkoinen sattuma jos meteorologi tippuu niskaan :D:D Ei nuo kyllä niin painavilta ole ennustuksia lukiessaan näyttäneet, että siitä ihan halvaantuisi.
En edes kirjoittanut mobiililla, vaan tahallani kirjoitin noin, koska halusin kokeilla kuinka nopeasti ensimmäinen nokkela ennättää paikalle suurissa luuloissaan, että on nyt ollut poikkeuksellisen hoksaavainen.
Vierailija kirjoitti:
Harvat supermenestyneet sellaista on väittäneet, kaiken maailman kiipijät kylläkin.
Onhan se omaa ansiota kun ahkerasti on kieliruskeana ja ahkerasti p u uko ttaa toisia selkään ja ahkerasti käyttää kyynärpäitään ja ahkerasti vähän notkistaa moraaliaan. Ei se kaikilta onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Tää meteorologi tippuis päälle juttu oli ihana. Sain päivän parhaat naurut, kiitos.
Voi ei. No ole hyvä.
Se on jokseenkin turhauttavaa kun ihmiset luulevat, että kyllä he toisen asemassa osaisivat toimia oikein. Ja ovat aina sössöttämässä, kuinka he vaan menisivät töihin, ja he kouluttautuisivat ja he tekisivät tuosta vaan niin ja näin, jos olisivat se toinen ihminen.
Tämä on kuitenkin täyttä sontaa, koska ei ole mitään sellaista Minää tai Sinää joka olisi yhtään erilainen ja viisaampi tai parempi ihminen, jos syntyisi "minuksi" tai "sinuksi".
Sinä olisit tismalleen samanlainen kuin minä ja eläisit tismalleen saman elämän kuin minä, ja sama toisin päin.
Kysykää itseltänne joskus vaikka meditoidessanne, että ketäs olette? Ette ketään. En minäkään ole kukaan.
Tuo on heikomman aineksen selittelyä kun ei mikään luonnistu. Vastoinkäymisiä tulee aina, mutta ottaako niistä opikseen, ja käyttääkö mahdollisuutensa määrittää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Menestymiseen ja epäonnistumiseen vaikuttavat seuraavat listaamani asiat:
-Perhe johon synnyt, vanhempien kyky hyväksyä, kannustaa, tukea ja kasvattaa
-Ja tietysti perheen taloudellinen tilanne
-Se millainen sosiaalinen ympäristö on
-Onko sinulla hyvä vai huono opettaja alakoulussa tai tarhassa
-Ketä tapaat elämässäsi ja mihin aikaan
-Onko sinulla huonoa tuuria vai hyvää, mitä sattumuksia sinulle käy.
-Ja jos ne sattumukset eivät ole hyviä onnenpotkuja niin onko turvaverkko
-Ja jos ei ole kunnon turvaverkkoa, niin onnistuuko juuri silloin saamaan sellaisen onnenpotkun, että kohtaa vaikka pätevän ammatti-ihmisen terveydenhuollossa tai vastaavassa instanssissa josta yrittää apua saada
-Lumipalloefekti.
-Niin ja geenilotto
-Ja se millainen tämä etukäteen käsikirjoitettu näytelmä nimeltä elämä sinun kohdallasi on, kaikki kun on oikeasti ennaltamäärättyä ja vapaatahto on ILLUUSIO.
Sinulla oli virhe tuossa. Siis kärsimysnäytelmä.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole omaa ansiota, vaan Jumalan tarjoamaa. Mutta me ihmiset käytämme lahjoja eri tavalla ja itse itsensä eteen tekeminen on omaa ansiota, vaikkakin, ilman niitä lahjoja se ei onnistuisi.
Sinccis
Tyhjä taulu on totta, mutta muu onkin pskasgaa.
Vapaata tahtoa ei ole, se on illuusio.
