Kuuluuko vanhempien hommata puhelin lapselleen jos lapsi on yhä 20v työttömänä eikä pysty sitä itse hommamaan?
Kuuluuko puhelin vanhempien elatusvastuuseen? Tähän asti pärjännyt ilman puhelinta. Minulle vanhemmat eivät ainakaan ostaneet puhelinta kun muutin pois kotoa, jouduin lankapuhelimen ja liittymän hommamaan itse omasta palkasta kun pääsin töihin. Miten nykyään?
Kommentit (21)
En tiedä kuuluuko, mutta puhelin saattaa helpottaa työnhakua.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta sitä olen kyllä ihmetellyt että mites ennen saattoi sitten saada töitä vaikka taloa ei oltu edes puhelinverkkoon kytketty?
Tuonikäinen ei ole enää lapsi elatusvelvollisuusmielessä, mutta sopimusvaraisesti saa olla lapsi kenelle tahansa vaikka koko loppuikänsä.
Ei kuulu mutta kannattaa hommata. Esimerkiksi työn hakeminen ja työnantajan tiedusteluihin vastaamista varten. Onhan se jo askel itsenäisyyteen kun on oma puhelin, jonka ottaa mukaan kotoa lähtiessä.
Siis hänellä ei ole koskaan vielä ollut puhelinta?
Vai hän on myynyt vanhansa?
Ei vanhempien enää tarvi ostaa.
Minä tosin tarjoaisin oman vanhan Galaxy J5seni piironginlaatikosta.
Mutta vähätuloonenkin voi ostaa oman osamaksulla pari kymppiä kuussa jos ei vanha kelpaa.
No ei tietenkään kuulu. Elatusvastuutakaan ei ole enää. Mulle tuli kyllä ekana mieleen, että tässä kirjoittaa joku kakskymppinen joka kinuaa äipältä puhelinta, et kyl sun kuuluu, kuuluu!
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu mutta kannattaa hommata. Esimerkiksi työn hakeminen ja työnantajan tiedusteluihin vastaamista varten. Onhan se jo askel itsenäisyyteen kun on oma puhelin, jonka ottaa mukaan kotoa lähtiessä.
Kun muutin pois koto -99 ei ollut mitään älypuhelimia, ensimmäisen kännykänkin hankin vasta 2003. Ehdin olemaan jo pari vuotta sitä ennen hyvinkin töissä. Helpottaahan se puhelin toki nykyään työnhakua, mutta ei edelleenkän kukaan vaadi että sellainen pitäisi työnhaun vuoksi omistaa vaan töitä voi edelleenkin hakea ilman. Ja tiettysti yli 18 vuotiaan asiat ei kuulu millään tavoin vanhemman kontolle. Sen verran voisi aikuiselta odottaa itsenäisyyttä.
Parikymppinen tarvitsee usein vielä vanhemman tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta sitä olen kyllä ihmetellyt että mites ennen saattoi sitten saada töitä vaikka taloa ei oltu edes puhelinverkkoon kytketty?
Silloin mentiin firman ovista sisälle ja kysyttiin töitä ja saatiinkin jopa. Nykyään ei onnistu.
Jos mukuloita tekee, niistä pitää myös huolehtia. Et kysynyt lapselta haluaako se syntyä vai ei, vaan synnytit lapsen itsekkäällä ja yksipuolisella päätöksellä, minkä johdosta olet velvoitettu järjestämään ja kustantamaan lapsellesi juuri sellaisen elämän kuin se haluaa.
Eikö tv, sanomalehti ja puhelin katsota Suomessa perusihmisoikeuksiksi. Kela maksaa, jos ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin mentiin firman ovista sisälle ja kysyttiin töitä ja saatiinkin jopa. Nykyään ei onnistu.
Miksi ei onnistuisi? Ja voihan sitä työpaikkaa kysyä kirjeitse tai sähköpostillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin pois koto -99 ei ollut mitään älypuhelimia, ensimmäisen kännykänkin hankin vasta 2003. Ehdin olemaan jo pari vuotta sitä ennen hyvinkin töissä. Helpottaahan se puhelin toki nykyään työnhakua, mutta ei edelleenkän kukaan vaadi että sellainen pitäisi työnhaun vuoksi omistaa vaan töitä voi edelleenkin hakea ilman. Ja tiettysti yli 18 vuotiaan asiat ei kuulu millään tavoin vanhemman kontolle. Sen verran voisi aikuiselta odottaa itsenäisyyttä.
Jos leikitään, että ihmisellä, ei ole puhelinta ja hän hakee työpaikkaa. Työnantaja haluaa kutsua hänet haastatteluun. Luuletko, että työnantaja lähettää kirjeen tai spostin ja odottelee sitten siihen vastausta, että sopiiko haastatteluaika. Kun minä haluan kutsua hakijan haastatteluun, soitan hakijalle ja sovin puhelimessa haastaateluajan.
Onko se 20v jotenkin vajaa ? Siis miten on joku Suomessa päässyt 20 vuoden ikään ilman puhelinta?
Jos kysymys on: pitääkö päivittää ’lapsen’ puhelin uuteen: ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei onnistuisi?
Nykyään jos astut varpaallasikin firman rajojen sisäpuolella, niin kohta tulee vahtimestari paikalle ja heittää sut niskaperseellä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aatteles, maailma muuttuu! Nykyisin saa jo maitoakin ilman että on oma lehmä pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Viestintä on muuttunut, jos et ole huomannut.
Ennen ei ollut esim. vuokratyöfirmoja, jotka lähettävät keikkatarjoukset whatsäppiin.
Ööööööööööööööööö. Mikä on vatsappppi? :o
Vuosi 2019 ja 20 ei puhelinta? Missä kivikaudella te elätte vai trollaatko? Jos trollaat niin keksi parempia trolleja, tämä on jo mauttomuudessaan nimittäin todella huono.