Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jelpatkaa ummikkoa silmälasien hankinnan vaikedessa

Vierailija
14.08.2019 |

Olen 53 eikä minulla ole koskaan ollut laseja - paitsi ihan tavallisia aurinkolaseja. Nyt on kuitenkin kauan pelkäämäni tilanne, että ne lasit on tarpeen. Ja olen varma että monitehothan sieltä pasahtaa.

Olen kahdesti käynyt muiden mukana vaivihkaa sovittelemassa sankoja, mutta kaikki näyttävät aivan mahdottomilta päässäni. Tiedän kyllä että ammattilainen osaa katsoa ja suositella ja blaablaa, silti tämä on hirveän iso kynnys.

Toinen asia on, etten tajua plussista ja miinuksista saati muista linssien ominaisuuksista tuon taivaallista, kun ei ole tarvinnut tietää.

Mikä käsittely se muuten on, mikä näkyy muille tietyssä kulmassa sinisinä välähdyksinä? Äidilläni on ollut lasit lapsesta asti, mutta nyt hänellä on sinisinä vilahtavat linssit ja häntä ärsyttää se - vaikkei hän itse sitä laseja pitäessään näekään. Hänelle ei kerrottu, että niissä on sellainen ominaisuus. Haluaisin välttää sellaista. Rp

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ linssit on tarkoitettu lähinäköön, - linssit kauas. Monitehoissa nuo sulautuvat yhteen ja samaan linssiin, eli linssin yläosalla katsot kauas, alaosalla lähelle. Monitehoissa kehys ei voi olla kovin matala, että tulee tarpeeksi korkeutta näkökenttään.

Itse en koskaan tottunut monitehoihin eli sopeutumista kysytään. Osta lasit tyytyväisyystakuulla, että voit vaihtaa, jos et totu.

En tiedä, mikä sininen siellä linssissä voi välähtää. En ole kuullutkaan! Kysy ihmeessä, kun käyt optikkoliikeessä. Ennen heijastuksenesto oli vähän vihertävä sävy linssin pinnalla.

Vierailija
2/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko tai ehkä sinun tapauksessasi mieluummin silmälääkäri määrittää tarvitsemasi näönkorjauksen.

Myymälässä voit kysyä optikolta kaikki sinua mietityttävät asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se sinisen välähdyksen aiheuttaja tuo Blue Blocker?

https://yle.fi/uutiset/3-8497778

Vierailija
4/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optikko tai ehkä sinun tapauksessasi mieluummin silmälääkäri määrittää tarvitsemasi näönkorjauksen.

Miksi silmälääkäri olisi tarpeen?

Vierailija
5/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymäsi asiat ovat sellaisia, että asiantuntijat tietävät ne parhainen.

Silmälääkäri määrää silmälasit voimakkuuksilla, monitehoilla jms.

Optikko sovittaa silmälasit juuri sinulle sopivaksi. Sinä päätät millaiset linssit haluat, hionnat yms.

Kehykset ovat vain yksi osa laseja, tietenkin tärkeät, koska ne muuttavat ulkonäköä.

Jokaiselle kyllä löytyy sopivat kehykset, joskus saattaa kylläkin linsseissä epäonnistua, joten linssien eteen kannanta uhrata aikaa.

Vierailija
6/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näet tuttavalla makuasi miellyttävät kehykset, paina ainakin mieleen, millaisista pidit. Voit myös kysyä, missä liikkeessä hän asioi.

Silmälääkärille tosiaan aluksi, jos ensimmäiset lasit tulossa.

Suosittelen välttämään halpisliikkeitä. Ammattitaitoinen optikko on rillipään paras ystävä. Hyvä optikko ei myöskään myy kehyksiä, jotka eivät istu asiakkaalle. Jos et osaa päättää heti, pidä parin päivän miettimisaika ja pyydä vaikka ystävä mukaan.

Katsele kuvahaulla tai vaikka vain Facebook-kavereista tai mistä tahansa ihmisiä, joilla on silmälasit, ja makustele, mistä pidät. Klassiset sarvisangat, värikkäät muoviset, retrohenkiset metalliset... löydät varmasti kivat.

Vierailija
7/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sinulla ei ole koskaan ollut laseja, etkä todennäköisesti ole käynyt silmälääkärissä (koskaan/pitkään aikaan), niin tuossa iässä on hyvä viimeistään käydä. Lääkäri tutkii myös silmänpohjan, mikä on tärkeää.

Myös optikot tekevät silmänpohjatutkimuksia, mutta jos jotain epänormaalia ilmenee, passittavat kumminkin silmälääkärille

Ehkä et tarvitse kuin lukulasit. Sitten se selviää.

Vierailija
8/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyseessä on viisikymppinen, jolla ei ole ollut koskaan laseja. Ensimmäiset lasit määrää silmälääkäri koululaisillekin.

Itse pilasin yhdet linssit sillä, että en varonut vaan uunista pääsi kasvoille kuumaa ilmaa. Linssien vioittuminen näkyi joissain kulmissa väreinä. Muutama tuttu sitä ihmetteli minulle. Myyjä on hyvä apu sankojen ostamisessa. Sankoja saa kotisovitukseenkin. Minulla on isot miinukset linsseissä, joten en näe ilman linssejä itseäni kunnolla peilistä kuin ihan läheltä ja sehän näyttää ihan muulta kuin olen.