Vierailija kirjoitti:
-Ja jos ei ole kunnon turvaverkkoa, niin onnistuuko juuri silloin saamaan sellaisen onnenpotkun, että kohtaa vaikka pätevän ammatti-ihmisen terveydenhuollossa tai vastaavassa instanssissa josta yrittää apua saada
-Lumipalloefekti.
-Niin ja geenilotto
-Ja se millainen tämä etukäteen käsikirjoitettu näytelmä nimeltä elämä sinun kohdallasi on, kaikki kun on oikeasti ennaltamäärättyä ja vapaatahto on ILLUUSIO.
Toisaalta outoa, että minun läheiseni on kaikki olleet voittajia tuossa pelissä. Miksi varakkaat, hyvien sukujen lapset on aina myös mukavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Lumipalloefekti.
-Niin ja geenilotto
Sinulla oli virhe tuossa. Siis kärsimysnäytelmä.
Sinccis
Ei ollut virhettä. Toisilla on kärsimysnäytelmä ja toisilla ihanan kiva hömppäkomedia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi kiva jos ihmiset ymmärtäisivät sen, että jos minulle tai sinulle tipahtaa vaikka meteorologi niskaan keskellä kirkasta päivää ja sen seurauksena halvaantuu, niin SE EI OLE OMA VIKA, ja sen faktan ääneen sanominen, ei tarkoita sitä, että jotenkin syyttelisi muita ja uhriutuisi.
Jos tippuis, ni se Joonas ois kiva. Tai Aleksi. Kyllä Pekka Pouta tai Anne Borgströmikin kävisi. Mette tai Miina ois jo liikaa.
Mitä jos ois Kerttu Kotakorpi?
Juha Föhr tai se jäbä mikä tykkäs aina lopuksi kävellä uhkaavasti kameraa päin.
Oikeasti tuossa jutussa oli pointtikin mutta se meni nyt harakoille.
Sekä menestyminen että epäonnistuminen on yhteissumma tuurista ja taidosta/taidottomuudesta. Itse esim. olen rakentanut hyvän uran itselleni. Mutta että pääsin uraputken alkuun johtui siitä, että ystäväni puhui minut yhteen työpaikkaan töihin. En olisi ilman häntä päässyt sisään, mutta itse olen omalla osaamisella ja tekemisellä hoitanut loput. Mutta jos tuo ensimmäinen työ olisi jäänyt saamatta, voisin ihan hyvin olla matalapalkkainen pätkätyöläinen velkakierteessä.
Ei kyllä menestyjäksi synnytään. Täytyy olla hyvät geenit, ulkonäköä ja älykkyyttä niin menestyy asiassa kuin asiassa. Jos häviät geeniloton, niin voit vain tiettyyn rajaan asti kompensoida.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on heikomman aineksen selittelyä kun ei mikään luonnistu. Vastoinkäymisiä tulee aina, mutta ottaako niistä opikseen, ja käyttääkö mahdollisuutensa määrittää paljon.
Jos viittaat tuohon ylempään viestiin jossa puhuttiin Sinästä ja Minästä, niin koulut on käyty ja työt.
Ja heikommasta aineksesta puhuvat ihmiset ovat itse ihan täyttä skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Lumipalloefekti.
-Niin ja geenilotto
Toisaalta outoa, että minun läheiseni on kaikki olleet voittajia tuossa pelissä. Miksi varakkaat, hyvien sukujen lapset on aina myös mukavia?
Kysymys sisältää virheellisen väittämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Tyhjä taulu on totta, mutta muu onkin pskasgaa.
Vapaata tahtoa ei ole, se on illuusio.
Vapaa tahto on, vapaata toimintaa ei ole.
Sinccis
Kannan vastuun epäonnistumisista ja mokista omassa työssäni ja elämässäni myös jos sellaisia teen. Niin toimii vastuullinen aikuinen.
Jos meteorologi tippuu taivaasta päälleni se on jo helkkarin huonoa tuuria
Kaikki on elämässä silkkaa sattumaa. Myös se, että sattuu syntymään ns. piireihin.