Millä nimityksellä kutsutaan sinkkua jolla on lapsesta yhteishuoltajuus?
Yksinhuoltaja ei nimikkeenä käy, koska henkilö jakaa huoltajuuden toisen vanhemman kanssa eikä sanan mukaisesti ole yksinhuoltaja, vaikka asuukin lasten kanssa yksin.
Kommentit (9)
No kyllä minä olen yksinhuoltaja, vaikka virallisesti on muka joku yhteishuoltajuus. Yksin huollan.
Yhteis- ja yksinhuoltajuuden erottaa vain siitä, että yhteishuoltajuudessa lapsen lähivanhempi joutuu pyytämään luvan kaikkeen isompaan mikä liittyy lapseen eli pankki-ja passiasiat, yhteishaku ym. Yksinhuoltaja pääsee helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä olen yksinhuoltaja, vaikka virallisesti on muka joku yhteishuoltajuus. Yksin huollan.
Yhteis- ja yksinhuoltajuuden erottaa vain siitä, että yhteishuoltajuudessa lapsen lähivanhempi joutuu pyytämään luvan kaikkeen isompaan mikä liittyy lapseen eli pankki-ja passiasiat, yhteishaku ym. Yksinhuoltaja pääsee helpommalla.
Sulla on asiat noin, mulla ei. Meillä yhteishuoltajuus toimii ja isä hoitaa lapsen asioita ihan tasapuolisesti. Enkä kyllä tykkää jos minua jossain kutsutaan yh-äidiksi, sellainen kun en ole ollenkaan. Sinkkuäiti vaikka sitten paremman nimityksen puutteessa.
Yksinhuolyaja on puhekielessä ihan käypä termi. Tai sitten yh, sisältää myös yhteishuoltajuuden
Puhekielessä yksinhuoltaja-termi kattaa sekä yksin- että yhteishuoltajat. Jos lapsella on vain yksi huoltaja elämässään, silloin usein puhutaan totaaliyksinhuoltajista.
En pidä yh-sanasta, sen kaiku on huono, ihan kuin olisin joku reppana. Olen Äiti. Kasvattanut fiksut lapset, ollut koko ajan hyvässä duunissa. Isänsä ei maksanut elareita (nollasopimus, kun isä niin "köyhä", velaton omakotitalo kuitenkin 🤔) Kela maksoi elatustuet.
Hyvin ollaan pärjätty.
Sinkkuäiti, sinkkuisä.