Vierailija
9/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sovitukseen pyytäessäni myös kertakäyttöpiilarit suurin piirtein sopivilla vahvuuksilla. Minulle likinäköiselle iso apu, vaikka linssien hionta muuttaakin vielä vaikutelmaa jonkin verran. Mutta ehkä ap ei tarvitse, jos ensimmäiset lasit vasta :)

/6

Vierailija
10/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sekä miehelle että lapsille on lasit tulleet "vain" optikon tutkimuksen pohjalta. Miehelle ja toiselle lapsista monitehot. Ja mies oli vanhempi monitehot saadessaan kuin minä nyt. Tytär vain n. 25-vuotias.

On sanottu että silmälääkäri sitten jos epäillään jotain silmäsairautta tai on muuten joku kinkkisempi juttu. Muuten riittää optikko.

Vierailija
11/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet päätynyt että tarvitset monitehot? Yleensä sun ikäisen "ensimmäiset" lasit on lukulasit.

Vierailija
12/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sininen on juurikin tuo aiemmin mainittu blue blocker. Jos ajat paljon pimeässä autolla, niin aika kiva ominaisuus.

Vierailija
13/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa optikkoliikkeissä on nykyään videointimahdollisuus, jotta voi katsella, miltä kehykset näyttävät nenällä. Sankoja valitessa sinun kannattaa muistaa, jos olet allerginen nikkelille ja olet aikeissa valita metallisangat. Kun kerrot asian optikolle, hän osaa suositella sellaisia sankoja, joissa ei ole nikkelia. Kyseessä on titaanikehykset ja valitettavasti ne ovat aika paljon kalliimmat kuin muut kehykset. Terveisin laseja lapsesta asti käyttänyt nikkeliallergiaa poteva täti

Vierailija
14/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sankoja valittaessa on tärkeintä koko alkuun ja se että korvan takana sanka pysyy napakasti. ja ettei silmienvälillä ole silmistä liikaa huomiota vievää elementtiä, ja että nenäosa sopii hyvin.

Kasvojen ja leuan muoto ratkaisee ja silmienvälinen etäisyys. Kulmakarvoja ei tulisi peittää sangan yläosalla.

Jos kasvot ovat kapeat ja pitkät niitä voi katkaista symmetriaa kothti poikkilinjaisella lasilla joka kapea pystysyynnassa.

Jos kasvot ovat pehmeälinjaisen pyöreät tai leuasta alaspäin valuvat niin kissalinssi kohottaa, eli pyöreä alta ja kissakulma ohimolla.

Jos kasvot neliöt voi pyöreä linssi pehmentää vaikutelmaa.

Pyrit vaan kasvojen symmetriaa kohti näin olitpa minkämuotoinen vaan kasvoistasi. Se näyttää aina hyvälle. Jos olet pehmeänvärinen käytä sävyjä jotka eivät riko sitä, jos olet kovan värinen sopii räväkkäkin väri.

Tässä alkuun ohjeita. Ai niin jos olet pienikasvoinen älä ota liian isoa linssiä ja päinvastoin. Symmetriaa.

Vierailija
15/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sekä miehelle että lapsille on lasit tulleet "vain" optikon tutkimuksen pohjalta. Miehelle ja toiselle lapsista monitehot. Ja mies oli vanhempi monitehot saadessaan kuin minä nyt. Tytär vain n. 25-vuotias.

On sanottu että silmälääkäri sitten jos epäillään jotain silmäsairautta tai on muuten joku kinkkisempi juttu. Muuten riittää optikko.

No mistäs sitä silmsairautta tietä epäillä, ellei lääkäri ensin tutki?

Toki optikko voi esim. mitata silmänpaineen ja katsoa refraktometrillä näöntarkkuuden. Minulla paljastui silmänpohjatutkimuksessa luomen tapaisia löydöksiä verkkokalvolla. Ne eivät oireile mitenkään, mutta voivat kehittyä salakavalasti vaikka melanomaksi. Niitä pitää seurata, muuttavatko muotoaan ja kokoaan.

Jos ap:n kaukonäkökään ei ole enää tarkka, silmissä voi olla muutakin häikkää kuin normaali ikänäkö. Ei silmien kyseen ollen kannata säästää muutamaa kymppiä. Optikon laajennettu näkötutkimus maksaa n. 50€, silmälääkäri n. 100€.

Vierailija
16/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tai älä, kehykisiä paljon tärkeämpi on ns. näköalue, jos monitehot saat. Tosin en usko, että tähän asti lasiton niihin päätyy, eiköhän sieltä tule luku- tai päätelasit.

Vierailija
17/17 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko se sinisen välähdyksen aiheuttaja tuo Blue Blocker?

https://yle.fi/uutiset/3-8497778

Aika jännä tuossa linkissä, että silmätautien erikoislääkäri pitää sinivalon suodatusta turhana, ja jopa aurinkolaseja pelkästään mukavuustekijänä.

Instrumentariumin edustaja taas kehuu, miten blue blocker ehkäisee kaihia ja silmänpohjan rappeumaa.

Minulla on keinomykiöt, joissa sinivalosuodatin. Taitaa olla melkein kaikkien valmistajien linsseillä vakiona tuo ominaisuus. Tämä ei ole mikään tuore keksintö, paitsi silmälasien linsseissä.