Onko järjestöntä pyöräillä työmatka kaatosateisena päivänä?
Jos vettä tulee jo aamulla kaatamalla niin eikö olisi järkevämpää valita muu kulkumuoto silloin?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kai se enemmistön mielestä on järjetöntä, mutta jos on kunnon sadevarusteet ja tykkää pyöräilystä sekä sateesta, niin miksei. Eikä kaikilla ole mahista tulla muulla kulkumuodolla.
Aika vieraantuneita ihmiset on näin autojen valtakaudella muunlaiseen liikkumiseen. Multakin kyseltiin miksei mies tuonut autolla, kun oli sadepäivä ja mies lomalla. No ensinnäkin, mulla on vedenpitävä takki ja työmatkaa vain reilu kilometri mihin pyörällä ei mene montaa minuuttia. Toiseksi, en ala miestä herättelemään ja vaatimaan kyyditystä, kun hän on lomalla ja kotona lasten kanssa.
Sateella kävelisin kilsan.
Harvoin sadetta kaatamalla kovin kauan tulee, sen 10-15 minuuttia voi yleensä odottaakin. Tavallinen tai jo lähes vaimennut sade ei haittaa, eikä harmita, jos sitä ei monta päivää peräkkäin tai muuten usein tule.
Paljon pahempana pidän kovaa tuulta, arvaamattoman puuskittaisesta puhumattakaan.
Pyöräilen sateellakin. Kastuminen ei haittaa niin paljon, koska pitää joka tapauksessa vaihtaa työvaatteet. Löytyy myös vedenpitävä ulkoilupuku ja sadetakki kaatosateeseen. Jos olisi ajokortti, menisin varmaan autolla pahimmilla keleillä. Kesäinen ja lämmin sade on ihan kiva, mutta tympäisee polkea syysmyrskyssä vastatuuleen.
Ei ole.Harvemmin ensinnäkään sataa ihan koko päivää,kaatamalla ainakaan.Itse poistulon ajoitan sateen mukaan,ja menonkin mahdollisuuksien salliessa.Teen ylitöitä tai työaikaa sisään,ja pidän pois toisella kertaa.Meikitkin ihan fine,kun kypärässä visiiri.Housut suht kuivat,jos sadetakkina viitta..Hyvä ilma hengittää enkä muutakaan huonoa keksi+tiet tyhjillään :)
Usvametsä kirjoitti:
Pyöräilen sateellakin. Kastuminen ei haittaa niin paljon, koska pitää joka tapauksessa vaihtaa työvaatteet. Löytyy myös vedenpitävä ulkoilupuku ja sadetakki kaatosateeseen. Jos olisi ajokortti, menisin varmaan autolla pahimmilla keleillä. Kesäinen ja lämmin sade on ihan kiva, mutta tympäisee polkea syysmyrskyssä vastatuuleen.
Kuinka pitkä matka sinulla on? Entä jos lähtiessä ei sada vielä paljoa mutta näyttää että sade saattaa olla yltymässä, miten silloin pukeudut?
Vierailija kirjoitti:
Harvoin sadetta kaatamalla kovin kauan tulee, sen 10-15 minuuttia voi yleensä odottaakin.
Totta Mutta kaatosade voi myös yllättää vähän sen jälkeen kun on jo lähtenyt.
Mä en ole ikinä tajunnut sadeviitan ideaa. Se näyttää niin hankalalta... Toimiiko se oikeasti ???
Mä ajan vuoden ympäri töihin. Mulla on sateella sateenpitävä pyöräilytakki, housut, sekä kenkiin kurasuojat. Sadetta vastaan on kyllä vaatteet ja niitä saa urheiluliikkeestä. Sateella pimeys ja näkyvyys on iso ongelma. Kannattaa panostaa siihen, että tulee itse nähdyksi,
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä tajunnut sadeviitan ideaa. Se näyttää niin hankalalta... Toimiiko se oikeasti ???
Suojaa se pahimmalta kastumiselta hartioilta ym. Viitan alla olleen tuulipuvun hihat ja housut kyllä sade kasteli läpi asti aika armottomasti kun kunnon sateessa vastatuuleen pyöräilin ja lisäksi kaula-aukko vuoti rinnuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaa se pahimmalta kastumiselta hartioilta ym. Viitan alla olleen tuulipuvun hihat ja housut kyllä sade kasteli läpi asti aika armottomasti kun kunnon sateessa vastatuuleen pyöräilin ja lisäksi kaula-aukko vuoti rinnuksille.
Onko viitasta mitään etua verrattuna takkiin ja housuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko viitasta mitään etua verrattuna takkiin ja housuihin?
On siitä etua.
