Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä luet 5-8-vuotiaille lapsille?

Vierailija
15.08.2019 |

Meillä on lapset 8v ja 5v. Isompi ei oikein jaksa enää kuunnella pupu-kettu-siili-kuvakirjoja, ja pienempi taas ei jaksa kiinnostua ns. koululaiskirjoista. Ensimmäiset Potterin molemmat kuuntelin huikealla innolla, mutta pienemmälle on vielä aika jännä iltasaduksi joten seuraavan osa koululainen lukee itse. Mutta mitä ihmettä minä noille luen kun haluavat yhteisen iltasadun? Eemelit, Pepit ja Melukylät on luettu. Tiinoja yritin mutta pienempi pitkästyy. Risto Räppääjät on jo luettu, Puluboit ja Ellat ei kiinnosta. Pienempää kiinnostaa kaikki roisto-vakoilu-aarre-seikkailu-jutut, esim. Piraatti-Petejä lukee itse, mutta iltasaduksi toivoisin jotain mistä riittäisi useammalle illalle.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisiko Peter Pan?

Vierailija
2/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopisiko Peter Pan?

Sopisi! Kiitos. Luettu jo kertaalleen, oli hitti, mutta otetaan uusiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v pitäis lukea itse, jotta lukutaito kehittyy hyväksi ja sujuvaksi.

Vierailija
4/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Se, että vanhempi lukee lapselle, on tosi tärkeä juttu.

Suosittelen lukemaan lisää Astrid Lindgrenin tuotantoa: Marikit, Saariston lapset, Katto-Kassiset jne.

Vierailija
5/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö...mulla on 8-vuotias, joka on lukenut nelivuotiaasta lähtien sujuvasti. Luki jo päiväkodissa ääneen muulle ryhmälle. Lukee vähintään viisi lastenromaania viikossa ja lisäksi läjäpäin sarjakuvia ja muita lehtiä. Silti luen joka ilta hänelle ääneen. Ei sujuva lukutaito sulje pois iltasatua, joka on molemmille tärkeä rutiini ja ihanaa yhteistä aikaa ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
6/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Hän oppi lukemaan 4-vuotiaana, luki kirjoja 6-vuotiaana ja lukee nyt varsin sujuvasti ääneen (esim. se Potterin kanssa vuoroteltiin jos minä letitin hiuksia/hieroin jalkoja tms., varsin kuunneltava lukunopeus ja vähemmän virheitä kuin minulla joka en aina jaksa keskittyä lukemaani täysillä). Se ei kuitenkaan estä minua lukemasta hänelle iltasatua - oman lukemisen lisäksi - niin kauan kun hän haluaa niitä kuunnella.

Vierailija
7/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan Enid Blytonilta löytyisi jotain sopivaa, vai onko ne enemmän nuorten kirjoja, Viisikot ja Seikkailu-sarja? Korjatkaa joku jolla on tuoreemmassa muistissa.

Vierailija
8/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Walter Moersin Kapteeni Sinikarhun 13&1/2 elämää ❤️ On mun lemppari ja kohta kuusivuotiaan!

Vierailija
9/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinä hattu ja viltti tossu kirjat.

Risto räppääjät.

Meillä myös koulu ikäinen innostuu edelleen Mauri Kunnaksen kirjoista.

Vierailija
10/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja moersilla on muitakin hyviä kirjoja, mut Rumo- ja Uinuvien kirjojen kaupunki-sarjat sisältää aika raakaa väkivaltaa, nii en ihan pienille lukisi kyllä. -8

Vierailija
11/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuija Lehtiseltä löytyy kivoja kirjoja myös lastenosastolta (esim. Karting-Team Vintiöt sarja). Maijan ja Lassen etsivätoimisto (tosin aika ohuita eli ei riitä moneksi illaksi). Anna Janssonin kirjoittama Emil Wern tutkii sarja (näissäkään ei mene montaa iltaa). Terry Pratchetin Onttujen trilogia oli meillä mieleinen, tosin voi olla aika jännä 5v:lle. Jukka Parkkisen Osku-sarja ja Suvi Kinos sarja.

