Kannattaako sairaanhoitajaksi opiskella jos ei pysty vuorotyöhön?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan sama tilanne. Oma älä ei työllistä. Hain (ja ällistyksekseni pääsin) sairaanhoitajakoulutukseen, koulu alkaa ensi viikolla. Nyt olen tajunnut, että en voi elämäntilanteeni vuoksi tehdä vuorotyötä, vain 8-16 työ arkisin mahdollista. Selkä ei myöskään kestä nostamista.
Miten kuvittelin suorittavan edes koulutuksen , saatikka tekeväsi sairaanhoitajan hommia jos selkä ei kestä nostamista ja voit tehdä vain 8-16 työtä?
Miksi haette sairaanhoitajaksi?Luuletteko että siinä ammatissa tehdään päivätyötä toimisto hommissa? Vttu mä en jaksa näitä idiootteja.....
Niinpä. Miten tyhmä ihminen pääsee eees seulasta läpi opiskelemaan alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan sama tilanne. Oma älä ei työllistä. Hain (ja ällistyksekseni pääsin) sairaanhoitajakoulutukseen, koulu alkaa ensi viikolla. Nyt olen tajunnut, että en voi elämäntilanteeni vuoksi tehdä vuorotyötä, vain 8-16 työ arkisin mahdollista. Selkä ei myöskään kestä nostamista.
Miten kuvittelin suorittavan edes koulutuksen , saatikka tekeväsi sairaanhoitajan hommia jos selkä ei kestä nostamista ja voit tehdä vain 8-16 työtä?
Miksi haette sairaanhoitajaksi?Luuletteko että siinä ammatissa tehdään päivätyötä toimisto hommissa? Vttu mä en jaksa näitä idiootteja.....
Vähän epäilen ettei tämän aloituksen tekijä opiskele yhtään mitään tai no ehkä provosoivien aloitusten tekemistä. Vähän tässä oli yritystä, mutta mutta... siitä yrityksestä 1 piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäilen ettei tämän aloituksen tekijä opiskele yhtään mitään tai no ehkä provosoivien aloitusten tekemistä. Vähän tässä oli yritystä, mutta mutta... siitä yrityksestä 1 piste.
Niinpä se koulutus vain alkaa ensi viikolla. Ja nyt kyllä vahvasti epäilyttää, että mitä tästä tulee. Luulin oikeasti, että päivätyökin olisi ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et hakenut opiskelemaan terveystieteitä tai terveystaloustiedettä?
Työllistääkö ne? Ei kyllä tullut mieleenkään. Ajattelin, että opiskelisin sairaanhoitajaksi, sitten ehkä terveystieteitä ja sitten opettamaan alaa.
Hoitoala on siitä erilainen muihin verrattuna, että ko. alan opettajalla "pitää olla" pitkä työkokemus hoitajana. Ei kukaan kunnioita opettajaa joka lukee kirjasta mitä pitäisi tehdä, vailla omaa ammatillista työkokemusta. Vai meinasitko opettaa tehohoitoon tai leikkaussaliin suuntautuvia opiskelijoita ihan vaan kirjan pohjalta?
Onhan se varmasti noin. Jotenkin luulin, että pätevyyden sairaanhoitajaksi saisi alaa opiskelemalla ja tutkinnon suorittamalla. Mutta ilmeisesti olin väärässä eikä koulussa mitään siis opikaan? Siellä vaan luetaan kirjoja? Mutta hei, monethan on tässä keskustelussa muistuttaneet, että on harjoitteluja. Eli ei vain kirjasta oppimista!
Aloita koulu ja katso, mitä siitä tulee. Sairaanhoitajista on jo nyt pula, lisäksi tämä on ala, jota ei voi ulkoistaa/robotisoida. Tietyissä määrin voit sanella, että tulet töihin osastolle X, mutta voit tehdä vain aamu-/iltavuoroa. Työharjoitteluissa joudut tekemään kolmivuorotyötä, mutta sielläkin saat varmasti sovittua nuo yövuorot minimiin.
Etenkin vanhus- ja mielenterveyspuolella sairaanhoitajat tekevät kaksivuorotyötä. Kannattaa siis ehkä miettiä suuntautumista sinne? Älä valitse viimeiseksi vuodeksi perioperatiivista hoitotyötä (eli leikkaussalin hommia), nuo työt kun keskitetään suuriin/keskisuuriin sairaaloihin ja ne ovat poikkeuksetta kolmivuorotyötä/päivystysvelvollisuus. Myös työskentely ensiavussa/teho-osastolla kannattaa noilla sinun kriteereilläsi unohtaa.
-sh
Tsemppiä opintoihin!
AP, kerro sitten meille, miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei sairaanhoitajien vuorot voisi vaihtua kuukauden välein? Jaetaan sairaalan hoitajat kolmeen ryhmään. Yksi osa hoitajista tekee sen kuukauden ajan vuoroa 8-16, toinen osa 16-24 ja kolmas osa 24-08. Sitten ensikuussa vaihtuu taas vuorot.