1. Sadeviitta vie vähemmän tilaa ja on täyssadeasua helpompi pakata mukaan laukkuun jos lähtiessä ei sada mutta on luvattu sadetta.
2. Sadeviitta on helppo ja nopea pukea ulkoilupuvun päälle kun sade yllättää kesken matkan. Tämä on merkittävä etu loppukesän rankkasadekuuroissa joissa sade voi yltyä tihkusta rankkasateeksi jo minuutissa. Siinä ei ole aikaa riisua jalkineita ja pukea housuja ja takkia erikseen.
3. Sadeviitta ei hiosta kuten täyssadeasu. Kun viitta on alhaalta avoin niin ilma vaihtuu tehokkaasti.
Huono puoli on sitten se että vastatuuleen pyöräillessä se kuin purje eikä viitta suojaa vesisateelta läheskään yhtä tehokkaasti kuin täyssadeasu. Yläkroppa pysyy jotakuinkin kuivana mutta käsivarret ja jalat reisistä alaspäin kastuvat likomäriksi jos kunnon rankkasateessa sadeviitan kanssa fillaroi.
Sää on pukeutumiskysymys. Sateessa on mukava fillaroida, paitsi joskus pisarat pistelevät kasvoja. Onneksi kypärässä on lippa, joka hieman auttaa siihen. Sadeviitta on pyöräillessä hankala. Se ei suojaa kunnolla ja on aikamoinen purje. Lisäksi se saattaa sotkeentua pyörään ja olla vaaraksi. Hanki kunnon sadevehkeet, kuten täällä on todettu niin nautit pyöräilystä joka säällä. Muista myös tarkistaa valot, kun alkaa taas kohta pimetä. Ja telveksi sitten nastarenkaat.
Vierailija kirjoitti:
Sää on pukeutumiskysymys. Sateessa on mukava fillaroida, paitsi joskus pisarat pistelevät kasvoja. Onneksi kypärässä on lippa, joka hieman auttaa siihen. Sadeviitta on pyöräillessä hankala. Se ei suojaa kunnolla ja on aikamoinen purje. Lisäksi se saattaa sotkeentua pyörään ja olla vaaraksi. Hanki kunnon sadevehkeet, kuten täällä on todettu niin nautit pyöräilystä joka säällä. Muista myös tarkistaa valot, kun alkaa taas kohta pimetä. Ja telveksi sitten nastarenkaat.
Eikö paksu hengittämätön sadeasu tunnu sinusta polkiessa hiostavalta jos käytät viitan sijaan takki-housut yhdistelmää? Minuakin sadeviitassa kiusaa juuri tuo että se lepattaa tuulessa kuin purje ja vesi pääsee silloin sen alle.
Moni on vieraantunut hyötyliikunnasta ja näyttää olevan paljon niitä joilla sää ja vuodenajat määräävät ulkoilupäivät. Pyöräillään ja kävellään vain kuukauden ajan keväällä aurinkoisina päivinä sen jälkeen kun lumet ovat sulaneet. Sitten into monella lopahtaa. Aina kun sataa ja varsinkin jos sataa reippaasti niin pyörätiet ovat lähes tyhjiä. Vain joku yksittäinen työmatkapyöräilijä ja koiranulkoiluttaja on liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän kunnon vanhanajan sadeasua jossa on hupullinen takki ja olkainhousut, tietenkin keltaiset että näkyy liikenteessä. Jalassa Kontiot ja päähän lippalätsä joka suojaa kasvoja. Rauhallisesti polkiessa ei tule edes hiki.
Vierailija kirjoitti:
Se toimii jos ajat pienessä tihkussa kaksi kilometriä. Kaatosateessa 20km ja kastut varmasti jos sadeviitta on ainoa vedenpitävä vaate.
Vierailija kirjoitti:
Se tietenkin suojaa sateelta. Se suojaa myös tuulelta, joten sadeviitan kanssa on selvästi lämpimämpi pyöräillä kaatosateessa kuin ilman. Eihän sateesaa pyöräilyn ongelma ole niinkään se että tuntuu märältä, vaan se että märkä vaate päällä kovassa ilmavirrassa kulkeminen haihduttaa todella paljon lämpöä. Itsellä oli kerran nännit paleltumisen partaalla kun pyöräilin kaatosateessa kotiin noin 20km teepaidassa.
No mikäs siinä. Pitää vaan olla hyvät varusteet ja vaihtovaatteet. Ja joku paikka, mihin saa ne märät vaatteet kuivumaan.
Perin juurin järjestöntä.
Mutta jos on kunnon sadevermeet niin kyllähän tuo menettelee...
Työmatkani maaseudulla on 40km suuntaansa, joten ajan autolla iloisesti kelillä kuin kelillä. Joku kämäinen viiden kilometrin työmatka on kauppamatkani fillareilla päivittäin.