Aika paljon kivaa luettavaa on löytynyt kirjastosta ihan satunnaisotannalla eli on menty kirjaston lastenosastolle ja tehty valintoja takakannen tekstin perusteella.

Vierailija
12/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites etsiväkirjat Astrid Lindgrenin Kalle Blomqvist tai neiti etsivät.

Supermarsut on myös kivoja.

Vierailija
13/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko Lasse-Maijan etsivätoimisto sopiva?

Vierailija
14/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roald Dahlin kirjat oli aikanaan kivoja iltasatukirjoja. Itse luin lapsena moneen kertaan Me salamestarit, joka myöhemmin muutettiin joksikin Iskä ja Danny -nimiseksi. Myöhemmin jatkoin omille lapsille Dahlin kirjoja iltasaduksi (Iso Kiltti Jätti, Matilda jne.)

Pottereista muistan vain sen, kuinka vaikea niiden lauserakenteita on lukea ääneen. Astrid Lindgrenit sen sijaan soljuvat jotenkin mukavasti ääneen luettuna - jos vain pystyy lukemaan itkemättä… mistä tulee mieleen Vihervaaran Anna -kirjat, joita todellakaan ei voi lukea ääneen äänen särkymättä. 

Niin ja olen siis miesoletettu - itkulukemisesta huolimatta.

Vierailija
15/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roald Dahlin kirjat oli aikanaan kivoja iltasatukirjoja. Itse luin lapsena moneen kertaan Me salamestarit, joka myöhemmin muutettiin joksikin Iskä ja Danny -nimiseksi. Myöhemmin jatkoin omille lapsille Dahlin kirjoja iltasaduksi (Iso Kiltti Jätti, Matilda jne.)

Me salamestarit on kyllä tosi hyvä kirja! (Tuo sen uusi nimi on ihan karmea). Tosi sympaattiset päähenkilöt, sopivasti jännitystä ja pahakin saa palkkansa. Minulle luettiin se iltalukemistoksi, ja sen jälkeen luin sen itsekin monta kertaa. 

Vierailija
16/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokohan Enid Blytonilta löytyisi jotain sopivaa, vai onko ne enemmän nuorten kirjoja, Viisikot ja Seikkailu-sarja? Korjatkaa joku jolla on tuoreemmassa muistissa.

Ainakin meidän 4-6-vuotiaat on tykänneet tosi paljon Viisikoista ja Salaisuus-kirjoista ja eläytyneet niihin paremmin kuin moniin nykykirjoihin. Eivät ole myöskään olleet liian pelottavia. Niissä on kyllä välillä esillä vanhanaikaisia kasvatusmenetelmiä (selkäsaunalla/korvapuustilla uhkailua), mutta näissä kohdissa olen vain selittänyt, että nää on vanhoja kirjoja ja entisaikaan oli erilaiset käytännöt. Varmaan sama ongelma on monissa muissakin vanhoissa kirjoissa.

Vierailija
17/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattua

T. Ateisti

Vierailija
18/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen omille tällä hetkellä Veljeni, Leijonamieltä :)

Meillä Fedja-Sedät on olleet hittejä, nyt vaan sain loppuun yhden eikä ole tullut käytyä kirjastossa niin tuo Leijonamieli väliin.

Lapset 7v ja 9v

Vierailija
19/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppi Pitkätossua, Melukylän lapsia, Vaahteramäen Eemeliä, Ronja Ryövärintytärtä... aika pitkälti siis samoja joita minullekin on luettu lapsena:)

Vierailija
20/22 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindgreniltä myös Mio, poikani Mio.

Narnia

Michael Enden Päättymätön tarina ja Momo

Roald Dahlin tuotantoa

Meillä luettiin myös Taru sormusten herrasta.

Ja Hobitti.