Miltä syöpä tuntuu ihon alla?
Tiedän, että esim. rintasyöpä saattaa tuntua pahkurana. Entäs muut syövät?
Minulla on rintalihaksen päällä ihon alla alue joka hieroessa tuntuu, kuin siellä olisi neulasia alla, mutta mitään pahkuraa ei ole.
Samanlainen on tuntunut muuallakin. Outo tunne. Ihan kuin sinne olisi injektoitu jotain lasivillaa.
Kommentit (9)
Mä haluaisin tietää miltä syöpää sairastavan ihon alla eli itsensä sisällä tuntuu. Tarkoitan - onko jotain kauhuajatuksia, inhoja, pelkoja tmv? Mitä syöpään sairastunut ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää miltä syöpää sairastavan ihon alla eli itsensä sisällä tuntuu. Tarkoitan - onko jotain kauhuajatuksia, inhoja, pelkoja tmv? Mitä syöpään sairastunut ajattelee?
No ei tunnu yhtaan miltaan. Kun rinta oli kuvattu ja tiesin millilleen missa kasvain oli en siltikaan itse sita sormin loytanyt.
Sitten palaveri syopatiimini kanssa jossa kaytiin lapi kaikki vaihtoehdot, seuraavalla viikolla leikattiin kasvain pois. Kun haava oli parantunut aloitettiin sadehoidot ja se oli siina. Nyt syon 5 vuotta syopalaaketta ja siina onkin ollut omat kommervenkkinsa mutta nyt keho on kai tottunut siihen myrkkyyn ja kaikki ihan normaalia.
Haimasyöpä aiheuttaa vatsakipuja.
Luusyöpä aiheuttaa kipua.
Nämä eivät näy päällepäin.
Ystäväni sairastui rintasyöpään. Hän päätti heti, että tästä paranee. Ei masentunut, eikä siitä puhuttu paljoakaan.
Hänet leikattiin, sai solumyrkkyjä. Todettiin parantuneeksi, kunnes noin 10 vuotta myöhemmin syöpäsoluja alkoi löytyä ympäri kehoa, ja hän kuoli.
Sisarellani oli kohtusyöpä, joka poistettiin onnistuneesti. Ei mitään masennusta tai pelkoa. Eikä mitään dramatiikkaa perheessä.
Ennenkuin sain tarkempia tietoja, ajattelin että jaahas, tästä saattaa sitten kuolemakin tulla. Elinajaksi suunnittelin 3v. En ollut kauhuissani ollenkaan, mikä yllätti itseni. Ajatus oli lähinnä, että tämä oli nyt tällainen tää mun elämä ja oikeastaan aika valmis tällaisenaan. Tein elämäni inventaarion, mikä pääsee jatkoon ja mikä jää pois. Heitin pois kaikki työhön liittyvät paperit kotoa ja oli tarkoitus muutenkin tehdä kuolinsiivous ja testamentti. Sitten selvisikin että ennuste on hyvä, yli 90% hengissä 5v kuluttua. Jäin kuitenkin vuorotteluvapaalle 6 kuukaudeksi. Tauti hoidettiin ja nykyisin en arjessa sitä juuri muistakaan. Kontrollissa käyn kerran vuodessa. Uusiutuminen on mahdollista.
Ei kai ne aina edes tunnu. Joskus löytyy kyhmy rinnasta tai jotain, mutta esim. eturauhassyöpä tulee hiipimällä ilman patteja. Muista syövistä puhumattakaan. Kai ne merkit on laihtuminen, ruokahaluttomuus jne. Mihin pitäisi kiinnittää huomiota.
Miten muuten, jos on sairastanut agressiivisen syövän ja parantunut siitä hoidoilla ja se uusii, mikä on ennuste?
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten, jos on sairastanut agressiivisen syövän ja parantunut siitä hoidoilla ja se uusii, mikä on ennuste?
Eihan tuhon voi vatata. Riippuu syovasta ja potilaasta. Rintasyopiakin on monta erilaista, jokaista hoidetaan eri tavalla.
Ei tunnu miltään. Mistä syövästä edes puhut?