Jos joku keksii tuosta jotain negatiivista, niin kerro! En siis itse tiedä kolmivuorotyöstä mitään, kuhan pohdin tuota :D
Mitenkäs lasten hoito sujuu 16-24 tai 24-08 vuoroissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain siksi, kun joka puolella julistetaan, että alalla on töitä. Ajattelin, että iso osa sairaanhoitajista tekee päivätyötä kumminkin. Ja että minua kiinnostaisi nimenomaan olla esim diabeteshoitaja, joka on arkisin tehtävä päivätyö.
Diabetes hoitajan työtä et saa pelkällä sh-koulutukselka.Pitää erikoistua kliinisesti.Lisäksi edellyttää hoitotyön kokemusta.Noihin tehtäviin on jonossa hoitajia joilla erikoistuminen ja vankka työkokemus laaja-alaisesti. Luuletko että sinut ottavat suoraan koulun penkiltä?Jos yksityispuolelle mielit, niin siellä sitten tehdään mitä tahansa, mitä työnantaja määrää oli selkä paskana tai ei.
Edelleen: miten kuvittelet läpäiseväsi edes koulun, jos selkä ei kestä nostamista? Miten meinasit mm harjoittelt saada läpi?Katsele vierestä ja sanot että, Sori, selkä ei kestä
Jännä, kun esim. sosionomi vs sairaanhoitaja - keskusteluissa sairaanhoitajan työtä hehkutetaan, että saa valita työpaikkansa ja mahdollisuudet päivätöihinkin ihan hyvät.
Miksikäs tätä nyt niin alapeukutetaan?
Noissa edellämainituissa keskusteluissa maalaillaan sh:n ammatista taivaallista, työnsä saa valita ja päättää mitä vuoroja tekee jne.
Että en ihmettele, jos joku niitä lukiessa saanut käsityksen, että päivätyötä on ja työpaikkansa saa melkolailla valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain siksi, kun joka puolella julistetaan, että alalla on töitä. Ajattelin, että iso osa sairaanhoitajista tekee päivätyötä kumminkin. Ja että minua kiinnostaisi nimenomaan olla esim diabeteshoitaja, joka on arkisin tehtävä päivätyö.
Diabetes hoitajan työtä et saa pelkällä sh-koulutukselka.Pitää erikoistua kliinisesti.Lisäksi edellyttää hoitotyön kokemusta.Noihin tehtäviin on jonossa hoitajia joilla erikoistuminen ja vankka työkokemus laaja-alaisesti. Luuletko että sinut ottavat suoraan koulun penkiltä?Jos yksityispuolelle mielit, niin siellä sitten tehdään mitä tahansa, mitä työnantaja määrää oli selkä paskana tai ei.
Edelleen: miten kuvittelet läpäiseväsi edes koulun, jos selkä ei kestä nostamista? Miten meinasit mm harjoittelt saada läpi?Katsele vierestä ja sanot että, Sori, selkä ei kestä
Jännä, kun esim. sosionomi vs sairaanhoitaja - keskusteluissa sairaanhoitajan työtä hehkutetaan, että saa valita työpaikkansa ja mahdollisuudet päivätöihinkin ihan hyvät.
Miksikäs tätä nyt niin alapeukutetaan?
Noissa edellämainituissa keskusteluissa maalaillaan sh:n ammatista taivaallista, työnsä saa valita ja päättää mitä vuoroja tekee jne.
Että en ihmettele, jos joku niitä lukiessa saanut käsityksen, että päivätyötä on ja työpaikkansa saa melkolailla valita.
Jos ja kun saat sairaanhoitajan pätevyyden tuo kyllä pitää osittain paikkansa. Yövuoroja ei ole useinkaan pakko tehdä tai voit valita että tee viikonloppuja. Päivätyltäkin kyllä löytyy vaikka ehkä vähän huonommin kun vaikkapa kaks vuorotyötä.
Opiskelussa et kuitenkaan pysty välittymään siltä että joudut tekemään myös työtä ja työskentelemään paikoissa tai vuoroissa jotka sinua ei ihan hirveästi innosta. Ei tosin saa lääkäritkään. Kadit kyllä joutuu tk::hin vaikka se työ ei hirveästi innostaisi samoin usein joutuvat päivystämään vaikka se ei olisi työ jota he ammattilaisina ovat ajatelleet tehdä.
Hoitoala on siitä erilainen muihin verrattuna, että ko. alan opettajalla "pitää olla" pitkä työkokemus hoitajana. Ei kukaan kunnioita opettajaa joka lukee kirjasta mitä pitäisi tehdä, vailla omaa ammatillista työkokemusta. Vai meinasitko opettaa tehohoitoon tai leikkaussaliin suuntautuvia opiskelijoita ihan vaan kirjan pohjalta?