Erään ison verkkokauppaketjun toiminnasta
Tilasin pari viikkoa sitten eräästä verkkokauppaketjusta takin, jota näytti olevan varastossa enää muutama kappale jäljellä. Jostain syystä en voinut tilata takkia laskulla, vaan jouduin valitsemaan maksutavaksi tilisiirron ennakkoon.
Kyseinen verkkokauppa ilmoittaa pitävänsä tilattuja tuotteita 5 päivää varattuna. Tuote tulee olla maksettuna ja rekisteröitynä verkkokaupassa tämän ajan puitteissa, ja tähän varautuen maksoin takin hyvissä ajoin. Kaksi päivää maksusuorituksen jälkeen sain sähköpostiini ilmoituksen maksun rekisteröitymisestä ja myöhemmin samana päivänä uuden viestin, jossa tilaukseni ilmoitettiin peruutetun "teknisistä syistä". Viestissä pahoiteltiin asiaa ja neuvottiin tekemään uusi tilaus. Lisäksi jo maksamani takki hyvitettiin tililleni.
Ilmoituksen saadessani tilaamaani takkia ei ollut verkkokaupan varastosaldon mukaan jäljellä, vaan se oli loppuunmyyty. Peruutetusta tilauksestani vapautunut takki ilmestyi kuitenkin myyntiin jo seuraavana päivänä, ja sain tehtyä uuden tilauksen. Jouduin jälleen valitsemaan maksutavaksi tilisiirron ennakkoon. Suureksi ihmetyksekseni vain hetkeä tilauksen tekemistä myöhemmin takin varastosaldo päivittyi jälleen. Takkia oli taas myynnissä 1 kappale, mutta jonkin ajan kuluttua tämäkin takki oli mennyt.
Tämän viikon tiistaina sain ilmoituksen uusimman maksuni onnistuneesta rekisteröitymisestä. Olen tilannut kyseisestä kaupasta ennenkin, ja tilisiirron rekisteröitymisestä laskien tilausten toimitusvahvistuksia on saanut aina odottaa korkeintaan kaksi päivää, harvoin sitäkään. Verkkokauppa myös ilmoittaa sivuillaan tilausten käsittelyyn kuluvan tavallisesti 1-2 arkipäivää. Tänään perjantaina maksuvahvistuksen vastaanottamisesta tulee kuitenkin kuluneeksi 4 päivää, eikä takkia ole vieläkään lähetetty. Ymmärrän, että etenkin näin koulujen alettua verkkokaupoissa pitää varmasti kiirettä, mutta en voi olla pohtimatta muitakin selityksiä tilauksen perumiselle ja toimitusvahvistuksen viipymiselle.
Onko muilla kokemuksia "teknisistä syistä" peruutetuista verkkokauppatilauksista, ja onko mielestänne mahdollista, että verkkokaupat joko myyvät tuotteitaan useampia kertoja, tai laittavat myyntiin tuotteita, joita heillä ei oikeasti ole varastossa? Mistä muusta edellä kuvailemani tilanne voisi mielestänne johtua?