Ylipainon aiheuttama hiilijalanjälki. Lämpeneekö ilmakehä ylipainoisten takia?
Jos (tiedän että tämä on vain jossittelua) kaikki maailman ylipainoiset laihduttaisivat:
- ruoan kulutus, hinta ja tuotannosta aiheutuvat päästöt vähenisivät
- ihmisten ja ruoan kuljettamisen aiheuttamat päästöt vähenisivät.
Ruoan halpeneminen johtaisi siihen, että sitä riittäisi myös kehitysmaiden nälkää näkeville. Nyt ylipainoiset panttaavat kehossaan kymmeniä miljardeja kiloja rasvaa - se on valtava määrä energiaa ja turhaa kuormaa!
Onko asia niin, että lisääntyvä ylipaino on lisännyt kasvihuonepäästöjä ja ilmaston lämpenemistä?
Kommentit (8)
Päinvastoin, olen hiilinielu. Sijoita minuun.
T. Lantionympärys 117cm
Tyhmyyden aiheuttama hiilijalanjälki on monin verroin suurempi ja vakavampi ongelma, kuten ap hyvin havainnollistaa,
Nänhän se on.
Reilusti lihava käyttää elintarvikkeita hyvinkin kaksinkertaisesti hoikkaan tavan tallaajaan nähden.
Tästä ei ole juuri ollut puhetta. Miksi? Koska lihavia ei saa syyllistää mistään ja kaikkien pitää hyväksyä sellaisina kuin ovat. Kehopositiivisuus rulaa.
Lihavat vielä useammin käyttävät pitkälle prosessoituja elintarvikkeita, syövät jätettä törkeästi tuottavissa ravintoloissa jne. Joten hiilijalanjälki on helposti kolminkertainen syömisen osalta näillä.
Lisäksi tietysti terveydenhoitomenot, mutta se ei nyt tähän kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyden aiheuttama hiilijalanjälki on monin verroin suurempi ja vakavampi ongelma, kuten ap hyvin havainnollistaa,
Jotta keskustelu pysyisi edes säällisellä tasolla, niin voitko perustella kommenttisi?
Länsimaissa lievä ylipaino ennustaa parasta terveydentilaa ja pisintä elinikää.
Normaalipaino ja kunnon ylipaino ovat lieviä terveysriskejä, alipaino jo vähän suurempi riski.
Lääkitys ja terveydenhuolto kasvattavat hiilijalanjälkeä. Minä pyöreänä ja kapeavyötäröisenä olen minimoinut tämän CO2-kulutuksen kohdallani :)
Ei myöskään ole lainkaan sanottu, etteikö paljon urheileva hoikka kuluttaisi enemmän energiaa ja luonnonvaroja kuin ylipainoinen kilpirauhasongelmainen.
Kehonrakentajat ovat varmasti pahimpia kuluttajia, kun ovat laskennallisesti ylipainoisia ja treenaavat paljon. Muistakaa siis halveksia heitä ja ylistää kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä!
...tai ehkä voitaisiin vain ottaa kaikki ihmiset ihmisinä sen kummemmin arvottamatta?
Ja jos tädillä olisi munat jne...