Haluaisin matkustaa maailmalla, mutta englannin kielen taito on olematon.
Eihän se estä matkustamista mutta tietysti se tuottaa ongelmia kun ei osaa mitään. Mitenpä sitten tilaat ruokaa tai kysyt neuvoa jossain..
Ymmärrän englantia ihan hyvin, mutta puhuminen ja ylipäätään lauseiden muodostaminen on vaikeaa :(. Ainut kieli mitä osaan on suomi, mutta ei sillä pitkälle Suomen ulkopuolella pötkitä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ap, minulla on sama tilanne. Tietääkö kukaan mitään puhelimeen ladattavaa hyvää ohjelmaa jolla voisi harjoitella? Käyn yksin ulkoilemassa ja ajattelin, että siinä samalla voisi harjoitella.
Olen käyttänyt WordDivea kielten opiskeluun. Mulla toimii hyvin.
Olin koulussa oikein puupää ja murheenkryyni. Mutta kotona katsoin televisiota ja kuuntelin rokkia.
Kun ohjelmia ei ole dubattu ja laulun sanat voi lukea samalla, kyllä sen oppi.
Paras oli kuitenkin lähteä yksin matkalle. Jos olisin vaan hiihtänyt jonkun fiksumman perässä, en olisi omatoimisesti joutunut asioimaan niin paljon.
Jonkun verran kirjoitin yksittäisiä sanoja kynällä paperille, niin ne sanat jää muistiin. Nyt siis jo osaan ja monta reissua tehnyt. Tärkeintä kai on ettei pelkää virheitä, pääasia on että tulee ymmärretyksi.
Ongelma on ymmärtäminen !
Muutin 49 Bangkok otin kirjan ja puhelimen käteen.
Nyt puhe sujuu, kun puhuu hitaasti ihan kielioppikin nappiin.
Mutta esimerkiksi Amerikan englanti tuntuu mahdottomalta ymmärtää.
Kun puhun ihmisten kanssa joiden äidinkieli ei ole englanti ymmärtäminen tosi helppoa.
Mikä tähän avuksi ?
Jos ymmärrät englantia, on sinulla jo hyvä passiivinen sanavarasto. Saat sen aktiiviseksi, kun vain käytät sitä englantia. Osaat oikeasti enemmän kuin tiedätkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä englannin oppimiskeinoja:
1. Suomenna sun suosikkibiisit, mitkä on englanniksi. Melodian kautta sanoja tarttuu helposti.
2. Katso joku englanninkielinen leffa, minkä olet jo nähnyt, ilman tekstityksiä.
3. Lue englanninkielisiä sarjakuvia.
4. Lue kirja englanniksi. Suomenna tuntemattomia sanoja.
5. Älä häpeile huonoa lausumista. Kaikki tykkää kun yrität. Lähdet johonkin helppoon maahan, vaikka Tanskaan, missä englantia ymmärretään ja puhutaan kuitenkin laajasti ja otat sanakirjan mukaan ja sönkötät vaan reippaasti englantia siellä. Kynnys on pieni, koska englanti ei ole virallinen kieli.
Kiitos vinkeistä! En ole Ap, mutta minäkin puhun englantia huonosti. Tuo sarjakuvien lukeminen englanniksi oli loistava idea! Netistä löytyy myös ristikoita, joita voi tehdä englanniksi, jos tykkää niiden teosta.
Puhumalla se paranee jos ymmärtää jo hyvin. Alkuun voi olla aika raskasta mutta helpottuu mitä enemmän kieltä käyttää.
Taas idioot.ti kyselee. Opettele se kieli ja matkusta sitten, vai oletko tyypillinen mamma ja valitat kun maailma ei ole reilu paikka? Mitä toivot tällä ketjullasaavuttavasi? Tässä olisi tälläinen: voi voi voi pientä raukkaa kun ei voi matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on ymmärtäminen !
Muutin 49 Bangkok otin kirjan ja puhelimen käteen.
Nyt puhe sujuu, kun puhuu hitaasti ihan kielioppikin nappiin.Mutta esimerkiksi Amerikan englanti tuntuu mahdottomalta ymmärtää.
Kun puhun ihmisten kanssa joiden äidinkieli ei ole englanti ymmärtäminen tosi helppoa.
Mikä tähän avuksi ?
Kannattaa katsoa amerikkalaisia sarjoja ja elokuvia, englanninkielisellä tekstityksellä jos et pysty ilman tekstitystä seuraamaan. Tietenkin voi myös pyytää ihmistä jonka kanssa keskustelee puhumaan hitaasti, että saa sanoista selvää. Mutta tämä kai on itsestään selvä asia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Taas idioot.ti kyselee. Opettele se kieli ja matkusta sitten, vai oletko tyypillinen mamma ja valitat kun maailma ei ole reilu paikka? Mitä toivot tällä ketjullasaavuttavasi? Tässä olisi tälläinen: voi voi voi pientä raukkaa kun ei voi matkustaa.
Miksi se on sinulle ongelma, jos joku kyselee neuvoa englannin puhumiseen Vauvapalstalla?
No puhu niille ruotsia. ehhehe ehe.
Vierailija kirjoitti:
No puhu niille ruotsia. ehhehe ehe.
Ihan hyvä idea jos matkustaa Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ihan totta, turhaan valittaa, että ei osaa. Sen kielen voi opetella. Ei tartte turistijuttuja varten edes supersujuvaa olla.
Kohta alkaa kansalaisopiston kurssit ja siellä on kielten keskusteluryhmiä eri tasoisina. Olen itse käynyt sellaisilla ja ne tekee kyllä hyvää kielen puhumiselle. Suosittelen lämpimästi.