Nytkö kummittelee ikuisesti edellisen työpaikan päättymissyy enkä siksi saa töitä? :(
Vuoden alussa irtisanoin itseni omasta pyynnöstä, koska luulin saavani toisen paikan. Valitettavasti ei käynyt niin ja ollut työttömänä siitä lähtien. Mutta nyt pelkään, ettei mua palkata, jos ihmettelevät haastattelussa työtodistukset näyttäessäni miksi ite lähdin työpaikasta. Eivät ole sanoneet tai kyselleet mitään, mutta ite vain mietin, jos ihmettelevät. Ite ovat pyytäneet todistuksia. Pitääkö siis joka haastattelussa selittää asia? En halua, että sen takia hylkivät, jos luulevat minun tahalleen irtisanotuneen :( Vai miten tekisitte?
Kommentit (29)
Opitpa sen ettei työstä kannata irtisanoutua ennen kuin on nimet on uudessa sopparissa. Ellei ole valmis riskeeraamaan mahdollista työttömyyskautta.
Mä en ymmärrä miksei voi vaan sanoa että otit riskin ja lähdit hakemaan uusia mahdollisuuksia vapaana aloittamaan heti kun oikea paikka löytyy. Sen enempää ei asiaa tartte vatvoa.
Vierailija kirjoitti:
No ei missään tapauksessa kannata kertoa. Rekrytoijana pitäisin tuolla tavalla toiminutta ihmistä todella yksinkertaisena. Kertoisin mielummin valkoisen valheen, että halusin downshiftata hetkeksi. Itse irtisanoutumisessa ei ole mitään vikaa, mutta tuo sinisilmäisyys olisi este rekrytoinnille.
No ei todellakaan olisi.
Ap:lla on erittäin hyvä asenne. Oli hieman liian luottavainen, mutta se ei ole mikään synti. Suullinen sopimus kun itseasiassa on Suomen lain mukaan pitävä, eli toimi täysin oikein. Työnantaja tuossa teki kuprun.
Tilanteessahan ei ole mitään hävettävää tai sellaista, mikä vaikuttaisi huonolta työnantajalle.
Ihminen mokaa joskus. Sanot suoraan ja opit läksysi kerralla. Monesti henkilö, joka on tehnyt virheen ja myöntääkin sen, on silloin uskottavampi kuin "olen aina päässyt eteenpäin, koskaan ei ole virheitä tapahtunut". Nimim. Mokaillut itsekin
Vierailija kirjoitti:
Ketään työnantajaa ei pidä haastattelussa moittia, ei sittenkään vaikka suullisesta sopimuksesta ei olisi pidetty kiinni. Mikä oli sun syy haluta uuteen duuniin? Jotainhan kaipasit, kun ylipäänsä vaihtoa teit ja jotain syytä olet käyttänyt uutta työpaikkaa etsiessäsi, selittäisin niillä syillä irtisanoutumisen.
Tämä. Monesti työnantajat haluavat tietää, miksi joku on siirtynyt tai siirtymässä työpaikasta toiseen. Yleensä kysytään myös siitä, miksi olisi lähdössä nykyisestä työpaikasta, vaikka siis olisikin töissä. Sillä sitähän se merkitsee kun hakee uutta työtä, että jostain syystä näkee siinä uudessa mahdollisuudessa jotain sellaista hyvää, mitä nykyisessä ei ole.
Sitä yleensä eniten halutaan tietää, että mitkä henkilön omat motivaatiot valinnoilleen ovat. Hyviä syitä ovat esimerkiksi halu oppia enemmän, kehittyä omalla alalla, yms. Eli myönteiset syyt.
Negatiivisia syitä ei kannata tuoda esille, eli se antaa yleensä huonon kuvan työnhakijasta, jos alkaa haukkumaan entistä työpaikkaa tai työnantajaa ja kertoo esimerkiksi tyytymättömyydestään, riidoista, yms. syynä lähtöhaluihin.
Haastattelija ei itse asiassa oikein saa kysyä esim tuollaisista ihme tauoista ’uraputkessa’.
Parempi olla avoin kuin jättää haastattelija pohtimaan onko sulla nyt itse asiassa äitiysloma loppumassa tai oletko jäänyt pois mielenterveysongelmien takia tms.
Itse satunnaisena haastattelijana mystiset tauot ’uraputkessa’ ovat varoitussignaali. Parempi kertoa avoimesti se vähän nolompikin syy kuin jättää haastattelija tekemään omia arvauksiaan.
Ja voithan aina kertoa, että sinun piti saada paremmin taitojasi vastaava työ mutta se kariutui sinusta riippumattomista syistä PISTE
Sen sijaan olet nyt aktiivisesti etsinyt uutta työtä ja mm hankkinut lisäpätevyyttä projektilla X / ja itse asiassa sinulle on nyt vielä paremmin selvinnyt minkälaista työtä (eli tätä mitä teillä on tarjolla....) oikeasti haluat tehdä...
Eli olenko sanomatta mitään ellei haastattelija itse kysy miksi lähdin omasta pyynnöstä edellisestä työsuhteesta? Eikö paino ole kuitenkin osaamisella ja kokemuksella?
Vierailija kirjoitti:
Onhan ihmisellä oikeus sentään irtisanoutua! Ei ole mitään velvollisuutta jatkaa tappiin asti samassa firmassa. Työsopimuksen mukaan sinä myyt aikaasi ja työpanostasi yritykselle, toistaiseksi. Se on sinun omaa elämääsi josta luovut ja jota et saa koskaan takaisin.
Kyllähän ap varmasti tämän tietää. Hän kysyikin miten mahdolliset tulevat työnantajat suhtautuvat asiaan (riski että ap hetken mielijohteesta irtisanoutuu myös uudesta työstään).
Vierailija kirjoitti:
Haastattelija ei itse asiassa oikein saa kysyä esim tuollaisista ihme tauoista ’uraputkessa’.
Parempi olla avoin kuin jättää haastattelija pohtimaan onko sulla nyt itse asiassa äitiysloma loppumassa tai oletko jäänyt pois mielenterveysongelmien takia tms.Itse satunnaisena haastattelijana mystiset tauot ’uraputkessa’ ovat varoitussignaali. Parempi kertoa avoimesti se vähän nolompikin syy kuin jättää haastattelija tekemään omia arvauksiaan.
Ja voithan aina kertoa, että sinun piti saada paremmin taitojasi vastaava työ mutta se kariutui sinusta riippumattomista syistä PISTE
Sen sijaan olet nyt aktiivisesti etsinyt uutta työtä ja mm hankkinut lisäpätevyyttä projektilla X / ja itse asiassa sinulle on nyt vielä paremmin selvinnyt minkälaista työtä (eli tätä mitä teillä on tarjolla....) oikeasti haluat tehdä...
Tämä on hyvä ehdotus.
Ketään työnantajaa ei pidä haastattelussa moittia, ei sittenkään vaikka suullisesta sopimuksesta ei olisi pidetty kiinni. Mikä oli sun syy haluta uuteen duuniin? Jotainhan kaipasit, kun ylipäänsä vaihtoa teit ja jotain syytä olet käyttänyt uutta työpaikkaa etsiessäsi, selittäisin niillä syillä irtisanoutumisen.